Buschauffeur blogt. #4

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Buschauffeur blogt. #4

Bericht door nvdw »

De eerste meters

Elke chauffeur is ergens begonnen. Mijn verhaal begint al in 2011, en daarover heb ik destijds op een ander forum onderstaand relaas geschreven. Ik heb het lichtelijk bewerkt, en bij het nalezen viel me op hoe weinig er in de sector is veranderd. Ik hoor de 'beloften' van de uitzendbureaus nog steeds van de nieuwe collega's die op dezelfde manier binnenkomen als ik, en weet niet hoe snel ik ze moet teleurstellen. Maar het beroep, dat is fantastisch.

Lage Weide is grijs en grauw en ik loop over een non-descript terrein naar een lelijk gebouw om mij aan te melden voor een intake. Uiteraard ben ik veel te vroeg. Op een sollicitatie kom je niet te laat.

Vandaag ga ik erachter komen of ik aangenomen word als buschauffeur in opleiding. De sollicitaties in de branche waar ik vandaan kom willen niet lukken en ik ben er een beetje klaar mee om voor de zoveelste keer te moeten horen ‘dat een andere kandidaat beter in het profiel past’. Het foldertje dat bij mijn ouders in de post zat gaf me een zetje richting dit verhaal. Want ook al zou ik het leuk vinden om een rijbewijs D op de pas te hebben, zonder beroepsmatige redenen heb je er zo weinig aan; niet zo gek dat uitzendbureaus in het gat springen en je rijbewijs plus opleiding voorfinancieren, net zoals het uitzendbureau waar ik nu ben uitgenodigd.

Ik vind bussen leuk. Het lijkt me mooi een bus te rijden. Nostalgie is misschien niet de beste drijfveer om buschauffeur te worden, nu ik er zo bij nadenk, maar uit de woorden van de recruiter maak ik op dat een paar zinnen over mijn goede herinneringen aan de standaardstreekbus mijn sollicitatiebrief er uit hebben doen springen. Voor de goede orde, van die zinnen was geen woord gelogen.

De tests die ik van tevoren online heb moeten maken, waren een eitje. Denk aan een soort Citotoets of IQ-test, hoogstwaarschijnlijk om de grootste ongeletterden er in de voorselectie al uit te gooien. De uitslag van mijn test liegt er dan ook niet om, en op dit punt maak ik me een beetje zorgen: ik ben gigantisch overgekwalificeerd. Misschien denkt de recruiter dat ik hem in de maling zit te nemen? HBO en universiteit op je cv, en dan voor buschauffeur solliciteren? Hij stelt wel een paar kritische vragen in die richting, maar neemt genoegen met mijn antwoorden. Ik ben simpelweg aan iets anders toe, zeg ik. Ook dat is niet gelogen.

De reden dat dit hele verhaal op een gribus van een industrieterrein plaatsheeft, is dat ik vandaag mijn kunnen moet tonen op een echte bus, zodat het uitzendbureau een beeld heeft van de hoeveelheid lessen die ik nodig zal hebben. Daarvoor is een instructeur met zijn touringcar ingevlogen. Hij heeft ruim twee uur door de spits gereden om hier te komen, bromt hij. Het is wel een mooi modern ding, zijn Mercedes Travego. Voor ik het weet zit ik op een heftig verende stoel met een joekel van een stuurkolom tussen mijn knieën. Op de pedalen kun je bijna snowboarden.

De gigantische versnellingspook zit ergens naast mijn stoel. Ik krijg hem amper in zijn twee; de beweging 'links en naar achteren' voelt alsof je die stang ergens achter je rug moet duwen, wat een gedoe. Bovendien ben je nauwelijks van je plek of je moet alweer opschakelen; het optimale werkgebied van zo’n dikke diesel zit tussen de 1000 en 1500 toeren, en daar zit je zo overheen. En voordat je ook maar een beetje gang hebt gemaakt, kun je alweer beginnen met afremmen. Dat moet met beleid, want het is nogal wat massa en als je te laat bent, liggen je virtuele passagiers tegen de voorruit. Want vergis je niet, een bus kan heel hard remmen.

Wat mag je verwachten van iemand die voor het eerst echt op een bus rijdt? Niet veel natuurlijk, maar ik krijg het idee dat ik echt helemaal op nul begin. Dat idee wordt min of meer bevestigd door de lichaamstaal van mijn instructeur. Ik kan hem maar moeilijk lezen: ik weet niet of hij vandaag een sik heeft omdat hij zo’n eind heeft moeten rijden, of dat hij de hele dag met stuntels als ik over dit industrieterrein moet boenderen, of specifiek met mij, of alledrie.

Op den duur lijkt het ijs een klein beetje te smelten. Toch blijft het wennen, zo’n loerus door een bocht heen sturen. Zelfs als ik voor mijn gevoel al veel te laat heb ingestuurd blijkt het nog veel later te kunnen. En ben je eenmaal die bocht door, dan moet je zelf dat stuur weer terug naar de rechtuitstand brengen. Ergens vind ik dit fantastisch, aan de andere kant is dit nog maar een rondje om de kerk. Als volleerd buschauffeur heb je een dienstregeling om je aan te houden, en moet je die levende have achterin ook nog tot gerief zijn. Je zal dat twaalf meter lange bakbeest maar door druk stadsverkeer moeten loodsen terwijl drie man staan te emmeren dat hun ov-chipkaart het niet doet.

Ergens aan het eind van de rit groeit het ijs tussen mij en de instructeur net zo hard weer aan. Hij heeft genoeg gezien. Ik nam een bocht iets te ruim en tikte met mijn spiegel een verkeersbord aan, wat hem verleidt tot een met cynisme doordrenkte mededeling dat zo’n spiegel twaalfhonderd euro kost. Om in mijn rijstrook te blijven stuur ik vrij laat voor een slinger in de weg; niets aan de hand, dat was toch de bedoeling, denk ik, maar ik zweer dat ik de kleur uit ‘s mans gezicht weg heb zien trekken.

Terug in het naar oud linoleum ruikende lelijke gebouw zie ik de volgende kandidaten al zitten. Ik mag nog even het gesprekje afmaken. Ik krijg een heel boekwerk mee, plus een contract waar alleen nog mijn handtekening onder moet. Ondanks dat mij van tevoren door het uitzendbureau is gezegd dat ‘er verwacht wordt dat je op dezelfde dag tekent’, behoud ik me die handtekening nog even voor. Je committeert je aan een compleet en duur opleidingstraject dat je ook moet terugbetalen, en het valt me tegen dat je in den beginne hooguit 30 uur in de week zult maken, en ook daarop kan het bureau geen garantie geven; ze kunnen me nog niet eens vertellen bij welk bedrijf of op welke locatie ik terechtkom. Ik denk dat het nog wel meevalt met het overal gecommuniceerde ‘nijpende tekort aan buschauffeurs’ als dit het beste is wat ze kunnen doen.

Twee dagen later bel ik de recruiter om te zeggen dat ik er toch vanaf zie. Ze vinden het jammer. Ik houd nog een slag om de arm. De papieren liggen er immers, de intest is gedaan.

En die instructeur? Die kwam tijdens de intake nog even zeggen dat ‘ik er wel zou komen’. Daar denk ik nog wel eens aan als ik weer een bus zie rijden.

Een jaar later ging ik alsnog voor de bijl en doorliep ik hetzelfde traject, maar dan bij een ander uitzendbureau. Ik moet er wel om lachen als ik dit teruglees. Die berg indrukken en informatie die over je heen komt... ik zie er nieuwe collega's ook met meer of minder moeite mee omgaan. Dat is toch altijd iets om rekening mee te houden als ik er als 'mentor' naast zit.

Ik rijd inmiddels 5,5 jaar op de bus, en had het veel eerder moeten doen.
Laatst gewijzigd door nvdw op wo 26 sep 2018, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Buschauffeur blogt. #4

Bericht door waldo79 »

Ondanks dat je verhaal zich al 7 jaar geleden afspeelt, schrijf je alsof het gisteren gebeurd is. Veel werkplezier nog steeds toegewenst :Y
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Buschauffeur blogt. #4

Bericht door Ferdinand »

Interessant om te lezen hoe je ermee begonnen bent. In welke regio rijd je nu?
PHS

Re: Buschauffeur blogt. #4

Bericht door PHS »

nvdw schreef:ik ben gigantisch overgekwalificeerd. Misschien denkt de recruiter dat ik hem in de maling zit te nemen? HBO en universiteit op je cv, en dan voor buschauffeur solliciteren?
nvdw schreef:Ik rijd inmiddels 5,5 jaar op de bus, en had het veel eerder moeten doen.
Waarmee weer is bewezen dat je vooral moet doen wat je leuk vindt en niet wat anderen van jou verwachten dat je leuk vindt *bus* *trein*
Een mooi en waardevol verhaal!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Buschauffeur blogt. #4

Bericht door Aking »

Dus je hébt een vak geleerd (of niet? Leer je eigenlijk wel een "vak" op de Uni? :') ) en dan besluit je alsnog om van die etters als mijzelf rond te rijden :mrgreen:

Benieuwd of en hoevaak ik al bij je in de bus heb gezeten, want volgens mij toer je hier in 't hartsie van 't land rond :Y
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Buschauffeur blogt. #4

Bericht door nvdw »

Ik rijd in de regio DAV, dus inderdaad, ik kom ook in Utrecht.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Buschauffeur blogt. #4

Bericht door Milco »

Mooi beschreven. Leuk om je eerste ervaring op te bus te lezen en dan te bedenken dat je nu al 5,5 jaar buschauffeur bent. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Buschauffeur blogt. #4

Bericht door Durashift »

nvdw schreef:Elke chauffeur is ergens begonnen. (..) hoe weinig er in de sector is veranderd. Ik hoor de 'beloften' van de uitzendbureaus nog steeds van de nieuwe collega's die op dezelfde manier binnenkomen als ik, en weet niet hoe snel ik ze moet teleurstellen. (..)

Ja, laatst nog even met één van de bureau's gesproken. Voor aankomende zomer wel voldoende uren.. maar in de herfst zal het wel minder worden..
Nee, ik zou best graag het D rijbewijs willen hebben.. maar zal dat, ooit, toch op eigen (financiële) kracht moeten gaan halen, is mijn conclusie.

nvdw schreef:Een jaar later ging ik alsnog voor de bijl en doorliep ik hetzelfde traject, maar dan bij een ander uitzendbureau. (..)

Had jij toen betere voorwaarden / urengarantie?

nvdw schreef:Maar het beroep, dat is fantastisch.
Kan je benoemen wat er (voor jou) zo fantastisch is?
Is dat specifiek OV of zou dat ook voor besloten vervoer gelden?
Laatst gewijzigd door Durashift op ma 02 apr 2018, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Buschauffeur blogt. #4

Bericht door Hainje »

Durashift schreef:
Ja, laatst nog even met één van de bureau's gesproken. Voor aankomende zomer wel voldoende uren.. maar in de herfst zal het wel minder worden..
Mijn ervaring als uitzendkracht was dat je net na de zomervakantie en de kerstvakantie even een dip had in de diensten. Simpelweg omdat dan echt iedereen aan het werk is. Maar dat waren vaak dipjes van een week of 3-4 en dan was het weer prima.
🍉
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Buschauffeur blogt. #4

Bericht door nvdw »

Durashift schreef:Had jij toen betere voorwaarden / urengarantie?

Kan je benoemen wat er (voor jou) zo fantastisch is?
Is dat specifiek OV of zou dat ook voor besloten vervoer gelden?
Nee, de tweede keer was net zo goed op nulurenbasis met een opleidingscontract. Ik ben inmiddels al een jaar of drie in vaste dienst.

Ik heb heel specifiek voor het OV gekozen. Daar lag (en ligt) toch meer mijn hart. Het lijkt allemaal niet zo afwisselend maar dat valt me in de praktijk reuze mee. Grootste pluspunt voor mij is dat je persoonlijke inbreng als chauffeur heel veel bijdraagt aan iemands reis. Dat merk ik ook wel als ik een keer zelf reiziger ben. Uiteindelijk ga ik elke dag met plezier aan het werk en dat was ook de opzet.

Het 'avontuur' van de touringcar, voor zover daar nog sprake van is, heeft me nooit aangetrokken.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Buschauffeur blogt. #4

Bericht door Stefan »

5,5 jaar op de bus... De tijd gaat hard hè? In augustus rij ik ook al 5 jaar mijn rondjes bij Arriva in DAV. :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Buschauffeur blogt. #4

Bericht door Durashift »

Duidelijk, nvdw. :pos:
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Buschauffeur blogt. #4

Bericht door mijack1985 »

Mooi stuk man. Wat gaat de tijd hard. Voor mij is het ook alweer bijna 5 jaar geleden. Ik moet zelfs mijn code 95 verlengen, ook al rij ik geen bus meer. Het blijft toch wel beetje kriebelen :mrgreen: :mrgreen:
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten