Luisteris

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 3489
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Luisteris

Berichtdoor Mikos » Ma 28 Mei 2018, 12:21

Luisteris
Sinds 1995 doet NS aan een maatschappelijk voorlichtingsproject op scholen over gevaarlijke situaties en risicovol gedrag op en rond het spoor. In 1987 werd een conducteur, Ted Boeree, mishandeld tijdens zijn werk, waar hij de kracht uit geput heeft om in overleg met het bedrijf een voorlichtingsprogramma op te zetten over agressie in de trein. Daarnaast schreef hij het dagboek Kracht over zijn verwerking van de mishandeling. Het project heet Luisteris en is inmiddels uitgegroeid tot een project waarbij zowel conducteurs als machinisten betrokken zijn.

Voor de leerlingen van groepen 7 en 8 van de basisschool is er Knalrood, een voorlichting die gegeven wordt door machinisten om vooral aandacht te geven aan de gevaren rond het spoor.
Voor leerlingen vanaf de 2e klas van het voortgezet onderwijs én het MBO is er Moondog, een voorlichting over ongewenst gedrag in de trein en tegen het personeel. Die voorlichting wordt gegeven door conducteurs.

Afbeelding
Sinds kort ben ik ook voorlichter bij Luisteris en recent was mijn eerste voorlichting op een regionale school. Onderdeel van de voorlichting is de speciaal voor de voorlichting gemaakte film Moondog, waarin sociaal ongewenst gedrag getoond wordt aan de leerlingen. Maar naast de film is vooral de interactie met de leerlingen van groot belang, waarbij het vak van de conducteur wordt belicht (we doen namelijk zoveel meer dan alleen het controleren van kaartjes), de gevolgen van sociaal ongewenst gedrag voor die conducteur, maar ook zijn of haar omgeving én hoe gemakkelijk de beïnvloeding van groepsgedrag kan zijn.

De groep, in dit geval jonge allochtone kinderen, was ondanks het tijdstip vroeg op de ochtend enthousiast over het vak conducteur en stelde ronduit vragen. De film maakte ze muisstil, de discussie die er uit voortvloeide was voor mijn collega en mij mooi om te zien; de boodschap was goed overgekomen. De docenten waren enthousiast over de voorlichting en mijn collega en ik hadden de grootste lol in het geven ervan. Dat een van de leerlingen, volgens de docenten qua taal een achterblijver omdat hij bang is fouten te maken, hardop vragen durfde te stellen en aan het eind van de vijf kwartier durende voorlichting ons hartelijk kwam bedanken en een hand geven, gaf voor zowel de docenten als ons aan dat de voorlichting geslaagd was. En wij konden met een goed gevoel naar huis.

Er zijn genoeg verhalen en ervaringen om uit te putten voor de klas. Maar als ik ze die allemaal moet gaan vertellen, ben ik nog wel even bezig. Daarom plaats ik ze dan maar hier. Als conducteur komen er vele situaties op je pad, die variëren van heel simpel tot onmogelijk moeilijk.

Ik ben in Groningen op weg naar mijn trein en ik ben ruim op tijd. Wanneer ik om me heen kijk, zie ik een van mijn collega’s procesleider perron op zijn knieën naast de bagagekluizen zitten. Hij is met een stanleymes aan het prutsen in de gleuf waar het kaartje in gestopt moet worden om te kunnen betalen en je kluisje weer te openen. Ik wandel naar hem toe en merk droogjes op dat het maar goed is dat hij in uniform is.
"Ja, het zal er wel wat vreemd uitzien," reageert hij al prutsend. Ik vraag hem of het lukt.
"Nou nee," zegt hij, "niet echt, want er zit een kaartje in vast en we hebben geen sleutel, dus ik kom er ook niet in."
Ik kniel naast hem neer en kijk met hem mee. Er is een rand van een kaartje zichtbaar en met het stanleymes laat hij die rand bewegen.
"Zie je hem zitten?"
Inderdaad, die zit mooi verstopt. En vast. Het pincet dat de collega erbij heeft, heeft eigenlijk weinig zin, want de uitsparing is precies smal genoeg om het pincet er wel doorheen te steken, maar wordt door de vorm vervolgens weer dichtgedrukt, nog voor het pincet het kaartje raakt.

Ik pak het pincet en terwijl de collega met roerhoutjes en het stanleymes het kaartje probeert te bewegen, probeer ik het kaartje te pakken te krijgen. Dat lukt niet, maar ik krijg wel het stanleymes in handen. De collega staat op om van zijn knieën af te komen en dan ga ik de strijd alleen aan; met het pincet in de ene hand en het stanleymes in het andere, druk ik het pincet naar binnen en met het stanleymes open. Diverse happen trek ik uit het al gehavende kaartje, maar na een aantal verwoede pogingen lukt het me om het kaartje zonder verdere scheuren uit de automaat te trekken.

Afbeelding
De PLP is erg in zijn nopjes, want het heeft hem drie kwartier gekost. Een ferme hand en een welgemeend bedankt ter afscheid zijn mijn deel. En ik ben nog steeds op tijd voor mijn trein.

Conducteur Mike

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 8275
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Luisteris

Berichtdoor Aking » Ma 28 Mei 2018, 12:48

Maar viel dit kaartje dan onder heel simpel of onmogelijk moeilijk? (A)
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Durashift
Berichten: 2686
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Luisteris

Berichtdoor Durashift » Ma 28 Mei 2018, 12:58

Goede initiatieven, Mikos. :pos:

Is zo'n Luisteris sessie gratis voor scholen of dient daarvoor betaald te worden?

Dat kluiskaartje is er verkeerd om ingestopt, zo aan de pijlen erop te zien?

KM46
Berichten: 10988
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Luisteris

Berichtdoor KM46 » Ma 28 Mei 2018, 14:03

Informatie over Luisteris is hier te vinden :wink: :

http://www.luisteris.com/LUISTERIS/index.html

Maar op deze site staat niet of het gratis is of dat het het geld kost.

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 3489
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Luisteris

Berichtdoor Mikos » Ma 28 Mei 2018, 16:41

De voorlichting is inderdaad gratis. Dat kluiskaartje is inderdaad verkeerd om de automaat ingedrukt, bijna onvoorstelbaar met zo'n hoeveelheid aan pijlen op het kaartje, niet?
Aking schreef:Maar viel dit kaartje dan onder heel simpel of onmogelijk moeilijk? (A)
Daar ben ik nog niet helemaal over uit. :wink:

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 8275
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Luisteris

Berichtdoor Aking » Ma 28 Mei 2018, 18:24

Maar de pijlen staan toch in de richting van de reiziger, want die staat toch op één, twéé én drie? -o-
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 8281
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Luisteris

Berichtdoor webguy » Ma 28 Mei 2018, 21:02

Hoho, dat was drie maanden tot dat er fraude werd ontdekt. Nu terug naar 4, 5 en 6.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 13453
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Luisteris

Berichtdoor Meltrain » Ma 28 Mei 2018, 22:02

Mooi initiatief. :pos:
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 5737
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: Luisteris

Berichtdoor dylanwild94 » Ma 28 Mei 2018, 22:40

Knalrood heb ik gezien op het VMBO. *O*
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3456
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Luisteris

Berichtdoor trolly » Ma 28 Mei 2018, 22:55

Aking schreef:Maar viel dit kaartje dan onder heel simpel of onmogelijk moeilijk? (A)


Voor de PLP? Onmogelijk moeilijk dus. Maar voor onze capeloze held was het dus een fluitje van een cent *trein*
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Western Soldier
Berichten: 664
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Luisteris

Berichtdoor Western Soldier » Di 12 Jun 2018, 18:20

Goed initiatief en goed werk.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.


Terug naar “OV in Woord”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten