Het loopt storm

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Het loopt storm

Bericht door Mikos »

Het loopt storm!

Een nieuw jaar; nieuwe ronde, nieuwe kansen! Een nieuw lintje in de tang en ik ben er weer helemaal klaar voor. Het wisselen van jaartallen is soms niet even gemakkelijk, omdat je een heel jaar 2017 hebt opgeschreven en het laatste getal nu een 8 is. Met de eerste Uitstellen van Betaling van het jaar is het dan altijd even opletten geblazen dat je het nieuwe jaartal opschrijft.

Het begin van het jaar is meestal rustig; men heeft net de feestdagen overleefd en het is Kerstvakantie, dus de treinen zijn de eerste dagen aardig leeg. En dan naarmate de week vordert zie je steeds meer mensen op de perrons. Het werk begint weer, mensen gaan weer dagjes op pad en na de eerste week gaan de scholieren en studenten massaal weer naar de studie en de forenzen vullen het geheel weer aan.

Afbeelding

Ook is het Groepsretour afgeschaft. Wat een ramp was dat; er werd meer misbruik van gemaakt dan welk ander soort vervoerbewijs ook en dan nog niet eens door de doelgroep. De bedoeling van het Groepsretour was om groepjes mensen te trekken die samen naar dezelfde bestemming gingen. Een groepje vrienden dat naar een concert gaat, een stel vriendinnen dat samen gaat shoppen, verzin het maar. Daarvan heb ik er in de 4 jaar dat het Groepsretour heeft bestaan een handvol gezien. Het merendeel was echter doorverkocht via Facebook, waar een aantal slimmeriken mensen bij elkaar zocht die ongeveer naar dezelfde bestemming moesten en ze dan voor een kleine bijdrage zo goedkoop mogelijk liet reizen. Nergens in de voorwaarden stond namelijk dat die mensen ook tegelijkertijd moesten reizen, wat niet kon omdat alleen de eindbestemming voor iedereen gelijk moest zijn. Sommigen maakten er zelfs een complete dagkaart van; er zijn nog nooit zoveel mensen van Buitenpost naar Schin op Geul gereisd... Niet dat ze daar ooit kwamen, want dan ging het enkel om een ritje van Groningen naar Utrecht.
En dan waren het vooral heel veel toeristen die met het Groepsretour reisden; wie wil dat nou niet, voor een euro of 7 de hele dag door Nederland reizen per trein? Bij voorkeur toonden die dan het E-ticket in het PDF-bestand, wat niet mag. Eindeloze discussies waren het gevolg: Of je print het E-ticket uit (waarvoor je dat PDF-bestand nodig hebt) of je toont het in onze Reisplanner Xtra-app.
“Maar zo werkt het toch ook?” was de eeuwige repliek. Ja, zo werkt het ook, maar zo kan ik niet nagaan of je er mee hebt gesjoemeld. Als iedereen gewoon de simpele instructie die bij het kopen van een E-ticket verschijnt opvolgt, zijn we in één klap van de discussie af.

Met het nieuwe ticket, het Groepsticket Daluren, zijn de voorwaarden opnieuw ingericht en moet je wel als groep tegelijkertijd in dezelfde trein reizen. Dat betekent dat we geen eindeloze discussie aan hoeven te gaan met reizigers die zich niet aan die simpele voorwaarde houden; je dient als groep tegelijkertijd te reizen in dezelfde trein én ook nog eens bij elkaar te zitten. Daardoor neemt het misbruik met zienderogen af en wordt het voor ons ook weer leuk om te controleren. Nu nog zien hoe dat gaat lopen met de spitsbeperking die er nu ook ’s middags geldt...

Afgelopen donderdag hebben we de ‘zwaarste storm ooit’ over ons land gehad. Voor het eerst sinds heel lange tijd hebben ProRail en NS op een bepaald moment besloten het gehele treinverkeer in Nederland te staken. Dat doen ze natuurlijk niet zomaar; er raakten treinen beschadigd door de rotzooi waar ze overheen reden, bovenleidingen zwiepten zo hard dat het vragen was om problemen door er een trein onderdoor te laten rijden en natuurlijk de vele bomen die over het spoor lagen. Er was gewoon geen beginnen meer aan. De incidentenbestrijders van ProRail zijn vervolgens op pad gestuurd om minutieus de baanvakken te controleren op problemen. Want je wilt met je trein geen omgevallen boom op het spoor tegen komen.
Kortom, het was puinruimen toen ik rond 17 uur in dienst kwam. Het station stond vol met gestrande reizigers, overal liepen er collega’s van mij om reizigers te informeren, alhoewel er niet al te veel te vertellen was. Mijn dienstkaartje stond vol om naar Alkmaar en Nijmegen te gaan, maar ik had al zo’n vermoeden dat daar niet veel van terecht zou komen. Ik had me nog niet in dienst gemeld of mijn trein werd al opgeheven. Tijd om de sjaal nog wat strakker aan te trekken, de muts op te zetten en tussen de reizigers te gaan staan.

Ongeveer een maand eerder heb ik hetzelfde gedaan, toen begin december er een behoorlijke laag sneeuw over ons land neerviel, en het treinverkeer spaak liep. Toen stond er ook van alles op mijn dienstkaartje, waar ik uiteindelijk helemaal niet van heb kunnen doen. Naast het onstuimige weer reed er vervolgens een trein net boven Zwolle tegen een gestrande auto aan, die in de sloot verdween. Kortom; chaos, want dat moet eerst afgehandeld worden. Op spoor 14 hadden we twee stellen ICM staan, waar we alle reizigers die in de tunnel stonden uiteindelijk naar hebben verwezen. De trein ging nergens naartoe, maar dan konden ze wel warm en droog zitten en wanneer er dan iets te vertellen was, konden we dat middels de omroep laten weten. Allerlei vliegen in één klap. Ik heb toen twee uur in het informatiehokje in de tunnel van Zwolle gezeten om reizigers te informeren.

Afgelopen donderdag kwam op hetzelfde neer. We hadden 2 lange treinen van 9 bakken ICM op spoor 3 en 5 staan en een tunnel vol reizigers. Die hebben we daar op een bepaald moment ook massaal naar verwezen, zeker toen het er niet naar uit zag dat er voorlopig iets zou gaan rijden. Verschillende keren heb ik in die treinen omgeroepen om de reizigers te laten weten dat er nog weinig verandering in de situatie was. De eerste trein die weer vertrok was de Sprinter naar Groningen om half zes. Daar gingen al de nodige reizigers voor het noorden in. Anderhalf uur later vertrok de eerste Sprinter naar Lelystad. Bomvol, want iedereen hoopte vanuit daar verder te kunnen reizen. Ook werd er weer gependeld tussen Zwolle en Deventer. En zo keerde de rust langzaamaan weer terug op het station. Met iedere trein die vertrok namen we afscheid van weer een horde gestrande reizigers. Toen ik rond tienen nog eens buiten liep, leek het een gewone donderdagavond met een handjevol mensen die op stap waren. Een complete verandering met nog geen drie uur eerder. Nu konden we mensen in ieder geval een bepaalde richting uit sturen om te zien of ze daar vandaan verder kwamen.

En toen ging ook de telefoon. Of ik als eerste met een Sprinter naar Amersfoort wilde. Er werd een SLT voorgezet, en een kleine dertig reizigers stapten in. De treindienstleider gaf aan dat hij ons tot ’t Harde door kon zetten, “Ik weet niet wat er vanaf daar gaat gebeuren.” Prima, wij gaan! En zo vertrok ik om 22.23 uur met de eerste Sprinter sinds uren weer richting Utrecht.
Er was op alle trajecten een zogenaamde schouwtrein vooruitgestuurd, om met aangepaste dienstregeling voorzichtig het spoor te ‘schouwen’. Niks anders dan naar buiten kijken en zien of er iets aanwezig is dat de doorgang van treinen zou kunnen versperren of voor gevaar zou kunnen zorgen. Alleen wanneer de treinen gewoon zouden kunnen rijden werd een baanvak vrijgegeven.
Nadat ik een serviceronde heb gelopen langs de reizigers en ik in de achterste cabine zat, hoorde ik van alles onder de trein doorgaan. In eerste instantie dacht ik dat er takken onder de trein hingen, maar toen ik in Wezep niks kon zien en ik weer binnendoor terug liep naar de machinist, hoorde ik overal van alles onder de trein door gaan. De machinist heeft toen besloten niet op volle snelheid door te gaan. Enerzijds vanwege de vele kleine takken en andere rotzooi die op het spoor lagen, anderzijds omdat het spekglad was op het spoor; op snelheid komen kostte aardig wat moeite, maar vooral op tijd weer langs het perron stilstaan was het eerste deel tot aan Putten een uitdaging. De vertraging liep dan ook stilletjes op naar 10 minuten, maar we reden. In Amersfoort stapten zowel de machinist als ik af en terwijl hij terug ging naar het verblijf om de rest van zijn dienst af te wachten op wat er komen ging, liep ik naar spoor 5 om de laatste Sprinter naar Zwolle terug te brengen.

Er stond al een DD-AR klaar en toen ook de procesleider perron er bij kwam staan, rees het vermoeden dat er gecombineerd moest gaan worden, wat ook gebeurde. Er waren nog 2 conducteurs uit Amersfoort bij die mee gingen. De taken waren al snel verdeeld; zij hadden al wat reizigers gesproken waarvoor ze taxi’s wilden gaan regelen en ik zou zorgen voor het vertrekproces. Toen eenmaal een beetje inzichtelijk was waar iedereen naar toe wilde reizen heb ik er nog een omroepbericht tegenaan gegooid door de trein om reizigers die verder wilden reizen dan Zwolle zich bij ons wilden melden, zodat wij voor een alternatief konden zorgen. Daar kwamen nog een zestal reizigers op af, waarvoor de collega’s een taxi hebben geregeld. Slechts drie minuten later dan gepland kwamen we aan in Zwolle. Daar zag ik de laatste trein van de dag vertrekken; slechts 6 minuten later zodat iedereen die wilde die trein kon halen. Het station was leeg, tijd om naar huis te gaan!

Conducteur Mike
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Het loopt storm

Bericht door dylanwild94 »

Hoe zit dat met om checken naar de verschillende vervoerders. want op 12 januari was ik op stap in Groningen en Drente met een dagkaartje van de appie. en had om 15:15 de sneltrein uit Emmen naar Zwolle. dus kwam om 16:05 aan. ben ik dan terecht 2 en een halfuur gestrand? Of had ik nog gewoon door kunnen reizen?
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Het loopt storm

Bericht door Mikos »

Tijdens de avondspits is het kaartje niet geldig, dus moet je inderdaad wachten tot 18.30 uur voor je er weer mee verder mag reizen.
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Het loopt storm

Bericht door dylanwild94 »

Dus die dag had ik ook niet de hele rit mogen uitzitten van Rta tot Gn in de 519. :oops:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Het loopt storm

Bericht door mijack1985 »

Dit soort dagen zijn voor reizigers erg vervelend, maar als HC zijnde vind ik dit toch de bijzondere dagen hoor.

11 december had ik ook dienst. Alleen mijn 1e treintje (4810) reed op tijd. Vervolgens met Ctje van Amsterdam naar Almere (vertraagd), om daar een Sprinter naar Hoofddorp te brengen ( vertraagd en omgeleid via Amsterdam Centraal, Sloterdijk en Lelylaan ivm verstoring op de zuidtak).

In Hoofddorp een IC meegenomen naar Schothorst. Ook vertraagd en zonder 2e man. Had 10 bakken, dus achterste treinstel mee in opzending. Van Schothorst terug naar Amersfoort, daar namen 2 andere collega's hem over van mij.

Vanaf Amersfoort met een 1500 naar Amsterdam inclusief meetploeg. En vanaf Amsterdam met Ctje terug naar Hoorn met de 4800 , omdat de Zaanlijn er uit lag. Al met al een klein uurtje langer gewerkt dan normaal.

Afgelopen donderdag had ik late dienst. Gemeld bij de "code rood tafel". Vervolgens op perron reizigers geholpen. Meeste mensen wilden richting Amsterdam, nou die had ik allemaal verwezen naar lijnbus 314 van EBS. Toen kreeg ik van de bijsturing een nieuw dienstkaartje. Bestond uit een slag 4800 van Hoorn tot Alkmaar en anderhalf uur later weer terug. En een slagje 303900 naar Enkhuizen en terug.

Al met al toch 2 bijzondere dagen binnen een maand
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten