Uitslag enquête trefkans

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Uitslag enquête trefkans

Bericht door Mikos »

In het onvolprezen topic Doorgeefluik heb ik begin april een enquête gehouden onder de bezoekers van dit forum. Een enquête over de trefkans van de HC, want dat is iets dat veelbesproken is en waar allerlei verhalen over de ronde doen, maar die eigenlijk nooit eens gestaafd kunnen worden aan de hand van cijfers. Een deel van die cijfers heb ik nu. Er is ook gevraagd of ik de uitslag wilde delen, daar heb ik even mee gewacht omdat ik er ook een interne discussie over ben opgestart.

Het is geen machtig grote groep; we hebben dagelijks ruim een miljoen reizigers en mijn enquête is ingevuld door ‘slechts’ 70 personen, dus ik kan niet beweren dat het compleet representatief is voor al onze reizigers. Ik kan echter wel zeggen dat de uitslagen een kijkje geven in wat sommige reizigers van ons verwachten.

Aan de hand van acht vragen heb ik geprobeerd uit te vinden of de trefkans HC in de afgelopen jaren is veranderd, of reizigers gecontroleerd willen worden, hoe het zit met het veiligheidsgevoel ten opzichte van de aanwezigheid van een conducteur en wat voor typen reizigers de vragen hebben beantwoord.

Hieronder zal ik de uitslagen tonen, inclusief de opmerkingen die de reizigers bij de vragen en antwoorden hebben geplaatst.

Uitslag enquête
Om te beginnen, toon ik de reacties op de laatste vraag: “Wat voor soort reiziger ben je?” om inzicht te geven in het type reiziger. Er waren vier mogelijke antwoorden die in de afbeelding ook getoond zullen worden. De vierde mogelijkheid, “Anders, namelijk:” kreeg ook stemmen met als toevoeging dat de reiziger dan veelal in twee categorieën valt (zowel forens als incidentele reiziger, bijvoorbeeld).

Afbeelding
Afbeelding

Vraag 1
Nu we hebben gezien hoe de verdeling van reizigerssoorten is onder de invullers, kunnen we kijken naar de reacties op de eerste vraag. De vraag was simpel: ‘Ten opzichte van 10 jaar geleden, word ik ... gecontroleerd in de trein van NS.’
Afbeelding
Afbeelding

Een groot deel van de respondentengroep reisde 10 jaar geleden niet per trein, blijkt uit het veelvuldig kiezen voor de optie ’10 jaar geleden reisde ik niet per trein’. Ofwel omdat de respondent jong is, ofwel omdat er destijds geen gebruik werd gemaakt door een respondent van het OV. Gelukkig blijft meer dan de helft van het totale aantal stemmers over, waaruit naar voren komt dat er duidelijk minder vaak gecontroleerd wordt in de trein.

Een greep uit de 12 opmerkingen die werden bijgevoegd:
“Ik kan me niet anders herinneren dan dat ik vroeger tijdens een dagje op stap met de trein (en dat hoefde niet meer te zijn dan een retourtje Wijchen-Nijmegen of Wijchen-'s-Hertogenbosch) altijd minstens één keer gecontroleerd werd. Dat is tegenwoordig veel minder.”
“Op Veenendaal Centrum - Rhenen reis is 4 x per week heen en weer. Als er 1x controle per week is, is het veel. Ook op Klomp - Utrecht en Klomp - Arnhem komt zelden iemand langs. Vanmorgen zelfs tussen Klomp - Arnhem - Deventer - Bad Bentheim niemand gezien.”
“Ander traject dus niet helemaal vergelijkbaar.”
“Wat opvalt is dat ik voor mijn gevoel veel vaker in het weekend wordt gecontroleerd dan doordeweeks.”

Vraag 2
Daarna heb ik dezelfde vraag nog eens gesteld, maar dan ten opzichte van 5 jaar geleden.

Afbeelding
Afbeelding

Opvallend is de verdeling van stemmen; ongeveer de helft zegt minder vaak gecontroleerd te worden, de andere helft zegt even vaak gecontroleerd te worden.

Hier blijkt bij de antwoorden ook een tekortkoming van de enquête, dat er eigenlijk gevraagd zou moeten worden naar hoe vaak ‘even vaak’ of ‘vaker’ is dan voorheen. Wanneer er namelijk 5 jaar geleden nooit werd gecontroleerd en nu 1x, is dat uiteraard vaker. En andersom werkt dat natuurlijk ook; wanneer er voorheen 1x werd gecontroleerd en tegenwoordig niet meer, dan is dat uiteraard minder vaak. Maar daar is in deze enquête niet naar gevraagd.

Een greep uit de opmerkingen die werden gemaakt bij deze vraag:
“Gemiddeld gezien even vaak, maar het is sterk trajectafhankelijk. Zo is de trefkans op Groningen - Zwolle relatief groot en op Den Haag - Utrecht schrikbarend laag.”
“Vijf jaar geleden reisde ik Utrecht Terwijde-Culemborg in de spits. Nu reis ik Utrecht Terwijde-Culemborg in de daluren.”
“Gemiddeld genomen zal 't even vaak zijn. 5 jaar geleden reisde ik aardig veel minder dan nu met de trein.”

Vraag 3
De laatste jaren wordt er vanuit het bedrijf erg gehamerd op de zichtbaarheid van de conducteur in de trein. Middels vragen 3 en 4 heb ik geprobeerd te achterhalen of de zichtbaarheid in de trein ook daadwerkelijk is vergroot.
Vraag 3 was: ‘Ten opzichte van 10 jaar geleden, zie ik ... een conducteur in de trein van NS.’

Afbeelding
Afbeelding

Ook hier weer een groot deel dat nog steeds 10 jaar geleden niet per trein reisde, maar genoeg respondenten die wel een inhoudelijke reactie hebben kunnen geven. Hier blijkt wel uit dat er minder conducteurs worden gezien in de trein.

De twee gemaakte opmerkingen bij deze vraag:
“Hoogstens in 10% van de gevallen zie ik een conducteur terwijl ik op de Valleilijn vaker word gecontroleerd zonder vaste conducteur en ik alleen maar van Amersfoort naar Hoevelaken reis.”
“Gevoelskwestie; ik kan me de situatie van tien jaar geleden niet heel goed voor de geest halen. Ik heb wel het idee dat een conducteur nu vaker door de trein loopt.”

Vraag 4
Vraag 4 was van hetzelfde laken een pak en ging over de situatie ten opzichte van 5 jaar geleden.

Afbeelding
Afbeelding

Uit de beantwoording van deze vraag blijkt dat er ten opzichte van 5 jaar geleden iets meer ‘even vaak’ een conducteur in de trein wordt gezien dan ‘minder vaak’. Ten opzichte van 10 jaar geleden een iets beter resultaat, met als kanttekening dat er nog steeds niet gevraagd is naar het precieze verschil ten opzichte van 10 jaar geleden (1x vaker dan ‘niet’ is nog steeds vaker).

De drie gemaakte opmerkingen bij deze vraag:
“Ik zie ze vaker, maar ze verlenen niet meer service (komen niet knippen, lopen zo snel voorbij dat ze niet aanspreekbaar zijn of zitten zichtbaar in de 1e klas).”
“Ik let er ook meer op, maar ik heb het idee dat het toegenomen is, ook in die spits, zie ik soms de conducteur een rondje maken zonder controle. Goede zaak.”
“Ze zitten vaak in de eerste klas waar ik ook zit, 5 jaar geleden reisde ik niet eerste klas.”

Vraag 5
Vraag 5 bestond uit de simpele stelling: “Ik wil graag gecontroleerd worden in de trein.”

Afbeelding
Afbeelding

61% van de respondenten zegt graag gecontroleerd te willen worden. 37% maakt het niets uit en 1 persoon (1,43%) is het niet met de stelling eens. Deze vraag doet wat stof opwaaien, want bij deze vraag werden maar liefst 19 opmerkingen geplaatst. En ondanks dat het 19 verschillende opmerkingen zijn, zijn ze samen te voegen tot een paar categorieën. De meest omvattende opmerkingen van deze categorieën plaats ik hier:

“Het is niet zo dat ik per se graag gecontroleerd wil worden, maar ik wil graag dat ándere reizigers wat meer gecontroleerd worden.”
“Ik reis 1e klas. Regelmatig gaan er reizigers met een 2e klas kaartje in de eerste klas zitten als ze vinden dat het vol zit in de 2e klas. Hierdoor is er soms geen plaats voor de echte 1e klas reiziger. En als er dan gecontroleerd wordt is alleen wegsturen geen oplossing: dan gaan ze er de volgende keer weer zitten. Met een flinke boete op zak zullen ze dat niet zo snel opnieuw doen.”
“Controle zorgt voor een veiliger gevoel.”
“Ik reis vaak met de Intercity Direct. Veel reizigers gaan slordig om met de toeslagplicht, terwijl ik daar een fors bedrag per maand voor neerleg. Conducteurs zijn er ook om de inkomsten van NS op peil te houden.”
“Ergens voelt 't prettig. Als je 2x in de spits heen en weer reist van Winterswijk - Rotterdam Centraal, en slechts 1x gecontroleerd wordt door Arriva nota bene, dan denk je toch van zie, ik had 't niet zwart moeten doen.”

Vraag 6
Wederom een stelling: “Ik voel mij veilig tijdens mijn reis per trein van NS.”

Afbeelding
Afbeelding

75% van de respondenten is het eens met deze stelling, dat is uiteraard een fijne gedachte. Er werden ook 6 opmerkingen gemaakt bij deze vraag, 4 hiervan:

“Verschilt erg van traject tot traject en van tijdstip tot tijdstip.”
“Ook vind ik de instapprocedure bij NS veiliger, want de conducteur kan de deuren van de trein veel beter overzien dan de machinist bij de concurrent die het van een achteruitkijkspiegeltje moet hebben. Zo heb ik bij de concurrent wel eens dat een deur/schuiftrede het niet doet; het is al eens gebeurd dat de trein daardoor zonder mij wegreed!”
“Niet per se onveilig, maar het zou in sommige gevallen zijn fijn om te weten dat er een conducteur is op de trein.”
“Maar dat ligt niet aan de zichtbaarheid van de conducteur, die is ondermaats!”

Vraag 7
De laatste vraag (vraag 8 ging over het type reiziger) was ook een stelling: “Ik voel mij veiliger in de trein van NS omdat ik weet dat er een conducteur aanwezig is.”

Afbeelding
Afbeelding

Ook hier is er een merendeel dat het met de stelling eens is. Maar ook een grotere groep die het niet met de stelling eens is. Dat blijkt ook uit de 12 opmerkingen, een greep:

“In Arriva treinen voel ik me ook veilig.”
“Waar zitten ze dan verstopt?”
“Mee eens, ik heb bij NS door de aanwezigheid van de conducteur altijd een aanspreekpunt en daardoor zijn al wel eens ongelukken voorkomen (spelende kinderen nabij de perronrand, om maar iets te noemen). Iets wat ik bij de concurrerende vervoersmaatschappijen zonder conducteur niet makkelijk kan aankaarten.”
“De kans is groot dat een conducteur op het andere stel zit. Daarnaast is het zeker in een dubbeldekker flink zoeken. Een oplossing zoals bij regionale vervoerders met een spreekverbinding bij de deuren vind ik minstens net zo veilig.”
“Alleen als de conducteur langs komt. Bij Arriva is niet altijd een conducteur/steward, maar toch is de kans dat ik daar word gecontroleerd veel groter.”
“Ik heb jaren elke dag anderhalf uur met Syntus gereisd en reis nu nog regelmatig met Arriva. Mijn veiligheidsbelevenis is bij die vervoerders zeker vergelijkbaar met/niet slechter dan mijn veiligheidsbelevenis bij NS. Ik heb bij NS ook vaak niet het gevoel dat er een conducteur aanwezig is. Ik zie hem niet, en weet ook niet hoe ik hem zou moeten bereiken als er iets aan de hand is.”
“Daarvoor is de trefkans te laag.”

Conclusie
Even afgezien van het feit dat dit een kleine groep respondenten is, die bovendien ook nog eens een al dan niet lichte interesse in het spoor hebben, denk ik dat de cijfers een heel aardige indruk geven van wat onze reizigers beleven in de trein wanneer het aankomt op de Trefkans HC en wat zij er van vinden. Uiteraard liggen we als NS sowieso wel onder een vergrootglas en zal men altijd iets vinden van wat je doet of zegt, maar ik denk wel dat we iets met deze cijfers en opmerkingen moeten kunnen doen.

Er wordt gemiddeld genomen minder vaak gecontroleerd dan 10 jaar geleden, conducteurs zijn ongeveer even vaak te zien in de trein (maar dat zegt niks over hoe vaak dat dan is) en het veiligheidsgevoel in de trein is aardig goed (maar niet met dank aan de conducteur), met als kanttekening dat de respondenten de conducteur wel vaker zouden willen zien en bovendien graag zien dat die dan ook handhaaft.

Dat is de voorzichtige conclusie die ik uit de cijfers trek.
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Uitslag enquête trefkans

Bericht door chemie »

Bedankt voor deze terugkoppeling!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Uitslag enquête trefkans

Bericht door Aking »

Mikos schreef:“Ik reis vaak met de Intercity Direct. Veel reizigers gaan slordig om met de toeslagplicht, terwijl ik daar een fors bedrag per maand voor neerleg.
Tante Suus heeft hem ook ingevuld? :')
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Uitslag enquête trefkans

Bericht door Durashift »

^^ :D

Misschien een idee dat de NS een soort 'hulp BOA' programma op start?
Examens online te vinden.. Als er dan per ICD treinrit een 'BOA Suus' meerijdt die de mede reizigers op de toeslag controleert, gaan de NS inkomsten ineens sky-high. :D

Suus 'verdiend' haar toeslag terug.. en de NS hoeft geen 'milieu subsidie' voor spitsmijders aan te vragen. :P
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten