OVer je reiservaringen in november 2017

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door VIRM »

Overstappen van 4 minuten van bus naar trein is op papier heel mooi. Gistermiddag kwam lijn 1 in Alphen aan den Rijn met +4 aanzetten bij mijn halte, en de vertraging was bij het station niet helemaal weggewerkt. Ik hoorde de IC naar Leiden van 16:23 wegrijden, duw erd het +30 voor mij.

Op Amsterdam Centraal nog even naar beneden getuurd aan de Ijzijde. Een van de poortjes van de Noord/Zuidlijn heeft zelfs al een rood kruis en de wegbewijzieringsborden waren helemaal verlicht. Heeft dat eigenlijk een reden? Het duurt toch nog een poos voordat er reizigers zijn.

Later op de avond een bomvolle lijn 5 van Leidseplein naar Centraal gepakt. Opvallend bij de aansluitende [serie=Intercity|2017|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] was dat de twee vrolijke HC's bij de vertrekprocedure de achterste deur van de VIRM6 nog openhielden voor rennende reizigers die meewilden. Bij vertrek uit Sloterdijk hadden ze het echter over fluiten betekent niet meer instappen toen een reiziger die verderop wilde instappen met een handgebaar aangaf dit nog even te willen doen...
Beul van de blindegeleidelijn
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door Karl »

Afgelopen vrijdag via Den Haag HS naar Den Haag Centraal willen reizen. Volgens de reisplanner rijden er minder treinen vanwege werkzaamheden. Enfin, ter plaatse bleek dat spoor 6 opgebroken was en dat de IC's naar Leiden en verder vanaf spoor 5 vertrokken; de sprinter naar Den Haag C. vertrok vanaf 4, et cetera.

Maar wat ik mij afvraag: waarom was de sprinter eens in het half uur ingelegd en niet, zoals normaal, elk kwartier? En wat ik mij ook afvroeg, waarom reed de sprinter niet vanaf spoor 1? Dan heb je in zuidelijke richting immers een cross-platform-overstap. Richting Centraal wordt de situatie er niet slechter op want treinreizigers naar Centraal hadden nu toch de volgende trein moeten nemen.
Het is een spectrum.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door webguy »

Een van de redenen is misschien dat er nogal gedoe is over spoor 1, want geen lift of rolbaan en alleen trappen.
Zie deze brief aan gemeente Den Haag (PDF)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door Wubbo »

En de Benelux verstoort daar alles, want je hebt 1x per uur 3 perronsporen nodig voor de treinen richting Rotterdam. Zonder aanpassingen in de treindienst kun je spoor 6 dus niet missen.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door Chrysa »

Kan je nog beter de Benelux opheffen, internationale reizigers mogen toch met de IC Direct mee.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door Bemined »

De sprinters rijden juist vanaf spoor 1 vanwege de werkzaamheden. Alleen is er geen gelijktijdig vertrek mogelijk vanaf de sporen 1 en 3, dus de sprinter moet dan 2 minuten later weg. En de [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] kan niet later weg zonder de hete adem van de [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] te voelen. Bij de [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] lukte dat latere vertrek blijkbaar wel doordat de 9200 ook een minuutje kon opschuiven (die staat toch lang stil in Rotterdam).
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door VIRM »

Bij het binnenrijden van Utrecht Centraal vanmiddag in de [serie=Intercity|2017|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie], die daar keert vanwege werkzaamheden, begon de HC zijn omroep met "Dames en heren, het volgende station is Utrecht Centraal. De trein wordt hier beëindigd". Beetje zonde om een VIRM6 nu al naar de schroothoop te willen sturen. :mrgreen:

Overigens viel he tmij later op spoor 1 van Schiphol op dat de instapbalk is uitgezet.
Beul van de blindegeleidelijn
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door Karl »

Die Benelux zal het inderdaad wel zijn, wel jammer dat er daarom zo gesnoeid wordt in de regionale treindienst (10 bakken per richting per uur). Tussen Rotterdam C. en Den Haag C. vv. reed de sprinter nu eens in het half uur vanwege een één keer per uur rijdende half lege trein (6 bakken per richting per uur). Met name de tussenstations zullen het bezuurd hebben, want tussen HS en C. zijn voldoende HTM-alternatieven (of reizen via Laa).
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door Suus »

Uitgelopen werkzaamheden bij Gouda. In Rotterdam waren de 500, 600, 2800 en 7700 opgeheven en de 4000 ingekort tot Gouda.

Tuffy had voor reizigers naar Utrecht, Ede en Arnhem een reisadvies via Gouda en Alphen in de aanbieding en voor Amersfoort en Zwolle een reisroute via Leiden.

Koffie en thee waren gratis, er werd echter niet omgeroepen dat de ICD Toeslagvrij is. De 905 had wel een vol gangpad maar er waren geen achterblijvers.

Ondertussen stonden een paar grapjassen op spoor 13 met de versterking van de t2225 naar Amsterdam te spelen. Die stond eerst goed, werd vervolgens halverwege het perron gezet en moest toen weer een stukje terug. En de reizigers op het perron er maar achteraan lopen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door waldo79 »

Ondertussen zijn we al 8 uur na aanvang van de verstoring... er is nog steeds geen treinverkeer tussen Woerden en Gouda. Tussen Gouda en Rotterdam/Den Haag lijken alleen sprinters te pendelen :P Gelukkig is er zoiets als thuiswerken.
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door dylanwild94 »

Suus schreef:Ondertussen stonden een paar grapjassen op spoor 13 met de versterking van de 2225 naar Amsterdam te spelen. Die stond eerst goed, werd vervolgens halverwege het perron gezet en moest toen weer een stukje terug. En de reizigers op het perron er maar achteraan lopen.
Hier wil ik een filmpje van zien met de op de achtergrond het deuntje van benny hill. :') :') :')
Laatst gewijzigd door Zugführer op di 28 nov 2017, 22:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote hersteld
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door Daniel »

waldo79 schreef:Ondertussen zijn we al 8 uur na aanvang van de verstoring... er is nog steeds geen treinverkeer tussen Woerden en Gouda. Tussen Gouda en Rotterdam/Den Haag lijken alleen sprinters te pendelen :P Gelukkig is er zoiets als thuiswerken.
En het was nog wel zo goed bedoeld...

"We betreuren de overlast", aldus een woordvoerder van de NS. De storing ontstond volgens hem op het moment dat werd geprobeerd toch een paar sporen vrij te geven, ondanks dat werkzaamheden aan wissels en seinen niet waren afgerond.
Bron: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1693147/
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door Durashift »

Is dat wel slim / veilig om sporen vrij te geven indien geplande werkzaamheden daaraan niet zijn afgerond?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door Daniel »

Het lijkt me dat men sporen wilde vrijgeven die wel buiten dienst waren geweest, maar waar niet fysiek aan gewerkt was. De hele verbouwing van Gouda gebeurt namelijk sowieso in fasen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door Suus »

Ik dacht gelezen te hebben dat dit bij Goverwelle speelt, daar is de afstand tussen de sporen best ruim.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door Daniel »

Wat ik eerder vandaag las was dat de storing heel Gouda betrof, maar dat men bij station Gouda de boel had weten te herstellen en bij Goverwelle (nog) niet.
Maar afgelopen week lagen de nieuwe spoorstaven tussen de sporen bij Goverwelle, dus lijkt erop dat men daar bezig geweest is met spoorvernieuwing ja.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door Bemined »

Bij Rotterdam ging het vanmiddag ook weer fijn. Volgens de app zou trein 661 weer als eerste intercity gaan rijden, maar 10 minuten voor vertrek was het perron nog met een lintje afgezet en de borden toonde trein 563 als volgende trein. Volgens de app is de trein die op spoor 14 stond uiteindelijk gesplitst in 7 bakken voor de 661 en 4 bakken voor de 563, ik hoop niet dat er al te veel mensen met die treinen mee willen. Ik nam trein 4056 waarvan de achterste 3 bakken volle gangpaden hadden terwijl in de voorste bakken amper 30% van de zitplaatsen bezet was. Verdeling van de reizigers blijft lastig op spoor 16.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door VIRM »

:o Het viel mij vanochtend ook op dat er niet werd omgeroepen dat ICD toeslagvrij was.

Vanmiddag vertrok mijn 2154 met +2 uit Leiden. Dit werd ook heel netjes omgeroepen door de machinist: een overwegstoring tussen Leiden en Lisse. Ergens bij Voorhout ging de snelheid er ook uit, ik zag tweemaal wat auto's naast het spoor staan en drie bakken verderop klonk de typhoon een aantal malen. Bij binnenkomst op Heemstede-Aerdenhout riep de machinist nogmaals om dat wegens de overwegstoring er bijb innenkomst een vertraging van +3 was. :pos:
Beul van de blindegeleidelijn
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door Etienne »

Vanochtend gaven mijn ouders aan dat er geen treinen reden rondom Gouda en dus stond ik maar wat vroeger op en ging één uur eerder op weg dan oorspronkelijk gepland. In Zoetermeer reed de trein van 07:53 wel ([serie=Sprinter|2017|Den Haag Centraal - Utrecht Centraal7800[/serie]) en deze kwam in Gouda binnen op spoor 10 en zou daar weer terugkeren naar Den Haag. Als advies werd medegedeeld dat we konden omreizen via Alphen a/d Rijn. Het losse flirtje van de [serie=Sprinter|2017|Gouda - Alphen a/d Rijn8700[/serie] stond al goed vol en er konden nog wel enige mensen bij (waaronder ikzelf), maar voor de normale forenzen in Waddinxveen en Boskoop was dit nogal pech. Slechts een enkeling kon er nog bij, maar het grootste deel van het perron moest achterblijven.
In Alphen a/d Rijn was de 8820 achtergebleven door een te grote vertraging en dat was min of meer het geluk voor de omreizigers. Omdat de [serie=Sprinter|2017|Gouda - Alphen a/d Rijn8700[/serie] iets te laat was, bleef de 8829 nog enkele minuten wachten. En in Utrecht kon ik aldus de oorspronkelijk geplande Intercity halen.

Gelukkig was de verstoring 's middags opgelost, en kon ik met de 654 zonden al te veel problemen passeren. De aankomst in Rotterdam was weliswaar 4 minuten te laat, maar daarmee miste ik wel de metro naar Pijnacker.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door webguy »

Lijn 5 van Syntus in Ede rijdt een paar dagen door Kernhem een omleiding, ik gok dat er een kruispunt wordt aangepast (blijft een beetje een vinex wijk...). Daardoor slaat de bus een stuk eerder van de busbaan af en vervolgt verder de normale route. Vanochtend ging dat prima, maar vanavond moest de chauffeur daar voor steken en reed 'ie de achterbumper/achterklep (zeg maar voor de motorruimte) er af. Dat bleef zo bungelen tot De Klomp waar het een paar minuten duurde voordat de achterklep maar weer mee ging naar Ede-Wageningen (daar zit overigens kenteken op...). Toen ik uitstapte bleek de rechter bumper ook 30cm uit te steken *bus*
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door Geert »

Suus schreef:Koffie en thee waren gratis, er werd echter niet omgeroepen dat de ICD Toeslagvrij is. De 905 had wel een vol gangpad maar er waren geen achterblijvers.
In Den Haag niet (of het is tien minuten lang niet omgeroepen geweest), ik heb mezelf in Leiden maar van koffie voorzien. Wel vreemd dat dit beleid kennelijk niet overal hetzelfde is.

Ik mistte net de IC naar Leiden vanaf Den Haag Centraal, dus maar met de sprinter naar Leiden, maar aangezien de IC door een defect niet kon vertrekken (of iig later reed) was dat niet zo erg. Vanaf Leiden richting Utrecht schoot het ook niet op, vertrek met een paar minuten vertraging en al bij Zoeterwoude wachten op de tegentrein waardoor we met +15 reden. Totale schade +45.

De terugweg ging ook niet bepaald vlot, ik wilde de IC van 18.30 vanaf Utrecht weer richting Den Haag, maar die trein vertrok uiteindelijk met +15 en kwam (uiteraard..) vanaf Zoetermeer achter de sprinter. Al met al veel langer in de trein gezeten dan ik had gewild :N
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door MdJ »

Gisteren vanuit Gouda Goverwelle naar Utrecht moeten reizen, wat natuurlijk lastig ging. Omdat er steeds nog een paar treinen op Gdg op de AV stonden en ik geen aanpassing van het storingsbericht zag, en vanuit Goverwelle altijd met taxibusjes naar Gouda gereden zou worden omdat verbussen vanaf Goverwelle logistiek niet past, het zekere voor het onzekere gekozen: met de streekbus vanaf de halte Haastrecht-Neerbos naar Utrecht.

Aangezien ik ook niet verwachtte dat ik in lijn 107 zou passen, en lijn 207 de eerste bus was (en 15m), heb ik maar gegokt dat ik zo naar Montfoort kon reizen om dan over te stappen naar Utrecht CS. Het onderliggende wegennet was bij Oudewater en Linschoten en Montfoort zo druk, dat deze 25 min extra vertraging kreeg (begonnen al met +10). Uiteindelijk blijven zitten tot Rijnsweerd, daar overgestapt op lijn 28 tot Vredenburg.

Uiteindelijk liep ik om 9:15 het kantoor binnen, waar dat planmatig 8:05 was. Overstappen in Montfoort had mij a) een staanplaats opgeleverd en b) toch nog later op Utrecht CS gestaan
Bij twijfel: gebruik beton.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door waldo79 »

En zo blijkt maar dat het handig is als je zelf enigszins inzicht hebt in het bussennetwerk :)

Omdat er zelfs sprinters ten zuiden van Ut uit gingen vallen heb ik maar besloten om thuis te blijven werken. Dit resulteerde wel dat mijn werktijd met 2 uur werd vervroegd (6.15-14.30 in plaats van 8.15-16.30). Zodoende kon ik een nadeel in een voordeel ombuigen.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door microshit »

Die storing vanmorgen was inderdaad wel heel apart.
Er werd eerst al defect spoor gemeld om 08:18, maar na 11 minuten weer ingetrokken. Zag ook op de AV niets dus toch maar naar 't station gegaan, en inderdaad om 9.06 gewoon kunnen vertrekken. Om vervolgens 9.30 op Utrecht CS alsnog een omroep te horen over dit defecte spoor. Zie inderdaad nu op RdT dat er nog een tweede gemeld is geweest. En zelfs vanavond nog een keer.
Ook apart om te zien hoe dit 'defecte spoor' eigenlijk in vrij korte tijd is opgelost.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 612
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door Visgraatmodel »

Hoi! Welkom bij 'Vissenkom door Visgraatmodel', mijn naam is Visgraatmodel.*
Nouuuuuuu mensen het mij toch eens wat hee. Lees mee hoe ik mijn dag heb ervaren! Het begon allemaal toen ik de bus nam naar Capelsebrug. Na een mini-spotje op het busplatform zag ik een R-Net: zELdZaAM!!11!1 Die gaat op mijn spotlijst (altijd alert blijven hee! #triggered).
Afbeelding

Nadat ik het metrostation binnenliep rende ik naar het perron om te zien dat er welgeteld twee metro's voor mij klaarstonden. Super fahn ofcourse but obvi sooo moeilijk om te choosen welke als eerste departs. Dus ik nam maar die naar Pernis die als eerste aankwam maar de C naar The Ackers ging als first vertrekken, de bullcrap!

Na een leerzaam etmaal genoten te hebben van ons educatief schoolsysteem ging ik naar huis met de stoptrein naar Rotterdam Alexanderplatz waarna ik naar de grote kruidenier ging om wat maiskorrels te kopen om te eten in vorm van springmais.

Ik hoop dat jullie deze geschreven vlog leuk vonden, vergeet de vlog aub niet te liken en op mij te abonneren. JOIN THE NOTIFICATION SQUAD!

*pure satire en sarcasme dit. Alles is echt gebeurd en niks is gesponsord. Alhoewel.. RET: sponsor mij en ik delete al mijn commentaar op het kiezen van een metro als je niet weet welke als eerst gaat vertrekken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten