OVer je reiservaringen in november 2017

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door Aking »

dylanwild94 schreef:Een HC weet vaak niet dat een overstap mislukt is. Hij ziet alleen dat zijn trein optijd vertrokken is.
Want een HC heeft geen telefoon waarop hij een app kan installeren om te zien welke treinen er (bijna) aankomen ofzo? :')
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door Ardan »

Even wat berichten verwijderd. Dergelijk onrespectabel gedrag na een ongeval wordt niet getolereerd.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door Daniel »

Aking schreef:Ik had het van de week de andere kant op, ik kwam uit Hilversum met een IC richting volgens mij Zwolle en verder, en we kwamen met een minuut of 2 vertraging binnen. De HC stond in het midden van de twee stellen ICM en gooide vrolijk de deuren dicht terwijl er vooraan (met dank aan de fantastische positionering van de trappen in Amersfoort) nog een man of 20 aan het instappen was. Die bleven dus staan en mochten (minimaal) een half uur wachten :|
De trein uit Zwolle biedt tegenwoordig geen aansluiting op die naar Hilversum-Amsterdam aan en v.v. Vanuit Deventer is 'ie er nog wel naar Utrecht ([serie=Intercity|2017|(Deventer -) Amersfoort - Amsterdam Centraal1500[/serie] op [serie=Intercity|2017|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie]/[serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie]).
Echter is eerstgenoemde dusdanig als sluitseinaansluiting gepland dat er altijd nog wel reizigers het proberen als de trein uit Zwolle vroeg is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door Aking »

Volgens mij stond er geen andere trein trouwens, dus waarschijnlijk kwamen deze mensen nog van de trap of een niet-cross-platform-trein.

Wat mij vooral ergerde was dat betreffende HC de deuren dus vanuit het midden (en ongeveer ter hoogte van de kiosk/wachtruimte aldaar) dichtgooide terwijl er vooraan dus nog een man of 20 probeerde in te stappen...
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door VIRM »

Terwijl mijn 2154 vanmiddag al een aardig stuk voor Leiden moest afremmen voor de vertraagde 4667, riep de HC om dat wij op tijd in Leiden zouden aankomen. Dat werd dus een aankomst van +4. Na vertrek riep hij vervolgens om dat wij op tijd waren vertrokken, terwijl dat met +2 was...

Misschien kan Mikos vanuit zijn oogpunt als HC overigens aangeven hoe dat zit met crossplatform-overstaps? Lijkt mij wel eens interessant om te lezen in een van zijn columns.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door Daniel »

Aking schreef:Volgens mij stond er geen andere trein trouwens, dus waarschijnlijk kwamen deze mensen nog van de trap of een niet-cross-platform-trein.

Wat mij vooral ergerde was dat betreffende HC de deuren dus vanuit het midden (en ongeveer ter hoogte van de kiosk/wachtruimte aldaar) dichtgooide terwijl er vooraan dus nog een man of 20 probeerde in te stappen...
Ah, dat zal een overstap vanaf de Valleilijn geweest zijn. Die zijn met planmatig 4 of 5 minuten richting Zwolle of Apeldoorn vrij aan de krappe kant.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door Mikos »

VIRM schreef:Misschien kan Mikos vanuit zijn oogpunt als HC overigens aangeven hoe dat zit met crossplatform-overstaps? Lijkt mij wel eens interessant om te lezen in een van zijn columns.
Ja, daar kan ik wel wat over vertellen. Het is namelijk momenteel een moeilijke kwestie. Waarom? We zitten met 2 dingen; We willen enerzijds meer treinen rijden, zoals op de A2-corridor. Daarom hebben we een dienstregeling ingevoerd waarbij er op de seconde vertrokken dient te worden. Maar daarmee creëer je direct een dilemma: wat te doen met aansluitingen? Want anderzijds ben je er als vervoerbedrijf voor de reiziger.

Vertrek je tot op de seconde op tijd, ongeacht wat er om je heen gebeurt, zodat je meer treinen kunt rijden en ze geen last hebben van elkaar? Of wacht je nog even op die trein die aan de overkant binnenkomt en waarvan je weet dat er reizigers in zitten die graag met jouw trein mee willen? Met als gevolg dat je te laat vertrekt en je onderweg andere treinen dwars zit.

Kies je voor de reizigers die over willen stappen, of kies je voor de reizigers die al in de trein zitten? Om OTR toe te kunnen passen, moet je wel kiezen voor de dienstregeling en die overstappers hun aansluiting laten missen. Dat is uiteindelijk wel heel duidelijk naar de reiziger, maar het gaat nogal tegen het gevoel in wanneer het op service aankomt. En dat is het dilemma: wat doe je?

Mijn persoonlijke mening gaat tegen die van het bedrijf in: kies voor die reiziger, zeker wanneer het kan. Als je weet dat je onderweg geen andere trein in de weg zit, moet je er helemaal niet moeilijk over doen. En ook wanneer ik weet dat een bepaalde overstap heel populair is (Ik blijf niet wachten voor uiteindelijk 3 overstappers) en het alternatief niet over 15 minuten gaat, zal ik kiezen voor de reiziger.

Maar wie net van de opleiding afkomt, heeft iets heel anders geleerd: op tijd, op tijd, op tijd. Want anders kunnen we niet in de toekomst het aantal treinen uitbreiden. En daar valt wel wat voor te zeggen, maar wie het niet in de vingers heeft wanneer het op aansluitingen en knopen aankomt, zal vertrekken. Tot op de seconde. Of er nu een aansluitende trein binnenkomt of niet. Ik vind dat je dat niet kunt maken. Je moet schipperen en gebruik maken van je kennis. Wat niet wil zeggen dat ik geen fouten maak, of niet eens reizigers heb laten staan terwijl het achteraf wel had gekunt om nog even te wachten. Maar over het algemeen ben ik er vrij scherp in.

Maar dan blijft het dilemma: waar doe je goed aan? De een zegt het een, de ander het ander...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door Daniel »

Tja, het voornaamste probleem zit er denk ik toch in dat NS extreem focust op op tijd vertrekken. Voor de reiziger is het echter veel relevanter dat een trein op tijd aankomt, of 'ie ook exact op tijd vertrekt zal mij een zorg zijn.
Bijeffect is ook weer dat als een trein steeds heel stipt vertrekt en daardoor door de marge in de rijtijd steeds iets te vroeg aankomt, reizigers wellicht gaan vertrouwen op aansluitingen op andere treinen die eigenlijk niet bestaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door Aking »

@Mikos Het onderscheid wat je nu maakt is wat mij betreft een hele belangrijke. Zit je inderdaad op een IC Utrecht - Amsterdam/Schiphol, waar de volgende trein 15 minuten later gaat en je (relatief) weinig overstappers verder op de route hebt (waarbij je dus 90% van de mensen die je laat staan maximaal +15 aan hun broek hangt) of heb je inderdaad zoals hier beschreven een trein via Amersfoort naar het noorden/oosten waarbij je 90% van de reizigers minimaal +30 cadeau doet...

In het eerst geval heb ik er in ieder geval een stuk meer begrip voor als ik achterblijf dan in het tweede geval (alhoewel de dikke controleur natuurlijk sowieso een lul is als ie niet op mij blijft wachten, de wereld draait tenslotte om mij :Y )
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door Wubbo »

Daniel schreef:Bijeffect is ook weer dat als een trein steeds heel stipt vertrekt en daardoor door de marge in de rijtijd steeds iets te vroeg aankomt, reizigers wellicht gaan vertrouwen op aansluitingen op andere treinen die eigenlijk niet bestaan.
Ik merk dat het te vroeg aankomen steeds minder wordt. Ik merk steeds vaker dat er energiezuinig gereden wordt, waardoor er al vroeg uitgeschakeld wordt waarna de trein doorrolt naar de volgende bestemming. Dat kan natuurlijk ook prima: als je te laat bent schakel je gewoon niet uit en haal je dus vertraging in. Je moet het alleen wel opnemen in je planning dat je uit gaat van op deze manier rijden (en dat gebeurt ook).
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door ODRAIL »

Hierbij heb je soms wel het gevoel dat er langzamer gereden wordt terwijl dit niet het geval is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door Daniel »

Ik merk het overigens juist niet echt van Amersfoort richting Utrecht: het iets te vroeg aankomen is juist de voornaamste reden dat ik 's ochtends veelal een bus eerder haal. Andersom merk je wel sterker dat de trein aan het uitrollen is bij binnenkomst in Amersfoort.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door Bemined »

Mikos schreef:We willen enerzijds meer treinen rijden, zoals op de A2-corridor. Daarom hebben we een dienstregeling ingevoerd waarbij er op de seconde vertrokken dient te worden.
Maar zijn de marges dan uit de dienstregeling gesloopt? In de netverklaring van ProRail staat nog altijd vermeld dat er 5% rijtijdspeling is en 1 minuut buffertijd bij opvolg- en overkruistijden. Dan zou, indien je zelf op tijd bent, een minuutje wachten geen verdere vertraging moeten kunnen veroorzaken. Twee minuutjes wachten levert minimale vertraging op maar zou nog altijd geen sneeuwbaleffect moeten kunnen veroorzaken. Moet de machinist natuurlijk wel op de hoogte zijn van de vertraging en niet energiezuinig gaan rijden tot de trein weer op tijd is, maar dat zou goede machinist wel door moeten hebben.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door Mikos »

Het is een samenspel van al die factoren samen. Die werken nog niet optimaal. Er is wel speling, die wordt gebruikt voor het energiezuinig rijden. Maar wanneer de dienstregeling op bepaalde drukke trajecten echt op de limiet wordt gepland en jij in Amersfoort 2 minuten later vertrekt dan volgens de dienstregeling, dan begint het probleem al. Want dat een trein aan de andere kant te laat binnenkomt en je besluit te wachten, betekent dat je vaak minstens 2 minuten bij kunt leggen. De andere trein moet tot stilstand komen, de reizigers moeten overstappen en dan kun je pas je vertrekprocedure beginnen. Als dan net de bejaardenclub die overstap wil maken, kun je moeilijk de deuren sluiten terwijl de eerste 2 van die groep binnen zijn en de rest nog op het perron staat.

Het zijn zó veel factoren die invloed kunnen hebben en het past allemaal heel goed in elkaar. Onder de meest gunstige omstandigheden. Maar die hebben we in praktijk bijzonder weinig.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door Wubbo »

Bemined schreef:
Mikos schreef:We willen enerzijds meer treinen rijden, zoals op de A2-corridor. Daarom hebben we een dienstregeling ingevoerd waarbij er op de seconde vertrokken dient te worden.
Maar zijn de marges dan uit de dienstregeling gesloopt? In de netverklaring van ProRail staat nog altijd vermeld dat er 5% rijtijdspeling is en 1 minuut buffertijd bij opvolg- en overkruistijden.
Dat is de basis, maar het zou kunnen dat daar in deze situatie van is afgeweken (uit de netverklaring:
ProRail kan afwijken van de plannorm naar een lagere waarde op eigen initiatief of op verzoek van één of meerdere gerechtigden onder de volgende voorwaarden:
* het dient een doel: betere invulling van marktwensen en/of betere uitvoerbaarheid;
* eventueel hierdoor ontstane vertraging dempt snel uit: het buffertekort wordt gecompenseerd door speling in het volgende proces (rijden, halteren, opvolgen, overstappen of keren);
* er is een uitvoerbare afhandelingsstrategie voorhanden: check op ongewenste/spontane volgordewisseling bij kruisende bewegingen, bij voorkeur geen structurele noodzaak tot handmatig ingrijpen door verkeersleiding;
* er een veiligheidsbeoordeling met een positief resultaat is gemaakt.)

Ik kan niet beoordelen of dat hier ook het geval is, laat staan dat een conducteur dat kan. De vraag is dus of je er van uit mag gaan dat die speling (met name op de overkruis- en opvolgtijd) er is om je minuut latere vertrek te kunnen compenseren.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door AppleMoose »

Vanmorgen sprintte mijn sprinter naar Zutphen (7633) niet echt. Op Arnhem Velperpoort en -Presikhaaf duurde het vertrek al wat langer dan normaal (deuren dicht, maar vertrok pas 1 a 2 minuten daarna) en om onduidelijke reden stonden we een kwartier stil op station Velp. Geen omroep gehoord, geen HC gezien. Na Velp reden we weer verder alsof er niks aan de hand was...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door OV-Hobbyist »

Ronaldussen schreef: ...om onduidelijke reden stonden we een kwartier stil op station Velp. Geen omroep gehoord, geen HC gezien. Na Velp reden we weer verder alsof er niks aan de hand was...
Volgens iemand op Somda was de trein defect. Wellicht ook al kuren op Velperpoort en Presikhaaf.
Trein 7633 heeft in Vp defect gestaan en is met 15 minuten vertraging verder gereden
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door AppleMoose »

Zo'n vermoeden had ik al, maar ik vind het wel slecht dat er geen omroep heeft plaatsgevonden...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door reisthijs »

Mikos schreef:Ja, daar kan ik wel wat over vertellen. Het is namelijk momenteel een moeilijke kwestie. Waarom? We zitten met 2 dingen; We willen enerzijds meer treinen rijden, zoals op de A2-corridor. Daarom hebben we een dienstregeling ingevoerd waarbij er op de seconde vertrokken dient te worden. Maar daarmee creëer je direct een dilemma: wat te doen met aansluitingen? Want anderzijds ben je er als vervoerbedrijf voor de reiziger.
Misschien wordt het dan eens tijd om een dienstregeling in te voeren zonder korte cross-platform overstappen. Dan heb ik toch liever wat ruimere overstappen, die gewoon haalbaar blijven als je twee minuutjes vertraging hebt. Dan weet de reiziger beter waar hij aan toe is en is er voor de conducteurs geen dilemma meer.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door Durashift »

^^^^ nou ja, niet elke cross-platform overstap gaat mis natuurlijk.

Ik denk, al lezende wat Mikos schrijft, dat ETMET een kapstok is om OTR in het hele land tot kunst te verheffen, waarmee de punctualiteit eisen 'als vanzelf' beter worden (lees: eenvoudiger gehaald kunnen worden).

Daarnaast wordt de marge in rijtijd door energiezuinig rijden, daar waar het kan en misschien ook moet..., eruit gereden. Onder het mom van 'groen bezig zijn' maar ondertussen dalen de energiekosten voor NS. :wink:

De reiziger is daar, op sommige momenten en zonder een vakspecialist zoals MIkos, dan de dupe van. :(
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door Wubbo »

Vanochtend speelde mijn trein taxi om een machinist naar opstelterrein Binckhorst te brengen (waar we dus extra stopten). Resultaat: +2 in Utrecht.
Vanmiddag leek alles goed te gaan, maar na het sluiten van de deuren vertrokken we niet. Uiteindelijk hebben we 12 minuten met gesloten deuren (en op een gegeven moment alleen noodverlichting) langs het perron gestaan, tot de vervangende machinist er was en we uiteindelijk met +14 vertrokken. Dat liep onderweg op naar +20, waarom heb ik niet helemaal meegekregen want ik was niet helemaal wakker...
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door Aking »

Wubbo schreef:Vanochtend speelde mijn trein taxi om een machinist naar opstelterrein Binckhorst te brengen (waar we dus extra stopten).
Ah ja, dat is vast bijzonder tegenwoordig.

Ik ben, vroegah, nog wel eens afgezet op Lunetten aansluiting, zodat ik nog maar een paar honderd meter naar huis hoefde te lopen. En tijdens een museumrit wel eens letterlijk voor de voordeur *O*

Je komt er toch langs, dus waarom niet? :mrgreen:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door Wubbo »

Het antwoord op je vraag heb je uit de quote geknipt. Het past gewoon niet in de dienstregeling, is niet de eerste keer dat dit gebeurt en dat het me opvalt.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door ODRAIL »

Wat vroeger kon ... kan nu niet meer :? :wink: .
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Bericht door Suus »

Trein 1180 kon niet op tijd uit Eindhoven vertrekken omdat het personeel van de trein daarvoor de t1179 met +4 had gereden. Klinkt als een gevalletje bijsturing.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten