Pagina 6 van 11

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Geplaatst: ma 19 mei 2008, 10:40
door Vinny
Chauf21 schreef:Er is eigenlijk helemaal niets fout aan deze CTA, dat is misschien nog wel het opmerkelijkste.
De enige opmerking die ik dan nog heb; de vertraging was ruim meer dan 60 minuten en niet ongeveer 60 minuten ;)
Vraagjes aan Vinny: zitten er flapjes met daarop alleen Bijlmer ArenA en flapjes met alleen Rotterdam-Dordrect-Roosendaal in de CTA?
De CTA bakken kennen geen grotere vertraging dan 60 minuten. Ik heb zelf onlangs het genoegen mogen proeven om 3 uur vertrekvertraging op te lopen met de CNL. In Oostenrijk stond er keurig netjes "verspäterung + 170 minuten"; een voordeel van digitale CTA's... ;)

Ik neem aan dat de Benelux werd aangekondigd die als eerste gewoon via Delft reed na de verstoring bij Rijswijk. Ik mag hopen dat er tussentijds treinen hebben gereden via Breukelen-Gouda, of dat er vervangend materieel is ingezet. Dit is wel heel dramatisch... :shock:

Op Amsterdam Centraal is het mogelijk om een Beneluxtrein aan te kondigen met 'Rotterdam-Dordrecht-Roosendaal'. (Trein wordt omgeleid; let op omroepbericht) Een andere stop (Duivendrecht of A'dam Bijlmer ArenA staat meestal niet aangekondigd, noch wordt omgeroepen). Op deze stations wordt een omgeleide Beneluxtrein altijd aangekondigd met 'Extra Trein'.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Geplaatst: ma 19 mei 2008, 12:09
door Chauf21
Er is ook een flapje met "vertraging meer dan 60 minuten" :)
De situatie op Rotterdam was nog opmerkelijker: binnen een tijdsbestek van driekwartier vertrokken er vier(!) treinen naar Belgi

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Geplaatst: ma 19 mei 2008, 13:54
door Vinny
Normaal wordt de Benelux weldegelijk gepromoot als alternatief voor reizigers Amsterdam - Rotterdam. Althans ik heb vorig jaar in de ochtendspits met een omgeleide Benelux in de ochtendspits van Amsterdam naar Rotterdam te reizen. De trein was desondanks leger dan normaal. De tussenstop op Duivendrecht kwam als een volslagen verrassing. In omgekeerde richting (overstap naar Schiphol) kan ik me wat voorstellen, maar richting België is het onzin, reizigers uit Schiphol zullen de trein nooit kunnen halen, en er stapte ook niemand in of uit de trein.
Daarna heb ik éé��n keer meegemaakt dat ik op station Bijlmer net de sprinter naar Centraal had gemist, maar dat binnen een minuut (!) de omgeleide Beneluxtrein kwam aanzetten en die heb ik toen maar genomen; zodat ik met -25 aankwam op Amsterdam Centraal 8-)

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Geplaatst: ma 19 mei 2008, 22:56
door Marc
Het valt me al enkele dagen op dat de CTA's in Maastricht niet meer standaard op blanco draaien, maar op "Niet Instappen", even later wordt dan de volgende trein voorgedraaid. De CTA's van sporen die niet worden gebruikt staan trouwens standaard op "Niet Instappen".

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Geplaatst: ma 19 mei 2008, 23:26
door Jurjen
Vinny schreef:Normaal wordt de Benelux weldegelijk gepromoot als alternatief voor reizigers Amsterdam - Rotterdam. Althans ik heb vorig jaar in de ochtendspits met een omgeleide Benelux in de ochtendspits van Amsterdam naar Rotterdam te reizen. De trein was desondanks leger dan normaal. De tussenstop op Duivendrecht kwam als een volslagen verrassing. In omgekeerde richting (overstap naar Schiphol) kan ik me wat voorstellen, maar richting België is het onzin, reizigers uit Schiphol zullen de trein nooit kunnen halen, en er stapte ook niemand in of uit de trein.
Hoezo kunnen die die trein nooit halen? Reizigers, en zeker reizigers die met het vliegtuig zijn aangekomen, zullen niet pas 5 minuten voor vertrektijd aan komen zetten. Voor de vroege vogels nog tijd zat om naar Duivendrecht te reizen voor de omgeleide trein. Voor de late aankomens genoeg tijd om naar Duivendrecht te reizen voor de omgeleide trein van een uur later.

En dan heb ik het nog niet eens voor reizigers die normaal via Duivendrecht naar Schiphol reizen, om dan over te stappen op de Benelux. Die zijn dan zelfs veel te vroeg op Duivendrecht. ;-)

Enige puntje: wellicht is Bijlmer tegenwoordig handiger als vervangende stop voor de Benelux, mits de IC's een beetje aansluiten van/naar Schiphol, en de overstap wel crossplatform is.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Geplaatst: di 20 mei 2008, 00:54
door M57
Je denken loopt achter op de realiteit: Tegenwoordig stopt de Benelux bij een omleiding inderdaad op de Bijlmer in plaats van Duivendrecht :D

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Geplaatst: di 20 mei 2008, 02:07
door Jurjen
M57 schreef:Je denken loopt achter op de realiteit: Tegenwoordig stopt de Benelux bij een omleiding inderdaad op de Bijlmer in plaats van Duivendrecht :D
Ah, dan was mijn gedachte blijkbaar zo gek nog niet. ;-)

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Geplaatst: di 20 mei 2008, 22:56
door mb90
Vanmiddag waren er rond 16:30 uur genoeg CTA-rariteiten te zien op Rta. De CTA van spoor 1 was blijven hangen op de Sprinter van 15:45 uur naar Gouda Goverwelle. En 1 van de 2 CTA's van spoor 2 gaf aan 1 kant aan dat van de Sprinter van 16:28 uur naar Rotterdam Centraal de voorste bak een leuke route maakte via Gouda, Utrecht, Amersfoort, Zwolle, Steenwijk en Heerenveen. :lol:

Verder was op alle CTA's van spoor 2 de tekst Sprinter veranderd in Vertraging +/- 15 minuten. Ik dacht dat dat altijd onder de tekst Sprinter kon. :?

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Geplaatst: vr 23 mei 2008, 21:39
door Marc
Vanmiddag in Maastricht kwam ik VIRM-stel 8614 tegen met het volgende op de display's:
Afbeelding

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Geplaatst: vr 23 mei 2008, 21:53
door Daniel
Op Rotterdam Centraal liep 't scherm met de vertrekkende treinen vanmiddag een "beetje" achter... was uiteraard zeer interessant welke treinen er het afgelopen halfuur vertrokken waren :P Had er alleen zo weinig aan.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Geplaatst: zo 25 mei 2008, 20:35
door Marc
In Sittard waren diverse CTA's van slag.
Op het exemplaar langs spoor 2b (noordzijde) ontbrak aan een zijde de stop op Amsterdam Amstel:
Afbeelding
En aan de andere kant was Amsterdam Centraal verdwenen:
Afbeelding
Alle CTA's langs spoor 3a gaven het volgende aan:
Afbeelding
Volgens mij stopt de IC al enkele jaren niet meer op Geleen Oost...

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Geplaatst: zo 25 mei 2008, 22:08
door Dubbele P
Die CTA van spoor 2b toont regelmatig vreemde afwijkingen. Laatst een keer Kerkrade Centrum als eindbestemming gezien. Dat is ook al bijna 1,5 jaar geleden dat de laatste trein vanuit Sittard rechtstreeks naar Kerkrade Centrum ging, net zoals die op spoor 3a nog alleen Geleen Oost op het flapje toont.
Wat zijn die dingen smerig zeg, je kunt die nog amper lezen.
Het viel me daarnaast ook op dat men de CTA's in Sittard van spoor 1a en 20 onlangs enkele meters heeft verplaatst. Vermoedelijk omdat ze nu iets centraler staan en het politiebusje dat er altijd staat nu beter kan parkeren :P Blijkbaar was men de kabel voor de stationsklok vergeten mee in te graven, waardoor die nu bovenlangs loopt.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Geplaatst: ma 26 mei 2008, 17:04
door Marc
Ik had geen zin om ze eerst af te soppen voordat ze op de foto werden gezet :mrgreen: :wink:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Geplaatst: ma 26 mei 2008, 21:21
door Dubbele P
Klep open zetten helpt ook wel hoor ;)
De CTA van spoor 3b in Sittard is aan de Geleense zijde behoorlijk in de soep gedraaid. Bij het onderste boekje zitten twee flapjes door de rol gedraaid. Vanmorgen was daarop 'Harderwijk' te zien :P

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Geplaatst: ma 26 mei 2008, 21:56
door Daniel
In Dordrecht schoot vanmiddag de CTA van spoor 5 nogal in de stress... tja, hij moest ineens iets anders tonen als de IC naar Amsterdam van .43, dat gebeurd ook niet vaak :P Krijg je bv. dit soort rare treinsoorten van...

Afbeelding

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Geplaatst: ma 26 mei 2008, 22:00
door STF
Elke 5 minuten een intercity is niet verkeerd natuurlijk :D

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Geplaatst: ma 26 mei 2008, 22:29
door Meltrain
En dan was het nog een stoptrein ook. :lol:
(Of bedoelde de CTA toevallig dat de Intercity er 5 minuten achter zat? :P )

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Geplaatst: ma 26 mei 2008, 22:36
door Daniel
5 minuten ervoor dan, als de IC dezelfde richting op moet gaat :P

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Geplaatst: ma 26 mei 2008, 22:40
door Meltrain
Dan is de eerste '5' gewoon weggevallen. :mrgreen:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Geplaatst: vr 30 mei 2008, 07:25
door Wubbo
In Zandvoort lag de CTA-bediener zeker aan het strand. Zowel om 1315 als om 2015 gezien op spoor 2:

Stationsgebouw-zijde:
Vertrek 16
Amsterdam Centraal

Haarlem-zijde:
Vertrek
Overveen, Haarlem
Amsterdam Sloterdijk


Samen bijna een hele trein dus ;-)

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Geplaatst: zo 01 jun 2008, 14:05
door webguy
Gisteren had het ARGOS bord in Utrecht het over de 'Connection treinen' :D

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Geplaatst: zo 01 jun 2008, 16:49
door Suus
De vertrektijden van Amsterdam Bijlmer ArenA geven aan dat de sprinter (s4000) naar Gouda en Rotterdam om 17:10 van spoor 3 vertrekt. Ik weet nie hoe ze die trein daar willen krijgen als hij in Amstel van spoor 4 vertrekt, want er ligt toch wel een flinke hindernis in de weg :lol:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Geplaatst: zo 01 jun 2008, 17:05
door M57
De trein is teruggewijzigd naar spoor 6, waar deze ook hoort te vertrekken.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Geplaatst: zo 01 jun 2008, 19:13
door reisthijs
Vanmiddag in Zutphen:

Afbeelding

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Geplaatst: zo 01 jun 2008, 19:17
door webguy
Hmm, nogsteeds dus :) Die had ik twee weken geleden ook al gespot :P