CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door Marc »

Volgens de CTA in Maastricht (spoor 4b, zuidzijde) reed de serie s800 vandaag een extra rondje. Leuk om te zien dat de oude flapjes van de 3500 nog in de CTA zitten...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door Daniel »

Nog 'n vergeten opvallendheidje van vanmorgen... zoals bij de opvallende dingen al gemeld vertrok de t12525 vanaf Den Haag Centraal vanmorgen i.v.m. de verstoring tussen Rotterdam en Gouda. Het bleek echter erg moeilijk aan te geven dat dat ding naar Leeuwarden gaat: de CTA's gaven "Groningen/Leeuwarden" als bestemming en Tuffy wist ook te melden dat'ie naar Groningen ging. Bij de actuele vertrektijden stond echter wel gewoon Leeuwarden als bestemming.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door mb90 »

De CTA's van spoor 3 van Den Haag HS waren lekker bezig met het aankondigen van IC 1959 van 15:56 uur. Of de bestemming Venlo stond er niet op, of de trein werd aangegeven als Internationale trein. Er was maar 1 kant van een CTA die alles goed had.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door Fles »

Ja ja ja kijk dan even 8-)

In de categorie "Hoeveel kan er tegelijkertijd mis gaan op 1 CTA" deze Triple Play :lol:

Afbeelding

als "alles leeg" bedoeld is staan er maar 3 verkeerd, in elk ander geval minimaal 6 :mrgreen:
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door Marc »

Onder het motto "beter te vroeg dan te laat": om 12:35 werd op de CTA in Utrecht (spoor 7, noordzijde) de Intercity naar Schagen van 15:55 al aangekondigd.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door Justin »

Trein 9256 werd op Ddr op spoor 5b Zlw-zijde aangekondigd als een EN-trein. Zozo, opwaardering...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door Stefan »

Marc schreef:Onder het motto "beter te vroeg dan te laat": om 12:35 werd op de CTA in Utrecht (spoor 7, noordzijde) de Intercity naar Schagen van 15:55 al aangekondigd.
Dat motto kennen ze in Engeland ook.. :lol:

Afbeelding
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Reiziger MT
Berichten: 19
Lid geworden op: za 31 jan 2009, 23:17

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door Reiziger MT »

Laatste tijd op de CTA naar Brussel Zuid. staat er ipv Internationaale trein, Een wit flapje ...

->MT
De 800-serie Mt/Hrl-Amr, De route van Nederland!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door Geert »

Ik zag gisteravond trouwens nog een leuke in Utrecht: een ICE International naar Amersfoort Schothorst. De andere kant van de CTA toonde gelukkig wel Frankfurt am Main Hbf ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door Suus »

Op spoor 15 zeker? Dan is die na bijna twee maanden nog niet gerepareerd :neg:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door Wubbo »

Nee, op 14. Is een bekende "hanger" ook, aan de ene kant van Amersfoort Schothorst zit Almere Buiten en aan de andere kant Frankfurt am Main. Die eerste hanger zag je vaak op spoor 9.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door Suus »

In Diemen heb je op de CTA van spoor 1 een handgeschreven flapje
Afbeelding
Niet zo heel opmerkelijk, want dat heb je ook op Amsterdam Sloterdijk
Afbeelding
Ware het niet dat de andere kant van de CTA een wat ernstiger probleem heeft
Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door Marc »

Vanmiddag zag ik in Roermond dat ze bezig waren met het ophangen van digitale schermen. Aan de trap naar de tunnel en bij de fietsenstalling hangt een AV-scherm, in de tunnel hangen twee digitale mini-CTA's die de richting per spoor aangeven (zoals op de loopbrug van Amersfoort) en aan de noordzijde van spoor 2 hing een digitale CTA (waar zullen ze de oude CTA gelaten hebben :mrgreen:).
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door Dubbele P »

Zie hier voor wat foto's van de vernieuwing in Roermond.

@Marc: aan de noordzijde van spoor 2 in Roermond hing geen CTA. Er is dus nog geen exemplaar verwijderd :wink:
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door Caspar »

Afbeelding

Afbeelding
Deze trein reed als stoptrein naar Hoorn en Enkhuizen, en stopte ook op Zaandam etc...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door Suus »

Een flapje Diemen, Weesp zonder Muiderpoort is sowieso opmerkelijk :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door Caspar »

Er is een t4700 die zo nu en dan Muiderpoort overslaat ivm het nachtgat.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door Daniel »

Vanmiddag kwam ik deze tegen op Dordrecht Zuid, ik mis 't flapje "stopt niet op Etten-Leur" :mrgreen:
Afbeelding

Op 't andere perron werd de stoptrein naar Den Haag Centraal aangekondigd met rechtsboven een flapje "(stopt niet op De Vink)". Tja, dat klopt inderdaad :P Al vraag ik me af voor welke trein dat flapje erin zit/zat: een rechtstreekse verbinding met de stoptreinstations tussen Den Haag en Leiden is er maar één keer per dag vanaf Ddzd en de betreffende t2282 stopt nu juist wel op De Vink.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door Vinny »

De Vink had ooit een heel merkwaardige bediening: de stoptreinen stopten er niet, en de intercity's stopten er wel. Ik herinner me van mijn kindertijd een rechtstreekse trein Hoofddorp - Dordrecht, waar op de CTA bakken: 'stopt niet in de Vink' stond. In mijn herinnering was het een sneltrein, die bijvoorbeeld ook stopte te Zwijndrecht.

In ieder geval hebben er ook intercity's gestopt in Dordrecht Zuid:
Afbeelding
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door Karl »

Van waar is die foto genomen? Den Haag SS wellicht, maar had dat dan de sporen 'omgekeerd' genummerd zoals Den Haag C. nu? Kan me niet voorstellen dat het Amsterdam is, aangezien de eerste stop Rotterdam C. is. Of werden 'vroeger' gewoon alle stations genoemd, ook waar de trein al voorbij was? Wel leuk, nostalgie.

Edit, dat kan helemaal niet, reizigersverkeer SS/C. <> HS werd pas (her)ingesteld vanaf 1976, terwijl 1973 SS al gesloten werd.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door Vinny »

Ik heb de foto niet op een station gemaakt, maar heel ergens anders... :) (voor degene die weet waar: 5 kuddo's)
Ik vermoed dat de oorspronkelijke locatie hetzij Delft hetzij Schiedam-Rotterdam West was, maar dat weet ik niet zeker. Het zou ook nog Den Haag HS kunnen zijn, maar dat zou me toch heel vreemd lijken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door Geert »

Sporen omnummeren doet men in principe niet (dan moeten er ook allerlei tekeningen worden aangepast en daar had men zeker in het pre-digitale tijdperk een hekel aan). Den Haag CS/SS zou kunnen, maar dan vind ik het opmerkelijk dat deze trein niet stopte op Den Haag HS. HS en Delft vallen af vanwege een missend perronspoor 11.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door Vinny »

Overigens bij het Googlen zie ik dat bronnen elkaar tegenspreken: Wikipedia vindt dat het station in 1988 is geopend, Stationsweb houdt het op 1866 :o
Het spoorboekje 1988-1989 lijkt wikipedia gelijk te geven: Ik citeer:
Traject: Breda - Lage Zwaluwe
Nieuw Station: Breda Princenbeek
Verandering: De intercitytreinen tussen Den Haag CS en Venlo stoppen in Dordrecht Zuid en in Breda-Prinsenbeek. Deze treinen stoppen niet meer in Lage Zwaluwe. De treinen Amsterdam CS - Haarlem - Dordrecht rijden eens per uur naar Breda en stoppen in Lage Zwaluwe en Breda-Prinsenbeek.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door Vinny »

Sporen omnummeren doet men in principe niet (dan moeten er ook allerlei tekeningen worden aangepast en daar had men zeker in het pre-digitale tijdperk een hekel aan)
Helaas moet je het zinnetje 'in principe' in hoofdletters schrijven. Als je met de materie werkt, dan valt ineens op dat ze soms wél van nummer wijzigen, en dat is héél irritant. (Ze hebben onlangs de sporen in de Westhavens (van Amsterdam) omgenummerd. Stelletje **** :evil: )
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Bericht door Wubbo »

We leven nu dan ook niet meer in het papieren tijdperk, maar in het digitale tijdperk. Er zijn op veel meer plaatsen en met name stations sporen omgenummerd van hoge naar lage nummers (en deels ook weer terug, hoera). Nou zijn dat meestal niet de nummers die in de communicatie naar reizigers gebruikt worden, maar dat zijn die op de Westhaven ook niet ;-)
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten