(BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009

Bericht door Wubbo »

Vooropgesteld dat ik die bussen in HW/GO niet ken: wat is er mis met gewoon Nederlands gebruiken in bussen die in Nederland rijden? Kunnen we overal, behalve in HW/Go ofzo? :?
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009

Bericht door OV Hoekschewaard »

Elke bus reiziger weet de betekenis van het woordje next en final toch wel neem ik aan?? Arriva heeft het vast gedaan omdat alles op 1 regel moet staan op het scherm en nogmaals als ze "de volgende is poortwijk 16 28 / eindpunt zinkweg 16 38 " neerzetten word die zin een beetje lang. En ik heb trouwens geen klachten gehoord van mensen die het niet snapte
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009

Bericht door Wubbo »

Ik vind niet dat je er van uit mag gaan dat iedere Nederlander maar Engels spreekt. Daarnaast is het ook een principekwestie: we zijn gewoon in Nederland. Informatie ook in het Engels weergeven is prima, maar het hoort er ook gewoon in het Nederlands te staan.

Waarom moet eigenlijk alles op een regel?
Oud forumgebruiker

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009

Bericht door Oud forumgebruiker »

Kunnen ze de regel nei tlaten verspringen. Hier doen ze onderweg:

16.38 Lijn 12 naar
[verspring]
Amstelstation

en als er een halte nadert:

Volgende halte:
[verspring]
Roelof Hartplein

Een dergelijk systeem kan bij Arriva toch ook wel gebruikt worden? Bij de lichtkranten in de Cxx-bussen is slechts de actuele tijd weergegeven en de volgende halte.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009

Bericht door mb90 »

Wubbo schreef:Waarom moet eigenlijk alles op een regel?
Meer ruimte is er niet in de Amba's in HW/GO. De bovenste is voor het lijnnummer en de bestemming en daaronder zijn dan de haltes met next en final te zien. Behalve het next en final lukt het ook niet om de juiste tijden te tonen, want je gaat mij niet vertellen dat je vanaf Zuidplein bijvoorbeeld binnen 1 minuut in Poortwijk in Oud Beijerland bent en binnen 2 minuten weer terug op het Zuidplein, zoals bijvoorbeeld in lijn 171 of 172 te zien is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009

Bericht door Daniel »

Tja, wat ik me dan weer afvraag: waarom hebben ze niet gewoon de situatie gehandhaaft zoals die voor het next en final gedoe was, oftewel gewoon alleen de eerstvolgende halte op die lichtkrant aankondigen. Dat doen ze in DAV, Waterland en Brabant-Oost ook op de TFT-schermen, dus waarom het nu in HWGO weer anders moet??? Immers staat de filmtekst notabene erboven, dus weet je de eindbestemming al!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009

Bericht door OV Hoekschewaard »

Het verschil voor dat next en final gedoe is dat je eerst niet kon zien hoelaat je bij de volgende halte was en hoelaat de eindbestemming bereikt was en nu kan dat wel. En in de meeste bussen kloppen de tijden die getoond worden ook. Dus ik vind dit wel een vooruitgang ondanks de engelse woordjes next en final en de meeste reizigers in HWGO vinden het ook een vooruitgang. Dus ik zie het probleem niet echt
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009

Bericht door Daniel »

Je kunt toch ook gewoon de naam van de eerstvolgende halte met een tijd erachter tonen op die lichtkrant, zoals in alle andere regio's met halteaankondiging op de TFT schermen al het geval is??? Dan ben je gelijk van je Engelse teksten af.

Pluspunt van de LED-displays in HWGO is daarbij juist dat ze kunnen scrollen bij lange haltenamen, waardoor je geen rare afgekorte namen krijgt zoals we in DAV nogal eens hebben. Hoewel het wel zeer doet aan je ogen als je een bus hebt waarbij de bovenste lichtkrant verspringend "165 Dordrecht CS / via Amstelwijck" toont en de onderste scrollend "Van Gijnweg/Patersweg" zoals ik een keer heb mogen aanschouwen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009

Bericht door mb90 »

Vanmiddag viel mij in RandstadRail-metro 5507 op dat er alleen een lijnennetkaartje van de gewone Rotterdamse metro hangt en geen RandstadRail-lijnennetkaartje. Dat had er op z'n minst wel bijgemogen. :?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009

Bericht door Wubbo »

OV Hoekschewaard schreef:de meeste reizigers in HWGO vinden het ook een vooruitgang.
Bron? Is daar een onderzoek naar geweest? Dan ben ik benieuwd naar de resultaten namelijk!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009

Bericht door Geert »

OV Hoekschewaard schreef:Elke bus reiziger weet de betekenis van het woordje next en final toch wel neem ik aan?? Arriva heeft het vast gedaan omdat alles op 1 regel moet staan op het scherm en nogmaals als ze "de volgende is poortwijk 16 28 / eindpunt zinkweg 16 38 " neerzetten word die zin een beetje lang. En ik heb trouwens geen klachten gehoord van mensen die het niet snapte
Je hoeft "next" ook niet meteen te vertalen naar "de volgende is", dat staat er in de originele tekst ook niet. "Volgende" is maar 4 karakters langer en hoewel bekend is dat Arriva op spaties bespaart kan ik me niet voorstellen dat het zo'n moeite is om een dergelijke tekst in het Nederlands te zetten.
OV Hoekschewaard
Berichten: 300
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 14:09

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009

Bericht door OV Hoekschewaard »

Wubbo schreef:
OV Hoekschewaard schreef:de meeste reizigers in HWGO vinden het ook een vooruitgang.
Bron? Is daar een onderzoek naar geweest? Dan ben ik benieuwd naar de resultaten namelijk!
Tuurlijk is daar geen onderzoek naar geweest, maar hier zijn de mensen al blij dat ze nu kunnen zien hoelaat de bus aankomt en toen XX hier nog reedt kon dat niet hoor. Toen het systeem werd ingevoerd heb ik alleen maar reactie's gehoord van "joh dat is handig" en niet van " sjonge jonge moet dat nou weer in het engels".

Maar als jij denkt dat de reizigers het geen verbetering vinden dat ze eerst helemaal geen info hadden en nu wel alleen met 2 engelse woordjes moet jij weten maar ik kan het me niet voorstellen. Ik houd er over op want daar is dit topic niet voor lijkt me :wink:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009

Bericht door Geert »

Ach, het is wel een aardige discussie. En natuurlijk is het tonen van de volgende halte een verbetering, maar is het nou zo'n moeite om dat in het Nederlands te doen?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009

Bericht door Aking »

Ik had gister een "normale" bus op de Valleilijn (88 Ede - Wageningen), daarnet toen ik terugging zag ik wederom een "normale" bus richting Wageningen rijden...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009

Bericht door Daniel »

Wordt saai... weer de Arriva 1121 als versterking op 81 in Utrecht vanmorgen :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009

Bericht door ODRAIL »

Gisteren wou een Connexxionbus op Capelsebrug naar CONNEXXION :shock:.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009

Bericht door tsov »

Gisteravond zag ik op de A27 de BBA 901 rijden, deze bleek op de 401 te zitten :o Niet dat zo'n Brabantliner nou zo comfortabel is, maar 't is toch beter dan een oude Amba :wink:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009

Bericht door ODRAIL »

Oja, voor ik hegt vergeet. Het was zaterdag (14 - 02 - 2009) de derde keer dat er een Metrostel type T uitviel (waar ik in zat) in februari. Gaat goed zo. :?
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009

Bericht door mb90 »

Normaal gesproken zie ik elke dag wel een 2-tje i.p.v. een 3-tje rijden op de Erasmuslijn in Rotterdam, maar vandaag zag ik maarliefst 4 wagendiensten rijden met een 2-tje. Vanmorgen zat ik toevallig in 1 van de 4 diensten en ik merkte gelijk het verschil tussen een 2-tje en een 3-tje, want nu had ik geen zitplaats meer, terwijl ik bij een 3-tje nog keus heb.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009

Bericht door Marc »

De klantvriendelijkheid was vandaag weer ver te zoeken bij Veolia:

Vanmorgen stond ik (samen met twee klasgenoten) aan het station in Heerlen te wachten op een bus naar de Hogeschool. Lijn 24 kwam als eerste aan op perron E, maar werd direct door een grote menigte bestormd. Meteen erna kwam lijn 58 aanrijden, maar deze bus stopte helemaal vooraan op perron A (we stonden zelf op perron B/C te wachten). Net op het moment dat we in wilde stappen deed de chauffeur alle deuren dicht en reed weg (de bus was nog niet eens vol).

's Middags kwamen lijn 21 en 52 aanrijden: de eerste bus stopte aan de halte, de tweede reed door. Ik trok nog even een sprintje om nog mee te gaan met de gereedstaande bus, maar die @#$#$@%#^& sloot de deur voor m'n neus en reed vrolijk weg...
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009

Bericht door Jurjen »

Laatst iets duurder uitgeweest bij het kopen van mijn vvb op de bus, dan noodzakelijk was.
Ik moest met 2 personen, 2 zones reizen, en had nog 1 strip op m'n strippenkaart. Met een 2-strippenkaart (1,60) plus een 3-strippenkaart (2,40) zou ik dus voor 4 euro klaar geweest zijn. Had ik alles op de bus gekocht voor 4,80. Maar, de Cxx-chauffeur had alleen maar 8-strippenkaarten en Cxx-enkeltjes à 2,50. Nu was ik dus 5 euro kwijt.
Klacht ingediend bij Cxx: chauffeur is er op aangesproken (or so they say), het zal niet meer gebeuren (or so they say) èn ik krijg als 'gebaar' een strippenkaart toegestuurd. ;-) Kijk, dat is nog eens vriendelijk. :p
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009

Bericht door Daniel »

Was ik 'm nog bijna vergeten... vanmorgen kwam een brandweerwagen met loeiende sirenes het streekbusstation te Utrecht Centraal over gescheurd richting stadsbusstation. Licht ontvlambare GVU-bus geweest?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009

Bericht door Geert »

Of de rookmelder bij de Smullers/Burger King ging weer eens af...
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009

Bericht door Stefan »

Had net de Arriva 8305, fijn busje zeg! In tegenstelling tot de andere Amba's heeft deze tenminste vering! :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in februari 2009

Bericht door Daniel »

Lezen blijft toch moeilijk voor sommige reizigers... vandaag stonden er, zoals eigenlijk elke dag wel het geval is, wederom mensen bij de haltes in Oudelandshoek die de bus van 18.20 uur wilden nemen richting station. En tja, die rit rijdt toch echt maar tot Oudelandshoek en niet verder.
In de tekst van de voetnoot staat notabene twee keer vermeld dat deze rit alleen op donderdag rijdt, maarja, dan moet je die wel lezen natuurlijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten