Nieuwswaardig

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Nieuwswaardig

Bericht door Mikos »

Nieuwswaardig

Onderweg met een Intercity richting Roosendaal kom ik aan in Breda. De trein bestaat uit twee treinstellen van het type ICM en beide stellen heb ik al meerdere keren gecontroleerd. Ik kom in dit geval de tussenliggende cabine uit, wens de reizigers op het balkon die uit willen stappen nog een fijne avond toe en zodra ze zijn uitgestapt stap ik het perron op. Daar staat al snel een blondine voor me die een bepaalde ernst in haar blik heeft.
“Meneer? Er heeft net iemand aan me gezeten,” meldt ze vanuit het niets.

De redelijk rustige situatie waarin ik verkeerde, gewoon mijn werk doen, slaat ineens om in een situatie waarin ik heel veel dingen tegelijkertijd moet doen. Want wat is er precies gebeurd? Wie vertelt me dat? Wat waren de omstandigheden? Maar vooral: Wat ga ik er mee doen? En wat mag ik niet over het hoofd zien?

Ik vraag de jongedame wat er gebeurd is. Dat legt ze me in een paar zinnen uit en daaruit moet ik alle informatie halen die ik nodig heb om antwoord te geven op bovenstaande vragen. Ze vertelt dat ze op het balkon zat en dat er een jongen voorbij kwam lopen die een praatje met haar aanknoopte.
“En een praatje, daar kan ik natuurlijk weinig tegen hebben,” zegt ze heel rustig. Vervolgens was hij naast haar komen zitten en voor ze het doorhad, lag zijn hand op haar knie. Die heeft ze weggeslagen; “Hij moet wel gewoon van me afblijven.”
Hij kwam echter alleen maar dichterbij en heeft haar onzedelijk betast. Ik stel de vraag of hij nog in de trein zit.
“Hij zei dat hij naar Roosendaal ging, dus dat denk ik wel.”
Dan heb ik precies genoeg informatie om iets mee te kunnen doen. Ik schakel de collega’s van Veiligheid&Service via de portofoon in. Die zijn aan de andere kant van het station en melden dat het even kan duren voor ze er zijn, maar ze zijn onderweg. In de tussentijd praat ik wat met het meisje dat voor me staat en stel nog wat aanvullende vragen om het verhaal helemaal duidelijk te hebben.

Eén ding weet ik zeker; wie het ook is, hij gaat niet met mijn trein verder. Maar dan is er ook nog een volgend vraagstuk: Wil het slachtoffer aangifte doen? In de meeste gevallen denken slachtoffers helaas dat het weinig zin heeft om dat te doen, vooral omdat het tijd kost. Maar aangezien we nu een dader in beeld hebben die hoogstwaarschijnlijk nog aanwezig is, zou dat erg zonde zijn. Dus ik leg het haar voor en ze zegt er even over te denken.

Afbeelding

In de tussentijd komen er twee Servicemedewerkers het perron op lopen. Ze hebben mijn portofoonoproep aan Veiligheid&Service meegekregen en komen tot de collega’s er zijn alvast poolshoogte nemen. De machinist heeft het gesprek ook meegekregen en vraagt ter bevestiging of dat hij het sein moet laten herroepen, om te voorkomen dat we andere treinen in de weg zitten door te blijven staan, terwijl het spoor richting Roosendaal wel voor ons gereserveerd is. Vervolgens komen ook de twee collega’s van Veiligheid&Service het perron op. Ik leg ze de situatie kort uit en vertel dat de dader vermoedelijk nog in de trein aanwezig is. Ik heb de jongedame al gevraagd of ze de dader aan wil wijzen (“Oh zeker! Die kan ik niet over het hoofd zien.”), waarna we, op ruime afstand gevolgd door de collega’s die op de melding zijn afgekomen, langs de trein lopen. Ze wijst aan waar ze heeft gezeten en wanneer we helemaal vooraan de trein komen, waar de machinist buiten staat om te zien of hij iets voor ons kan betekenen, zegt ze ineens:
“Dat is hem.”
Ik wijs de dader aan aan de collega’s van Veiligheid&Service, die naar binnen stappen en de man aanspreken. Ik neem het meisje ondertussen apart om uit te leggen wat er gaat gebeuren. De dader wordt uit de trein gehaald door de collega’s en apart genomen.

Het meisje is helder van geest en heeft ook duidelijk hoe het allemaal in elkaar zit. Ik vraag haar nogmaals of ze aangifte wil doen en gelukkig zegt ze:
“Dat is wel het beste, hè?”
Inderdaad, dat is absoluut het beste. Even afgezien van persoonlijke gevoelens en eventueel gewin bij berechting, is het namelijk ook een signaal naar de dader dat dit absoluut niet oké is. En gelukkig is dit een meisje dat duidelijk haar grens weet aan te geven, want als er iemand anders had gezeten die niet zou weten wat ze er mee zou moeten en het mogelijk doorgang zou laten vinden omdat ze niet weet hoe te reageren, was het wellicht allemaal heel anders gelopen.
Ik noteer haar gegevens, vraag de Coördinator Wal die er bij is komen staan om haar zolang op te vangen tot de opgeroepen politie er is en ik loop vervolgens naar de collega’s van V&S. Ik geef ze alvast de gegevens van het slachtoffer en meld dat ze aangifte wil doen. Ik draag alles officieel over en kan dan vertrekken met de trein.

Ik loop direct naar de machinist die een vlaag van het geheel heeft meegekregen en graag wil weten wat er nu precies aan de hand was. Ook licht ik de reizigers in, want we zijn 10 minuten later uit Breda vertrokken dan gepland. Dit is zo’n situatie waarin ik heel goed begrijp dat de reiziger graag op de hoogte gesteld wil worden waarom de trein maar niet vertrekt. Maar wanneer ik omroep dat we niet weg kunnen omdat er een verdachte in de trein zit en dat we moeten wachten op de politie, kun je wel raden wat die verdachte dan doet. Dus heb ik mijn aandacht volledig voor het meisje ingezet en de rest van de reizigers even laten zitten.
Maar nu heb ik er wel de tijd voor en vertel ik ook eerlijk via de omroep waarom we te laat zijn vertrokken, dat de dader is aangehouden en overgedragen wordt aan de politie. Meer valt er simpelweg niet over te zeggen. Vervolgens loop ik door het voorste treinstel en krijg ik niet één vraag of opmerking; de mededeling was kennelijk duidelijk.

Met wat doorrijden en doorsleutelen komen we 8 minuten te laat aan in Roosendaal. Te laat voor de overstap richting Vlissingen, wat ik ook omroep. Met als toevoeging dat ik dat heel vervelend vind, maar dat ik ook hoop dat de reizigers er begrip voor op kunnen brengen dat er in dit geval andere zaken waren die een hogere prioriteit kregen. Ook na aankomst geen klachten. Wel een opmerking die ik een meisje tegen een ander meisje hoor maken:
“Ik hoop dat ze hem nooit meer vrijlaten.”
En dat gevoel begrijp ik wel.

Wanneer ik vervolgens een uur later weer in Breda aankom, volgens mijn dienstkaartje heb ik er een half uur om weer terug te gaan naar Roosendaal, loop ik nog even de stationshal in. Voor de deur zie ik een politieauto geparkeerd staan, met daarnaast de collega’s van V&S en een agent. De verdachte zit achterin de auto. De situatie is rustig, de collega’s vertellen hoe het ervoor staat. De verdachte werkte mee en is aangehouden door de politie. Het meisje heeft aangifte gedaan en de man wordt meegenomen.

Zodra de agenten de man meenemen naar het bureau, bedank ik zowel de collega’s van V&S als de servicemedewerkers voor hun back-up. De heren van V&S vertrekken weer, want ze zaten eigenlijk te eten toen ik hen opriep.
“Dat zal onderhand wel koud zijn,” lacht de ene collega. Waarna we afscheid nemen en ik mijn dienst weer kan vervolgen.

Soms vallen de puzzelstukjes ineen: Het slachtoffer komt zo snel mogelijk melding maken door me actief op te zoeken, de dader is nog in de omgeving en kan aangewezen worden, er is assistentie aanwezig én het slachtoffer wil nog aangifte doen ook. Ik heb wel eens in ongelukkiger situaties gezeten.

Later die avond ben ik wederom in Breda. Aan de overzijde van het perron komt Intercity Direct uit Amsterdam aan. Die trein biedt een korte overstap op mijn trein en daar wordt in de regel flink gebruik van gemaakt. Na aankomst van de trein gaan de deuren echter niet open, dus stapt er helemaal niemand over. Het is nog geen vertrektijd, dus ik bekijk het geheel van een afstandje. Dan zie ik vrij vooraan de trein een deur opengaan, duidelijk geopend door een collega, waarna er een handjevol reizigers de trein uitstapt. Een tweede deur gaat open, dus een andere collega is ook bezig de reizigers uit te laten stappen. Het loopt echter tegen vertrektijd aan en ik schat in dat de helft van de trein aan de overzijde van het perron nog niet is uitgestapt, dus licht ik de machinist in dat ik dat proces nog heel even afwacht omdat het anders wel heel lullig is voor die reizigers die achterin de trein zitten die wel op tijd was, maar waar ze niet uit konden stappen. Zodra alle deuren open zijn geweest en de reizigers allemaal de overstap hebben kunnen maken, vertrekken wij ook. Met drie minuten vertraging, maar met alle reizigers. Wanneer we in Den Bosch langs het perron staan, komt er nog een man helemaal naar me toegelopen en zegt:
“Nog bedankt voor het wachten in Breda.” Graag gedaan. Ga ik met een dubbel goed gevoel naar huis!

De dag erna wijst een machinist die ik over het voorval in Breda heb verteld op een klein nieuwsartikel; het was nieuwswaardig genoeg om te vermelden. Onze afdeling Nazorg neemt het verder over en zal zorgen voor een nette afhandeling van het geheel en eventuele slachtofferhulp achteraf. Ik heb gedaan wat ik kan.

Conducteur Mike
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Nieuwswaardig

Bericht door Etienne »

Je komt al conducteur nogal eens iets tegen op je weg. Leuk dat je dit met ons deelt :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Nieuwswaardig

Bericht door Western Soldier »

Hulde voor je acties Mikos! Altijd leuk om over je verhalen te lezen. Het zou me ook niet verbazen wanneer ik u onbewust weleens tegengekomen ben, aangezien ik regelmatig gebruik maak van de IC Zwolle-Roosendaal.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Nieuwswaardig

Bericht door Durashift »

Voor de helderheid wel even consequent over verdachte schrijven. :wink:
WSM
Berichten: 1401
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Nieuwswaardig

Bericht door WSM »

Goede actie Mikos.

Toevallig mocht ik vorige maand een soortgelijke actie van dichtbij meemaken tussen Utrecht en Arnhem. Tussen zeg Db en Ed reed de trein langzaam 'vanwege een goederentrein' en bij aankomst in Ed werd de trein helemaal aan het eind van het perron neergezet en konden de deuren niet open 'wegens een technische storing'. Er waren wat personen irritant aanwezig in de coupe, maar daar verder geen acht opgeslagen. Totdat er in een flits drie man politie met een vrouw en hc de coupé binnenliepen - 'dat zijn ze' en hups de heren mochten gelijk meekomen. Die hadden dus ook een dame lastiggevallen.

Daarna werd ook de ware situatie over de omroep medegedeeld. Was een mooi staaltje doortastend optreden - het kan dus wel!
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwswaardig

Bericht door Hainje »

Het verschil tussen 'irritant aanwezig' en aanranden vind ik nogal groot, zeg maar niet te vergelijken.
🍉
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwswaardig

Bericht door Meltrain »

Mooi verhaal over het leven van de conducteur weer. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Nieuwswaardig

Bericht door Aking »

Hainje schreef:Het verschil tussen 'irritant aanwezig' en aanranden vind ik nogal groot, zeg maar niet te vergelijken.
Hij heeft het dan ook over "lastigvallen" aan het einde :wink:

En alhoewel lastigvallen niet altijd aanranden hoeft te zijn, is aanranden volgens mij toch altijd wel lastigvallen (A)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwswaardig

Bericht door Daniel »

Mooi verhaal weer Mikos! Netjes afgehandeld ook, en de manier waarop zoals je beschrijft is inderdaad ook zeker wel de manier waarop je bij mij begrip kweekt voor de situatie. Je hebt nog genoeg collega's die veel van deze situatieschets zouden kunnen leren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nieuwswaardig

Bericht door Milco »

Mooi geschreven en goed gehandeld naar mijn mening! :pos:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
WSM
Berichten: 1401
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Nieuwswaardig

Bericht door WSM »

Aking schreef:
Hainje schreef:Het verschil tussen 'irritant aanwezig' en aanranden vind ik nogal groot, zeg maar niet te vergelijken.
Hij heeft het dan ook over "lastigvallen" aan het einde :wink:

En alhoewel lastigvallen niet altijd aanranden hoeft te zijn, is aanranden volgens mij toch altijd wel lastigvallen (A)
Het ging hier - voorzover ik begreep - inderdaad ook om een aanranding.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Nieuwswaardig

Bericht door Mikos »

Durashift schreef:Voor de helderheid wel even consequent over verdachte schrijven. :wink:
Voor de wet is het een verdachte; zijn schuld moet bewezen worden. Voor het meisje blijft het natuurlijk de dader.

Dank voor uw leuke reacties; daar doe ik het voor :)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Nieuwswaardig

Bericht door Aking »

Maar je schrijft het als feit, niet als mening van jou of het meisje :wink:
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Nieuwswaardig

Bericht door Mikos »

Dat is de dunne scheidslijn tussen beleving en wet (ik zit nog altijd midden in de BOA). Maar dat had ik er wel even aan kunnen toevoegen, ja.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Nieuwswaardig

Bericht door Aking »

Lijkt me handig :wink: Niet voor ons, maar voor jezelf om (mogelijk) gezeik in de toekomst te voorkomen :Y
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nieuwswaardig

Bericht door waldo79 »

Mikos heeft de casus zodanig algemeen omschreven dat het niet tot de persoon te herleiden is. Zolang als hij ter plaatse van het incident correct heeft gehandeld voorzie ik geen probleem.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwswaardig

Bericht door Hainje »

WSM schreef:
Aking schreef:
Hainje schreef:Het verschil tussen 'irritant aanwezig' en aanranden vind ik nogal groot, zeg maar niet te vergelijken.
Hij heeft het dan ook over "lastigvallen" aan het einde :wink:

En alhoewel lastigvallen niet altijd aanranden hoeft te zijn, is aanranden volgens mij toch altijd wel lastigvallen (A)
Het ging hier - voorzover ik begreep - inderdaad ook om een aanranding.
Klopt hoor, ik had weer eens over een vrij essentieel zinnetje heen gelezen. Solly :@
🍉
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Nieuwswaardig

Bericht door trolly »

In andere gevallen zou ik zeggen: pek en veren. Maar je hebt al veren, dus je boft :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwswaardig

Bericht door Hainje »

Pek ook als ik weer eens naar een visje duik in de buurt van een lekkende olietanker. :|
🍉
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Nieuwswaardig

Bericht door trolly »

Mooi, opgelost. Kunnen de heren modderaars zich met Ernstige Zaken bezighouden :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Nieuwswaardig

Bericht door Ferdinand »

Bedankt voor het delen van dit verhaal!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast