CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Alle reiservaringen die je met het OV hebt. Korte reiservaringen mogen in het algemene maandtopic. Grote fotoverslagen passen beter bij OV in Beeld.
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Vinny » Ma 19 Mei 2008, 10:40

Chauf21 schreef:Er is eigenlijk helemaal niets fout aan deze CTA, dat is misschien nog wel het opmerkelijkste.
De enige opmerking die ik dan nog heb; de vertraging was ruim meer dan 60 minuten en niet ongeveer 60 minuten ;)
Vraagjes aan Vinny: zitten er flapjes met daarop alleen Bijlmer ArenA en flapjes met alleen Rotterdam-Dordrect-Roosendaal in de CTA?

De CTA bakken kennen geen grotere vertraging dan 60 minuten. Ik heb zelf onlangs het genoegen mogen proeven om 3 uur vertrekvertraging op te lopen met de CNL. In Oostenrijk stond er keurig netjes "verspäterung + 170 minuten"; een voordeel van digitale CTA's... ;)

Ik neem aan dat de Benelux werd aangekondigd die als eerste gewoon via Delft reed na de verstoring bij Rijswijk. Ik mag hopen dat er tussentijds treinen hebben gereden via Breukelen-Gouda, of dat er vervangend materieel is ingezet. Dit is wel heel dramatisch... :shock:

Op Amsterdam Centraal is het mogelijk om een Beneluxtrein aan te kondigen met 'Rotterdam-Dordrecht-Roosendaal'. (Trein wordt omgeleid; let op omroepbericht) Een andere stop (Duivendrecht of A'dam Bijlmer ArenA staat meestal niet aangekondigd, noch wordt omgeroepen). Op deze stations wordt een omgeleide Beneluxtrein altijd aangekondigd met 'Extra Trein'.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Chauf21 » Ma 19 Mei 2008, 12:09

Er is ook een flapje met "vertraging meer dan 60 minuten" :)
De situatie op Rotterdam was nog opmerkelijker: binnen een tijdsbestek van driekwartier vertrokken er vier(!) treinen naar Belgi

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Vinny » Ma 19 Mei 2008, 13:54

Normaal wordt de Benelux weldegelijk gepromoot als alternatief voor reizigers Amsterdam - Rotterdam. Althans ik heb vorig jaar in de ochtendspits met een omgeleide Benelux in de ochtendspits van Amsterdam naar Rotterdam te reizen. De trein was desondanks leger dan normaal. De tussenstop op Duivendrecht kwam als een volslagen verrassing. In omgekeerde richting (overstap naar Schiphol) kan ik me wat voorstellen, maar richting België is het onzin, reizigers uit Schiphol zullen de trein nooit kunnen halen, en er stapte ook niemand in of uit de trein.
Daarna heb ik éé��n keer meegemaakt dat ik op station Bijlmer net de sprinter naar Centraal had gemist, maar dat binnen een minuut (!) de omgeleide Beneluxtrein kwam aanzetten en die heb ik toen maar genomen; zodat ik met -25 aankwam op Amsterdam Centraal 8-)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Marc
Berichten: 795
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Marc » Ma 19 Mei 2008, 22:56

Het valt me al enkele dagen op dat de CTA's in Maastricht niet meer standaard op blanco draaien, maar op "Niet Instappen", even later wordt dan de volgende trein voorgedraaid. De CTA's van sporen die niet worden gebruikt staan trouwens standaard op "Niet Instappen".

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Jurjen » Ma 19 Mei 2008, 23:26

Vinny schreef:Normaal wordt de Benelux weldegelijk gepromoot als alternatief voor reizigers Amsterdam - Rotterdam. Althans ik heb vorig jaar in de ochtendspits met een omgeleide Benelux in de ochtendspits van Amsterdam naar Rotterdam te reizen. De trein was desondanks leger dan normaal. De tussenstop op Duivendrecht kwam als een volslagen verrassing. In omgekeerde richting (overstap naar Schiphol) kan ik me wat voorstellen, maar richting België is het onzin, reizigers uit Schiphol zullen de trein nooit kunnen halen, en er stapte ook niemand in of uit de trein.


Hoezo kunnen die die trein nooit halen? Reizigers, en zeker reizigers die met het vliegtuig zijn aangekomen, zullen niet pas 5 minuten voor vertrektijd aan komen zetten. Voor de vroege vogels nog tijd zat om naar Duivendrecht te reizen voor de omgeleide trein. Voor de late aankomens genoeg tijd om naar Duivendrecht te reizen voor de omgeleide trein van een uur later.

En dan heb ik het nog niet eens voor reizigers die normaal via Duivendrecht naar Schiphol reizen, om dan over te stappen op de Benelux. Die zijn dan zelfs veel te vroeg op Duivendrecht. ;-)

Enige puntje: wellicht is Bijlmer tegenwoordig handiger als vervangende stop voor de Benelux, mits de IC's een beetje aansluiten van/naar Schiphol, en de overstap wel crossplatform is.
Laatst gewijzigd door Chauf21 op Di 20 Mei 2008, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.

M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:25

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor M57 » Di 20 Mei 2008, 00:54

Je denken loopt achter op de realiteit: Tegenwoordig stopt de Benelux bij een omleiding inderdaad op de Bijlmer in plaats van Duivendrecht :D

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Jurjen » Di 20 Mei 2008, 02:07

M57 schreef:Je denken loopt achter op de realiteit: Tegenwoordig stopt de Benelux bij een omleiding inderdaad op de Bijlmer in plaats van Duivendrecht :D

Ah, dan was mijn gedachte blijkbaar zo gek nog niet. ;-)

Gebruikersavatar
mb90
Berichten: 2586
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor mb90 » Di 20 Mei 2008, 22:56

Vanmiddag waren er rond 16:30 uur genoeg CTA-rariteiten te zien op Rta. De CTA van spoor 1 was blijven hangen op de Sprinter van 15:45 uur naar Gouda Goverwelle. En 1 van de 2 CTA's van spoor 2 gaf aan 1 kant aan dat van de Sprinter van 16:28 uur naar Rotterdam Centraal de voorste bak een leuke route maakte via Gouda, Utrecht, Amersfoort, Zwolle, Steenwijk en Heerenveen. :lol:

Verder was op alle CTA's van spoor 2 de tekst Sprinter veranderd in Vertraging +/- 15 minuten. Ik dacht dat dat altijd onder de tekst Sprinter kon. :?
OVopZuid - De site voor al het OV in Rotterdam-Zuid

Vanaf nu wat minder frequent in het OV te vinden.

Marc
Berichten: 795
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Marc » Vr 23 Mei 2008, 21:39

Vanmiddag in Maastricht kwam ik VIRM-stel 8614 tegen met het volgende op de display's:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Daniel » Vr 23 Mei 2008, 21:53

Op Rotterdam Centraal liep 't scherm met de vertrekkende treinen vanmiddag een "beetje" achter... was uiteraard zeer interessant welke treinen er het afgelopen halfuur vertrokken waren :P Had er alleen zo weinig aan.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Marc
Berichten: 795
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Marc » Zo 25 Mei 2008, 20:35

In Sittard waren diverse CTA's van slag.
Op het exemplaar langs spoor 2b (noordzijde) ontbrak aan een zijde de stop op Amsterdam Amstel:
Afbeelding
En aan de andere kant was Amsterdam Centraal verdwenen:
Afbeelding
Alle CTA's langs spoor 3a gaven het volgende aan:
Afbeelding
Volgens mij stopt de IC al enkele jaren niet meer op Geleen Oost...

Gebruikersavatar
Dubbele P
Berichten: 764
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Dubbele P » Zo 25 Mei 2008, 22:08

Die CTA van spoor 2b toont regelmatig vreemde afwijkingen. Laatst een keer Kerkrade Centrum als eindbestemming gezien. Dat is ook al bijna 1,5 jaar geleden dat de laatste trein vanuit Sittard rechtstreeks naar Kerkrade Centrum ging, net zoals die op spoor 3a nog alleen Geleen Oost op het flapje toont.
Wat zijn die dingen smerig zeg, je kunt die nog amper lezen.
Het viel me daarnaast ook op dat men de CTA's in Sittard van spoor 1a en 20 onlangs enkele meters heeft verplaatst. Vermoedelijk omdat ze nu iets centraler staan en het politiebusje dat er altijd staat nu beter kan parkeren :P Blijkbaar was men de kabel voor de stationsklok vergeten mee in te graven, waardoor die nu bovenlangs loopt.

Marc
Berichten: 795
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Marc » Ma 26 Mei 2008, 17:04

Ik had geen zin om ze eerst af te soppen voordat ze op de foto werden gezet :mrgreen: :wink:

Gebruikersavatar
Dubbele P
Berichten: 764
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Dubbele P » Ma 26 Mei 2008, 21:21

Klep open zetten helpt ook wel hoor ;)
De CTA van spoor 3b in Sittard is aan de Geleense zijde behoorlijk in de soep gedraaid. Bij het onderste boekje zitten twee flapjes door de rol gedraaid. Vanmorgen was daarop 'Harderwijk' te zien :P

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Daniel » Ma 26 Mei 2008, 21:56

In Dordrecht schoot vanmiddag de CTA van spoor 5 nogal in de stress... tja, hij moest ineens iets anders tonen als de IC naar Amsterdam van .43, dat gebeurd ook niet vaak :P Krijg je bv. dit soort rare treinsoorten van...

Afbeelding
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor STF » Ma 26 Mei 2008, 22:00

Elke 5 minuten een intercity is niet verkeerd natuurlijk :D

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11134
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Meltrain » Ma 26 Mei 2008, 22:29

En dan was het nog een stoptrein ook. :lol:
(Of bedoelde de CTA toevallig dat de Intercity er 5 minuten achter zat? :P )
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25102
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Daniel » Ma 26 Mei 2008, 22:36

5 minuten ervoor dan, als de IC dezelfde richting op moet gaat :P
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11134
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Meltrain » Ma 26 Mei 2008, 22:40

Dan is de eerste '5' gewoon weggevallen. :mrgreen:
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Wubbo » Vr 30 Mei 2008, 07:25

In Zandvoort lag de CTA-bediener zeker aan het strand. Zowel om 1315 als om 2015 gezien op spoor 2:

Stationsgebouw-zijde:
Vertrek 16
Amsterdam Centraal

Haarlem-zijde:
Vertrek
Overveen, Haarlem
Amsterdam Sloterdijk


Samen bijna een hele trein dus ;-)

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor webguy » Zo 01 Jun 2008, 14:05

Gisteren had het ARGOS bord in Utrecht het over de 'Connection treinen' :D
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31487
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Suus » Zo 01 Jun 2008, 16:49

De vertrektijden van Amsterdam Bijlmer ArenA geven aan dat de sprinter (s4000) naar Gouda en Rotterdam om 17:10 van spoor 3 vertrekt. Ik weet nie hoe ze die trein daar willen krijgen als hij in Amstel van spoor 4 vertrekt, want er ligt toch wel een flinke hindernis in de weg :lol:
Rame à l'approche

M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:25

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor M57 » Zo 01 Jun 2008, 17:05

De trein is teruggewijzigd naar spoor 6, waar deze ook hoort te vertrekken.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3996
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor reisthijs » Zo 01 Jun 2008, 19:13

Vanmiddag in Zutphen:

Afbeelding
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor webguy » Zo 01 Jun 2008, 19:17

Hmm, nogsteeds dus :) Die had ik twee weken geleden ook al gespot :P
Reisinformatie/nerd


Terug naar “OVer je Reiservaringen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten