Afscheid

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Afscheid

Bericht door Mikos »

Afscheid

Met ingang van de nieuwe dienstregeling hebben we bij NS afscheid genomen van 2 trajecten waarop we vanaf het begin hebben gereden; de lijn van Zwolle naar Enschede en de lijn van Zwolle naar Kampen. Daarnaast nemen we tegelijkertijd afscheid van onze dieseltreinen, de DM’90.

Nu alle spoorlijnen waar NS rijdt zijn geëlektrificeerd, zijn ze nu eenmaal niet meer nodig. De diesels, ook wel Buffel genaamd, waren traag (“van nul tot 140 in 7 kilometer”) en vooral tijdens de zomer erg warm; de motoren zijn niet sterk genoeg om de gehele trein van airconditioning te kunnen voorzien. Maar ze reden wel en deden onverstoorbaar hun werk op de laatste 2 baanvakken waar ze nog werden gebruikt; tussen Kampen, Zwolle en Enschede. Met het materieel zelf heb ik in al die jaren weinig problemen gekend. Hooguit een keer een deur die niet wilde sluiten en handmatig afgesloten diende te worden en een keer een technisch probleem met de ATB-installatie, die de snelheid van de trein in de gaten houdt. De laatste jaren liep het onderhoud wat achter en reden de treinen vaak met slechts een werkende motor, zeker toen bekend werd dat de diesels er uit zouden gaan. Tot op de laatste dag hebben ze echter volgehouden en hun slagjes gemaakt. Het einde van de Buffel.

De rit naar Enschede is door de jaren heen weinig anders geworden. Alleen het station van Nijverdal is verdiept komen te liggen en ook is er tussen Almelo en Almelo de Riet een tunnelbak verschenen. Ik reken de plastische ombouw van Enschede Drienerlo naar Enschede Kennispark voor de vorm niet mee. Wel is de punctualiteit op het enkelsporige deel (tussen Heino, Raalte en Nijverdal vooral van belang vanwege de kruisingen in Heino en Nijverdal) er de laatste jaren flink op vooruit gegaan nadat er wat met de tijden is gegoocheld. Verder was de rit over mijn stamlijn altijd vrij rustig; weinig problemen met het materieel of de reizigers. Voornamelijk veel scholieren, die allemaal voorzien zijn van een studentenkaart of er anders wel voor zorgden een geldig vervoerbewijs te hebben. Een enkele keer zat er een gelukszoeker in zonder kaartje, maar dat was eigenlijk al een opvallendheid.

Afbeelding

Hoe anders was de Kamperlijn... Vooral met de opening van een asielzoekerscentrum tussen Kampen en Dronten werd de lijn overspoeld met asielzoekers die een kaartje hadden waar mee gesjoemeld werd of ze hadden helemaal geen kaartje. Maar niet alleen de asielzoekers; een enkele lokale dacht ook wel voor niks mee te kunnen. Met golven was het aantal kaartjes dat je uit moest schrijven groter, waarna er weer een rustige tijd volgde.

De Kamperlijn zal ik nooit vergeten, om meerdere redenen. Het was namelijk een bijzondere; na aankomst in Kampen moest de machinist namelijk het medewerkerskastje bedienen om het sein veilig te laten komen, zodat we weer terug naar Zwolle konden vertrekken. Daarmee was het een uitzondering, want in de rest van het land worden die kastjes door de conducteur bediend. Omdat het hier niet alleen om het sein bij het station ging, maar om de keerinrichting van de gehele lijn tot Zwolle, schreef het protocol voor dat in Kampen de machinist het kastje bediende. Maar die moet dat dan wel doen...

In 2012 was ik op weg naar Kampen met de laatste trein van de dag met een Zwolse machinist die nachtdienst had. Onderweg naar Kampen werd hij gebeld door de coördinator om te vragen of hij later die nacht met drie Buffels naar Arnhem wilde rijden. Om te voorkomen dat hij tijdens het bellen te snel zou rijden, schakelde hij de tractie uit, waardoor de snelheid langzaam afnam en we dus iets later in Kampen aankwamen. Terwijl de machinist naar de andere kant van de trein liep om hem daar op te starten voor de terugrit, hield ik de reizigers in de gaten die in- en uitstapten. Toen dat eenmaal was gebeurd en de machinist de trein vertrek gereed had gemaakt, keek ik naar de klok waarop ik zag dat het vertrektijd was. Nadat ik de deuren had gesloten, vertrokken we en controleerde ik de vervoerbewijzen van de enkele reiziger die in deze laatste trein zat. Maar het duurde niet lang voordat we met een flinke klap weer tot stilstand kwamen. Ondertussen was ik al vooraan in de trein en kon ik meteen doorlopen naar de cabine. Daar zat de machinist al te bellen; we zijn door het rode sein gereden.

Ik zal een lang verhaal kort maken; de machinist was vergeten het sleutelkastje te bedienen en ik heb niet naar het vertreklicht gekeken. Dat brandt namelijk ‘altijd’, wanneer de machinist naar de andere kant van de trein loopt (en daarbij het sleutelkastje bedient). Maar dan moet hij het kastje wel bedient hebben. En daar zit ook meteen het gevaar; wanneer de machinist dat niet doet... Ik heb het jarenlang aan moeten horen van de lokale collega’s; wanneer ik naar Kampen moest, werd er gevraagd of dat niet te gevaarlijk voor me was. En wanneer ik met de desbetreffende machinist op pad moest, kun je je het commentaar van anderen wel voorstellen. Zeker wanneer we samen naar Kampen gingen...

Een dergelijk voorval wordt door het bedrijf niet licht opgenomen; je zult je voor een commissie moeten verantwoorden, waarna er besloten wordt of je wel of geen terechtwijzing krijgt. Omdat het in ons geval klip en klaar was dat zowel de machinist als ik een werkfout hebben gemaakt en we daar heel open en eerlijk over zijn geweest, kregen we allebei een terechtwijzing. Dat is een aantekening die 5 jaar in je personeelsdossier blijft staan. Wanneer je er binnen 5 jaar 2 van spaart, kan dat reden zijn om het contract te ontbinden, waarna je in principe op straat staat. Ik was dan ook erg blij toen anderhalve maand geleden die termijn van 5 jaar voorbij was en de terechtwijzing nu niet meer in mijn dossier staat. Wat niet wil zeggen dat ik er nu lichtzinniger mee omga, integendeel. Maar het laat wel zien dat ook ik maar eens mens ben.

Maar niet alleen dat voorval zal ik niet meer vergeten. De Kamperlijn was namelijk ook de plek waar ik in februari 2011 een idioot tegenkwam die mij mijn keel dichtkneep nadat ik hem een kaartje had geschreven. Een half jaar heeft het me gekost om te re-integreren, me weer lekker in mijn vel te voelen en de trein weer alleen op te durven. Ook de rechtszaak heb ik bijgewoond. Het leverde me een schadevergoeding op, waarvan ik een nieuwe bril heb moeten bekostigen. Van het overgebleven bedrag heb ik mezelf getrakteerd op een week Zwitserland, om er toch iets positiefs uit te halen.

Ga ik de lijnen missen? Ja, uiteindelijk wel. Het was namelijk wel onderdeel van mijn werk. En in de afgelopen 5 jaar zijn er nu in de directe omgeving van Zwolle 3 spoorlijnen overgegaan naar een andere vervoerder, waardoor wij er niet meer komen. En hoezeer een bepaalde lijn je ook wel of niet kan liggen, je kunt mopperen dat je alweer daar naar toe moet of je een beetje op ziet tegen de problemen die reizigers op die lijnen veroorzaken, het blijft toch werk. En met het afscheid van de Buffel, de treinen waar ik graag mee op pad mocht, wordt het feestje er niet groter op. Gelukkig hebben we de foto’s nog!

Fijne Feestdagen!

Conducteur Mike
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Afscheid

Bericht door Etienne »

Die buffels zal ik evenmin missen, vooral vanwege de hitte die er zomers in rond hing. Goed dat ik nu weet wat daar de oorzaak van is.

Verder een aardige column weer. :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Afscheid

Bericht door isadora »

Fijne feestdagen Mike, en dank voor een inkijkje in het buffelwerk van een conducteur, erg boeiend en puntgaaf geschreven. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Afscheid

Bericht door busfanNL »

Super leuk geschreven *trein*
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Afscheid

Bericht door Daniel »

Leuk weer :pos: Die buffeltjes hadden toch wel wat, als laatste "zware" diesels op 't spoor.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Afscheid

Bericht door Meltrain »

Zo, je hebt best heftige dingen meegemaakt op het Kamperlijntje. :o Ik kan me inderdaad goed voorstellen dat je blij bent dat de termijn van 5 jaar voorbij is.
Het was weer een mooie column en natuurlijk wens ik jou ook prettige feestdagen toe. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Afscheid

Bericht door marvinkok »

Mooi geschreven, zoals altijd :pos:
Wat je allemaal niet mee kan maken op zo'n kort lijntje...
Het is te hopen voor de reizigers dat de overgang niet al te chaotisch verloopt, al helpt het huidige weer ook niet echt mee natuurlijk...
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Afscheid

Bericht door hidihi »

Je broodheer is inderdaad erg streng. Hoewel je met veiligheid niet mag spotten blijft het wel mensenwerk en twee fouten in 5 jaar mogen maken is weinig. Heb je het ooit meegemaakt dat er ooit collega's ontslagen zijn omdat ze twee aantekeningen in vijf jaar in hun dossier kregen?

Eigenlijk is 2000 tot 4000 euro toch een aalmoes voor het leed wat je in 2011 geleden hebt. Je zult in het halve jaar dat je moest integreren wel door betaald zijn maar zo'n incident blijft je toch bij. Daarnaast kan je na zo'n incident toch jaren later er weer opnieuw last van krijgen. Zeker als je te maken gaat krijgen met een vergelijkbaar incident. Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand met z'n werk moet stoppen door een optel som aan incidenten. In zo'n situatie kan je de financiële schade niet verhalen en zeker niet als het door meerdere incidenten kwam. Er zullen misschien zelfs mensen zijn die niet eens een andere baan kunnen vinden of uitvoeren na deze incidenten.
Laatst gewijzigd door hidihi op di 12 dec 2017, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Afscheid

Bericht door Mikos »

Niet in mijn directe omgeving wanneer het aankomt op conducteurs. Machinisten wel, veiligheid voorop en wanneer je vaker dan 2x een rood sein mist, houdt je carrière al heel snel op...
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Afscheid

Bericht door Durashift »

^^^ overstappen naar een andere vervoerder (trein / tram / goederenvervoer) wel mogelijk?
Of mag NS reden van ontslag gewoon communiceren bij navragen van een referentie o.i.d.?

~~~~~~~

Ik vind de strafmaat, in dat specifieke geval, voor jou best wel streng. Okay, het '4-ogen principe' heeft toen even niet gewerkt. Maar goed, dat het vertreksein niet op groen stond komt toch vooral doordat het protocol afwijkt van het landelijk gebruik én de machinist dit kennelijk niet wist of vergeten was.. In hoeverre dat dan op jouw bordje moest komen.. :?:

De nieuwe Keolis ploeg aan machinisten en conducteurs zijn hiervan wel op de hoogte? :wink:
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Afscheid

Bericht door hidihi »

Voor de machinist kun je ook wel een excuus verzinnen. Hij kan afgeleid zijn door het telefoontje wat hij kreeg. Hoewel Mikos onterecht een vertrek sein gaf kun je als machinist toch zien dat het sein rood was? Zowel de machinist als de conducteur hadden (legitieme) excuses kunnen gebruiken maar gaven als volwassenen hun fout toe. Moet je dan de handboek ter hand nemen of moet je dan je hart gebruiken? Ik ben waarschijnlijk een softie die de les uit een fout belangrijker vind dan de berisping. Gelukkig zijn er 5 jaar voorbij en waarschijnlijk is de berisping inmiddels uit beide dossiers gehaald.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Afscheid

Bericht door Mikos »

Overstappen naar een andere vervoerder kan inderdaad. Zonder te veel willen wijzen, rijden er bij een aantal 'andere vervoerders' heel wat oud-collega's die ofwel met pensioen zijn gegaan/gestuurd en daar nog wat bijbeunen ofwel zijn ze ooit bij NS afgewezen en hun heil daar gaan zoeken.

In Kampen is het sleutelkastje na de recente verbouwing verdwenen en staat er nu een P-sein dat automatisch op tijd op veilig springt.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Afscheid

Bericht door isadora »

Echt voor de hobby zeg maar.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Afscheid

Bericht door hidihi »

Er zullen vast wel veel redenen zijn waarom je wilt overstappen naar een andere vervoerder. Als er echt mensen bij een andere vervoerder rijden die ontslagen zijn omdat ze onveilig rijden dan mogen ze wat mij betreft echt niet meer de baan op. Maar als iemand er uit wordt gezet omdat hij een grote mond heeft tegen de NS directie of omdat de persoon gewoon 65 geworden is vind ik dat geen reden om de persoon geen kans te geven. Ik ken bijvoorbeeld genoeg mensen die na hun 65 lichamelijk nog sterk genoeg zijn om hun werk te doen. Mijn huisarts is 73 en is een goed bewijs dat je na je 65ste best door kunt werken.

Als je iemand bij de NS met pensioen stuurt op basis van gezondheid redenen dan hoeft dat niet eens een issue te zijn bij een andere vervoerder. Als je bijvoorbeeld sneller moe wordt als HC kan een andere vervoerder best uitkomst bieden omdat deze kleinere treinen heeft die niet dubbeldeks zijn. Als je als machinist last heb van een slechte rug kan een kleinere vervoerder best een uitkomst zijn omdat je daar eventueel een dubbel functies kunt krijgen. Je kunt soms zitten als machinist maar soms ook lopen als conducteur. Dus er zullen vast redenen zijn dat een overstap naar een andere vervoerder kan werken. Over pensioen gerechtigde leeftijd gesproken. Zwaait iedereen bij de NS af bij 65 jaar of jonger of zijn er ook personeelsleden die na hun 65ste door blijven werken bij de NS?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Afscheid

Bericht door Mikos »

Combifuncties kennen ze bij de andere vervoerders niet, dus daarvoor hoef je er niet naar toe. Voornaamste reden om dat wel te doen is omdat ze binnen NS niet meer nodig zijn, omdat ze al met pensioen zijn maar het toch na een aantal jaar weer begint te jeuken of om financiële redenen. Die vervoerders zijn daar blij mee, want ze hoeven die mensen niet volledig op te leiden, dus dat scheelt klauwen met geld. Op die manier heeft NoordNet en daarna Arriva jarenlang geteerd. En nog.

De pensioengerechtigde leeftijd is ook bij NS al richting de 67 gegaan, maar je kunt eerder stoppen. Op eigen kosten, uiteraard. Doorwerken kan wel, maar is afhankelijk van de standplaats: Wanneer die geen mensen nodig heeft, gaan ze jouw contract echt niet verlengen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Afscheid

Bericht door Wubbo »

Het omgekeerde komt trouwens ook veel voor: mensen die beginnen bij Arriva en dan op een gegeven moment overstappen naar NS omdat ze dan een uitgebreider werkpakket krijgen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Afscheid

Bericht door Mikos »

Dat is inderdaad de aderlating van dergelijke bedrijven :wink:
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Afscheid

Bericht door Littlebusdriver »

Het is natuurlijk vreemd dat de machinist tijdens het rijden wordt gebeld. Iedereen weet inmiddels dat je dan wordt afgeleid. Die coördinator had ook kunnen bellen als de trein stilstaat in Kampen. Dan was de trein ook niet later aangekomen. Kon er geen tekstbericht gestuurd worden? Moest de coördinator zich ook verantwoorden na het incident? Als je een incident goed wilt onderzoeken moet je de gehele keten bekijken en niet alleen de uitvoerende eindjes straffen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Afscheid

Bericht door Mikos »

Destijds ging men nog gewoon uit van het vakmanschap van het personeel, in plaats van alles in protocollen en regels proberen te vangen en te doen alsof eenieder ineens incapabel is wanneer er iets gebeurt buiten het gewone. :X Waar is die tijd gebleven?
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Afscheid

Bericht door Western Soldier »

Wat een prachtig verhaal toch. Gelukkig heb ik als reiziger in de trein (wel een keer in de bus) nooit ernstige incidenten meegemaakt, maar het is een schande dat sommige reizigers niet fatsoenlijk omgaan met het personeel van de verschillende vervoerders. Het is niet de fout van de conducteur dat je geen vervoersbewijs hebt. Alleen die van de reizigers zelf.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Afscheid

Bericht door Jef400 »

Toch zijn er hypothetisch situaties denkbaar waarin een conducteur de agressor is. Denk er aan als je iemand af gaat vallen omdat hij geen kaartje heeft omdat de automaat het niet deed bijvoorbeeld. Er zullen altijd excuses zijn, terecht of niet.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Afscheid

Bericht door Jef400 »

Waarbij ik overigens ook Mikos wil danken voor zijn verhalen en prettige feestdagen wil wensen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Afscheid

Bericht door AppleMoose »

Jef400 schreef:Toch zijn er hypothetisch situaties denkbaar waarin een conducteur de agressor is.
Het kan gebeuren dat een conducteur/buschauffeur/wiedanook niet zo netjes reageert, maar het is nog altijd jouw eigen keuze of je daarin meegaat of niet.
Er zullen altijd excuses zijn, terecht of niet.
In geval van terechte excuses, kun je altijd nog naar de klantenservice om het geschil op te lossen indien je er met de controleur niet uitkomt, of wanneer die aangeeft op dat moment niets te kunnen doen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Afscheid

Bericht door Jef400 »

Ja en nee. Ja, omdat ieder verantwoordelijk blijft voor zijn/haar gedrag. Nee omdat iemand ook bewust op je emotie in kan gaan werken en als je dan al een kutdag hebt is het zo gepiept. Als het word aangegeven is er geen enkel probleem.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Afscheid

Bericht door Post »

Jef400 schreef:Ja en nee. Ja, omdat ieder verantwoordelijk blijft voor zijn/haar gedrag. Nee omdat iemand ook bewust op je emotie in kan gaan werken en als je dan al een kutdag hebt is het zo gepiept. Als het word aangegeven is er geen enkel probleem.
Waar slaat dit nu weer op? Je hebt met je poten van iemand anders af te blijven.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast