Vraagstukken

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Vraagstukken

Bericht door Mikos »

Vraagstukken

Hoofdconducteurs van NS zijn naast toezichthouder van het bedrijf ook aangesteld als buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA). Dat houdt in dat we bij bepaalde overtredingen mogen beboeten. Dat aan de hand van de Wet Personenvervoer 2000 (WP2000) waarin onder andere staat dat wij mogen optreden bij overtreding van artikel 70 uit die Wet Personenvervoer, het reizen zonder geldig vervoerbewijs. Dat is de meest voorkomende overtreding die wij tegenkomen en waar we het meest mee te maken hebben.

De Minister van Veiligheid en Justitie, degene die ons categoriaal aan heeft gewezen als buitengewoon opsporingsambtenaar, heeft een aantal eisen gesteld om BOA te kunnen worden. Een daarvan is dat we van onbesproken gedrag zijn, wat we aan dienen te tonen met een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Bovendien heeft de Minister de eis gesteld dat we iedere 5 jaar getoetst dienen te worden op onze rechtskennis. En laat dat nu net zijn waar ik middenin zit.

Afbeelding
‘De Boa’, zoals wij het noemen, is een uitvoerige opleiding tijdens de opleiding tot Hoofdconducteur. Een zwaar deel, want als je het examen niet haalt, haal je de opleiding tot HC ook niet. Maar wanneer je het wel haalt, ben je er niet ‘van af’: Het komt iedere 5 jaar terug. En iedere keer zijn er weer wijzigingen ten opzichte van de vorige keer. Dacht je het goed uit je hoofd te kennen, moet je het opnieuw leren omdat de tweede termijn van ophouden voor onderzoek bij een misdrijf waarvoor voorlopige hechtenis is toegestaan niet 6 uur maar ineens 9 uur is geworden.

Ik hoor het je vragen: Wat heeft dat nu weer met conducteur zijn te maken? Eerlijk gezegd erg weinig, maar er wordt wel van je verwacht dat je het kent, want dergelijke vragen worden gesteld in het officiële examen. Een examen van 50 vragen die worden gesteld door het Cito. En je mag niet meer dan 16 vragen fout hebben, anders zak je. Dat lijkt misschien ruim, maar dat is het niet per se. Het boek dat we gebruiken bestaat uit 10 dikke hoofdstukken met ontelbaar veel begrippen. Die op allerlei manieren naar voren kunnen komen tijdens het examen. En dat levert de nodige stress op; een keer zakken is op zich niet zo’n probleem (alhoewel je dat natuurlijk wilt voorkomen), maar een tweede keer zakken betekent het einde van je loopbaan als HC. In de afgelopen tien jaar, het is nu de derde keer dat ik de BOA doe, zijn de regels aangescherpt. Waar ik de eerste keer nog twintig fouten mocht maken, zijn dat er nu nog 16. En ook het tweede deel van het examen is gewijzigd; de eerste keer moest ik nog een compleet proces-verbaal uit het hoofd leren.

“Ik, kandidaatnummer xxx, Hoofdconducteur in dienst van de NV Nederlandse Spoorwegen, tevens buitengewoon opsporingsambtenaar met akte van beëdigingnummer xxx met standplaats xxx, verklaar het volgende:

Op <datum> bevond ik mij, in uniform gekleed en met het toezicht belast op de openbare orde, rust, veiligheid en een goede bedrijfsgang, in trein 1234 tussen de stations Zwolle en Amersfoort. Ik zag toen dat daar een man zonder geldig vervoerbewijs gebruik maakte van het openbaar vervoer.”

Uit het hoofd. En dat was enkel de inleiding. Nu na 10 jaar zit het nog steeds in mijn hoofd. Gelukkig is het proces-verbaal in die opzet verdwenen en wordt tegenwoordig de Combibon getoetst, onze andere bevoegdheid die we hebben. Naast het schrijven van een Uitstel van Betaling voor het reizen zonder geldig vervoerbewijs zijn we namelijk ook voor andere feiten bevoegd. Zoals het niet opvolgen van een aanwijzing ten behoeve van de openbare rust, orde, veiligheid of een goede bedrijfsgang. Of het misbruik maken van een vervoerbewijs. Zomaar een greep uit de bevoegdheden. De combibon wordt erg streng getest; een veld niet ingevuld betekent zakken.

Daarover is de laatste tijd nogal wat te doen geweest. Het slagingspercentage zakte enorm na invoering van de computer tijdens het examen. Het werd voorheen op papier afgenomen, ik kan me nog herinneren dat we met de complete opleidingsgroep naar Maarssen afreisden om daar onze examens voor de Rechtskennis en het Proces-Verbaal te doen. De keer erop was alles al op de computer. Voor mij is dat niet zo’n probleem, maar een hoop oudere collega’s hebben moeite met computers en het overzicht houden en daar kwamen een heleboel collega’s in de problemen. Ook de technische problemen die vijf jaar geleden speelden aan zowel de zijde van ons interne opleidingsapparaat als bij het Cito voor de afname van de examens speelden veel collega’s parten.

Dat draagt uiteraard niet bij aan een goed gevoel bij het volgen van de hercertificering voor de BOA en levert de nodige stress op bij velen. En zo is het een heet hangijzer binnen de wandelgangen van het spoor. Daar probeer ik me zo min mogelijk wat van aan te trekken en me te concentreren op de rechtskennis. Dat kost al genoeg moeite.

Maar buiten de BOA om zijn er nog veel meer vraagstukken die opborrelen waar meerdere antwoorden mogelijk zijn en je de meest correct uit moet kiezen. Lees de volgende situatie en bepaal voor jezelf wat je gedaan zou hebben:

Ik vertrek uit Zwolle met een Intercity richting Lelystad. Na vertrek begin ik mijn controleronde en tref ik al snel een jongen die me een uitgeprint E-ticket laat zien. Het is een Dagretour Maastricht-Den Haag Centraal. Ik vraag hem of dat het goede kaartje is en hij zegt van wel. Als ik hem uitleg dat dat kaartje hier niet geldig is, reageert hij:
“Ik moest twee stations opgeven en dat heb ik gedaan. Ik wist niet dat het er toe deed dat ik daar dan ook moest reizen.”
Wat zou jij doen?

Ik ben in Nijmegen en loop op tijd richting mijn Sprinter naar Arnhem. Ik kom het perron op en scan als vanzelf de reizigers die op het perron staan. Er staat een groepje meiden met bloemetjesjurkjes met elkaar te kletsen, twee jongens met een groene sporttas en bijbehorende outfit praten met elkaar, een oudere man met stok loopt de Kiosk binnen, een blondine met haar haar in een staart komt er net uit met een beker koffie en naast de rookzuil staat mijn machinist. De trein wordt een paar minuten later voorgezet vanaf het rangeerterrein, mijn machinist en ik doen een portofoontest en wanneer het tijd en veilig is vertrekken we richting Arnhem. Ik begin meteen met controleren. Halverwege de coupé kom ik bij een jongen met groene sportkleding die me zijn OV-Chipkaart wat weifelend afgeeft.
“Ja, ik weet nu niet of ik wel ben ingecheckt...”
Ik vraag hem waarom niet.
“Nou, we moesten rennen voor de trein, ik denk niet dat ik hem heb ingecheckt in de haast, want ik ben blij dat we de trein hebben gehaald.”
Wat zou jij doen?

Met de Intercity ben ik onderweg tussen Utrecht Centraal en Gouda om naar Den Haag te gaan. Ik ben aan het controleren en stap de eerste klas binnen, die ik meteen scan. Ik zie een witte kabel uit een van de stopcontacten bungelen. Terwijl ik de reizigers in de stiltecoupé controleer zie ik verderop in de eerste klas een jongedame opstaan en weglopen. De witte kabel is nu ook verdwenen. Ik vervolg mijn ronde en kom haar op het volgende balkon tegen, met haar telefoon in haar hand. Ze begint halfslachtig wat te zoeken in haar spullen, maar al snel krijg ik haar paspoort in handen.
Wat zou jij doen?

Ik ben onderweg de andere kant op; met de Intercity van Den Haag Centraal richting Utrecht. In Gouda heb ik bijna de hele trein gecontroleerd, na vertrek controleer ik het laatste deel van de trein. Ik kom bij een jongedame die me op haar telefoon een E-ticket laat zien dat een enkeltje Nijmegen-Breda is. Ik kijk haar aan en zeg dat dat heel ergens anders is, van Nijmegen naar Breda.
“Oh, dan geef ik de verkeerde, sorry,” waarna ze in haar telefoon op zoek gaat naar het kaartje. Maar ik ben het wachten voor en vraag me wat ze me dan gaat laten zien.
“Het kaartje de andere kant op...”
Van Breda naar Nijmegen?
“Ja.”
Ik vertel haar dat dat weinig zin heeft, want ook die is hier niet geldig.
“Ja, nou, dat komt... ik ben in de verkeerde trein gestapt...”
Wat zou jij doen?

In bovenstaande situaties zijn er verschillende keuzemogelijkheden. Zijn ze goed? Zijn ze fout? Ik heb ze als volgt opgelost:

Het Dagretour Maastricht-Den Haag is niet geldig buiten dat traject. Het verhaal dat hij willekeurig wat stations heeft opgegeven klonk mij niet heel overtuigend in de oren. Vooral het feit dat hij vervolgens verwees naar de servicemedewerker die naast hem zou hebben gestaan toen hij de stations invulde en niets heeft gezegd dat hij geen Zwolle had ingevuld vertelde mij dat het vooral niet zijn schuld was, maar die van een ander. Meneer heeft zijn weg vervolgd met een Uitstel van Betaling.

De jongen in de Sprinter die niet had ingecheckt viel al gelijk door de mand. Hij had nog niet gezegd dat hij blij was dat ze de trein net hadden gehaald of er viel mij iets binnen, dat ik ook direct met hem heb gedeeld:
Ik was ruim op tijd bij mijn trein. En toen stonden zijn maatje en hij al op het perron.
Zijn blik veranderde direct toen ik dat zei: “Oh, heeft u dat gezien?”
Terwijl ik hem zijn uitstel stond te schrijven deelde ik ook meteen mee dat dat verhaal over die chipkaart ook niet logisch klonk, want Nijmegen is afgesloten met poortjes. Zijn vriendje probeerde er nog wat tegenin te brengen door te zeggen dat ze met Veolia binnen waren gekomen, maar afgezien van dat dat ook niet heel overtuigend klonk was er ook van eerdere reizen met Veolia op de kaart geen sprake.
Zijn verklaring? “Ik kon het proberen toch?”
Zeker, nu mocht hij voor 52,30 mee de Waal over naar Nijmegen Lent.

Het meisje dat ik trof op het balkon en me haar paspoort gaf heb ik uiteraard ook een kaartje geschreven. Eerste klas, want daar zat ze toen ze van me wegliep. Bij het afgeven van haar Uitstel heb ik dat ook vermeld: ze mocht weer terug om haar telefoon op te laden in de eerste klas, want daar betaalde ze nu voor. Met een zuur gezicht liep ze er naar terug.

En dan het moeilijke geval van dat meisje met haar enkeltje Nijmegen-Breda. Het enkeltje van Breda naar Nijmegen kon ze zo snel niet vinden in haar e-mail, wel een pagina met betalingsgegevens dat ze voor de kaartjes had betaald. Maar al zou ze me wel dat kaartje kunnen laten zien, dan klopt er nog niks van het verhaal. We zitten namelijk tussen Gouda en Utrecht, mijlenver van Breda-Nijmegen. Ze legt nog eens uit dat ze verkeerd in de trein is gestapt, maar ik heb er heel veel moeite mee om dat te geloven. Als het waar zou zijn, dan was ze daar ofwel in Dordrecht ofwel in Rotterdam achter gekomen (afhankelijk van de trein die ze genomen zou hebben). En had ze daar al een alternatief gezocht. Hoe ze in Den Haag terecht is gekomen is me nog steeds een raadsel. Maar wat ook meespeelt is dat als ze helemaal verkeerd is gereisd en ze, zoals ze zelf zegt, bijna nooit met de trein reist, je zou denken dat ze het dan wel komt vragen. Ik heb bovendien vanaf een kwartier voor vertrek in Den Haag naast de trein gestaan. Alle tijd om me dan iets te komen vragen. Of vertellen hoe het zit en vragen of je mee mag.

Nadat ik haar een Uitstel van betaling heb geschreven, die ze uiteraard niet van harte aannam, waren we ook al snel in Utrecht. Daar aangekomen kwam ze op het balkon naar me toe.
“Ik wilde het niet tussen de reizigers vertellen, maar mag ik u nog even spreken?”
Ja hoor. Ik stap de trein uit en ga bij de voorkant van de trein staan. Ze begint een redelijk emotioneel relaas; ze heeft een lichamelijke beperking, reist normaal nooit alleen en is écht verkeerd ingestapt.
Het is ook niet dat ik haar niet wil geloven, het is meer dat de feiten in haar tegendeel zich op hebben gestapeld, zoals ik hierboven al heb geschreven. En naar aanleiding daarvan heb ik besloten haar een kaartje te schrijven. Inclusief uitleg uiteraard hoe ze contact op kan nemen met onze Klantenservice, om daar haar verhaal nog eens op het gemak te doen met al het bewijsmateriaal dat ze zelf heeft van de aangekochte kaartjes. Ik heb wel een aantekening gemaakt van bovenstaand verhaal
Op dat moment zat ik in tweestrijd: Heb ik daar goed aan gedaan of ben ik misschien te hard geweest voor iemand die simpelweg het spoor een beetje bijster was? Maar dat is het mooie; dat is iets voor de Klantenservice om uit te zoeken. Misschien reisde ze wel opzettelijk het halve land door om even bij vrienden in Den Haag op bezoek te gaan en heeft ze me een verhaal op de mouw gespeld over verkeerd ingestapt te zijn. Wellicht doet ze het wel vaker zo en heeft het tot nu toe altijd gewerkt. En misschien was het ook wel gewoon een jongedame die oprecht verkeerd was ingestapt en nu met een gigantische omweg op weg terug naar huis was. In dit geval spraken de feiten in haar nadeel en zal ze het met onze Klantenservice op moeten lossen.

En zo sta je iedere keer weer voor een ander vraagstuk. Die niet altijd even gemakkelijk op te lossen lijken of zijn. Waarvan ik het antwoord ook niet 1, 2, 3 klaar heb. En voorlopig heb ik genoeg andere vraagstukken om te beantwoorden, zoals de vraag of een lege kerk tot de plaatsen behoort die door een burger betreden mogen worden bij een strafbaar feit dat op heterdaad wordt ontdekt. Ook mooi.

Conducteur Mike
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Vraagstukken

Bericht door jelmerrr »

Leuk om te lezen
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Vraagstukken

Bericht door busfanNL »

Lastig allemaal. Maar ik vind dat je goed gehandeld hebt en dan later met de klantenservice op te lossen. Leuk verhaal weer om te lezen. *O*
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vraagstukken

Bericht door Milco »

Mooi verhaal. Lastige keuzes lijken het mij. Stel dat ik HC was, dan zou ik kijken hoe iemand iets brengt. Als iemand voor het controleren al zelf aangeeft een vergissing te hebben begaan, dan zou ik meer "meegaand" zijn dan wanneer iemand gelijk stennis zou maken denk ik.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vraagstukken

Bericht door Daniel »

Mooi verhaal over de lastige keuzes, al kon ik in diverse gevallen al wel raden wat je reactie was op basis van de beschrijvingen :P

Qua examen lijkt het wel verdacht veel op een totaal ander examen dat ik laatst had, heel veel theorie en dan maar net geluk hebben met de vraagstelling die in tig vormen kan voorkomen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Vraagstukken

Bericht door mijack1985 »

Leuk verhaal weer en heel herkenbaar.

Vanmorgen ook op de 3300 richting Hoorn. Tussen Purmerend Overwhere en Hoorn moest ik alleen nog de voorste bak controleren (voor de verandering had ik SGM 5 ipv SLT).

Een jongedame gaf mij een kaartje van Purmerend naar Amsterdam Centraal. Het eerste wat ik vroeg was, waar ze naar toe moest. Zij zegt: "Hoorn". Ik zeg tegen haar dat dit kaartje niet goed was, omdat het een enkeltje Purmerend Amsterdam is. Vervolgens zegt ze: "ja maar als ik die andere trein nam moest ik overstappen in Zaandam en nu kan ik vanaf Hoorn rechtstreeks naar Amsterdam".

In het kort leg ik haar uit dat het zo niet werkt en dat hij enkel geldig is tussen Purmerend en Amsterdam Centraal en nu buiten haar traject zat. Plus het feit dat ze in Hoorn ook moest overstappen. Ze reageert weer daarop door te zeggen: "ja maar ik heb toch een kaartje. Ik dacht dat ik gewoon zo kon reizen, als ik maar in Amsterdam er uit ga."

Nee dus en had haar nog een keer uitgelegd dat ze nu buiten haar reis traject zat en dus zwart aan het reizen was.

Deze dame kreeg dus ook een UVB met wettelijke verhoging. En daar was mejuffrouw het ook niet mee eens, en ze ging een klacht indienen. Ze had het allemaal netjes op orde vond ze en ik moest niet zo moeilijk doen.

In 9 van de 10 gevallen als ik moet schrijven ligt het altijd aan een ander. Ja maar dit, ja maar dat enz.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vraagstukken

Bericht door Milco »

Nog een blogger erbij dus, mijack? :mrgreen: Vind zulke verhalen altijd wel leuk om te lezen. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Vraagstukken

Bericht door VIRM »

Inderdaad altijd leuk om te lezen. :pos:

Nu heb je het over de BOA-bevoegdheid. Maar wat zijn de formele verschillen in bevoegdheden tussen een HC en BOA? En hoe zit het met legitimeren naar een reiziger toe als daar om wordt gevraagd?
Beul van de blindegeleidelijn
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Vraagstukken

Bericht door Aking »

Een BOA (in het algemeen) is sowieso veel breder: Stadswachten/toezichthouders zijn vaak BOA, een boswachter is BOA, en zo vergeet ik er vast nog wel een paar.

Een HC (zonder BOA-bevoegdheid, als die überhaupt nog bestaan), mag juridisch-technisch gezien weinig meer dan de gemiddelde reiziger. Dus die mag je om je kaartje vragen, maar geef je die niet dan mag ie de politie bellen.

Nou durf ik niet helemaal te zeggen hoe het zit qua grens huisregels/Wet Personenvervoer, en in hoeverre het reizen zonder kaartje in strijd is met de huisregels, en dus niet strafbaar in juridische zin, of dat het in strijd is met de Wet Personenvervoer waarmee het een overtreding/misdrijf kan worden en dus reden kan zijn voor een burgeraanhouding (die jij ook mag doen).

Maar Ome Mikos kan dat. met zijn net opgefriste kennis, vast nog iets beter uitleggen :mrgreen:

En dat laatste (het legitimeren) weet ik zo niet zeker, dus daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar :mrgreen: mag ik je al om legitimatie vragen als je alleen mijn kaartje controleert, of mag dat pas zodra je bijvoorbeeld mijn ID vraagt?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Vraagstukken

Bericht door Mikos »

Er is geen verschil tussen HC en BOA; op een enkele uitzondering na, zijn alle HC's BOA. Maar vanuit beginsel is een HC toezichthouder, wat ons al bevoegdheden geeft om vervoerbewijzen te controleren en toezicht te houden op de orde, rust, veiligheid en een goede bedrijfsgang. Zodra dat overtreden wordt en we gaan verbaliseren, zijn we geen toezichthouder meer en benutten we onze bevoegdheden vanuit de BOA.

Het dragen van een uniform in combinatie met ons BOA-insigne is in principe voldoende legitimatie, maar desgevraagd legitimeren wij ons terstond.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10488
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Vraagstukken

Bericht door trolly »

5 x UvB :Y

Past op uw hoeden, schoelje! Mikos waakt! (Als de sudoku's op zijn.)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Vraagstukken

Bericht door VIRM »

Wat voor legitimatie heb je dan precies bij je, Mikos? :)
Beul van de blindegeleidelijn
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Vraagstukken

Bericht door Aking »

Ik zet in op burgerlegitimatie, personeelspas en Boapas/legitimatie.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Vraagstukken

Bericht door dennistd »

Maar staat daarop ook je (volledige) naam? Normaal gesproken geef je die niet aan een reiziger namelijk, maar wat als deze om je bevoegdheidsbewijs vraagt? Als je Jan de Vries heet is dat niet zo'n probleem natuurlijk, maar Xess Xava t’Kint de Roodenbeke komt iets minder voor denk ik :mrgreen:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Vraagstukken

Bericht door Aking »

Volgens mij is het bij dat soort pasjes meestal voorletter achternaam, dus O. Mikos in het geval van ons aller Ome Mikos :Y
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Vraagstukken

Bericht door Mikos »

Daarop staan voorletters en achternaam.

Ik heb een toezichthouderpas, een bedrijfspas en mijn BOA-pas in de maphouder zitten. Wanneer een reiziger om mijn naam vraagt, verwijs ik naar het treinnummer of het bonnummer dat ze van me mee krijgen. Er is eigenlijk geen meerwaarde om mijn naam te weten. Want wat heb je er aan? Als je een klacht in wilt dienen (en dat is waar het toch vooral om gaat), dan maakt het niet uit of je een treinnummer of mijn naam hebt; je klacht gaat over mij en komt toch wel op de juiste plek terecht. Daarom ben ik ook niet zo scheutig met het geven van mijn naam.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Vraagstukken

Bericht door Aking »

Maar kan ik dan vervolgens weigeren mijn vervoerbewijs te laten zien? Daar ik niet weet of je wel bevoegd bent om die te vragen. En dan kun je inderdaad in Uniform en met een BOA-insigne lopen, maar dat kan ik ook natuurlijk 8-)

Dat je het niet prettig vindt is een ander verhaal natuurlijk, maar dat kan ik andersom net zo goed zeggen... Ik heb een ingechekte chipkaart, hoezo wil je mijn naam/foto daarop zien?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Vraagstukken

Bericht door Mikos »

In principe is het zo dat jij als reiziger verplicht bent om op eerste vordering een geldig vervoerbewijs ter controle aan te bieden. Het uniform en het insigne zijn voldoende 'legitimatie'. Wanneer je twijfelt of iemand wel bevoegd is, mag je vragen om een legitimatiebewijs, maar dat kan ook mijn toezichthouderpas zijn.

Andersom gaat het niet op: je hebt de keuze om een persoonlijke of een anonieme OV-Chipkaart te gebruiken. Het is mij om het even welke naam daar op staat, zolang de foto in eerste instantie maar overeenkomt. Er is niemand die je dwingt een persoonlijke chipkaart te nemen. En zo kun je het net zo breed trekken als je wilt.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Vraagstukken

Bericht door Western Soldier »

Worden zulke praktijksituaties gesteld als examenvragen? Zo ja, dan is er toch niet maar één antwoord correct en is het meer op hoe iemand het persoonlijk op zou lossen? Gaat het bij dat soort vragen dan niet om de argumentatie van waarom de persoon in kwestie een dergelijke situatie oplost op de door hem/haar gekozen in plaats van om de oplossing zelf?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Vraagstukken

Bericht door Mikos »

Er worden geen praktijksituaties behandeld tijdens het examen. Zowel rechtskennis als combibon zijn rechttoe, rechtaan. Die hebben niets te maken met een reiziger die om een legitimatie vraagt. Er is wel een cursusdag voor praktijksituaties met acteur, dat wel.
Wynne
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 27 aug 2014, 15:49

Re: Vraagstukken

Bericht door Wynne »

mijack1985 schreef:Leuk verhaal weer en heel herkenbaar.

Een jongedame gaf mij een kaartje van Purmerend naar Amsterdam Centraal. Het eerste wat ik vroeg was, waar ze naar toe moest. Zij zegt: "Hoorn". Ik zeg tegen haar dat dit kaartje niet goed was, omdat het een enkeltje Purmerend Amsterdam is. Vervolgens zegt ze: "ja maar als ik die andere trein nam moest ik overstappen in Zaandam en nu kan ik vanaf Hoorn rechtstreeks naar Amsterdam".

In het kort leg ik haar uit dat het zo niet werkt en dat hij enkel geldig is tussen Purmerend en Amsterdam Centraal en nu buiten haar traject zat. Plus het feit dat ze in Hoorn ook moest overstappen. Ze reageert weer daarop door te zeggen: "ja maar ik heb toch een kaartje. Ik dacht dat ik gewoon zo kon reizen, als ik maar in Amsterdam er uit ga."
Hallo,

Hier wil ik wel even op reageren, want je krijgt namelijk wel regelmatig het advies via Hoorn te reizen omdat dit sneller is dan met de stoptrein als je net je trein gemist hebt.
Vooral met de stakingen in het streek-vervoer zullen veel mensen met de trein reizen tussen Purmerend en Amsterdam

Zie hieronder het advies:
https://9292.nl/reisadvies/station-amst ... 49?bus=off

Mvgr, Wynne
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Vraagstukken

Bericht door dennistd »

Ik krijg hem zelfs via Hoorn Kersenboogerd _O-
https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertre ... pe=vertrek

Afbeelding
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Vraagstukken

Bericht door mijack1985 »

Dat is ook een heel ander tijdstip. Op moment van schrijven was het omstreeks 10.54 En geeft hij gewoon overstap op Zaandam aan.
Laatst gewijzigd door Wubbo op di 01 mei 2018, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Vraagstukken

Bericht door Aking »

Ach, zo lang er een vroege optie is kun je je reis gewoon onderbreken toch? Of mag dat tegenwoordig ook al niet meer?

Sowieso lijkt me dat de voorwaarde enkel is dat betreffende route onder "normale" omstandigheden uit de planner moet komen, anders kijk ik thuis in de planner en krijg een advies via X, maar als ik dan 2 uur later de trein neem blijkt via Y sneller op dat moment en krijg ik dus een boete van de Mikos van dienst...
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Vraagstukken

Bericht door webguy »

Je hebt een adres ingevoerd als beginstation. Dit is een deur tot deuradvies van 9292 op de website van NS. 9292 snapt niet wat terugsteken is, dus geeft "foute" adviezen. Wat Mikos daar mee doet weet ik niet, maar het is feitelijk een ongewenst nadeel van het makkelijk maken van 9292 adviezen op de site van NS (wat opzich wel handig is..)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten