Pagina 1 van 9

OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: do 01 jan 2009, 19:30
door Wubbo
Ook in het nieuwe jaar
Staat er weer een topic voor de opvallende dingen klaar
Spui hier wat je opviel bij een rit met de trein
Dat vinden je forumcollega's fijn!


En dat terwijl Sinterklaas al bijna een maand weg is... Enjoy!

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: do 01 jan 2009, 19:37
door tsov
Zozo, creatieve bui? :P
Dit jaar nog geen trein gezien (nouja, langs de A4 bij Riekerpolder Aansluiting :lol:), dus weinig opvallends :wink:

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: do 01 jan 2009, 21:38
door playertwo
Trein t870 reeds met slechts 1 VIRM (normaal toch echt 2 stellen) in Den Bosch. Richting Maastricht/Heerlen waren er wel 2 viertjes ingezet. Verder miste de oostzijde van de oostelijke CTA in Tilburg (spoor 1) het boekje voor de treinsoort (andere kant was wel gewoon normaal). Treinstel 928 de s13600, had wat loszittend plaatwerk in de 2e klas want rammelde nogal tijdens de rit. Is er een tekort aan schroefjes :mrgreen: ?

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: do 01 jan 2009, 21:54
door Karl
Kredietcrisis hè, dan wordt er tot op de schroef bezuinigd. ;)

Treinstel 4038 (volgens mij, iig ICMm) had in de middenbak een kapotte verwarming en daar was het drie graden. De HC adviseerde reizigers gebruik te maken van zitplaatsen in de andere stellen.
Tussen Utrecht en Gouda wordt tegenwoordig wel erg langzaam gereden, maar vanuit Gouda werd op tijd vertrokken (jammer voor de lightrailreizigers).

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: do 01 jan 2009, 22:10
door Suus
Dat is geen aansluiting, die hoort volgens de dienstregeling te vertrekken zodra de lightrail in zicht is (tot grote ergenis van alle passagiers, ook diegene die niet naar Rotterdam willen. Dat is al sinds de dienstregeling voor 2007 zo, en ik zie het eigenlijk niet meer veranderen, alleen nog maar erger worden als de lightrail naar een perron op de parkeerplaats aan de achterzijde wordt verhuisd.

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: do 01 jan 2009, 22:27
door Geert
Karl schreef:Treinstel 4038 (volgens mij, iig ICMm) had in de middenbak een kapotte verwarming en daar was het drie graden. De HC adviseerde reizigers gebruik te maken van zitplaatsen in de andere stellen.
Tussen Utrecht en Gouda wordt tegenwoordig wel erg langzaam gereden, maar vanuit Gouda werd op tijd vertrokken (jammer voor de lightrailreizigers).
Er is al een tijdje een TSB (tijdelijke snelheidsbeperking) bij Oudewater. Volgens mij is dat vanwege een bruggetje waar niet te hard over gereden mag worden...

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: vr 02 jan 2009, 02:02
door bassie92
Ja klopt, die brug is inderdaad al niet meer de jongste en erg storinggevoelig geworden en als er treinen met 120 km/u overheen komen leeft die brug al helemaal niet lang meer.
Ik heb trouwens nooit problemen met de aansluiting vanuit Rotterdam op de lightrail, heb meestal 8 minuten overstaptijd ;)

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: vr 02 jan 2009, 11:33
door Karl
Bee schreef:Dat is geen aansluiting, die hoort volgens de dienstregeling te vertrekken zodra de lightrail in zicht is (...)
Ja, dat weet ik, maar omdat we nu ietsje verlaat waren (misschien een half minuutje), stond de trein er nog met de deuren open toen de lightrail aankwam en gingen de deuren dicht toen de mensen uit de lightrail kwamen rennen. Normaal gebeurt het als de lightrail aankomt rijden. Ook vervelend.
Geert schreef:Er is al een tijdje een TSB (tijdelijke snelheidsbeperking) bij Oudewater. Volgens mij is dat vanwege een bruggetje waar niet te hard over gereden mag worden...
Maar nu werd er zolang langzaam gereden dat dat vast niet vanwege één bruggetje bij Oudewater is. Als ik volgende week weer op dat traject reis, zal ik er eens op letten.
bassie92 schreef:Ik heb trouwens nooit problemen met de aansluiting vanuit Rotterdam op de lightrail, heb meestal 8 minuten overstaptijd ;)
En naar Rotterdam?

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: vr 02 jan 2009, 14:11
door lint41
Karl schreef:
Geert schreef:Er is al een tijdje een TSB (tijdelijke snelheidsbeperking) bij Oudewater. Volgens mij is dat vanwege een bruggetje waar niet te hard over gereden mag worden...
Maar nu werd er zolang langzaam gereden dat dat vast niet vanwege één bruggetje bij Oudewater is. Als ik volgende week weer op dat traject reis, zal ik er eens op letten.
De spoorbaan is daar aan het verzakken, en om het comfortabel te houden voor het materieel en de reiziger rijdt men daar wat langzamer ;)

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: vr 02 jan 2009, 16:13
door Suus
Ik denk dat het bruggetje door de fundering ervan goed erbij ligt, en het omliggende spoor niet. Als je dan vanaf het verzakte spoor het bruggetje op rijdt, dan krijgt de trein bij hoge snelheid een soort klap. Vergelijk het met het effect op de lijn Woerden - Leiden bij de bruggetjes en spoorwegovergangen daar. Eigenlijk is de enige definitieve oplossing het spoor volledig op een onderheide (betonnen) fundering te plaatsen. De huidige beperking levert geen vertraging op (of is verwerkt in de dienstregeling) dus zo'n maatregel is voorlopig niet nodig.

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: vr 02 jan 2009, 17:34
door ODRAIL
Bee schreef:Ik denk dat het bruggetje door de fundering ervan goed erbij ligt, en het omliggende spoor niet. Als je dan vanaf het verzakte spoor het bruggetje op rijdt, dan krijgt de trein bij hoge snelheid een soort klap. Vergelijk het met het effect op de lijn Woerden - Leiden bij de bruggetjes en spoorwegovergangen daar. Eigenlijk is de enige definitieve oplossing het spoor volledig op een onderheide (betonnen) fundering te plaatsen. De huidige beperking levert geen vertraging op (of is verwerkt in de dienstregeling) dus zo'n maatregel is voorlopig niet nodig.
De snelheidsbeperking zit inderdaad in de dienstregeling verwerkt. Het is een semi-permanente snelheidbeperking (deze geldt totdat er onderhoud aan gepleegd gaat worden, waneer dit gedaan wordt is nog niet bekend.)

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: vr 02 jan 2009, 19:55
door M57
What's in a number: Trein t9213 haalde vanochtend Amsterdam Centraal niet. Ter hoogte van Lelylaan maakte de machinist al melding van een defect en hij hoopte nog genoeg vaart te hebben om in ieder geval Sloterdijk te halen. Met een paar meter speling kwam de trein net aan het perron van Sloterdijk tot stilstand. De reizigers kwamen relatief snel op hun bestemming vanaf de andere sporen op Sloterdijk.

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: vr 02 jan 2009, 22:54
door Caspar
En zo was er vandaag nog een t9200 die alleen maar 1 richting op kon rijden, en dus via Breukelen moest rijden. De t9200 die om paar minuten over 21u in Amsterdam moet aankomen had in Dordrecht de geest gegeven. Verder zat die t9260
zo vol dat binnenlandse reizigers met de t2100 mee moesten. Kortom, een topdag bij Hispeed :pos:

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: za 03 jan 2009, 00:06
door bassie92
@Karl
Op de terugweg ga ik meestal via Leiden maar als ik dan via Gouda ga mis ik meestal net de Intercity. Maar ik zit daar persoonlijk niet zo mee, er komt meestal 5 minuten later al een stoptrein naar Rotterdam ;)

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: za 03 jan 2009, 16:59
door mb90
Vanmorgen was er door het ijs op de bovenleiding een lekkere vonkenregen te zien bij de passerende treinen bij Rtz. Vooral de VIRM'en zorgden nog voor een verlaat oud en nieuwsfeestje.

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: ma 05 jan 2009, 09:17
door Geert
Een wel erg opmerkelijk omroepbericht vanochtend op Utrecht Centraal, namelijk van de kersverse directeur van NS: Bert Meerstadt. Hij wenste alle reizigers een voorspoedig nieuwjaar. Het is weer eens wat anders...

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: ma 05 jan 2009, 10:11
door bassie92
Goh, wat aardig van hem :lol:

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: ma 05 jan 2009, 10:18
door Daan
Heb hem vanmorgen ook twee keer gehoord in Groningen...

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: ma 05 jan 2009, 12:52
door Caspar
Gaat ie alle posten af? Of is het een een bandje?

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: ma 05 jan 2009, 13:06
door Geert
Zal wel een bandje zijn, lijkt me niet dat hij tegelijk in Utrecht en in Groningen is ;)

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: ma 05 jan 2009, 18:52
door Freek
De omroep niet in Ah gehoord. Wel had men het over een ongeval tussen Laren en Driebergen waardoor reizigers naar Utrecht via Den-Bosch moesten omreizen.Lekker duidelijk, Laren ligt in het Gooi, Driebergen bij Ut. Maakt het voor de reiziger weer lekker duidelijk. Verder werd zeer onduidelijk (niet qua geluid maar uit woordkeuze) omgeroepen dat de trein naar Den-Helder zou stoppen in Veenendaal-De Klomp en de trein naar Schiphol in Ede-Wageningen.
De ICE van 16.25 naar Ut en Amsterdam zou vertraagd zijn, maar onduidelijk was waardoor dat kwam. Ben benieuwd of is opgeheven of is omgeleid.

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: ma 05 jan 2009, 19:09
door Stephan
Dat omroepbericht van de president was ook te horen op Terwijde. Met uiteraard alle goede voornemens en op tijd rijdende treinen. Promt erachteraan werd de stoptrein naar Utrecht C. met +5 aangekondigd. En vlak voor deze sessie een bericht over de gladde perrons :P Mijn trein (7.46 uit Terwijde) reed vandaag met SGMm 3+2 ipv een DD-AR.

Stephan

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: ma 05 jan 2009, 19:32
door Daniel
Geert schreef:Een wel erg opmerkelijk omroepbericht vanochtend op Utrecht Centraal, namelijk van de kersverse directeur van NS: Bert Meerstadt. Hij wenste alle reizigers een voorspoedig nieuwjaar. Het is weer eens wat anders...
Hmm, niet gehoord in de vijf minuten dat ik vanmorgen op treinstation Utrecht C. geweeest ben. Wel viel me in de Metro een advertentie van NS op waarin de reizigers welkom terug geheten werden.

Verder opvallend:
- de t9201 had twee locs achterop, de voorste gaf tractie en de achterste was in opzending
- de t5118 reed met 2x DDAR, da's wel heel extreem veel materieel voor die serie.
- de t2029 reed met 8 of 10 bakken IRM. Nogal overdreven, er waren nog nieteens reizigers om het kanon wat je erin kon afschieten af te schieten :mrgreen:
- en tot slot erg flauw: werd deze koude avond al hoopvol dat er een warm treintje aankwam toen ik tijdens het wachten in Sliedrecht drie lampjes zag naderen... blijkt het een passerende graantrein op de betuweroute te zijn :P

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: ma 05 jan 2009, 19:36
door Chauf21
M'n eerste treinreis in het nieuwe jaar is ook niet helemaal verlopen zoals zou moeten:
Te Heemstede-Aerdenhout bleef trein t2269 erg lang stil staan. Binnen een tiental minuten kwamen er een stuk of vier/vijf politiewagens met sirenes aanrijden. Ook de machinist een paar keer heen en weer zien lopen. Een bericht over de oorzaak en duur bleef uit. Te Leiden werd de trein vervolgens opgeheven met de summiere tekst: "Deze trein wordt opgeheven." Geen excuses, uitleg of verdere reisadviezen :neg:
De heenreis verliep trouwens ook niet helemaal vlekkeloos: de trein die ik wilde nemen vertrok tien minuten te laat zonder ook maar enige mededeling via de omroep en een CTA die pas op +5 draait als 'ie allang weg had moeten zijn... :(

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: ma 05 jan 2009, 21:19
door Jurjen
Vrijwel perfecte terugreis gehad van Berlin naar Alkmaar gisteren. Om 9:03 vanaf Berlin Alexanderplatz, om met RE's (en een RB) via Magdeburg, Braunschweig, Bielefeld, Dortmund, Herzogenrath, Heerlen, Sittard en Utrecht om 00:48 en een paar minuutjes vertraging in Amr aan te komen. Hoop gesleep met koffers, maar door de ruime overstappen (allemaal 15 minuten of meer) alles gehaald. Soms was door de vallende sneeuw geen onderscheid meer te maken tussen grond en lucht, maar de treinen reden. En vrijwel alles op tijd, ondanks de sneeuw! Bij het uitstappen werden we wel gewaarschuwd: Bitte beachten Sie am Bahnsteig den Rutschgefahr!

Alleen de RE van Berlin naar Magdeburg had 10 minuten vertraging opgelopen te Potsdam op bevel van de Polizei maar hier waren in Magdeburg nog maar een paar van over, en de RE van (Minden-)Bielefeld naar Dortmund(-Düsseldorf) had 10 minuten vertraging door een groot aantal reizigers: de hele trein was volgepakt met mensen, koffers en een paar kinderwagens. De deur van de machinist kon maar net vrij gehouden worden, pas in Hamm werd het iets rustiger...

Overigens ook opvallend, van alle genomen treinen, was alleen de euregiobaan Herzogenrath-Heerlen enkeldeks, verder waren het allemaal dubbeldekkers.

Volgende keer toch maar weer met het Fernverkehr, hoewel dit wel erg goedkoop was natuurlijk: Duitsland 35 euro met z'n 3en (SWT) en Nederland 25 euro met z'n 2en (Blokker kaartje).