Amsterdamse frikandellen

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Amsterdamse frikandellen

Bericht door Mikos »

Amsterdamse frikandellen

Zit het in de lucht? Of zit het, zoals een machinist mij ooit op Amsterdam Centraal vertelde terwijl we een persoon die zwaar onder invloed was van het een en ander en die de grootste kapriolen op het perron aan het uithalen was, in de frikandellen die ze daar verkopen? Ik weet het niet, maar ik kom steeds vaker opgewonden standjes tegen. Van die mensen die je maar aan hoeft te kijken en ze ontploffen. Of waar je alleen maar tegen hoeft te zeggen dat iets niet kan of mag en dan in eindeloze discussies belanden.

Ik ben onderweg met een Intercity naar Roosendaal en kom net voorbij Zutphen in het achterste rijtuig van de trein. Iedereen heeft een kaartje en ik heb diverse fietskaartjes gezien. Maar wanneer ik op het achterste balkon aan kom, zakt de moed me in de schoenen: Het is het fietsbalkon van de ICM, waar plek is voor maximaal drie fietsen naast elkaar. En zoals van de doorgewinterde reiziger verwacht mag worden is het alom bekend dat fietsen tegen betaling meegenomen mogen worden buiten de spitsuren, mits er plaats is én alle bagage van de fietsen wordt gehaald. Maar kennelijk is dat voor velerlei uitleg vatbaar, want er staan netjes drie fietsen op de juiste plaats naast elkaar. Een vierde fietseigenaar heeft besloten ook mee te gaan, maar heeft zowaar zijn verstand gebruikt door de fiets niet voor de deur naar de machinistencabine te zetten. Hij heeft alleen een seconde te kort nagedacht, want de fiets staat nu in het trapgat van de buitendeur, zodra de deur dan opengaat valt de fiets er uit. Maar hij krijgt wel punten voor de originaliteit. Dat alles is nog tot daar aan toe. Er staat echter ook een tandemfiets dwars over het balkon. Er kan niemand meer in, uit of door.

Op het balkon zit een jongen op een klapstoel die netjes een kaartje voor zijn fiets heeft. Ik vraag hem welke van hem is, waarna hij een van de keurig geparkeerde fietsen aanwijst. Ik draai me om, loop de coupé in en meld en public hardop dat de situatie zoals die nu is op het balkon echt niet kan. Er staat een jongen op, de eigenaar van de fiets die in het trapgat staat.
“Die is van mij, ik wil hem daar wel tussen zetten, mag het dan wel?”
Als jij je fiets daar nog tussen weet te krijgen... Dat wil hij wel, maar:
“Ik kan er niet langs.”
Inderdaad, die tandem staat verschrikkelijk in de weg. Dus ik roep nog een keer door de coupé dat dit opgelost moet worden voor we verder kunnen. Pas dan staat er een stel op, waarvan de vrouw meteen in de verdediging schiet:
“We doen dit al 5 jaar zo.”
Nou, dat mag ik hopen van niet, want u blokkeert het complete balkon en daarmee ieders vluchtweg.
Ook de man staat op en wringt zich om de fiets heen als ze duidelijk wordt dat ik het meen. Maar, de man vindt het allemaal maar onzin en wordt opstandig.
“Waar moeten we dan heen?”
Nou, niet hier in ieder geval. Het andere fietsbalkon in de trein staat ook vol, dus houden de mogelijkheden een beetje op.
De man denkt de fiets dan nog voor de deur naar de cabine te zetten, maar ook dat is de bedoeling niet; daarboven staat mijn brandblusser. Bovendien is het een extra vluchtweg, dus die doorgang moet ook niet geblokkeerd worden.
Ondertussen komen we aan in Dieren. De man weigert om uit te stappen:
“Ik wil eerst mijn geld terug, ik heb betaald om de fiets mee te mogen nemen.”
Maar dat is iets waar ik niks mee kan; als de man zijn geld terug wil, moet hij contact opnemen met de klantenservice.
“Eerst mijn geld terug.”
Ik meld de man dat we dan in een impasse komen, want we kunnen niet eerder vertrekken dan dat het balkon vrij is. Omdat hij nu kennelijk met zijn rug tegen de muur staat, gooit hij het dan maar over een andere boeg:
“Haar broer heeft kanker!”
Ja meneer, mijn opa ook, en dus?
Er worden drogredenen gestrooid, want omdat er iemand ziek is mag jij ineens andermans vluchtweg blokkeren met een tandemfiets en gelden de regels ineens niet voor jou?
“Je bent een teringlijer!”
Dat moet u nog een keer zeggen, dan ga ik u aanhouden voor belediging.
“Ja, je bent een teringlijer!”
En nu moeten jullie helemaal de trein uit.
In de tussentijd neem ik contact op met de machinist om te laten weten hoe het er voor staat. Die zegt af te wachten. Kennelijk doet dat gesprek over de portofoon ergens een lichtje branden, want de vrouw zegt tegen haar man:
“Kom Joost, we gaan de trein uit, dit wordt niks.”
“Je bent een teringlijer!”
Zo, hebben we dat ook weer drie keer gehoord. Maar, ze gaan de trein uit en zodra ze op het perron staan, vraag ik de machinist om door te geven dat we voor vertrek gereed zijn, want de treindienstleider heeft het vertreksein herroepen.
De vrouw kan het niet laten nog op te merken:
“U bent wel heel streng.”
Inderdaad, met veiligheid moet je niet sollen. Maar het egoïsme komt naar boven drijven bij sommige mensen als ze het risico lopen iets niet te kunnen of mogen. Zoals met fietsen; deze mensen hebben echt zelf ook wel gezien dat het zo niet kan. Maar ze gokken het er evengoed op en als er dan iets van wordt gezegd, dan schelden we gewoon de conducteur uit. Hij is namelijk het probleem, niet die fiets die het hele balkon blokkeert.

Afbeelding
Omdat ik in Nijmegen toch van de trein af ga volgens dienstkaartje, bel ik op om te zeggen dat ik wel behoefte heb om even helemaal van de trein af te stappen. Een manager vangt me vervolgens op voor een gesprek om het er eens even over te hebben. Hij geeft me volledig gelijk (hoewel het me daar totaal niet om gaat) en na het gesprek zijn de gemoederen weer bedaard en kan ik na mijn pauze een aantal andere treinen rijden dan die op mijn dienstkaartje staan; het leek me niet goed om met kokend bloed een trein naar Den Helder te brengen. Hoe haal je het in je hoofd om iemand de huid vol te schelden terwijl jij de regels aan je laars lapt?
En begrijp me niet verkeerd; ik snap heus wel dat wanneer jij met je fiets een bepaalde trein voor ogen hebt en als dan blijkt dat die trein al vol staat met fietsen en jij dus niet mee kunt dat het heel vervelend is, maar als het niet kan, dan kan het niet. Laat staan met een tandem...

Iemand anders die kennelijk ook Amsterdamse frikandellen had gegeten zat in de Intercity van Utrecht naar Den Haag. Met een collega ben ik de niet heel drukke trein aan het controleren. We komen in de eerste klas en ik tref een jongen van een jaar of 20 die me een Uitstel van Betaling geeft. Het is een retour van Den Haag naar Utrecht, maar dan wel tweede klas. Dus dat zeg ik tegen hem: Het is wel een kaartje tweede klas. Nou, dat had ik beter niet kunnen zeggen.
“Ik ben vanochtend aangesproken in de eerste klas!”
Dat kan, maar het is een kaartje tweede klas.
“Dan schrijf maar een nieuwe.”
Hij geeft me zijn identiteitskaart en gaat door met mopperen:
“Wat een kutbaan hebben jullie, zeg, een beetje kaartjes schrijven voor mensen die gewoon een fucking kaartje hebben.”
Ik meld de jongen dat hij een beetje moet minderen met de scheldwoorden, want die hebben totaal geen toegevoegde waarde.
“Ik praat zoals ik wil. Schrijf me een nieuwe.”
Nou, ik ben niet je personeel. Als je iets van me wilt kun je dat ook gewoon vragen.
“Schrijf een nieuwe, zeg ik toch?”
Pfff, weer zo’n opgewonden standje, die heel agressief doet. Daar heb ik zo geen zin in. Maar het is niet alleen mij een doorn in het oog; ook de overige reizigers in de eerste klas bekijken het met verbazing en afkeur.
Maar hij blijft doorgaan, dus ik meld hem dat hij me onderhand te vriend moet gaan houden.
“Ja, en anders?”
Dan schrijf ik je een kaartje tot aan Gouda en moet je er daar uit.
“Dan neem ik de volgende.”
Ik ga er verder maar niet op in, maar weet wel dat als het zo ver komt, hij de rest van de avond niet meer per trein verder reist. Ik laat het echter op zijn beloop en schrijf hem het kaartje uit. Die geef ik af en we vervolgen onze weg.

Een coupé verderop zit een ouder stel, waarvan de man heeft gegoocheld met zijn chipkaart, waardoor hij nu niet is ingecheckt. Ik achterhaal met hem waar het probleem zit en geef hem het voordeel van de twijfel gezien zijn reishistorie. Ik vertel hem dat hij in Gouda dan maar in moet checken en leg hem uit hoe hij dat af dient te handelen. De man is een beetje van zijn stuk gebracht dat hij het niet in orde heeft, maar eindigt met:
“Dankuwel voor de geweldige service.”
Die man moest eens weten; een bak eerder was ik kennelijk nog de grootste klootzak die er bestaat...

In Gouda komt er echter een man uit de eerste klas naar ons toe, die het allemaal heeft meegekregen.
“Die gozer met zijn moeilijke gedoe, ik heb me in moeten houden om hem niet een klap voor zijn bek te geven, dat hebben jullie heel goed opgelost, maar nu zet hij de eerste klas op stelten met zijn gevloek en getier.”
We danken de man voor de melding, laten de trein vertrekken en kijken elkaar hoofdschuddend aan; wat moeten we hier nu mee? We besluiten niet terug te lopen, omdat we dan alleen maar kolen op het vuur gooien en hebben we de rest van de rit naar Den Haag sores. Maar als ik zijn gegevens navraag bij onze Veiligheidscentrale, vraag ik wel of ze op Den Haag V&S op het perron aanwezig willen laten zijn. Puur preventief. Mocht de jongen de boel dan nog op stelten gaan zetten, dan zijn ze in ieder geval al aanwezig. Bij aankomst in Den Haag hebben ze al direct in de smiezen om wie het gaat, maar ‘hij nam de kuierlatten’ meldde V&S, dus liep het wat dat betreft met een sisser af.

Minder Amsterdamse frikandellen eten, jongen! Dan kan ik ook gewoon mijn werk doen zonder intimidatie.

Over Amsterdam gesproken: In de Intercity tussen Utrecht en Den Bosch ben ik aan het controleren en ik kom in een tweede klascoupé waarvan alle stoelen gevuld zijn. Ik krijg een Amsterdam Travel Ticket in mijn handen; dagkaartjes bedoeld voor toeristen om in een straal van een vooraf aangegeven aantal stations rondom Amsterdam te reizen. Ik kijk de houder van het kaartje vragend aan, dat blijkt een toerist te zijn.
“Not valid?” vraagt ze.
Nee, niet bepaald. Ik leg uit dat alleen tussen de stations die nota bene op het treinkaartje geprint staan gereisd mag worden met deze kaartjes.
“Oh, we didn’t know.”
Ik vraag waar ze naar toe gaan, het antwoord is licht schokkend:
“Sittard.”
Hoofdschuddend wijs ik ze op het hoesje waar de kaartjes in verkocht worden en die ze in hun handen hebben en vertel ze dat er verdorie een complete overzichtskaart in zit met het geldigheidsgebied. Die hadden ze ook niet gezien. Ze blijken met z’n zessen te zijn en ik gooi ze de trein uit in Den Bosch om dan maar kaartjes te gaan kopen. Onvoorstelbaar.

Het is tijd voor de zomer; dan spaar ik altijd wat verhalen op om na de zomer te kunnen vertellen. Iedereen een fijne zomer en wees lief voor de conducteur!

Conducteur Mike
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Amsterdamse frikandellen

Bericht door AppleMoose »

Wat Dieren toch voor aantrekkingskracht heeft op 'Amsterdammers'.... :N
Eerst werd het overspoeld door rijke Amsterdamse notabelen, daarna door arme sloeberkinders om 'aan te sterken' en nu weer door Amsterdams Frikandellentuig op een tandem... :N
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Amsterdamse frikandellen

Bericht door Aking »

Mikos schreef:“Je bent een teringlijer!”
Dat moet u nog een keer zeggen, dan ga ik u aanhouden voor belediging.
“Ja, je bent een teringlijer!”
En nu moeten jullie helemaal de trein uit.
Waarom dreig je met een aanhouding, maar doe je het uiteindelijk niet? Wat mij betreft moet je doen wat je zegt, dus als dat aanhouden is is dat aanhouden. Als je het niet van plan bent, dreig er dan ook niet mee...
Los van het feit dat het gedrag van de heer in kwestie natuurlijk helemaal niet is zoals "wij" hier in dit prachtland gewoon zijn
Hij geeft me zijn identiteitskaart en gaat door met mopperen:
...
Ik meld de jongen dat hij een beetje moet minderen met de scheldwoorden, want die hebben totaal geen toegevoegde waarde.
“Ik praat zoals ik wil. Schrijf me een nieuwe.”
Nou, ik ben niet je personeel. Als je iets van me wilt kun je dat ook gewoon vragen.
“Schrijf een nieuwe, zeg ik toch?”
Pfff, weer zo’n opgewonden standje, die heel agressief doet. Daar heb ik zo geen zin in. Maar het is niet alleen mij een doorn in het oog; ook de overige reizigers in de eerste klas bekijken het met verbazing en afkeur.
Maar hij blijft doorgaan, dus ik meld hem dat hij me onderhand te vriend moet gaan houden.
“Ja, en anders?”
Dan schrijf ik je een kaartje tot aan Gouda en moet je er daar uit.
“Dan neem ik de volgende.”
Ik ga er verder maar niet op in, maar weet wel dat als het zo ver komt, hij de rest van de avond niet meer per trein verder reist. Ik laat het echter op zijn beloop en schrijf hem het kaartje uit. Die geef ik af en we vervolgen onze weg.
Ook hier is het gedrag van betreffende jongeheer natuurlijk niet helemaal excellent, maar volgens mij wil hij niets van jou, maar wil jij hem een kaartje uitschrijven. En "fucking kaartje" zal Wimlex misschien niet snel in het openbaar bezigen, maar heel schokkend vind ik het ook niet. Dus hoezo "moet" hij jou te vriend houden? Hij moet niks behalve jou zijn gegevens verstrekken, en je had zijn ID-kaart al. Dat je de handelswijze minder prettig ervaart kan ik begrijpen, maar dan kun je hem hoogstens verzoeken om.
Hoe haal je het in je hoofd om iemand de huid vol te schelden terwijl jij de regels aan je laars lapt?
Ook hier weer, sorry hoor. Maar moet je als conducteur niet een (beetje een) dikke huid hebben om hier tegen te kunnen. Het kan aan mijn referentiekader liggen, maar ik vind "teringlijer nou niet bepaald schokkend. Nogmaals, netjes is het niet. Maar ik ben toch liever een teringlijer dan een zak hooi. in het laatste geval ben ik namelijk sowieso al dood :')
Over Amsterdam gesproken: In de Intercity tussen Utrecht en Den Bosch ben ik aan het controleren en ik kom in een tweede klascoupé waarvan alle stoelen gevuld zijn. Ik krijg een Amsterdam Travel Ticket in mijn handen; dagkaartjes bedoeld voor toeristen om in een straal van een vooraf aangegeven aantal stations rondom Amsterdam te reizen. Ik kijk de houder van het kaartje vragend aan, dat blijkt een toerist te zijn.
“Not valid?” vraagt ze.
Nee, niet bepaald. Ik leg uit dat alleen tussen de stations die nota bene op het treinkaartje geprint staan gereisd mag worden met deze kaartjes.
“Oh, we didn’t know.”
Ik vraag waar ze naar toe gaan, het antwoord is licht schokkend:
“Sittard.”
Hoofdschuddend wijs ik ze op het hoesje waar de kaartjes in verkocht worden en die ze in hun handen hebben en vertel ze dat er verdorie een complete overzichtskaart in zit met het geldigheidsgebied. Die hadden ze ook niet gezien. Ze blijken met z’n zessen te zijn en ik gooi ze de trein uit in Den Bosch om dan maar kaartjes te gaan kopen. Onvoorstelbaar.
Holland is a part of Amsterdam toch? Ik snap de verwarring wel :Y
Iedereen een fijne zomer en wees lief voor de conducteur!
Ik ga mijn best doen, van hetzelfde en wees lief voor de reizigers! (ook als ze niet lief tegen jou doen (A) )
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Amsterdamse frikandellen

Bericht door Western Soldier »

Het is wel opvallend dat Roosendaal-Zwolle vaak in de verhalen voorkomt. Komt dit omdat het vaakst op het dienstkaartje staat of komt het omdat er daar relatief meer incidenten op die lijn zijn met passagiers dan op de andere lijnen rondom Zwolle. Mooi geschreven in elk geval. Ik reis komende zomer 9x naar Dieren af. Ik zal dus wellicht een keer in dezelfde trein zitten.
Aking schreef:
Mikos schreef:Hoe haal je het in je hoofd om iemand de huid vol te schelden terwijl jij de regels aan je laars lapt?
Ook hier weer, sorry hoor. Maar moet je als conducteur niet een (beetje een) dikke huid hebben om hier tegen te kunnen. Het kan aan mijn referentiekader liggen, maar ik vind "teringlijer nou niet bepaald schokkend. Nogmaals, netjes is het niet. Maar ik ben toch liever een teringlijer dan een zak hooi. in het laatste geval ben ik namelijk sowieso al dood :')
Hier wil ik het toch even voor Mikos opnemen: Je hebt gelijk dat conducteurs tegen een stootje moeten kunnen op hun werk. Dat neemt echter niet weg dat Mikos in deze volledig gelijk heeft als het gaat om dat het schandalig is om zo uit te vallen tegen de conducteur. Bovendien vind ik dat Mikos wel degelijk laat zien goed tegen een stootje te kunnen. Dat betekent echter niet dat hij er niet over mag schrijven en dat dergelijke situaties hem niet mogen beïnvloeden. Hij is nog steeds gewoon mens en dat betekent dat je ook als conducteur niet alles hoeft te accepteren. Over de ernst van woorden wil ik mij niet wagen, want dat is voor elke persoon in kwestie anders.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Amsterdamse frikandellen

Bericht door Aking »

Oh begrijp me niet verkeerd, hij mag er absoluut over schrijven. En wat mij betreft mag ie zelfs dusdanig van slag zijn dat ie een jaar in de ziektewet zit. (waarmee ik hem dat overigens absoluut niet toewens, even voor de duidelijkheid :wink: )

Echter ben ik van mening dat ie een beetje overdrijft met "de huid vol schelden" (en jij met het "zo uit te vallen" als iemand een keer "teringlijer" tegen je zegt.

Als ik je de huid volscheld ben ik een minuut of 5 bezig, en zijn er ziektes, lichaamsafwijkingen en gebeurtenissen voorbij gekomen waar je mogelijk nog nooit van gehoord hebt. En zoals je aangeeft is de ernst van woorden bij iedereen anders, maar dan wil ik in plaats daarvan best het aantal woorden naar voren halen. Dat er namelijk één. En of dat dan klootzak, trottoirprostituee of teringlijer is maakt dan dus niet uit, want ik vind het beldigender (voor de stoephoeren, voor de goede orde (A) ) als je mij trottoirprostituee noemt, dan wanneer je me een teringlijer noemt.

Dat iemand dus een keer (of oké, het was drie keer) iets tegen je roept, los van wat het precies is, kom op...

Die kerel was het tien minuten later hoogstwaarschijnlijk alweer vergeten en herkent onze Mikos waarschijnlijk niet eens meer. Mikos loopt er dus nog een flinke tijd mee rond. En zoals ik wel vaker aanhaal, de wereld verandert niet meer ten goede, dus maybe grow some balls om toekomstig leed voor jezelf te voorkomen? (voordat ie zometeen dus een jaar in de ziektewet zit omdat iemand "vieze teringlijer" én "behaarde apenlul" tegen hem zei :') )

En dus voor de duidelijkheid: Ik keur het betreffende gedrag niet goed, en het is niet netjes. Maar meer wat mij betreft ook niet.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdamse frikandellen

Bericht door Ardan »

Ik maak het in mijn werk (in minder heftige vorm, okee) ook met regelmaat mee: mensen die denken dat de wereld om hen draait en dat alles maar moet gaan zoals zij het willen. Jammerdebammer, zo is het niet. Maar dat er regels zijn of nou eenmaal bepaalde manieren zoals dingen gaan willen ze niet snappen en zijn voor geen enkele rede vatbaar. Ik snap dat nooit zo goed wat die mensen bezielt of wat ze voor opvoeding hebben gehad..
Ik doe ook maar wat
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Amsterdamse frikandellen

Bericht door Aking »

Ik ben opgevoed door de staat, dus voor klachten omtrent mijn persoon verwijs ik je naar hun door :Y
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Amsterdamse frikandellen

Bericht door AppleMoose »

Alle opvoeding ten spijt, niet alle mensen hebben simpelweg het vermogen om verder te kunnen kijken dan hun neus lang is.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Amsterdamse frikandellen

Bericht door Durashift »

Een tandemfiets is toch per definitie te lang voor de fietsopstelplaats?

Wat ik mij wel afvraag is of Mikos dan niet tijdens de stops in de gaten kreeg dat het fietsbalkon vol stroomde en dat die tandem er eigenlijk al niet bij paste..

Verder denk ik dat de gemiddelde reiziger inderdaad niet beseft dat de fiets (dus hij of zij) niet mee mag indien het fietsbalkon vol is.

Wat is het alternatief? buitenom via de trein naar het andere balkon toe met het verzoek aan de HC om de trein nog niet te laten vertrekken?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Amsterdamse frikandellen

Bericht door Aking »

Het volgende balkon is geen fietsbalkon, dus het alternatief van/namens NS is dan waarschijnlijk de volgende trein :Y
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdamse frikandellen

Bericht door Suus »

Heb ook wel eens een conducteur erbij gehaald omdat een low/rider in een VIRM het toilet en twee trappen volledig blokkeerde terwijl de fietsenplek ernaast leeg was. De eigenaar vond dat hij in zijn recht stond, want hij had een kaartje en mensen konden er wel via een andere uitgang uit.

Conducteur vond het een hele mooie fiets, maar omdat de eigenaar hem niet de bocht om kreeg naar de fietsenplaats moest hij er toch uit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Amsterdamse frikandellen

Bericht door Stefan »

Aking schreef:Het volgende balkon is geen fietsbalkon, dus het alternatief van/namens NS is dan waarschijnlijk de volgende trein :Y
En dat is exact hoe 't ook bij Arriva op de MLL gaat... Het is heel vervelend, maar niet meer dan logisch....
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Amsterdamse frikandellen

Bericht door Aking »

Aan de andere kant kan ik er dan dus, als ik ergens onderweg instap, nooit met zekerheid vanuit gaan dat mijn fiets mee kan. -o-

Hoe zit dat eigenlijk in het geval van de laatste trein? Dan heb je een fietskaartje, en kun je dus geen latere trein meer nemen...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Amsterdamse frikandellen

Bericht door Daniel »

@Stefan: Maar Arriva op de MerwedeLingeLijn geeft tenminste wel aan wat het maximale aantal fietsen op de fietsenplaats is. Daar staat in elke trein in koeienletters "Maximaal 12 fietsen".
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Amsterdamse frikandellen

Bericht door Mikos »

Aking schreef:sorry hoor. Maar
Resumé-Overflaké: Omdat ik een uniform aan heb, moet ik agressie maar accepteren. Volgens mij is dat de wereld op zijn kop, Aking. Jij wenst ergens gebruik van te maken, dan heb je een aantal rechten (dat is vaak het eerste waar mensen mee schermen). Je hebt echter ook plichten. Voldoe je daar niet aan? Dan heb je ook die rechten niet. Maar je hebt in geen geval het recht om iemand agressief te benaderen.

Uiteraard, als je net een vervelende situatie hebt meegemaakt en je wilt even stoom afblazen, dan kun je best naar me toe komen met iets als: "Conducteur, ik ben even heel erg boos en dat moet ik even kwijt." Maar schelden, vloeken en tieren hoef ik geenszins te accepteren; dat doe je thuis maar. Maatschappij of niet.

Voor wat het fietsenverhaal: Indien er plaats is in de trein op de aangewezen locatie (middels stickers aangegeven, zowel aan de binnen- als aan de buitenzijde van de trein), mag een fiets na betaling van een Fietskaartje mee, mits de bagage van de fiets is gehaald. En enkel en alleen fietsen; geen bolderkarren, enzovoorts. Is er geen plaats? Dan kan de fiets helaas niet mee.
In geval van een laatste trein is de kans nihil dat het fietsenbalkon compleet vol staat met fietsen. En anders kun je je nog bij de conducteur melden om een oplossing te zoeken.

En bij NS worden tegenwoordig stickers geplaatst met de mededeling 'Maximaal 3 fietsen' op de balkons.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdamse frikandellen

Bericht door VIRM »

Het valt mij trouwens op dat eigenaren van vouwfietsen vaak in een VIRM hun fiets naast de trap naar beneden plaatsen, of bij een SLT tegen de paal bij de deur aanzetten Dus niet bij de fietsplaats tegen de klapstoeltjes aan. Ben wel een beetje verbaasd dat ik er nog niet eentje per ongeluk omver heb gegooid....
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Amsterdamse frikandellen

Bericht door nvdw »

Durashift schreef:Verder denk ik dat de gemiddelde reiziger inderdaad niet beseft dat de fiets (dus hij of zij) niet mee mag indien het fietsbalkon vol is.
Dat besef is er heus wel. Wat er alleen gebeurt is dat de reiziger met de vierde fiets liever de regel overtreedt dan met zijn fiets op het perron op de volgende trein moet wachten. Dat laatste is namelijk een heel concreet ongemak voor de reiziger zelf, terwijl de veiligheid waarvoor die regel is ingesteld iets heel abstracts is. Joh, wat kan er nou misgaan?

Idem voor zo'n stel van die onuitstaanbare babyboomers met die klotetandem: zo, het ding staat, het probleem is voor een ander. Na drie keer waarschuwen (is al twee keer te veel) nog niet luisteren? In nvdw's Nederland lossen we het dan zo op: deur open, ieder een kant van die tandem vatten en het onding met een fraaie boog op het perron keilen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Amsterdamse frikandellen

Bericht door Aking »

Waarna jij de advocaat van meneer en mevrouw babyboomert op je dak krijgt en de schade mag vergoeden *O*
Laatst gewijzigd door Aking op ma 25 jun 2018, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Amsterdamse frikandellen

Bericht door nvdw »

Niet in nvdw's Nederland, en niet te vroeg ejaculeren want nu stond het eerst onder het verkeerde topic en zit er ook nog een tijpfout in.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdamse frikandellen

Bericht door Meltrain »

Bijzonder verhaal weer.
Laatst zat er iemand op de fietsplaats in een DDZ, waar ik mijn fiets wilde neerzetten. Uiteindelijk ging hij wel naar de lege klapstoel ertegenover, maar wel na een hoop gemopper. -o-
Hoe de RET het bedacht heeft met de fietsplaats in de metro's type (R)SG begrijp ik overigens nog steeds niet: als je instapt bij de deuren waar een fietslogo op staat, staat je fiets hoe dan ook in de weg en blokkeert hij minstens één deur of gangpad. :roll:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Amsterdamse frikandellen

Bericht door ovforens »

Zorgt je stukje extra pauze gelijk voor uitgevallen treinen of heeft NS op elke standplaats een conducteur reserve zitten voor dit soort dingetjes?

Je had je toch ook kunnen opsluiten in de achterste cabine? Daar zit een groot deel van je collega's ook meestal.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Amsterdamse frikandellen

Bericht door Aking »

En dan vervolgens zo'n vermaledijde reiziger hebben die zijn fiets tegen die deur zet zeker? :evil:
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Amsterdamse frikandellen

Bericht door Mikos »

ovforens schreef:Zorgt je stukje extra pauze gelijk voor uitgevallen treinen of heeft NS op elke standplaats een conducteur reserve zitten voor dit soort dingetjes?
In eerdere columns heb ik al eens geschreven over reservediensten; met de zoekfunctie kom je ze vast wel tegen. Het komt er op neer dat er iemand anders voor mij, indien mogelijk, mijn treinen gaat rijden.
ovforens schreef:Daar zit een groot deel van je collega's ook meestal.
Maar ik ben niet en groot deel van mijn collega's, buiten het feit dat ik het een nogal generaliserende opmerking vind.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten