Pagina 10 van 11

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: zo 10 mei 2009, 17:42
door Marc
Volgens de CTA in Maastricht (spoor 4b, zuidzijde) reed de serie s800 vandaag een extra rondje. Leuk om te zien dat de oude flapjes van de 3500 nog in de CTA zitten...
Afbeelding

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: ma 11 mei 2009, 19:24
door Daniel
Nog 'n vergeten opvallendheidje van vanmorgen... zoals bij de opvallende dingen al gemeld vertrok de t12525 vanaf Den Haag Centraal vanmorgen i.v.m. de verstoring tussen Rotterdam en Gouda. Het bleek echter erg moeilijk aan te geven dat dat ding naar Leeuwarden gaat: de CTA's gaven "Groningen/Leeuwarden" als bestemming en Tuffy wist ook te melden dat'ie naar Groningen ging. Bij de actuele vertrektijden stond echter wel gewoon Leeuwarden als bestemming.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: ma 11 mei 2009, 19:30
door mb90
De CTA's van spoor 3 van Den Haag HS waren lekker bezig met het aankondigen van IC 1959 van 15:56 uur. Of de bestemming Venlo stond er niet op, of de trein werd aangegeven als Internationale trein. Er was maar 1 kant van een CTA die alles goed had.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: za 16 mei 2009, 18:33
door Fles
Ja ja ja kijk dan even 8-)

In de categorie "Hoeveel kan er tegelijkertijd mis gaan op 1 CTA" deze Triple Play :lol:

Afbeelding

als "alles leeg" bedoeld is staan er maar 3 verkeerd, in elk ander geval minimaal 6 :mrgreen:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: ma 18 mei 2009, 23:07
door Marc
Onder het motto "beter te vroeg dan te laat": om 12:35 werd op de CTA in Utrecht (spoor 7, noordzijde) de Intercity naar Schagen van 15:55 al aangekondigd.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: do 21 mei 2009, 11:14
door Justin
Trein 9256 werd op Ddr op spoor 5b Zlw-zijde aangekondigd als een EN-trein. Zozo, opwaardering...

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: do 21 mei 2009, 11:48
door Stefan
Marc schreef:Onder het motto "beter te vroeg dan te laat": om 12:35 werd op de CTA in Utrecht (spoor 7, noordzijde) de Intercity naar Schagen van 15:55 al aangekondigd.
Dat motto kennen ze in Engeland ook.. :lol:

Afbeelding

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: za 23 mei 2009, 22:17
door Reiziger MT
Laatste tijd op de CTA naar Brussel Zuid. staat er ipv Internationaale trein, Een wit flapje ...

->MT

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: za 23 mei 2009, 23:08
door Geert
Ik zag gisteravond trouwens nog een leuke in Utrecht: een ICE International naar Amersfoort Schothorst. De andere kant van de CTA toonde gelukkig wel Frankfurt am Main Hbf ;)

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: za 23 mei 2009, 23:40
door Suus
Op spoor 15 zeker? Dan is die na bijna twee maanden nog niet gerepareerd :neg:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: zo 24 mei 2009, 18:29
door Wubbo
Nee, op 14. Is een bekende "hanger" ook, aan de ene kant van Amersfoort Schothorst zit Almere Buiten en aan de andere kant Frankfurt am Main. Die eerste hanger zag je vaak op spoor 9.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: do 28 mei 2009, 23:28
door Suus
In Diemen heb je op de CTA van spoor 1 een handgeschreven flapje
Afbeelding
Niet zo heel opmerkelijk, want dat heb je ook op Amsterdam Sloterdijk
Afbeelding
Ware het niet dat de andere kant van de CTA een wat ernstiger probleem heeft
Afbeelding

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: vr 29 mei 2009, 16:27
door Marc
Vanmiddag zag ik in Roermond dat ze bezig waren met het ophangen van digitale schermen. Aan de trap naar de tunnel en bij de fietsenstalling hangt een AV-scherm, in de tunnel hangen twee digitale mini-CTA's die de richting per spoor aangeven (zoals op de loopbrug van Amersfoort) en aan de noordzijde van spoor 2 hing een digitale CTA (waar zullen ze de oude CTA gelaten hebben :mrgreen:).

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: vr 29 mei 2009, 20:03
door Dubbele P
Zie hier voor wat foto's van de vernieuwing in Roermond.

@Marc: aan de noordzijde van spoor 2 in Roermond hing geen CTA. Er is dus nog geen exemplaar verwijderd :wink:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: vr 29 mei 2009, 23:00
door Caspar
Afbeelding

Afbeelding
Deze trein reed als stoptrein naar Hoorn en Enkhuizen, en stopte ook op Zaandam etc...

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: vr 29 mei 2009, 23:34
door Suus
Een flapje Diemen, Weesp zonder Muiderpoort is sowieso opmerkelijk :P

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: vr 29 mei 2009, 23:41
door Caspar
Er is een t4700 die zo nu en dan Muiderpoort overslaat ivm het nachtgat.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: ma 01 jun 2009, 20:23
door Daniel
Vanmiddag kwam ik deze tegen op Dordrecht Zuid, ik mis 't flapje "stopt niet op Etten-Leur" :mrgreen:
Afbeelding

Op 't andere perron werd de stoptrein naar Den Haag Centraal aangekondigd met rechtsboven een flapje "(stopt niet op De Vink)". Tja, dat klopt inderdaad :P Al vraag ik me af voor welke trein dat flapje erin zit/zat: een rechtstreekse verbinding met de stoptreinstations tussen Den Haag en Leiden is er maar één keer per dag vanaf Ddzd en de betreffende t2282 stopt nu juist wel op De Vink.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: ma 01 jun 2009, 21:56
door Vinny
De Vink had ooit een heel merkwaardige bediening: de stoptreinen stopten er niet, en de intercity's stopten er wel. Ik herinner me van mijn kindertijd een rechtstreekse trein Hoofddorp - Dordrecht, waar op de CTA bakken: 'stopt niet in de Vink' stond. In mijn herinnering was het een sneltrein, die bijvoorbeeld ook stopte te Zwijndrecht.

In ieder geval hebben er ook intercity's gestopt in Dordrecht Zuid:
Afbeelding

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: ma 01 jun 2009, 22:29
door Karl
Van waar is die foto genomen? Den Haag SS wellicht, maar had dat dan de sporen 'omgekeerd' genummerd zoals Den Haag C. nu? Kan me niet voorstellen dat het Amsterdam is, aangezien de eerste stop Rotterdam C. is. Of werden 'vroeger' gewoon alle stations genoemd, ook waar de trein al voorbij was? Wel leuk, nostalgie.

Edit, dat kan helemaal niet, reizigersverkeer SS/C. <> HS werd pas (her)ingesteld vanaf 1976, terwijl 1973 SS al gesloten werd.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: ma 01 jun 2009, 22:44
door Vinny
Ik heb de foto niet op een station gemaakt, maar heel ergens anders... :) (voor degene die weet waar: 5 kuddo's)
Ik vermoed dat de oorspronkelijke locatie hetzij Delft hetzij Schiedam-Rotterdam West was, maar dat weet ik niet zeker. Het zou ook nog Den Haag HS kunnen zijn, maar dat zou me toch heel vreemd lijken.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: ma 01 jun 2009, 22:47
door Geert
Sporen omnummeren doet men in principe niet (dan moeten er ook allerlei tekeningen worden aangepast en daar had men zeker in het pre-digitale tijdperk een hekel aan). Den Haag CS/SS zou kunnen, maar dan vind ik het opmerkelijk dat deze trein niet stopte op Den Haag HS. HS en Delft vallen af vanwege een missend perronspoor 11.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: ma 01 jun 2009, 22:51
door Vinny
Overigens bij het Googlen zie ik dat bronnen elkaar tegenspreken: Wikipedia vindt dat het station in 1988 is geopend, Stationsweb houdt het op 1866 :o
Het spoorboekje 1988-1989 lijkt wikipedia gelijk te geven: Ik citeer:
Traject: Breda - Lage Zwaluwe
Nieuw Station: Breda Princenbeek
Verandering: De intercitytreinen tussen Den Haag CS en Venlo stoppen in Dordrecht Zuid en in Breda-Prinsenbeek. Deze treinen stoppen niet meer in Lage Zwaluwe. De treinen Amsterdam CS - Haarlem - Dordrecht rijden eens per uur naar Breda en stoppen in Lage Zwaluwe en Breda-Prinsenbeek.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: ma 01 jun 2009, 22:55
door Vinny
Sporen omnummeren doet men in principe niet (dan moeten er ook allerlei tekeningen worden aangepast en daar had men zeker in het pre-digitale tijdperk een hekel aan)
Helaas moet je het zinnetje 'in principe' in hoofdletters schrijven. Als je met de materie werkt, dan valt ineens op dat ze soms wél van nummer wijzigen, en dat is héél irritant. (Ze hebben onlangs de sporen in de Westhavens (van Amsterdam) omgenummerd. Stelletje **** :evil: )

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: ma 01 jun 2009, 23:02
door Wubbo
We leven nu dan ook niet meer in het papieren tijdperk, maar in het digitale tijdperk. Er zijn op veel meer plaatsen en met name stations sporen omgenummerd van hoge naar lage nummers (en deels ook weer terug, hoera). Nou zijn dat meestal niet de nummers die in de communicatie naar reizigers gebruikt worden, maar dat zijn die op de Westhaven ook niet ;-)