OVer je treinreiservaringen in april 2009

Alle reiservaringen die je met het OV hebt. Korte reiservaringen mogen in het algemene maandtopic. Grote fotoverslagen passen beter bij OV in Beeld.
MdJ
Berichten: 3801
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Berichtdoor MdJ » Za 25 Apr 2009, 20:58

En ook Mark en ondergetekende kunnen erover meepraten dat SGMm 'intercity' kan zeggen. :mrgreen:
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Berichtdoor Fles » Za 25 Apr 2009, 21:47

MdJ schreef:En ook Mark en ondergetekende kunnen erover meepraten dat SGMm 'intercity' kan zeggen. :mrgreen:


Ik wist niet dat die dingen konden praten joh :shock: :shock:

Achterkleinzoon van Thomas the Tank Engine soms? :lol:

KM46
Berichten: 8039
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Berichtdoor KM46 » Za 25 Apr 2009, 21:54

Even een vraag tussendoor: Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen een Sprinter en een Stoptrein ? Volgens mij weet men bij de spoorwegen ook het verschil niet helemaal, of begrijp ik het niet meer :?.

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Berichtdoor Ruben » Za 25 Apr 2009, 21:56

KM46 schreef:Even een vraag tussendoor: Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen een Sprinter en een Stoptrein ? Volgens mij weet men bij de spoorwegen ook het verschil niet helemaal, of begrijp ik het niet meer :?.

Exact dezelfde producten, alleen is de Sprinter de nieuwere naam ervan. Het concept sprinter zou moderner moeten ogen en klinken, vandaar deze marketingtruc. Op den duur zullen alle stoptreinen sprinter gaan heten, momenteel heten enkel de stoptreindiensten zo, als ze vrijwel volledig met nieuw materieel worden gereden (dus SGM of SLT).
Stoptreinen zullen dus pas dan niet meer bestaan, als alle ouwe meuk aan materieel bij de sloper ligt.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

KM46
Berichten: 8039
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Berichtdoor KM46 » Za 25 Apr 2009, 22:01

Dank voor de uitleg :wink:. Precies wat ik dacht, maar nu is het helemaa helder!

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Berichtdoor Ruben » Za 25 Apr 2009, 22:04

Geen dank. :)
En overigens zal alleen NS de merknaam sprinter voeren, stoptreinen zul je dus nog wel vinden bij Syntus, Arriva en/of Veolia.
We hebben ook al series gehad die aanvankelijk sprinters waren, maar door materieelverschuivingen momenteel weer stoptreinen heten. Of bijvoorbeeld de t5800 die alleen in het weekend stoptrein is vanwege het dubbeldeks stoptreinmaterieel wat er dan in rijdt. :P
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

KM46
Berichten: 8039
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Berichtdoor KM46 » Za 25 Apr 2009, 22:06

Weten ze het bij de spoorwegen zelf wel wat wat is, en wat waar rijdt :P.

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Berichtdoor Ruben » Za 25 Apr 2009, 22:15

Sinds drgl 2007 is het er alleen maar onduidelijker op geworden, de snuivertjes bij marketing hadden mooie plannen die in de praktijk nogal anders uitpakken. Naja daarvoor hadden we stoptreinen die niet op alle stations stopten, ook geen schoonheidsprijsje. Maar je mag er nu vanuit gaan dat een sprinter / stoptrein iets is dat op alle stations stopt -tenzij anders aangegeven- en een IC er een paar overslaat. ;)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11923
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Berichtdoor Geert » Za 25 Apr 2009, 22:19

Officieel mag een sprinter zelfs niet stations overslaan. Dat dat te pas en te onpas gebeurt (s17400 bijvoorbeeld) is weer een ander verhaal ;)

MdJ
Berichten: 3801
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Berichtdoor MdJ » Za 25 Apr 2009, 22:31

Fles schreef:
MdJ schreef:En ook Mark en ondergetekende kunnen erover meepraten dat SGMm 'intercity' kan zeggen. :mrgreen:


Ik wist niet dat die dingen konden praten joh :shock: :shock:

Achterkleinzoon van Thomas the Tank Engine soms? :lol:

Ow? Je reist niet zo vaak met SGMm? Ik heb altijd hele gesprekken met zo'n ding. :mrgreen:
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Berichtdoor Vinny » Za 25 Apr 2009, 23:17

Fles schreef:
MdJ schreef:En ook Mark en ondergetekende kunnen erover meepraten dat SGMm 'intercity' kan zeggen. :mrgreen:


Ik wist niet dat die dingen konden praten joh :shock: :shock:

Achterkleinzoon van Thomas the Tank Engine soms? :lol:

Mwah het gaat dan om de automatische omroep. Loes. Die zegt 'Welkom in de Intercity naar Amsterdam Centraal, deze Intercity zal stoppen op de volgende stations: Schiphol Luchthaven, Amsterdam Lelylaan, Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Centraal.
Waarom in godsnaam deze treinserie 'Intercity' genoemd moet worden: geen flauw idee. Maar voor de sociale veiligheid is het wel prettig dat 's avonds laat de s3900 met SGMm wordt gereden in plaats van DD-AR...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Berichtdoor Fles » Za 25 Apr 2009, 23:56

een Sprinter is een Stoptrein, die ook Stopt op plaatsen waar een Stoptrein niet Stopt.

Wat is daar nou moeilijk aan? :P

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Berichtdoor Fles » Za 25 Apr 2009, 23:57

Vinny schreef:Maar voor de sociale veiligheid is het wel prettig dat 's avonds laat de s3900 met SGMm wordt gereden in plaats van DD-AR...


Want dat maakt uit, omdat...?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Berichtdoor Vinny » Zo 26 Apr 2009, 00:03

DD-AR heeft minder doorzicht. Bovendien is twee verdiepingen altijd prijsschieten voor zakkenrollers/zwartrijders/overig tuig. Je kunt makkelijker de toezichthouders ontlopen. Met SGMm is dat wat moeilijker, en met SLT kun je je als crimineel ook niet meer in de WC verschuilen. Dus dat lijkt me ook een vooruitgang.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Berichtdoor Suus » Zo 26 Apr 2009, 00:27

Daarbij, de inrichting van SGM is een stuk transparanter en de verlichting een stuk beter. De verlichting binnen in een DD-AR is vergeleken met ander materieel slecht, het is er vrij donker binnen.
Rame à l'approche

Oud forumgebruiker

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Zo 26 Apr 2009, 15:59

Vinny schreef:Waarom in godsnaam deze treinserie 'Intercity' genoemd moet worden: geen flauw idee. Maar voor de sociale veiligheid is het wel prettig dat 's avonds laat de s3900 met SGMm wordt gereden in plaats van DD-AR...
Dat heeft ermee te maken met dat deze serie overdag na Amsterdam Centraal doorrijdt als Intercity naar Almere Centrum en Lelystad Centrum (voor de rest geen stops). 's Avonds rijdt het ding enkel Hoofddorp - Amsterdam Centraal, het stoptreingedeelte van de 3900, maar doordat het dezelfde serie betreft heet dat ook gewoon Intercity. De Sprintertjes die je er 's avonds in aantreft komen overigens bij de Zaanlijn vandaan (Uitgeest > Lelystad, dan als 4300-stopper > Hoofddorp, dan als 3900 > A'dam Centraal, dan als 5800 > Amersfoort enzovoorts). Omgekeerd komen zo de DDAR'etjes van de 3900 en 4300 naar de Zaanlijn, 's avonds. Qua veiligheid kan dat wel met DD-AR, het is niet zo'n rel-lijn als bijvoorbeeld Hoorn-Enkhuizen, Flevolijn en Schiphol - Westtak - Amsterdam C.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Berichtdoor Caspar » Zo 26 Apr 2009, 16:59

Bee schreef:Daarbij, de inrichting van SGM is een stuk transparanter en de verlichting een stuk beter. De verlichting binnen in een DD-AR is vergeleken met ander materieel slecht, het is er vrij donker binnen.


Ben ik het niet mee eens, vanochtend vroeg om 6 uur vond ik het licht dan de Ddar erg vel en kil, (en ook savonds na het werk trouwens :lol: ) Bij een Sgmm is het wat gelijkmatiger verdeeld over het ruituig de verlichting, waardoor het wat zachter overkomt, en je niet meteen met je ogen staat te klapperen op de vroege ochtend, is mijn mening.
Waarom rijdt de eerste t4700 uit Alkmaar altijd op zondag met een Ddar? Andere dagen gewoon sprintertjes. Is dat voor het uitgaanspubliek af te voeren?

Ik zat tevens voor het eerst in een SLT, maar wat een rottreintje zeg. Als je iemand tegenover je heb zitten, mag je je benen wel opknopen. Volgens mij is er geen enkele trein in NL waar de afstand tot je overburen zo klein is! Het was in ieder geval erg wringen om niet anderen te stoten.

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Berichtdoor Jurjen » Zo 26 Apr 2009, 17:55

Caspar schreef:Ben ik het niet mee eens, vanochtend vroeg om 6 uur vond ik het licht dan de Ddar erg vel en kil, (en ook savonds na het werk trouwens :lol: ) Bij een Sgmm is het wat gelijkmatiger verdeeld over het ruituig de verlichting, waardoor het wat zachter overkomt, en je niet meteen met je ogen staat te klapperen op de vroege ochtend, is mijn mening.
Waarom rijdt de eerste t4700 uit Alkmaar altijd op zondag met een Ddar? Andere dagen gewoon sprintertjes. Is dat voor het uitgaanspubliek af te voeren?
Ik heb (voor 20 april) ook al eens op maandag in een DDAR gezeten in de eerste trein, maar ook in SGMm... Somda.nl rept voor de t4715 ook van een mix van SGMm en DDAR. Trein t4719 rijdt dan wel weer elke dag met SGMm volgens Somda, maar het DDAR dat doordeweeks de t4715 rijdt kan dat op zondag nog niet doen omdat die op zondag niet rijdt én trein t4719 rijdt op zondag slechts tot Asd, en kent dus geen doorkoppeling naar Lls. Ergo: gewoon heel andere materieelomloop.
Ik zat tevens voor het eerst in een SLT, maar wat een rottreintje zeg. Als je iemand tegenover je heb zitten, mag je je benen wel opknopen. Volgens mij is er geen enkele trein in NL waar de afstand tot je overburen zo klein is! Het was in ieder geval erg wringen om niet anderen te stoten.

Nog erger dan SGMm?!
Laatst gewijzigd door Jurjen op Zo 26 Apr 2009, 17:58, 2 keer totaal gewijzigd.

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Berichtdoor Jurjen » Zo 26 Apr 2009, 17:57

Treinverkeer Amr-Utg stil door een aanrijding met persoon. De laatste van twee supporterstreinen met AZ-fans die naar Ajax-AZ geweest zijn, zou om 18:30 aankomen te Amr volgens AZ.nl. Die supporters gaan dus het kampioensfeestje missen? ;-)

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Berichtdoor Caspar » Zo 26 Apr 2009, 17:59

Dan wordt ie wel omgeleid via Hoorn, alleen zullen ze dan een minuut of 20 later aankomen.

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Berichtdoor Jurjen » Zo 26 Apr 2009, 18:10

Caspar schreef:Dan wordt ie wel omgeleid via Hoorn, alleen zullen ze dan een minuut of 20 later aankomen.

Magdatwel met een supporterstrein? Moet je kopmaken, dus stilstaan, en stilstaan met supporterstreinen is gevaarlijk, toch? :p

Nouja, als ze voor Zd waren, is dat inderdaad nog wel te doen met betrekkelijk weinig tijdsverlies, als ze daar al voorbij waren duurt het natuurlijk nog wel wat langer, en van Asd-Utg-Zd-Hn-Amr gaat een stelletje supporters die graag willen feesten vast niet blij worden. Ik vind het idee wel vermakelijk, in elk geval. =')

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31454
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Berichtdoor Suus » Zo 26 Apr 2009, 18:16

Caspar schreef:Ik zat tevens voor het eerst in een SLT, maar wat een rottreintje zeg. Als je iemand tegenover je heb zitten, mag je je benen wel opknopen. Volgens mij is er geen enkele trein in NL waar de afstand tot je overburen zo klein is! Het was in ieder geval erg wringen om niet anderen te stoten.

In een kopbak van een DD-AR, en onderin het dubbele bankje naast de deur voor het gangetje door die technische ruimte. Aan de kant waar wel twee bankjes tegenover elkaar staan, is de beenruimte kleiner dan bij de andere bankjes. Dat is dus geen succes.
Rame à l'approche

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Berichtdoor Jurjen » Zo 26 Apr 2009, 19:07

Helaas, AZ-trein is in Amr aangekomen. Straks maar deuren dicht houden om Fransje Bauer en Jantje Smit niet te hoeven horen hier, op zo'n 100-200 meter van de feestlocatie. ;-)

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Berichtdoor Daniel » Ma 27 Apr 2009, 08:18

De t12723 vertrok uit Rotterdam C. slechts bestaande uit de losse ICM-IV die bij de aankomende t2812 bijgeplaatst had moeten worden. Die t2812 was echter van de aardbodem verdwenen, verder wel alle IC's vanuit Utrecht zien komen onderweg (met flinke vertragingen overigens). Mogelijk dat dit alles door een defecte s9800 veroorzaakt is want in Woerden stond een geheel leeg duo SLT-IV's wat raar geparkeerd op spoor 1 met blanco koersdisplays.

Na de werkzaamheden van afgelopen weekend is overigens het overloopwissel bij Vleuten weer teruggekeerd, maar kennelijk het wissel bij Harmelen-Vleuten-aansluiting nog niet: er stond namelijk een s8800 op spoor 5 in Woerden.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Berichtdoor Fles » Ma 27 Apr 2009, 08:45

Gaar. Vanochtend weer het hele stuk achter het sprintertje Rhenen met +5 aan mogen kachelen. Kan er niet bij Maarn Goederen een extra spoortje geelectrificeerd worden zodat die trage bak daar aan de kant gegooid kan worden? :?


Terug naar “OVer je Reiservaringen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast