Pagina 3 van 9

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: di 06 jan 2009, 21:52
door Daan
Ja, da's de ijzelschakeling. Kon vroeger, weet niet of dat nu nog kan. Er werden dan twee secties met elkaar verbonden, waardoor er kortsluiting ontstond, de draad dus warmer werd en zo smolt de ijzel. Ik geloof dat daar ooit een tekeningetje van op de site van Nico Spilt heeft gestaan.

EDIT: Zie hier, iets over de helft: http://www.nicospilt.com/bovenleiding.htm

Ik denk trouwens niet dat dit nog word gebruikt in Nederland, aangezien je dan een kwartier geen treinen kan laten rijden op dat traject.

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: di 06 jan 2009, 22:10
door Daniel
De problemen op de MerwedeLingeLijn vanmorgen schijnen trouwens niks met de GTW'tjes te maken gehad te hebben: er zou een wisselstoring tussen Sliedrecht en Dordrecht geweest zijn, voor de zoveelste keer op rij dus...

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: wo 07 jan 2009, 18:40
door bassie92
Bij leerdam was er ook een wisselstoring gisteren, schijnt het. Was dan wel een zootje op de MLL als het bij Sliedrecht ook plat lag. Wel balen voor de reizigers dan dat lijn 13 niet meer op station Sliedrecht stopt. Nu had je alleen de 388 met toeslag.

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: wo 07 jan 2009, 18:52
door Justin
Vandaag aangenaam verrast... Toen ik op 9 december met Geert stond te gapen naar RSR-stellen in Vl, zag ik ze vandaag weer terug op sleeptouw door een RRF richting Rtd (te Rtst) :).

Wat ook wel apart is, is dat ik de laatste drie dagen steeds een VIRM in de s5000 zie rijden. Vind ik totaaaal niet erg. Ook vanochtend reed er zelfs een zesje in de t5016 die zéééér goed reed (op tijd, goed remmen, hele vlotte vertrekprocedures) :). :pos:

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: wo 07 jan 2009, 19:05
door bassie92
Ja ik heb ook wel vaker een VIRM gezien op de 5000. Vond het toen erg apart want de Intercity Den Haag-Venlo werd toen gereden met 3x Plan V :roll::lol:

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: wo 07 jan 2009, 19:38
door Marc
Vanmorgen zag ik dat trein t5733 gereden werd met twee SGMm-drietjes.

En 's middags een grote blunder in Utrecht: trein t849 kreeg in Utrecht een spoorwijziging naar 12. De trein kwam vreemd genoeg binnen via spoor 13a op 12b, maarja, op spoor 12b passen géén 10 bakken VIRM. Gevolg: ongeveer 2 bakken stonden nog in de wisselstraat en reizigers uit deze bakken moesten naar voren lopen om uit te stappen. De trein vertrok hierdoor met +9. Zelf stond ik trouwens achteraan op 12a en kon eerst nog even naar Den Bosch wandelen .

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: wo 07 jan 2009, 20:09
door Daniel
En in de t32521 vanmorgen zes bakken GTW. Zou best planmatig kunnen zijn aangezien dat ding in de vroege spits tussen Leerdam en Geldermalsen rijdt, maar op Dordrecht Stadspolders - Gorinchem leverde het me in ieder geval een zeer ruime keuze uit zitplaatsen op :wink:

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: wo 07 jan 2009, 20:31
door Freek
Ik had al op internet gezien dat er tussen Ah en Zp in verband met een wisselstoring minder treinen reden. Ik vraag me alleen af wat de NS/ProRail minder treinen noemt. Tussen 16.42 en 18.10 heeft er namelijk helemaal niets gereden tussen Ah en Zp. volgens de omroep zou de sprinter van 17.53 naar Zp als eerste weer gaan rijden, hierna zou er elk uur 1 sprinter gaan rijden. De sprinter reed echter met een +15 waardoor ik rond 18.05 de omroep nog mee kreeg dat de verstoring voorbij was en het treinverkeer weer opgang zou komen.

Vervolgens was ProRail weer lekker aan klooien. De sprinter van 17.53 had een +15 en stond om 18.10 nog naast het perron (4) op spoor 3 kwam toen ook de IC naar Zwolle van 18.10 binnen. Omroep in de sprinter (die overigens reed met een VIRM-VI): "aan de andere kant van het perron staat de IC. Wie wil overstappen moet snel zijn, maar wij vertrekken wel als eerste". De IC kon dus lekker achter de sprinter aanhobbelen.

Aankomst in Zp was met +20. Alle aansluitingen natuurlijk weg. Opzich niet erg, er volgede namelijk een bijzonder schouwspel. Via spoor 2 de stopper uit oldenzaal naar spoor 1a gedirigeerd en op 1b stond de stopper uit Ww. Op de CTA op spoor 2 stond de IC naar Roosendaal van 18.57 aangekondigd. Op vertrektijd wordt er een trek- duwcombinatie voor gereden. Er stappen mensen in en op dat moment veranderd de CTA in de IC naar Zwolle van 19.04.Tegelijkertijd wordt de CTA-bak van spoor 1b blanco en verschijnt op de bak op 3b de IC naar Roosendaal. Omroep over de IC's volgde. De reizigers naar Oldenzaal werden door de plp naar spoor 1a gestuurd, daar zou de stopper naar Oldenzaal vertrekken. Echter wat doet ProRail, die draait de CTA-bak van 1a op de stopper naar Ww. Lekker handig dus. Op het spoor waar normaal de stopper naar Nm vertrekt stond een trein met op de displays oldenzaal naast een ctabak met Ww.

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: wo 07 jan 2009, 22:16
door bassie92
Klinkt als een behoorlijk zootje :lol: mensen worden dus van links naar rechts gestuurd na een ellelange vertraging.. Zal niet echt in dank zijn afgenomen.
Verder heeft er dus 2 uur lang geen stoptrein gereden richting zutphen v.v? Mensen moesten dus zo lang wachten op de volgende trein, das ook niet zo'n geweldige zet dan van de NS. Een beetje vervangend vervoer was toch wel fijn geweest.. (okee, de gemiddelde zachttijd daarvoor is inderdaad 2 uur maar toch :roll:)

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: wo 07 jan 2009, 22:59
door Freek
bassie92 schreef:Verder heeft er dus 2 uur lang geen stoptrein gereden richting zutphen v.v? [...] Een beetje vervangend vervoer was toch wel fijn geweest.. (okee, de gemiddelde zachttijd daarvoor is inderdaad 2 uur maar toch :roll:)
1,5 uur lang heeft er geen enkele trein, dus ook geen IC gereden.

Vervangend vervoer is wel geregeld. Rond 17.15 werd er omgeroepen dat er 1 bus was. Heb maar niet geprobeerd om daar in te gaan.

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: wo 07 jan 2009, 23:09
door bassie92
1 bus voor aantal mensen die in anderhalf uur de trein moesten hebben?? Volgens mij heb je er goed aan gedaan om er niet in te gaan :mrgreen:

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: do 08 jan 2009, 02:18
door Ruben
Midden in de spits stond er defect Mat '64 op spoor 1 van Dvd. De IC's werden er natuurlijk weer uitgeflikkerd (via Asd) en alles was vertraagd, want moest over spoor 4.
De t5761 reed met een IRM VI, de 8741. Overigens hebben ze de wissels tussen Rai en Dvd niet handig uitgevoerd, in dit soort situaties moet er al verkeerd spoor gereden worden voor de aftakking van de Utrechtboog. Anders had je de dienst richting Ut toch wat beter kunnen handhaven, als het wissel erna had gelegen (maar nog voor Dvd dan natuurlijk).

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: do 08 jan 2009, 08:34
door dvdhoven
Gisteren, 7-1, zowel heen als terug vlotte reizen gehad.
Trein 1614 had 3+4 :D ipv 3+3 en dat leverde een wat rustiger trein op. Trein stond 6:20 al in Amersfoort uit te hijgen. Trein 514 kwam even later binnen in Amersfoort en had samenstelling 3+4+3 ipv 4x3. De reis naar Utrecht ging vlot, 6:39 in Utrecht op spoor 8.
Trein 21747 kwam maar met 1 drie af ipv 2 drieën. Die ene was behoorlijk druk. Dus maar het Haagse deel proberen. Ik herinnerde me ineens de 4 (4250) uit trein 1614. Het mat van trein 1614 komt weer als trein 1747 uit Den Haag als de omloop goed blijft :P En ja hoor, 4250 achterop uit Den Haag, voorop naar Enschede en weer niet druk. De reis ging weer vlot, 14:47 in Deventer.
Vanmorgen, 8-1, had trein 1614 weer de gebruikelijke 2 drieën bij zich en was het weer flink druk. Op de Veluwe trokken we een poosje flinke vlammen, maar verderop niets, ondanks de mist. 6:21 in Amersfoort. Trein 514 was ietsje laat, kwam 6:25 binnenrollen met de imposante sleep van 4 drieën. Vertrok zo +2, maar moest in Utrecht nog voor de poort wachten en 6:46 langszij het perron.

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: do 08 jan 2009, 09:56
door Justin
Thans bevind ik me in een vertraagde t2831 maar de reis er naar toe was een ramp, had eigenlijk t2827 moeten hebben. DIt komt doordat ik vijf minuten te laat was om uit bed te komen en zodoende tegen mn pa vergeten had te zeggen dat ik met hem wilde meerijden naar het station (ik post vanmiddag wel in het bussubforum waarom).

Afijn. ik kwam om 8.10 aan op Zwd, me ervan bewust zijnde dat dat ding +10 zou hebben volgens de AV, wat later +15 werd. Eveneens had de t2120 een opgeheven status, en weer wat later +31. Ik vermoed dat een defecte trein Bgn-Rsd er mee te maken had!

Afijn, t5120 kwam om 8.24 aanzetten met een los T'tje vol met mensen en daar kwam een vol perron van Zwd dus nog bij! Ik besloot de gok te wagen en met de enkele minuten vertraagde t5127 naar Ddr te gaan, te sprinten en plaats te nemen in een redelijk volle t1922, bestaande uit 10 bakken VIRM. Op tijd vertrokken we, maar ik had nu 1 ding over het hoofd gezien.

De t1922 (en wel meerdere s1900-den) gaan bij Rtz-Rtb over het binnenspoor, maar ja, de vertraagde t5120 stond daarop, dus we moesten wel naar het buitenspoor, alleen daar stond dus nog een CARGO op. Uiteindelijk in de Willemstunnel de t5120 in weten te halen, hoewel we tegelijk aankwamen (t1922 mocht echter toch nog wel eerder vertrekken ri Sdm). Ik zette het op een lopen en haalde toch nog mn t2831 (met de s5000 heb ik geen overstap op de s2800 overigens, wachten op Zwd had geen zin voor mij; ik moest om 9.00 op de Uithof wezen).

Dat ging goed tot Nwk, want daarna zaten we achter de CARGO, waarschijnlijk dezelfde als eerder in de tunnel, we liepen zo'n +5 op in Gd en dat werd +16 in Ut.

Inmiddels zit ik in de bus naar de Uithof, heb 1 uur vertraging, waarvan een half uur door misrekening komt (bus 11/12 in Zwijndrecht rijdt nu maar 1x per uur ipv 2x per uur).

Hopen dat vanmiddag me betere ritten oplevert =(

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: do 08 jan 2009, 13:24
door Daniel
Vanmorgen weer een zooitje op de MLL: de t32514 was flink vertraagd, waardoor mijn t32521 op Hardinxveld-Giessendam naar spoor 2 mocht. En dat hebben we geweten... flink vuurwerk op dit spoor waar die dag nog geen trein gereden had. Bij vertrek kwamen we net een meter vooruit en toen stonden we weer stil met een "treinstoring" volgens de omroep.
Heel even, tijdens het resetten van het stel, zaten we in 't donker maar verder ook een hele tijd slechts noodverlichting. Uiteindelijk was de storing na een minuut of 10 verholpen en konden we na wachten op de volgende tegentrein weer schokkend en met veel vuurwerk optrekken.

In Gorinchem zou de trein volgens de omroep pas na 10 minuten vertrekken (wachten op de tegentrein weer) waardoor de trein later nog +30 of meer zal hebben gehad.

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: do 08 jan 2009, 13:33
door Karl
Chaos vandaag.

De reizigers uit de trein richting het noordoosten die om 7:11 uit Alexander vertrekt kregen tussen Woerden en Utrecht te horen dat de trein niet verder reed dan Utrecht. Dit vanwege een wisselstoring tussen Amersfoort en Zwolle. Aan de overzijde van het perron (spoor 11) stond een trein naar Leeuwarden gereed (wat me al erg vaag leek). We kwamen niet aan de overzijde van het perron van spoor 11 aan, maar op spoor 9. De trein reed weer terug naar Rotterdam. Verder reed die trein niet naar Zwolle en verder, maar richting Enschede.

De trein die iets voor acht als stoptrein naar Zwolle reed, werd met een VIRM VI gereden.

De T'tjes hebben zo'n ontzettend gore ramen dat ik tussen Naarden-Bussem en Almere Oostvaarders vv niet eens naar buiten kon kijken.

Op de terugweg, van Almere Oostvaarders naar Rotterdam Alexander: de trein van 11.48 naar Rotterdam C. had een half uur vertraging. Toen heb ik die naar Den Haag maar genomen, om in Gouda een stopper te kunnen pakken. Die was ook vertraagd en bestond uit ICM. Ondertussen werd op Gouda omgeroepen dat de trein naar Breukelen en Amsterdam C ook zou stoppen op Holdendrecht.

De stopper naar Rotterdam C. bestond uit een ICM III (?!), die goed vol zat. Ik nam daarom maar plaats op het voorste balkon. Te Nieuwerkerk ontgrendelde de mcn de verkeerde zijde van de deuren, de HC (die de rit bij de mcn zat) riep naar boven: "Hé Willem, ontgrendel de andere kant eens", maar dat lukte niet, HC deed de 'verkeerde' deur openen en vergrende deze weer. Daarop wilde de mcn de trein verder rijden, de HC riep toen dat de andere kant nog open moest. Reizigers in, reizigers uit. De HC maakte nog een sneer over de mcn naar de reizigers op het balkon. :D

Op Rta was de vertraging nog groter dan die in Gd was.

Zucht.

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: do 08 jan 2009, 16:16
door M57
Karl schreef:Ondertussen werd op Gouda omgeroepen dat de trein naar Breukelen en Amsterdam C ook zou stoppen op Holdendrecht.

De stopper naar Rotterdam C. bestond uit een ICM III (?!), die goed vol zat. Ik nam daarom maar plaats op het voorste balkon.
Amsterdam Holendrecht mist op de Goudse CTA's. Daarom al weken hetzelfde bandje.

De ICM was stel 4092. Vanochtend vroeg al op pad gestuurd in trein t4019 en net besloot ik mijn dienst ook in dit stel in de s4000. Relaxed naar huis rijden was dat. :)

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: do 08 jan 2009, 18:53
door Caspar
Aha dan was dat het, ik zag dat ICM-stel al bij Zaandam rijden en later ook bij Abcoude.
Zelf had ik de Ddar 7802 heen en terug, ook altijd lekker zitten. Overigens valt me ook op dat er veel treinen uit de t3000 serie met een los IRM 4tje worden gereden. Ik weet niet of die in de spits worden verlengd? Ook tegen 15uur smiddags kan het goed vol zitten hierdoor.

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: do 08 jan 2009, 18:55
door dvdhoven
Trein 1747 kwam op tijd af in Utrecht, vertrok op tijd en was op tijd in Deventer. Boring :P Volle oorlogssterkte van 4 drieën tot Deventer, daarna twee. Achterste stel was tot Deventer behoorlijk druk. Ook 747 en 1547 waren vandaag op tijd in Amersfoort.

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: do 08 jan 2009, 19:32
door Raymond
De stempelautomaten op spoor 5-6 in Ehv waren vanmorgen beide defect. Er stond een servicemedewerker met de kniptang om te stempelen. Bij de controle op de terugweg bleek dat ze de datum van MORGEN er al op had gestempeld. Behoorlijk wat mensen dus die een verkeerd gestempeld kaartje hadden. De HC die mij controleerde wist het blijkbaar iig al: toen ik zei dat een servicemedewerker het gestempeld had omdat de stempelautomaat zei ie: op Eindhoven zeker? Het kan toeval zijn dat ie het al meer had gezien en anders is het goed dat er blijkbaar nog een intern bericht is geweest om HC's te wijzen op de gemaakte fout.

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: do 08 jan 2009, 20:39
door Marc
Vanmiddag weer problemen met de deuren van een VIRM-stel: na aankomst van stel 8640 in Maastricht werden de deuren ontgrendeld en konden de reizigers uitstappen. Nadat een enkeling uitgestapt was sloten alle deuren (zonder fluit of klembeveiliging) weer en werden vergrendeld. Gelukkig was het personeel nog in de buurt en konden de opgesloten reizigers uitstappen.

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: do 08 jan 2009, 20:52
door Dubbele P
Het koppelen van de stellen uit Heerlen en Maastricht gaat ook niet erg lekker deze week. Vandaag voor de derde dag op rij met +5 vertrokken uit Sittard en maandag zelfs met +10.

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: do 08 jan 2009, 22:03
door Daan
Tja, kan me voorstellen dat niet alles even lekker koppelt met deze kou...

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: do 08 jan 2009, 22:14
door Daantje
Vanmorgen was het ook weer leuk op het spoor. Ik had de s2200 van 8.41 uur van Rotterdam Centraal naar Delft. Vlak buiten het station gingen we in de remmen en stonden we een hele tijd stil. Er werd omgeroepen dat we voor een rood sein stonden, dat er voor ons een defecte trein stond en dat we over een ander spoor moesten maar dat dat pas kon als het vrij was. In Schiedam aangekomen was het erg druk en wilden er extreem veel mensen mee. Er werd omgeroepen dat iedereen op moest houden met proberen in te stappen omdat de volgende trein er al weer achter stond en die pas aan het perron kon komen als wij weg waren. In Delft aangekomen hadden we al weer ruim 10 minuten vertraging, was m'n bus alweer vertrokken en de volgende tram ook alweer, wat een week :? Gelukkig kon ik vanmiddag met een collega mee terug rijden :)

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Geplaatst: vr 09 jan 2009, 08:10
door dvdhoven
Vanmorgen was trein 1614 keurig op tijd in Deventer met de vrijdagse samenstelling: 3+4. Dus lekker ruim achterin. Een medeforens merkte op: "Als het rustiger wordt, worden de treinen groter" :P Reis verliep vlot; we trokken tegen mijn verwachting in, geen grote vlammen. Even afremmen bij Ama, tussen Ama en de Koppelpoort haalden we trein 514 rechts in.
6:22 in Amersfoort en toen vertrok er net een ICM van spoor 6; waarschijnlijk trein 2814 want trein 12514 stond op zijn gewone plek op spoor 2. Trein 514 kwam zo 6:25 binnen met de krappe vrijdagse samenstelling van 2 drieën. Vertrok met +3 en gelukkig vertrok 1614 eerder, want zo had ik nog zicht op trein 48570, de Buna-trein en kon ik de lokken spotten. :) Trein 514 had tot Utrecht een vlotte reis, daarna een lange tijd voor Utrecht staan wachten. 6:54 binnen. Waarschijnlijk door diezelfde trein 2814, waar ik in Amersfoort de achterlichten van gezien heb. Overigens was er meer vertraagd in Utrecht; trein 2819 kwam voorbij tijdens onze wacht voor de poorten. En voor mij als Cargo-spotter leuk: er stond nog een lege kolentrein, 48756, en die vertrok 6:57 en de Buna-trein, 48570 kwam ook rond die tijd door.