CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Alle reiservaringen die je met het OV hebt. Korte reiservaringen mogen in het algemene maandtopic. Grote fotoverslagen passen beter bij OV in Beeld.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Geert » Wo 18 Jun 2008, 22:16

meltrain schreef:Waarom staat er nou weer dat hij verder naar Gouda rijdt? :roll: Rotterdam wordt weer erg ondergewaardeerd. :evil:

Dat is het niet; eerder dat Rotterdam veel sneller met een overstap in Amsterdam te bereiken is ;)

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11126
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Meltrain » Wo 18 Jun 2008, 22:24

Weet ik. :wink:
Maar rechtstreekse treinen zouden toch helemaal aangegeven worden?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Vinny » Wo 18 Jun 2008, 22:47

meltrain schreef:O ja, stom van me. :oops:
Maar waar kan dat flapje dan van zijn? :?

Ik vermoed een oude internationale trein die na Amersfoort alleen in Hengelo stopte voor grensformaliteiten.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 1964
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Mark » Wo 18 Jun 2008, 23:03

Locwissel dus, wat in Hgl gebeurde vroeger :)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Geert » Wo 18 Jun 2008, 23:12

meltrain schreef:Weet ik. :wink:
Maar rechtstreekse treinen zouden toch helemaal aangegeven worden?

Nee hoor, kijk maar naar de s5000/s5700: in Utrecht aangegeven als stoptrein naar Weesp, vanaf Uto als stoptrein naar Shl en Ledn (en verder weer als stoptrein naar Dordt). In Rtd wordt de s4000 volgens mij niet verder aangegeven dan Asd, en vanaf Gouda (of was het Rta al?) wordt-ie aangegeven met "verder stoptrein". Kortom: dat van die rechtstreekse treinen valt dus wel te bezien ;-)

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25093
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Daniel » Wo 18 Jun 2008, 23:17

Je vermoeden voor de s4000 te Rotterdam Centraal klopt inderdaad, dacht dat'ie zelfs op Woerden nog met verder stoptrein aangekondigd staat.

De s5000/s5700 de andere kant op wordt juist weer tot aan Den Haag toe als trein tot Leiden aangekondigd, met op Den Haag HS de aparte vermelding (CTA-ruimte is voldoende om het volledig neer te zetten): "Leiden Centraal, verder stoptrein Schiphol"
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

waldo79
Berichten: 3624
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor waldo79 » Do 19 Jun 2008, 14:55

webguy schreef:Het komt nog uit de tijd dat de "andere" IC wel stopte in Voorburg, maar niet in Gouda... Dat is inmiddels inderdaad 2 DRGL'en terug ;)

En het fraaie is dat je vanuit Db en Ed sowieso al moest overstappen als je naar Vb wilde. Tot in de jaren '90 bestond er wel een rechtstreekse stoptrein vanuit Ah naar Gvc :roll:
Mij best :)

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Chauf21 » Do 19 Jun 2008, 16:47

Voor een gemiddelde reiziger is een intercity een intercity. En als de intercity op Vb stopt, stopt de intercity -van waar dan ook- op Vb. Die stop is nu vervallen en het regeltje is nu extra informatie voor de onwetende reiziger. De tekst klopt, het tonen kost vrijwel niets extra's en verdringt ook geen andere informatie. Niets mis mee dan, toch? :roll:

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Geert » Do 19 Jun 2008, 21:25

Behalve dan dat er op het flapje met stations die de trein aandoet ook Voorburg staat ;)

Gebruikersavatar
IC3
Berichten: 359
Lid geworden op: Vr 21 Mar 2008, 21:44

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor IC3 » Do 19 Jun 2008, 22:30

Vandaag, spoor 1 op Dordt Zuid de aankondiging dat de stoptrein naar Den Haag Centraal niet in De Vink stopt...

(Beginnen de CTA's op dat station nu alweer te ontregelen? :roll: )

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25093
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Daniel » Do 19 Jun 2008, 22:55

Hebben ze er ooit goed gewerkt dan? :P
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Vinny » Do 19 Jun 2008, 23:19

IC3 schreef:Vandaag, spoor 1 op Dordt Zuid de aankondiging dat de stoptrein naar Den Haag Centraal niet in De Vink stopt...

(Beginnen de CTA's op dat station nu alweer te ontregelen? :roll: )

Doet dat ding toch ook niet? :lol:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 1964
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Mark » Do 19 Jun 2008, 23:36

Chauf21 schreef:Voor een gemiddelde reiziger is een intercity een intercity. En als de intercity op Vb stopt, stopt de intercity -van waar dan ook- op Vb. Die stop is nu vervallen en het regeltje is nu extra informatie voor de onwetende reiziger. De tekst klopt, het tonen kost vrijwel niets extra's en verdringt ook geen andere informatie. Niets mis mee dan, toch? :roll:
Maar waarom staat die tekst dan weer op geen enkel station waar de s500 danwel s1700 stopt op de CTA, die er nota bene t/m 2006 gestopt hebben? :wink:
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Chauf21 » Vr 20 Jun 2008, 09:29

Dat is Proraillogica, jeweettoch... ;)
Nee, dat weet ik ook niet. Wat ik wel weet is dat de heer Sierts weer een hilarisch stukje over het verdwijnen van de treintaxi op station Voorburg in verband brengt met het schrappen van de IC aldaar heeft geschreven. En ik ben het nog met 'm eens ook :) (online-editie van de krant is nog even niet beschikbaar)

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Vinny » Vr 20 Jun 2008, 09:33

Dat is Proraillogica, jeweettoch...
Tja die CTA-bakken...
Flapjes met 'Schweizz express' en 'Holland Scandinavië express' blijven er rustig in hangen :lol:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 1964
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Mark » Vr 20 Jun 2008, 09:40

TEE-trein met toeslag, vorige week nog in Borne te aanschouwen! :D Had alleen geen tijd om een foto te nemen ;)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.

Reiziger Delft
Berichten: 1013
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:36

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Reiziger Delft » Vr 20 Jun 2008, 09:47

Mark schreef:Maar waarom staat die tekst dan weer op geen enkel station waar de s500 danwel s1700 stopt op de CTA, die er nota bene t/m 2006 gestopt hebben? :wink:

Voorburg was een IC-station, waar dus in principe alle treinen zouden moeten stoppen. Kijk maar op de vertrekstaten: bij sneltreinstations stoppen alle stoptreinen en sneltreinen, bij IC-stations alle treinen. Echter, in de oude dienstregeling stopten de sneltreinen Arnhem --> Den Haag niet in Voorburg. Een uitzondering op de regel dus. Daarom stond op de CTA's van de stations langs deze sneltrein dit extra flapje. Vergelijk het met een flapje: ''stopt niet in....'' van een stoptrein.

Nu Voorburg geen IC-station meer is, is dit flapje dus inderdaad eigenlijk niet meer nodig.

Marc
Berichten: 795
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Marc » Vr 20 Jun 2008, 18:27

Deze kwam ik gistermorgen in Maastricht tegen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31478
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Suus » Vr 20 Jun 2008, 21:49

Reiziger Ddrs schreef:Je vermoeden voor de s4000 te Rotterdam Centraal klopt inderdaad, dacht dat'ie zelfs op Woerden nog met verder stoptrein aangekondigd staat.

In Gouda geeft de CTA voor de s4000 in ieder geval al Uitgeest, met daarbij het flapje "Stopt na Amsterdam Centraal op alle tussengelegen stations". Dit wordt ook omgeroepen door de automatische omroep als er iets aan de hand is met de s4000.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor STF » Vr 20 Jun 2008, 21:49

rijdt na Chèvremont verder als intercity :P

Gebruikersavatar
mb90
Berichten: 2586
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor mb90 » Vr 20 Jun 2008, 22:23

Er zit zelfs een dubbele fout in die CTA van spoor 6b in Maastricht. Station Heerlen de Kissel staat namelijk niet op een flapje.
OVopZuid - De site voor al het OV in Rotterdam-Zuid

Vanaf nu wat minder frequent in het OV te vinden.

Gebruikersavatar
Dubbele P
Berichten: 764
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Dubbele P » Za 21 Jun 2008, 11:06

Die staat nergens op de CTA, althans niet bij die treinserie. Bij de trein naar Aken wordt het station wel netjes genoemd, maar daar ontbreek Eygelshoven Markt dan weer... Waarschijnlijk zal het wel nooit kloppend worden voordat er digitale CTA's hangen...

Marc
Berichten: 795
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Marc » Zo 22 Jun 2008, 11:12

Er is één trein waar beide stations vermeldt worden: de stoptrein van 9:28 (trein t8911), omdat deze alleen naar Stolberg rijdt (en er dus genoeg plaats is op de CTA).

Gisteren kwam ik trouwens weer twee CTA's tegen waarbij de trein een klein eindje omrijdt (rijden die treinen altijd zo ver om als ik in de buurt ben :mrgreen:):

Den Haag HS, de sneltrein naar Breda die even via Tilburg en Eindhoven gaat:
Afbeelding
En ja wat moet ik denken van de CTA op Utrecht Centraal...:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dubbele P
Berichten: 764
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Dubbele P » Zo 22 Jun 2008, 11:16

Haha, die eerste CTA heeft er niet eens 'vertrek' staan. Is er tekst dat niet op een boekje staat en dus niet gevoelig is voor storingen, ontbreekt het nog :mrgreen:

De laatste CTA is wel vet, ik weet zeker dat er serieus reizigers zijn die dat geloven. Als je alleen al bedenkt dat ik bijna wekelijks mensen in Heerlen aantref die denken dat ze in Maastricht zijn, omdat ze op het bord in Den Bosch, Eindhoven, etc. iets van 'Maastricht' hadden zien staan.

Afgelopen week nog een vrouw die in de stoptrein richting Kerkrade Centrum vroeg of het de trein naar Maastricht was :P Ik vertel haar dat dat niet het geval is. Vervolgens stapt ze in Heerlen de Kissel uit om er tien minuten later door dezelfde trein (dan wel richting Maastricht) weer opgepikt te worden :P Treinreizen is heel eenvoudig, je moet alleen even weten hoe het zit ;)

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Wubbo » Zo 22 Jun 2008, 11:33

Je wil ook niet weten wat je mensen wijs kan maken. Ik heb het geprobeerd met Marseille St. Charles in plaats van Tiel, en het werkt echt :mrgreen:


Terug naar “OVer je Reiservaringen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 1 gast