CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Daniel »

Hoort trouwens op Schiphol bij de s3500 niet ook de vermelding "Stopt niet te Amsterdam Centraal / Does not call at Amsterdam Central" te staan? Want die miste dus ook...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Caspar »

Staat volgens mij bij de 1600, 700, 5700 en de 4300 ook niet als ik me niet vergis?

Wat ik in ieder geval wel weet is dat die CTA's erg veel last hebben van plakkende flapjes, waardoor het een en ander vaak niet klopt.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Ruben »

De CTA van spoor 3 in Apeldoorn toont i.p.v. Intercity een halve TEE met toeslag. 8-)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Chauf21 »

Caspar schreef:Staat volgens mij bij de s1600, s700, s5700 en de s4300 ook niet als ik me niet vergis?
Als ik het me goed herinner staat het bij de s4300 juist wel (omdat er ook een trein naar Almere/Lelystad is die wél via Asd rijdt?), maar bij de andere series staat het inderdaad niet.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Caspar »

De 3900 wordt alleen omgeroepen als IC naar Amsterdam Centraal, om verwarring te voorkomen met de 4300/5700, waar reizigers voor Almere beter mee kunnen gaan/NS de Flevolanders vanaf Schiphol liever in heeft.
(waar ik zelf eigenlijk mijn twijfel over heb wat makkelijker is)
Joost
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 14:52
Locatie: Uto & Zwd

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Joost »

Caspar schreef:Een ander verhaal is het als er geen Best-loos flapje bestaat voor de 3500. Het omroepen van het niet stoppen geldt als 'extra service' , buiten de CTA's om.
Die snap ik even niet. Best staat toch helemaal in z'n eentje op dat flapje, dan kun je in het weekend toch dat boekje op een helemaal leeg flapje draaien? Mij maak je niet wijs dat er geen helemaal leeg flapje in dat boekje zit. :)
Daarnaast, wordt het via de omroep corrigeren van foute informatie op de CTA echt gezien als een "extra service"? Men hoort eigenlijk zelf maar te raden dat die trein soms wel en soms niet op Best stopt?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Wubbo »

Over Best op Schiphol: dat is een bekend probleem. Bepac heeft hierbij verkeerde codes te pakken, maar dat schijnt erg lastig te zijn. Voor zover ik weet wordt het wel aangepakt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Vinny »

[flauw]De CTA op Schiphol is dan ook niet erg Best[/flauw]
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Mark »

waldo79 schreef:Ik weet niet of deze al eerder is gemeld:
http://img519.imageshack.us/img519/1779 ... pd5.th.jpg
Station Geldermalsen

Er wordt niet meer gestopt tussen Zaltbommel en Breda 8-)
Hmm dat is een oude, uit dienstregeling 2006 toen de s6000 nog in Gdm gesplitst werd in een deel voor Tl en een deel voor Ht. Sinds er een rechtstreekse trein Ut-Bd rijdt wordt er ook niet meer gesplitst, behalve die ene trein in de avonduren.

Maar ProRail is weer net zo amateuristisch bezig als op Shl, de flap met Tpsw is wel aangepast, maar men heeft geen moeite genomen ook een flap met achter: Zbm, Ht, Tb etc in de CTA te stoppen....
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Wubbo »

Het kan zijn dat ik me vergis, maar mijn geheugen zegt me dat ik in Geldermalsen wel een flap heb gezien met alle tussenstations tot Breda. Iemand die dat kan bevestigen/ontkennen?
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door waldo79 »

Ik kan het me in ieder geval niet herinneren. Op de vertrekstaten staat het wel goed :lol:

Misschien weet Linkerspoor het?
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Linkerspoor »

Wubbo schreef:Het kan zijn dat ik me vergis, maar mijn geheugen zegt me dat ik in Geldermalsen wel een flap heb gezien met alle tussenstations tot Breda. Iemand die dat kan bevestigen/ontkennen?
Ik kan het me in ieder geval niet herinneren. Op de vertrekstaten staat het wel goed :lol:

Misschien weet Linkerspoor het?
Ja, die weet het en is het ook al opgevallen... ;)

Alle tussenstations tot Breda staan vermeld, maar alleen wanneer de CTA volledig op Breda staat. Wanneer er gecombineerd wordt gereden en de trein naar Tiel nog niet weg is is de CTA als bovenstaand te zien. Daarbij hebben ze dus inderdaad alleen de eindbestemming aangepast en niet de tussenstations flap.

Er is dus een flap met alle tussenstations tot Breda, maar er is geen flap met achter: en dan alle tussenstations.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Wubbo »

Dan weet ik in ieder geval dat het klopt dat ik alle stations er wel eens op heb zien staan ;-). Laatste keer dat ik er was met splitsen/combineren in Geldermalsen van die treinen reden ze sowieso maar tot 's-Hertogenbosch, wat ook keurig werd aangegeven op de CTA's.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door STF »

Waarom hebben ze toch ooit zulke onhandige CTA bakken bedacht in Nederland??? Goed in die tijd bestonden er nog geen displays en dergelijke, maar de CTA bakken in Luxemburg hebben een techniek die 50 jaar geleden ook al bestond; iedere positie op de CTA bak kan iedere letter, cijfer of leesteken weergeven. Dus er hoeft nooit wat aan die dingen veranderd te worden bij een nieuwe dienstregeling, want elke bestemming / tussenstation / vermelding is mogelijk.

Ook wel leuk met museumritten in Luxemburg; staat het keurig op de CTA bak vermeld (bijvoorbeeld: afscheidsrit Moulinex).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Vinny »

^^ In Italië heb je dat ook. Het is alleen erg lelijk en vaak moelijker leesbaar...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Geert »

Tijd voor digitale CTA's dus :)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Vinny »

joh!

Het is tijd voor:
digitale CTA's
internet en infotainmentschermen in de trein
één europees beveiligingssysteem
een handige betaalpas waarmee je geen kaartjes meer hoeft te kopen dat geldig is in het hele openbaar vervoer
hogesnelheidstreinen
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Karl »

Geert schreef:Tijd voor digitale CTA's dus :)
Beetje jammer dat die ook niet alle stations voluit vermelden, ondanks dat er soms ruimte genoeg is.
Het is een spectrum.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Caspar »

Weer eens een niet correcte CTA, dit keer in Leeuwarden:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Cookie op di 10 jun 2008, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: [IMG]-tag omgezet naar [SMALLIMG] en link werkend gemaakt
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Suus »

Volgens mij een oude: Op een CTA op spoor 2 van Rotterdam Alexander stond een Intercity naar Rotterdam Centraal aangekondigd met tussenstops op Gouda, Gouda Goverwelle, Woerden en Breukelen... :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door mb90 »

Toevallig zag ik hem vandaag ook. Oud is hij volgens mij niet. Ik zag er niet zo lang geleden namelijk nog een route via Steenwijk en Leeuwarden op staan. :lol:

Een foto met mijn nieuwe mobiel met een vertrekkende en vertraagde IC naar Amersfoort Schothorst:
Afbeelding

En wat dichterbij:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Daniel »

Vanmorgen in Dordrecht...
Afbeelding

...lastige route voor een getrokken treintje :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Dubbele P »

In Sittard toont de CTA van spoor 3a aan de Geleense zijde bij een in de soep gedraaid boekje nu steeds "Harderwijk, Zwolle, Assen''. Het lijkt me dat dit nog afstamt van een oude treinverbinding naar Groningen. Weet iemand wanneer er vanuit Heerlen of Maastricht naar Groningen is gereden?
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Karl »

Was dat niet met IC '90 toen de 3500 IC Eindhoven - Utrecht werd ingelegd met uitlopers naar Harderwijk, Nunspeet, Zwolle en soms naar Leeuwarden of Groningen en aan de zuidelijke kant naar Heerlen en Maastricht. IC '90 is volgens mij eind jaren tachtig ('88 of '89) ingevoerd.
Het is een spectrum.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Bericht door Dubbele P »

Hmm dus het waren niet reguliere intercity's zoals nu Heerlen/Maastricht - Alkmaar (Schagen)? Tot hoe lang heeft die treinserie bestaan? :)
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten