Pagina 14 van 14

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Geplaatst: wo 29 apr 2009, 23:22
door Vinny
Overigens zitten er wel spitstreinen in cargopaden volgens het BUP. (Basis-Uur-Patroon). Zelf heb ik al eens een voorstel gedaan om het verschil in snelheid tussen goederen- en intercitypaden op de belangrijkste goederencorridor's op te heffen. Het heeft het alleen niet gehaald. Wat waarschijnlijk wel gaat gebeuren is bij de implementatie van het PHS (Programma Hoogfrequent Spoor) is het "toestaan" van vertragingen. De tijd in het spoorboekje wordt dan de vroegst mogelijke vertrektijd en de aankomsttijd de laatst mogelijke aankomsttijd. Zelf denk ik dat onzekerheid bij de reiziger vervelender is dan een gebrek aan snelheid, maar goed daar wordt door anderen anders over gedacht...

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Geplaatst: do 30 apr 2009, 12:20
door Daniel
Nee daar trek je nieuwe klanten mee... aankomsttijden betrouwbaarder maken door de reistijd op te rekken lijkt me nou juist absoluut niet de oplossing. Althans, niet eentje waar je reizigers mee trekt want in de concurrentie met andere modaliteiten is nu juist de reistijd het belangrijkste criterium voor de keuze tussen trein of ander vervoermiddel.

Daarnaast introduceer je er een bron van agressie mee aangezien je met laatst mogelijke aankomsttijden op drukke overstappunten gegarandeerd schijnaansluitingen krijgt als de trein een keer wat eerder aankomt. Iets soortgelijks treedt natuurlijk op het vertrekstation op.
Die schijnaansluitingen kunnen zo realistisch worden dat reizigers erop gaan rekenen. Voorbeeldje is s2100 -> s5100 in Rotterdam wat net niet kan maar toch probeert iedereen het en raakt de s5100 in de vertraging. Ze hebben het ooit met een spoorwijziging geprobeert te realiseren maar da's weer klantonvriendelijk voor de overstap de andere kant op die wel bestaat.

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Geplaatst: do 30 apr 2009, 21:14
door Meltrain
Nu neem je wel ge lijk de meest k*tte (non)overstap die bestaat.
s5100-->s2100 richting Asd kan volgens mij nooit, maar s2100-->s5100 richting Ddr kan nooit, behalve op enkele uren in de avond, wanneer de s5100 ineens om :05 (of :35) vertrekt i.p.v. :02 (of :32). :roll:
Welke uren dat zijn, weet ik niet zo snel (en heb ook geen zin om het op te zoeken), maar ik vind het weinig consequent. :?

Bovendien is het erg vervelend dat die overstap 'meestal' niet bestaat, want reizigers uit Zwijndrecht t/m R'dam Blaak missen zo wel een goede verbinding met Schiphol en Amsterdam Centraal. :(

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Geplaatst: do 30 apr 2009, 21:33
door Daniel
Er zit toch wel enige logica in dat latere vertrekken: de aansluiting wordt wel geboden doordeweeks in de daluren en 's avonds en in het weekend, maar slechts 1x per uur. In alle gevallen zijn het de s5100-en die tot Dordrecht rijden. Die kunnen namelijk probleemloos wat langer wachten omdat ze toch al een lange stop in Zwijndrecht hebben vanwege de brugopening van de spoorbrug over de Oude Maas.
Later vertrekken met de andere s5100 naar Roosendaal kan niet omdat 'ie dan niet meer voor de s1900 uit kan naar Roosendaal waardoor 'ie z'n kering daar niet meer kan halen. Diezelfde kering zorgt ervoor dat je niet eerder uit Roosendaal kunt gaan vertrekken, want strak achter de s1900 aan vanaf Lage Zwaluwe is de enige optie om de minuutjes te winnen die een overstap in Rotterdam mogelijk zouden maken.

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Geplaatst: do 30 apr 2009, 23:42
door Vinny
Bij de reconstructie van de Oude Lijn ontstaan er hier hopelijk betere situaties.

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Geplaatst: vr 01 mei 2009, 00:31
door Daniel
Ligt eraan welke kant ze de s5100 op gaan schuiven: in het huidige pad kan zowiezo niet want volgens de adviesaanvraag schuift de s2100 na introductie van de HSL 6 minuten naar voren om de kwartiersdienst samen met de s2200 te kunnen bieden richting Haarlem.
Nu is een gok hier redelijk eenvoudig: hij past er niet vlak voor tussen Roosendaal en Dordrecht omdat je dan in conflict gaat komen met de s1900 na Lage Zwaluwe, dus hij moet er achteraan wat gunstig is voor de situatie in Rotterdam. Overstap wordt dan zo'n 10 minuten.
De andere kant op ziet het er zover ik kan herleiden uit de plannen die er nu zijn wat minder goed uit: dan verschuift de huidige situatie slechts met 10 minuten.

:arrow: Adviesaanvraag drgl 2010 na introductie HSL

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Geplaatst: vr 01 mei 2009, 10:28
door Daniel
En inmiddels is het mei, dus mogen jullie hier verder!

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Geplaatst: zo 14 jun 2009, 12:32
door pytoyo123
ik kom wel behoorlijk laat mee maar op 30 April reed er VIRM IV+VIRM VI in de 3654

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Geplaatst: zo 14 jun 2009, 12:33
door BR628
pytoyo123 schreef:ik kom wel behoorlijk laat mee maar op 30 April reed er VIRM IV+VIRM VI in de 3654
Ja en? Het is hier, nogmaals, geen somda. :roll:

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2009

Geplaatst: zo 14 jun 2009, 15:07
door Geert
Precies, als je iets opvallends hebt gezien graag binnen een paar dagen melden en niet zes weken later.