OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door Wubbo »

Overigens is de taxi-regeling van NS sinds 1 januari veranderd. Zal eens kijken of ik daar wat van kan vinden hoe dat precies zit, er staat me iets bij van vervoer tot huis ipv tot station maar pin me er niet op vast.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door BR628 »

Gisteren was het weer eens raak tussen Zutphen en Arnhem. Defecte bovenleiding, beperkt treinverkeer mogelijk. Afijn. In Zwolle werd dit om 8:45 al omgeroepen (inclusief reisadviezen) maar aangezien ik naar Arnhem moest was het voor mij (volgens NS) sneller om gewoon richting Arnhem te reizen. Ook na Wijhe en in Deventer werd het bericht omgeroepen, zowel op het perron als in de trein. De 3600 reed tussen Zl en Zp. Tussen Zp en Ah reden "stoptreinen", aldus de omroep. In Zp aangekomen (9:26) werd de trein inderdaad opgeheven en keerde terug naar Zl. Volgens de omroep was er tussen Ah en Nm een draadbreuk en reden daarom tussen Ah en Zp enkel stoptrein pendeltrein(en). De servicemedewerkers kwamen al snel te hulp en melden inderdaad bovenleidingsperikelen tussen Ah en Nm, daar geen treinverkeer mogelijk. Tussen Ah en Zp rijdt 1 pendeltrein omdat er maar 1 spoor beschikbaar is tussen Ah en Zp. Het mag wel weer eens gezegd worden: het servicepersoneel was uiterst vriendelijk en reageerde op alle vragen in alle rust. Mensen die een afspraak hadden en niet konden bellen mochten met de telefoon van de servicemedewerker bellen en er was voor iedereen "onbeperkt" koffie of thee.

Om 10u sijpelde het bericht door dat er inderdaad maar 1 pendeltrein is en dat deze om 10:35 weer zou vertrekken uit Zp ri Ah. Om 10:28 kwamen 6 bakken V binnen op spoor 1, dit paste uiteraard niet maar desondanks stapte iedereen in en werd met +2 vertrokken richting Ah. De reis verliep vervolgens voorspoedig. De vertraging liep wel op tot 4 minuten maar ach, het is in ieder geval iets. De aansluiting in Ahp op Syntus naar Zv scheelde niet veel, maar ik haalde het wel.

Dan de middag. Om 16:45 kwam ik weer op het station van Arnhem aan met de bus uit Westervoort. Nog steeds rijdt er slechts 1 pendeltrein tussen Ah en Zp. De servicemedewerker in Ah had niet echt zin in kritische vragen van reizigers. Ze adviseerde mij met de pendelterin van 17:09 naar Zp te gaan en daar verder af te wachten op de trein richting Zl en Lw. Ze zegt overigens ook dat er "op zicht" gereden moet worden. Dus ik vraag daarop hoelaat de trein dan in Zp aankomt, dit in verband met de overstap op de 3600 naar Zl. Dit wist ze niet en ze zag ook geen mogelijkheid dit op te vragen. Dit ondanks dat die pendeltrein al de hele dag op en neer rijdt, dus dan moet het ondertussen toch wel bekend zijn hoelang de reis duurt. Bij haar dus niet. Toen ik vervolgens vroeg of het niet beter zou zijn om via Ut naar Lw te reizen, raadde ze me dit af, omdat dit veel te ver om was.

Ook weer een FAIL van haar, aangezien je gegarandeerd in Zp in de kou moet wachten op de 3600 naar Zl en daarna ook nog eens een krappe overstap hebt op de trein naar Lw. Via Utrecht reizen geeft je aldaar een nette 10 min overstap op de trein naar Amf en daar een cross platform overstap naar Lw. En geen koukleumerij. Ze had vervolgens het liefst dat ik het maar uitzocht als ik het zonodig beter wist.

Wat ik me dan afvraag is, waarom zij uberhaupt servicemedewerker is geworden. Ze had duidelijk geen zin in kritische vragen van reizigers (tja logisch, alle overige reizigers nemen een advies van zo'n servicemedewerker 1 op 1 aan, omdat ze immers ook niet beter weten).

Ik had overigens dezelfde trein in Zl naar Lw gehaald als ik via Zp gereisd was of via Ut...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door Vinny »

In Frankrijk bestaat er (volgens mijn buurmeisje) maar één soort reisadvies op het platteland: Reis via Parijs :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door Wubbo »

Geert live vanuit stel 4048: op deurnummer 3 zitten 2 defect-stickers, met daarbij de tekst dat het defect is gemeld op 28-12-2008. Lekker snel hoor, dat herstel... ;-)
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door Caspar »

Gisteren:
Ik zat op de heenweg van Hoorn naar Amsterdam Centraal in SGMm die trein t4555 reed. Was een enkel stelletje, dus lekker gevuld.
Terugweg zag ik dat de t4080 bij Breukelen 20 minuten vertraging had, dus op mijn gemak naar het perron gewandeld. En ongeveer 19 minuten na vertrektijd voor zijn nieuwe nummer t4582 kwam ie binnen op Centraal. Het was VIRM 9572, met GIERENDE remmen, nogal pijnlijk voor je oren. Het treinstel rook nog super nieuw :D Na een paar seconde vertrokken we weer, en ook op Sloterdijk werd slechts een paar seconde gestopt. Een man die nogal traag op stond, had pech, op het moment dat ie de klapdeur naar de trap open sloeg gingen de deuren al weer dicht. Bij Zaandam werd t3384 ingehaald, die met 1 plan V reed. Overal werd stevig doorgereden, waardoor we met slechts 10 minuten vertraging in Hoorn aankwamen. :pos:
Omdat het personeel er duidelijk zin in had en de omstandigheden goed waren is het blijkbaar mogelijk om tussen Muiderpoort en Hoorn 10 minuten vetraging in te lopen :D
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door Ruben »

We stonden hier zojuist met 2 bakken achter het einde van het perron stil op hilversum. Ze hebben de trein een stukje verder gezet en sloten na 30 sec weer de deuren :p
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door Geert »

De discussie over stationsnamen is afgesplitst naar http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=4&t=2067.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door Aking »

Het gaat weer lekker op 'slands spoorwegen... Wilde om 1437 in utrecht de trein richting eindhoven pakken welke maar niet vertrok. Na ongeveer tien minuten werd duidelijk dat deze ook niet meer ging vertrekken ivm een stroomstoring te den bosch... Advies voor den bosch was omreizen via nijmegen..,

ik snel naar de nijmegenaar van 1453 die na wat chaos op het perron nog redelijk op tijd vertrok... Ondertussen zit ik in een werkelijk stampvolje velios onderweg maar venlo... Waar ik hopelijk met ruim een uur + aan ga komen...
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door Raymond »

Ook zonder storing ging het in Den Bosch al mis:

Alles voor de klant is een slogan die NS en Prorail in Brabant nog niet toepassen.
Er was eens de 1939 in Breda. Na vertrektijd kwam maar eens een omroep dat de trein niet zou rijden. Als ze dat zo'n 10 minuten eerder hadden gemeld had ik de t3640 kunnen nemen tot Tilburg en daar kunnen overstappen op de t5239. Reizigers richting Tilburg werden de t13640 ingestuurd. Omdat vanaf Breda tot Einhoven het over Den Bosch het snelst is normaal gesproken als de t1900 niet rijdt of net weg is dus maar in de stoptrein gestapt. In Tilburg West bestond een kans een cross-platform te bieden tussen de t13640 en t5239. Helaas was dat teveel gevraagd en konden we voor Tilburg wachten op de trein die het verschil maakte tussen uiteindelijk +15 en +45.

Op naar Den Bosch dus maar, waar spoor 1 buiten gebruik bleek te zijn en de 9600 op spoor 6 werd gezet. Toen was de trdl aan zet: de t841 bleek +15 te hebben en was dus gespoorwijzigd naar spoor 7. Vervolgens gingen de CTA's allemaal op blanco, waar na een paar minuten de CTA's weer goedgezet werden.
De t3641 stond al om 12:45 op spoor 7 en dat werd ook omgeroepen. Ondertussen zag ik de t3541 al staan wachten voor de inrijder van Den Bosch. Ook werd een ander circus op gang gezet: er kwam een automatische omroep dat de t841 van spoor 4a zou vertrekken, nog tijdens de herhaling wordt het bericht afgebroken. Nieuwe automatische omroep: de t841 zou vertrekken van spoor 6 Dus de mensen die net het perron afwaren konden dus weer terugkomen. Daarna werd spoor 6 nog aangezien voor de IC door de CTA (waar de t9643 toch echt stond) en gaf de CTA van spoor 7 een trein aan met een gedeelte naar Mt en naar Gdm. Uiteindelijk kwam dan toch de t3541 op de CTA's te staan en kwam deze ook echt binnenrijden! Deze had overigens maar 7 bakken ICRm. Tot de aansluiting bij Vught langzaam gereden, want de t13642 mocht nog voorlangs. Bij Best uiteindelijk +4 en in de tunnel ingehaald door de t841. Op de Beukenlaan haalden wij de t841 weer in en uiteindelijk kwamen we tegelijk binnen. De t3541 met nog net geen +3. Voor de HC van de t5241 was iig duidelijk zichtbaar dat de trein aan kwam rijden. Tot mijn grote verbazing (of na alles wat ervoor gebeurde misschien ook niet eens meer verbazingwekkend) reed de t5241 dus aan. Weer een overstap de mist in.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door Daantje »

Ik werd vanavond op het station van Delft aangesproken door een student, of ik een enquete van de gemeente in wilde vullen over het stationsgebied. Ik kreeg een envelopje mee naar huis wat ik vervolgens gratis terug kan sturen naar de gemeente. Ik heb het net ingevuld. Het stationsgebied is opgedeeld in een aantal gedeelten: het stationsplein, de achterkant, de perrons en het tunneltje. Van al die drie gebieden wordt gevraagd wat je vindt van zwerfvuil, geparkeerde fietsen, verlichting en of je je veilig/onveilig voelt en hoe dat verandert is ten op zichte van twee jaar geleden. Ik vind dit een goed initiatief in een goede vorm, zeker als ze de uitslagen hiervan meenemen in de planen voor het nieuwe stationsgebied in Delft.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door tsov »

Het reisinfosysteem in de Veliossen (Velioi?) op de Heuvellandlijn deed raar vanmiddag. Ineens stond er namelijk dit:
Afbeelding
Even nadat ik de foto had gemaakt stond het er wel goed... (Hij zag 't vast :mrgreen:)
Afbeelding
Overigens hebben ze mooie archaïsche baklengtebordjes in Meerssen :pos:
Afbeelding
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door IC3 »

@ Tsov
Dat bordje in Meerssen is al heel oud ja. In Zevenbergen kun je exact hetzelfde bordje vinden op het perron waar de treinen richting Dordrecht vertrekken. Onder het bakbord met 2 staat eenzelfde bord, waar 4 - 6 (onder elkaar) op een bord staat vermeld. Deze borden zijn nog op een situatie gericht die er al minstens twintig jaar niet meer is, namelijk toen er nog een overpad halverwege het perron was. Een bord voor acht bakken zou er eigenlijk aan toegevoegd moeten worden, want dat past ook. Zelfs tien lukt er. Nu maar hopen dat er geen slapende honden worden wakker gemaakt, want die oude borden hebben wel wat. :)
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door mb90 »

- IC t1924 werd vanmorgen gereden door een ICM-III + ICM-IV bij Rtz.

- Thalys t9326 reed met +15, maar veel opvallender was dat deze met 2 Thalyssen reed bij Rtz. De voorste daarvan was de bestickerde 4331.

- Ook kwam er rond 11 uur nog een combi van 3x Railion 6400-tjes met daarachter een BR189 van Railion op sleeptouw richting Rtd langs Rtz.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door Mikos »

De t9326 was gecombineerd met de t9322, welke een uur eerder 'opgeheven' was. Reizigers voor de t9326 moesten in het achterste stel plaatsnemen, die voor de t9322 in de voorste.

De t3926 heeft niet verder gereden dan Amsterdam Centraal, ivm een defecte compressor in loc 1701.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door Geert »

Check van de gekoppelde Thalyssen. Dat zie je niet vaak :P
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door Vinny »

In Nederland niet nee.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door Geert »

Wat me opviel (nou ja, eigenlijk vorige week al, maar ik dacht er net op het station weer aan ;-)): bij de aankondiging van de Benelux'en naar België roept men op Rtd tegenwoordig om dat de eerste klas-rijtuigen zich bevinden bij de Kiosk. Dat wordt ook in het Frans en Engels omgeroepen, klinkt best grappig :P
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door Daniel »

Tja, da's wel de meest juiste optie met de tegenwoordige samenstellingen van de benelux, waarin nog een losse B voor/achter de 1e klas zit.
Het bandje over de omgekeerde rijtuigsamenstellingen raakte daar ook helemaal van in de stress... dat ging vaak al de mist in als de compositie achterstevoren tussen loc en Bs zat en je dus de 1e klas aan de Bs-zijde had zitten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door Caspar »

Ik zag gister Virm 9575 rijden, het gaat echt snel met de instroom, dat is dus iets meer dan 1 stel per week geweest sinds juli 2008. :D
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door Raymond »

Aan de andere kant: 9577 is gisteren het land binnengekomen, dus ben benieuwd hoe snel die in dienst is.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door Meltrain »

Vanmiddag een leuk spelletje tussen de mcn's van DD-AR 7879 (in de t2263) en van een goederentrein. De twee treinen kwamen namelijk precies naast elkaar Rotterdam Centraal binnengereden. :o Vlug daarna was het echter alweer afgelopen, aangezien de 7879 nog moest stoppen. :wink:
Benelux t9252 stond daarna met +20 aangekondigd op de CTA's, maar vertrok met 'slechts' +15. Hij reed overigens met 186'ers.
Benelux t9237 reed zonder Bs, maar in de combinatie loc 1188-B-A-A-BD-B-B-B, dus wel met 7 rijtuigen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door Daan »

Caspar schreef:Ik zag gister Virm 9575 rijden, het gaat echt snel met de instroom, dat is dus iets meer dan 1 stel per week geweest sinds juli 2008. :D
Dat ze weet-ik-hoe-lang aan de kant hebben gestaan en toen met bosjes tegelijk in dienst zijn gesteld zullen we maar niet verklappen...
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door Karl »

Toch merk je de instroom van nieuwe VIRM wel, in de 1900 rijdt al veel minder ICK en de 2200 heeft nu ook weer VIRM rijden in enkele treinen. :pos:
Het is een spectrum.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door Caspar »

De beproevingsritten zijn toch vrij regelmatig verlopen (meestal 2 stellen tegelijk, eens per 2 weken. Ik weet echter niet wat dan de reden zou kunnen zijn om een stel weer aan de kant te zetten?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door Geert »

Volgens de laatste berichten is de planning dat ICK er in april zelfs uit gaat. In ieder geval gaan er minder ICK-composities rijden vanaf 2 februari 2009 (dan gaat er een wijzigingsblad in).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten