CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Alle reiservaringen die je met het OV hebt. Korte reiservaringen mogen in het algemene maandtopic. Grote fotoverslagen passen beter bij OV in Beeld.
Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Ruben » Do 27 Mar 2008, 16:02

Chauf21 schreef:
Vinny schreef:Vandaag stond de intercity van 14:30 naar Amsterdam met vijf minuten vertraging aangekondigd op Leiden Centraal. Natuurlijk komt dat ding gewoon op tijd voorrijden (14:25). Een onbegrijpelijke aanduiding... :roll: (zeker gezien het feit dat de haltering op Leiden zo lang (vijf minuten) is dat wanneer deze trein daadwerkelijk 5 minuten vertraging had, deze tot één minuut teruggebracht zou kunnen worden...

Ervaring leert inderdaad dat er tussen Gv en Ledn inderdad vijf minuten gewonnen kan worden. Een op Ledn ruim vooraf aangekondigde 2100 met +10 resulteert in een aankomst aldaar met +5 en op Asd is -met medewerkerking van- de vertraging weg.
Volgens mij wordt bedoeld dat de tijd op 14:30 stond ipv de geplande vertrektijd 14:25, wat 5 minuten vertraging lijkt.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Daniel » Do 27 Mar 2008, 18:50

Zat al heel de tijd te denken... wat was er nu zo opvallend in de aankondiging van de 2100'en tot Dordrecht die nu naar Bergen op Zoom doorrijden de laatste dagen.
Niet dat ze er nu als IC naar Vlissingen op staan met let op omroepbericht, maar wel dat bij de IC's die normaal al naar Vlissingen gaan wel staat dat op een gedeelte van het traject busvervoer plaatsvindt en bij de extra IC's niet :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor deadlock » Vr 28 Mar 2008, 11:45

De nachttrein naar Kopenhagen/Praag/Minsk/Moskou heeft op de schermen in de stationshallen als eindbestemming "berlf" en aan de rechterkant naast de klok staat Berlin Hbf, in Arnhem, in Utrecht en Amsterdam staat er iets heel anders.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Daniel » Za 29 Mar 2008, 01:22

Reiziger Ddrs schreef:maar wel dat bij de IC's die normaal al naar Vlissingen gaan wel staat dat op een gedeelte van het traject busvervoer plaatsvindt en bij de extra IC's niet :wink:

Vandaag gezien dat die tekst er dus op Den Haag HS helemaal niet bij staat... wel dat 't achterste deel van de 2161 (16.16 -> Bergen op Zoom) tot Roosendaal reed, terwijl 't een los zesje was :P

Op Utrecht Centraal zit op het bord met samenstellingen van de internationale treinen een sticker met de tekst "Moet andersom" :)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 1964
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Mark » Za 29 Mar 2008, 07:48

Op Den Haag HS hangt een vertrekstaat van Utrecht Centraal, met treinen naar Amersfoort en Soest/Baarn...
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.

Noof
Berichten: 25
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:34

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Noof » Zo 30 Mar 2008, 12:06

Mijn trein naar Groningen gister vanaf Buitenpost zou nergens stoppen volgens de CTA... was het maar zo. :p

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Ruben » Zo 30 Mar 2008, 22:06

Het valt me op dat bij elk werkzaamhedenweekend in Randstad Noord altijd Blauwe vertrekstaten worden neergehangen, en zodra je in beheersgebied NoordOost komt mag je het met je eigen verstand gaan oplossen; niks geen vervangende vertrekstaten, laat staan een omroep dat er geen Intercity's naar Schiphol rijden.

Door werkzaamheden zijn er nu pendeltreintjes Amersfoort - Baarn, en toen hij in Baarn keerde stond er wel dat de bestemming Amersfoort was, maar ook dat ie nog ff alle stations tussen Amsterdam en Baarn ging aandoen. :D
Verder een enkel V-IRMetje in de 3500 die aan de buitenkant gewoon naar Schiphol ging, en binnen de volgende tekst scrollend vertoonde: "Dit treindeel gaat na verder als stoptrein".
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Vinny » Ma 31 Mar 2008, 14:01

Vanaf station Amsterdam Amstel vetrok volgens de CTA-bak een TEE-trein met toeslag naar Alkmaar...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Ruben » Ma 31 Mar 2008, 19:03

Die was ik laatst nog vergeten ja, dat is dus structureel ;)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Chauf21 » Ma 31 Mar 2008, 19:09

Haha, die wou ik ook melden (11.45 uur in mijn geval) :)

Verder viel het mij op dat bij de Benelux op Schiphol geen rijtuigvolgorde werd/wordt getoond.
Ook worden de treinen die eindigen op Amsterdam Zuid niet begeleid door een CTA-flapje Niet instappen/DO NOT BOARD, wat op Schiphol wel gebruikelijk is :)
Laatst gewijzigd door Chauf21 op Ma 31 Mar 2008, 19:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Toevoeging

M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:25

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor M57 » Wo 02 Apr 2008, 10:28

Chauf21 schreef:Ook worden de treinen die eindigen op Amsterdam Zuid niet begeleid door een CTA-flapje Niet instappen/DO NOT BOARD, wat op Schiphol wel gebruikelijk is :)

Er eindigt maar één treinserie op Zuid, en die wordt in mijn herinnering normaal wel met 'Niet instappen' begeleid. Soms nemen ze die Sprinter al binnen op z'n vertrekspoor, waar 'Niet instappen' dan overbodig is.

Gebruikersavatar
dvdhoven
Berichten: 132
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 07:09
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor dvdhoven » Wo 02 Apr 2008, 13:40

Hopelijk mogen ook positieve dingen gemeld worden :)
Vanwege het onderhoudsrooster vertrekt trein 1614 sinds de nieuwe dienst in Deventer op dinsdag en woensdag van spoor 3AB ipv 4AB. Tot afgelopen dinsdag, gisteren dus, stond er steevast 1:25 niet instappen in de bakken. Gisteren en ook vandaag keurig 5:45 Schiphol, etc. in de bak. Pluim :)
Nog een eigenaardigheid in Deventer, de type 3 bak bij de trap voor spoor 4A (dat is zo'n kleine bak) heeft een minuutcijfer 6 waarvan het rondje aan de linkerkant is wit gemaakt. Zo kan hij zowel als 6 en als 5 dienen. :) Al een paar keer gezien, staat in de andere bak 5:45, staat in deze bak 5:46 met de "opengemaakte" 6. Staat in de andere bak 5:46, dan weer in deze bak de "opengemaakte" 6
Dick van den Hoven

Gebruikersavatar
Justin
Berichten: 4164
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:14

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Justin » Wo 02 Apr 2008, 16:54

Gisteren wilde de CTA van spoor 3 op Rotterdam Blaak de sneltrein van 21.57 om 21.17 vertrekken. Dat is een groot tijdverschil! Of lag het stiekem nog in een halve wintertijd ;)
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Ruben » Wo 02 Apr 2008, 21:54

dvdhoven schreef:Nog een eigenaardigheid in Deventer, de type 3 bak bij de trap voor spoor 4A (dat is zo'n kleine bak) heeft een minuutcijfer 6 waarvan het rondje aan de linkerkant is wit gemaakt. Zo kan hij zowel als 6 en als 5 dienen. :) Al een paar keer gezien, staat in de andere bak 5:45, staat in deze bak 5:46 met de "opengemaakte" 6. Staat in de andere bak 5:46, dan weer in deze bak de "opengemaakte" 6
Het welbekende missende flapje dat er af is gevlogen dus (met aan ene kant de onderkant van de 6 en aan de andere kant de bovenkant van de 5 erop). :)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Lionking
Berichten: 11
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 23:15

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Lionking » Vr 04 Apr 2008, 09:35

Noof schreef:Mijn trein naar Groningen gister vanaf Buitenpost zou nergens stoppen volgens de CTA... was het maar zo. :p

Dat is al heel lang zo, als ie vertraging heeft en er word omgeroepen zeggen ze er altijd bij dat ie overal stopt. :p

Gister een beetje vreemde route gezien op Utrecht Centraal, op het grote vertrektijdenbord stond er een IC naar Geldermalsen die zou stoppen te Ede-Wageningen en Arnhem, jammer dat ik geen camera bij me had anders had ik er een foto van gemaakt.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Geert » Vr 04 Apr 2008, 10:05

De Sprinter naar Soest en Baarn (trein 5525, vertrek 8:05 uit Utrecht) stond vanmorgen aangekondigd als stoptrein in plaats van 'Sprinter'.

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 8
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 14:52
Locatie: Uto & Zwd

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Joost » Vr 04 Apr 2008, 10:30

Volgens mij wordt de 5500 op de CTA's van Utrecht Centraal altijd als 'stoptrein' aangeduid, toch? Of ze moeten het ergens in de afgelopen paar maanden gecorrigeerd hebben (en dat het dan nu dus weer fout stond)...

Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 1964
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Mark » Vr 04 Apr 2008, 15:29

5500 is officieel een Sprinter, volgens ProRail.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Ruben » Vr 04 Apr 2008, 16:07

De 5800 is ook dá�n weer een sprinter, dá�n weer een stoptrein. Misschien ligt het aan Baarn.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
mb90
Berichten: 2586
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor mb90 » Vr 04 Apr 2008, 17:02

Volgens de CTA van spoor 5b op Utrecht Centraal ging IC 3040 (Nijmegen --> Den Helder) na Alkmaar nog een heel stuk verder:
Afbeelding
Hij stopt dus na Alkmaar op alle stations tot Praag, Warschau en Kopenhagen. Het is dat ik naar school moest, anders had ik wel met een VIRM naar Polen gegaan. :P

Verder gaf de CTA van spoor 12b van Rotterdam Centraal aan 1 kant i.p.v. de Sprinter van 10:20 uur, de Sprinter van 9:20 uur naar Uitgeest aan.
OVopZuid - De site voor al het OV in Rotterdam-Zuid

Vanaf nu wat minder frequent in het OV te vinden.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Daniel » Vr 04 Apr 2008, 18:41

Vanmorgen op Den Haag HS, i.v.m. een sein- en wisselstoring te Schiphol...

Vertrek 7.47 Let op omroepbericht
Leiden Centraal, Schiphol trein wordt omgeleid

Voor Schiphol overstappen
in Leiden Centraal

Amsterdam Centraal

Tja, stopt die trein nou wel of niet in Schiphol :P De bijbehorende omroep had het trouwens over "de intercities van dertien voor half en dertien voor heel", tja zo kan je .17 en .47 natuurlijk ook aankondigen. En dan maar hopen dat de reizigers kunnen rekenen :wink:

Vanmiddag in Delft...
Vertrek 17.04 Stoptrein
Rijswijk, Moerwijk, Den Haag HS
Laan van NOI, Mariahoeve
Voorschoten, De Vink
Den Haag Centraal
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
air-bus
Berichten: 120
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19
Locatie: Amstelveen

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor air-bus » Vr 04 Apr 2008, 20:32

Reiziger Ddrs schreef:Vanmiddag in Delft...
Vertrek 17.04 Stoptrein
Rijswijk, Moerwijk, Den Haag HS
Laan van NOI, Mariahoeve
Voorschoten, De Vink
Den Haag Centraal


Hoezo, is dat niet de goede bestemming dan?! :P :wink:

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Ruben » Vr 04 Apr 2008, 20:36

Rondje Randstad. :cool:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Daniel » Za 05 Apr 2008, 18:18

De CTA van spoor 15 in Dordrecht was er vanmiddag nog niet helemaal uit waar de Arriva-stoptrein nu heen ging. Was het nou Gorinchem of Geldermalsen...

Afbeelding
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Dubbele P
Berichten: 764
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Berichtdoor Dubbele P » Za 05 Apr 2008, 19:00

Let ook op het onderste flapje van het boekje linksboven, dat er ten opzichte van het bovenste nogal vergeeld uitziet en dus beduidend ouder moet zijn.


Terug naar “OVer je Reiservaringen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten