CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Alle reiservaringen die je met het OV hebt. Korte reiservaringen mogen in het algemene maandtopic. Grote fotoverslagen passen beter bij OV in Beeld.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31530
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Berichtdoor Suus » Di 10 Feb 2009, 21:01

De CTA van spoor 15a gaf voor de ICE naar Duitsland de eindbestemming Amersfoort Schothorst.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Berichtdoor Daniel » Di 10 Feb 2009, 21:14

In Utrecht? Of Amsterdam? (Tja, toevallig hoorde ik rond 17.00 uur op Ut een spoorwijziging van een ICE naar spoor 15 dus die eerste is ook best mogelijk)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31530
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Berichtdoor Suus » Di 10 Feb 2009, 22:45

Ow, weggevallen, maar was Utrecht inderdaad.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Berichtdoor Fles » Do 12 Feb 2009, 19:07

Ah, voor dit topic heb ik ook nog een mooie :lol:

Maastricht, 11 februari 2009 :shock:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Berichtdoor Geert » Do 12 Feb 2009, 19:09

Toch opvallend hoe vaak je die TEE-trein met toeslag flapjes ziet...

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Berichtdoor Fles » Do 12 Feb 2009, 19:12

Geert schreef:Toch opvallend hoe vaak je die TEE-trein met toeslag flapjes ziet...


Ja, en hier was het opzettelijk ook nog. Alle CTA's toonden hem, aan beide kanten. Stond bij de Maastricht Brussel Expres. Maar dat is geen toeslagplichtige trein, en op een TEE lijkt het al heleMAAL niet :roll:

Wanneer reed er voor het laatst een echte TEE in Nederland? 1973 of zo? :?

Marc
Berichten: 795
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Berichtdoor Marc » Do 12 Feb 2009, 19:26

Mag ik raden: woensdag tussen 10 en 15 uur, spoor 6 :wink:.

In Sittard was vanmorgen een boekje in de CTA van spoor 2b (noordzijde) van slag. Voor de stoptrein naar Maastricht Randwyck stond erbij "Achterste treindeel tot Roermond" en bij de Intercity "Voor Schiphol overstappen in Duivendrecht". Dat laatste wordt lastig, de serie t800 stopt niet in Duivendrecht...

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4456
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Berichtdoor Daantje » Do 12 Feb 2009, 19:35

Geert schreef:Toch opvallend hoe vaak je die TEE-trein met toeslag flapjes ziet...

Ik over het algemeen vaker dan dat ik zo'n trein zie ;)
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Berichtdoor Fles » Do 12 Feb 2009, 20:33

Marc schreef:Mag ik raden: woensdag tussen 10 en 15 uur, spoor 6 :wink:.

In Sittard was vanmorgen een boekje in de CTA van spoor 2b (noordzijde) van slag. Voor de stoptrein naar Maastricht Randwyck stond erbij "Achterste treindeel tot Roermond" en bij de Intercity "Voor Schiphol overstappen in Duivendrecht". Dat laatste wordt lastig, de serie t800 stopt niet in Duivendrecht...


Het was die van 11:09, zoals je ook had kunnen napuzzelen uit mijn reisverslag van gisteren met inbegrip van Protos en de 2856 zoals genoemd door Ddrs ;)

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4004
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Berichtdoor reisthijs » Vr 13 Feb 2009, 10:41

Fles schreef:Wanneer reed er voor het laatst een echte TEE in Nederland? 1973 of zo? :?

In 1973 was dit type CTA er toch nog helemaal niet? Dat is er meen ik sinds de jaren '80 ergens pas.

De laatste TEE (Rheingold) van/naar Nederland reed overigens nog tot 1987.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Berichtdoor Fles » Vr 13 Feb 2009, 16:13

Oh ja, natuurlijk, dat zieltogende verhaal met 3 rijtuigjes achter een 1100 idd, je hebt gelijk :pos: Ik was in de war met de vierbaks dieselstellen die later naar Canada gegaan zijn. Maar TEE was natuurlijk meer dan dat alleen.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Berichtdoor Geert » Vr 13 Feb 2009, 16:27

Om terug te komen op die CTA's: het huidige model kwam inderdaad pas in de jaren '80. Daarvoor waren het zulke types:
Afbeelding
(plaatje is oorspronkelijk van http://www.vakantietreinen.com/html/per ... 3-1970.php)

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Berichtdoor Daniel » Di 17 Feb 2009, 21:26

Vanmiddag rond 17.00 uur op Utrecht Centraal spoor 7 een "IC trein met toeslag" naar Amsterdam Centraal. Op de andere CTA's was het wel gewoon een Sprinter :P

En nog een apart koersdisplay in Dordrecht: het achterste stel van de t32567 had "Achter tot Gorcum" op de koersdisplays staan :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Justin
Berichten: 4164
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:14

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Berichtdoor Justin » Wo 18 Feb 2009, 15:19

Na gisterenavond vroeg ik me 1 ding af:

Sinds wanneer hebben Hno en Nvd CTA's? Was me nooit opgevallen, of althans - had er nooit echt bij opgelet, totdat ik gisteren weer eens van Zl naar Amri moest....
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Berichtdoor Vinny » Wo 18 Feb 2009, 15:29

Ik vraag me dan weer af waarom de nieuwe perrons van Amsterdam Sloterdijk ze niet hebben, het is heel irritant om niet te weten of de trein er ook daadwerkelijk aankomt; aangezien er tussen de ene trein naar Hoofddorp en de andere nauwelijks vijf minuten verschil zit..., daarnaast vind ik de informatie 'richting Schiphol' en 'richting Zaandam' eigenlijk te summier...

[nja ik weet het ook wel: Het station is nog niet opgeleverd... :| ]
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Berichtdoor Geert » Wo 18 Feb 2009, 16:42

Op de Hemboogperrons van Ass is een CTA ook niet erg nodig, CTA's zijn vooral handig om aan te geven welke trein er aan komt (richting/eindbestemming en treinsoort) en aangezien alleen de s3300 daar stopt niet heel hard nodig. Immers: op het moment dat je op die perrons staat heb je al besloten dat de eerste reismogelijkheid richting Hoofddorp daarvandaan vertrekt, sta je nog in het hoofdgebouw van Ass kijk je op de vertrekstaat of een TAS-scherm (maar dan heb je nog steeds geen CTA nodig).

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9572
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Berichtdoor Wubbo » Wo 18 Feb 2009, 16:42

Nijverdal en Heino (en Raalte ook) hebben al zolang als ik mij kan heugen CTA's eigenlijk.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31530
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Berichtdoor Suus » Wo 18 Feb 2009, 16:57

Ik vind het trouwens apart dat het nieuwe spoor 4 in Baarn digitale CTA's heeft gekregen, of komen die van spoor 1 en zijn ze gewoonweg verplaatst?
Laatst gewijzigd door Suus op Wo 18 Feb 2009, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Berichtdoor Geert » Wo 18 Feb 2009, 16:58

Er hing in ieder geval wel een digi-CTA op spoor 1 van Baarn, die zal dan wel verplaatst zijn ja.

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 683
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Berichtdoor Mikos » Wo 18 Feb 2009, 18:22

De lijn is alweer een jaar of 8 voorzien van CTA's overal, hoor :wink: Vreemd genoeg heeft alleen Raalte er destijds geen SOS-paal bijgekregen, maarja...

CTA van spoor 4 te Baarn is inderdaad afkomstig van spoor 1, ja :D

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Berichtdoor Vinny » Wo 18 Feb 2009, 19:07

sta je nog in het hoofdgebouw van Ass kijk je op de vertrekstaat of een TAS-scherm (maar dan heb je nog steeds geen CTA nodig).
Op zijn minst een bordje met alle stations zou al helpen voor mensen met een minder ontwikkeld richtinggevoel. Daarnaast hoort een TAS-scherm / CTA bak ook op het perron aanwezig te zijn. Als het goed is komen die dingen er nog aan.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Berichtdoor Caspar » Vr 27 Feb 2009, 22:17

Op Amsterdam Centraal stond vanavond rond 20.30 een stel Duitse IC rijtuigen op spoor 9.

Afbeelding

Is weer eens een andere bestemming :D

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Berichtdoor Geert » Za 28 Feb 2009, 11:39

Mooi treinnummer ook :P

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Berichtdoor Fles » Vr 06 Mar 2009, 19:30

Afbeelding

Deze had ik nog niet :lol:

Gebruikersavatar
tsov
Berichten: 3605
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Berichtdoor tsov » Vr 06 Mar 2009, 19:36

Afbeelding
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.


Terug naar “OVer je Reiservaringen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast