Help Ambtenaren!
Geplaatst: di 26 mei 2009, 17:27
Openbaar vervoer wordt vaak gemaakt door figuren die nooit met OV reizen, hierdoor worden maffe en domme beslissingen genomen.
In mijn reis neem ik de lezer mee naar plaatsen in de Drechtsteden, waar duidelijk amtenaren bezig geweest zijn :? .
Vandaag loop ik naar een lijn die al vaker in mijn verhalen terug gekomen is, namelijk lijn 92 tussen Rotterdam Zuidplein en Dordrecht CS.
Dit was vroeger tussen Hendrik Ido Ambacht en Dordrecht samen met een lijn uit de concessie de Rijn en de Bollenstreek (lijn 144) de enige bus naar Dordrecht!
De HTM de eigenaar van de SVD had bij het concessievoorstel 2007 in voor de DAV regio(Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfrivieren) voorgesteld om Hendrik Ido Ambacht een kwartier dienst te geven naar Dordrecht.
Dit omdat een bus vanaf Ambacht ook de wijk bewoners rond Winkelcentrum Walburg in Zwijndrecht kon bedienen.
Deze ideeën waren nooit tot uitvoering gekomen als er dat jaar geen provincialestaten verkiezingen geweest waren, ik keek op een mooie avond in april met een zure bom en zoute stick in mijn waffel naar het regionale debat voor de volgende provinciale verkiezing.
Nadat er een excentrieke figuur op en balkon een toespraak had gehouden, werd er een debat afgenomen met de portefeuhouder van Openbaar Vervoer in Zuid Holland.
Er werden natuurlijk aan de portefeuhouder vragen gesteld over de tegenslagen van de Randstadrail.
Mijn bom gleed van interesse bijna uit mijn waffel , de portefeuhouder kwam namelijk constant terug op de Merwede Linge lijn, wat voor goed werk hij had verricht met het verhogen van het OV budget rond dat treintraject, hij had het zelfs even over de lijnen uit het vergeten Hendrik Ido Ambacht!
Ik was weer eens naïef geweest , want ik dacht echt dat gedeputeerde staten echt begreep dat een investering nodig was, in plaatsdaarvan werd het budgetverhoging gewoon gebruikt om een man in een abrikozenpak vooruit te helpen!
Terug naar mijn reisverhaal ik stap om 9.15 in de 92 naar Dordrecht.
Weinig mensen weten dit maar dit is een HOV lijn (Hoogwaardig Openbaar Vervoer), Ik weet niet waarom dit gebeurd is, maar er is in een nieuwbouw wijk twee kilometer busbaan gemaakt naast een weg die rustig is.
Ik zou dit niet als een HOV lijn omschrijven, er is volgens mij alleen grondstoffen verspilt om deze busbaan te maken!
Ik stap om 9.43 uur op Dordrecht CS uit, net zo als lijn 88 doet deze bus een half uur over de reis, deze reistijd heb ik ook op de fiets!
Normaal pak ik de bus naar het leerpark, ik heb een dag vrij, dus ik ga naar de Biesbos, helaas is de bus naar de Staart net vertrokken.
Het is 5 voor 10 en ik laat mijn OV kaart zien aan de chauffeur,”je moet je OV niet onderste boven houden”snauwt hij tegen mij.
Opgelucht dat mijn neus niet afgebeten is ga ik zitten, in deze momenten kan ik de ambtenaren wel wurgen, wanneer zij voor de iets hogere ritprijs hadden gekozen, hadden we wel een vervoerder binnen gehaald (HTM) die een beter overzicht over OV heeft, bovendien zorgt de HTM veel beter voor zijn medewerkers en dat merk je echt aan het humeur van de chauffeurs.
Na deze gedachte gang ben ik al op het eindpunt aangekomen op de Staart, helaas ligt het eind punt bij de spoor brug, de bewoners die achterin de staart wonen moeten een pokke-eind lopen om thuis te komen.
Ik loop even het fietspad van de spoorbrug op, als ik het ooit voor het zeggen heb, wil ik de op en af ritten op de brug iets breder maken en aan beide zijden van de brug een stoplicht plaatsen, als je de fietsers aan de ene kant van de brug 1 á 2 minuten laat wachten kan er een gelede Fryskerbus van de andere kant de brug passeren.
Hiermee kan de bus vanuit Sliedrecht de wijk de Staart meenemen, waardoor ouderen uit de Staart een directe busverbinding naar ziekenhuis Dordwijk hebben :D !
Na 10 minuten lopen kom ik bij een kano verhuur centrum aan, ik kan kiezen tussen een rondvaart boot, motorboot, roeiboot of kano om op de meest onopvallende opvallende zone in het DAV gebied te komen.
De eerste twee vindt ik te duur en te snel, ik kan niet roeien, dus ik ga peddelen.
Ik kano de zone 5373 in, deze zone ligt in de Biesbos tussen de rivieren de beneden Merwede en de nieuwe Merwede.
In dit gebied ligt nog niet eens een zandpad en er is ook geen OV, volgens mij is er in dit beschermd gebied geen enkele inwoner!
Ik heb weleens in een reportage gezien dat de totale businkomsten gedeeld worden door het aantal zones, als deze theorie klopt is het natuurlijk een asso manier om inkomsten van andere OV gebieden te snoepen !
Nadat ik het gebied door gevaren ben en kop van het land met mijn huur kano gezien heb, wordt het tijd om naar huis te gaan voor een laat avond eten!
Nu ik terugloop besef ik dat het eind punt van lijn vier eigenlijk alleen de golfbaan in de buurt ligt.
Ik reis terug naar het station en die stadsbus sluit alweer niet aan op het streek vervoer !
Gelukkig kan ik dankzij de stoptrein lijn 141 van 17.48 nog bij Zwijndrecht station in halen.
Deze rit werd gereden door de Arriva, de Qbuzz rijdt ongeveer de andere helft van deze ritten op deze lijn.
De Qbuzz heeft de afgelopen maanden bewezen hoe ver we weggezakt zijn, In veel verslagen heb ik gelezen dat de Qbuzz echt een geweldige speler op het huidige OV markt is, als je met andere vervoerders vergelijkt kan het kloppen, maar als je echt goed kijkt zie je dat zij ook steken laten vallen!
Als ik Ridderkerk als voorbeeld neem, dan heeft Qbuzz ten opzichte van de Connexxion een zekere verbetering geboekt met het introduceren van lijnen die Ridderkerknaren sneller naar Rotterdam brengt, de Qbuzz rijdt in de vakantie met bijna de zelfde dienstregeling.
Het is zonde om in een vakantieperiode met veel minder OV vraag de zelfde dienstregeling te rijden, ik hoopte bij de komst van de Qbuzz dat men een vakantieregeling ging in stellen, om zo op doordeweekse werkdagen meer OV aan te kunnen bieden.
De Qbuzz vindt ik een betere vervoerder dan de grote drie, maar als je planners niet lokale inwoners uit het gebied zijn, kun je nooit optimaal een match maken tussen infrastructurele mogelijkheden en (Potentiële) klant behoefte!
Daarom wil ik graag in mijn conclusie nog een goede tip aan de provincies geven!
Als er in een van je regio’s een concessie aanbesteed moet worden, doe dan een commissie opstellen uit lokale reizigers die regelmatig de bus in de regio pakken, met hun ervaring kunnen ze waardevolle informatie creeren voor de planners en bestuurslieden!
Met deze boodschap in mijn hoofd reis ik vanwege het lekkere zonnige weer toch tevreden thuis!
In mijn reis neem ik de lezer mee naar plaatsen in de Drechtsteden, waar duidelijk amtenaren bezig geweest zijn :? .
Vandaag loop ik naar een lijn die al vaker in mijn verhalen terug gekomen is, namelijk lijn 92 tussen Rotterdam Zuidplein en Dordrecht CS.
Dit was vroeger tussen Hendrik Ido Ambacht en Dordrecht samen met een lijn uit de concessie de Rijn en de Bollenstreek (lijn 144) de enige bus naar Dordrecht!
De HTM de eigenaar van de SVD had bij het concessievoorstel 2007 in voor de DAV regio(Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfrivieren) voorgesteld om Hendrik Ido Ambacht een kwartier dienst te geven naar Dordrecht.
Dit omdat een bus vanaf Ambacht ook de wijk bewoners rond Winkelcentrum Walburg in Zwijndrecht kon bedienen.
Deze ideeën waren nooit tot uitvoering gekomen als er dat jaar geen provincialestaten verkiezingen geweest waren, ik keek op een mooie avond in april met een zure bom en zoute stick in mijn waffel naar het regionale debat voor de volgende provinciale verkiezing.
Nadat er een excentrieke figuur op en balkon een toespraak had gehouden, werd er een debat afgenomen met de portefeuhouder van Openbaar Vervoer in Zuid Holland.
Er werden natuurlijk aan de portefeuhouder vragen gesteld over de tegenslagen van de Randstadrail.
Mijn bom gleed van interesse bijna uit mijn waffel , de portefeuhouder kwam namelijk constant terug op de Merwede Linge lijn, wat voor goed werk hij had verricht met het verhogen van het OV budget rond dat treintraject, hij had het zelfs even over de lijnen uit het vergeten Hendrik Ido Ambacht!
Ik was weer eens naïef geweest , want ik dacht echt dat gedeputeerde staten echt begreep dat een investering nodig was, in plaatsdaarvan werd het budgetverhoging gewoon gebruikt om een man in een abrikozenpak vooruit te helpen!
Terug naar mijn reisverhaal ik stap om 9.15 in de 92 naar Dordrecht.
Weinig mensen weten dit maar dit is een HOV lijn (Hoogwaardig Openbaar Vervoer), Ik weet niet waarom dit gebeurd is, maar er is in een nieuwbouw wijk twee kilometer busbaan gemaakt naast een weg die rustig is.
Ik zou dit niet als een HOV lijn omschrijven, er is volgens mij alleen grondstoffen verspilt om deze busbaan te maken!
Ik stap om 9.43 uur op Dordrecht CS uit, net zo als lijn 88 doet deze bus een half uur over de reis, deze reistijd heb ik ook op de fiets!
Normaal pak ik de bus naar het leerpark, ik heb een dag vrij, dus ik ga naar de Biesbos, helaas is de bus naar de Staart net vertrokken.
Het is 5 voor 10 en ik laat mijn OV kaart zien aan de chauffeur,”je moet je OV niet onderste boven houden”snauwt hij tegen mij.
Opgelucht dat mijn neus niet afgebeten is ga ik zitten, in deze momenten kan ik de ambtenaren wel wurgen, wanneer zij voor de iets hogere ritprijs hadden gekozen, hadden we wel een vervoerder binnen gehaald (HTM) die een beter overzicht over OV heeft, bovendien zorgt de HTM veel beter voor zijn medewerkers en dat merk je echt aan het humeur van de chauffeurs.
Na deze gedachte gang ben ik al op het eindpunt aangekomen op de Staart, helaas ligt het eind punt bij de spoor brug, de bewoners die achterin de staart wonen moeten een pokke-eind lopen om thuis te komen.
Ik loop even het fietspad van de spoorbrug op, als ik het ooit voor het zeggen heb, wil ik de op en af ritten op de brug iets breder maken en aan beide zijden van de brug een stoplicht plaatsen, als je de fietsers aan de ene kant van de brug 1 á 2 minuten laat wachten kan er een gelede Fryskerbus van de andere kant de brug passeren.
Hiermee kan de bus vanuit Sliedrecht de wijk de Staart meenemen, waardoor ouderen uit de Staart een directe busverbinding naar ziekenhuis Dordwijk hebben :D !
Na 10 minuten lopen kom ik bij een kano verhuur centrum aan, ik kan kiezen tussen een rondvaart boot, motorboot, roeiboot of kano om op de meest onopvallende opvallende zone in het DAV gebied te komen.
De eerste twee vindt ik te duur en te snel, ik kan niet roeien, dus ik ga peddelen.
Ik kano de zone 5373 in, deze zone ligt in de Biesbos tussen de rivieren de beneden Merwede en de nieuwe Merwede.
In dit gebied ligt nog niet eens een zandpad en er is ook geen OV, volgens mij is er in dit beschermd gebied geen enkele inwoner!
Ik heb weleens in een reportage gezien dat de totale businkomsten gedeeld worden door het aantal zones, als deze theorie klopt is het natuurlijk een asso manier om inkomsten van andere OV gebieden te snoepen !
Nadat ik het gebied door gevaren ben en kop van het land met mijn huur kano gezien heb, wordt het tijd om naar huis te gaan voor een laat avond eten!
Nu ik terugloop besef ik dat het eind punt van lijn vier eigenlijk alleen de golfbaan in de buurt ligt.
Ik reis terug naar het station en die stadsbus sluit alweer niet aan op het streek vervoer !
Gelukkig kan ik dankzij de stoptrein lijn 141 van 17.48 nog bij Zwijndrecht station in halen.
Deze rit werd gereden door de Arriva, de Qbuzz rijdt ongeveer de andere helft van deze ritten op deze lijn.
De Qbuzz heeft de afgelopen maanden bewezen hoe ver we weggezakt zijn, In veel verslagen heb ik gelezen dat de Qbuzz echt een geweldige speler op het huidige OV markt is, als je met andere vervoerders vergelijkt kan het kloppen, maar als je echt goed kijkt zie je dat zij ook steken laten vallen!
Als ik Ridderkerk als voorbeeld neem, dan heeft Qbuzz ten opzichte van de Connexxion een zekere verbetering geboekt met het introduceren van lijnen die Ridderkerknaren sneller naar Rotterdam brengt, de Qbuzz rijdt in de vakantie met bijna de zelfde dienstregeling.
Het is zonde om in een vakantieperiode met veel minder OV vraag de zelfde dienstregeling te rijden, ik hoopte bij de komst van de Qbuzz dat men een vakantieregeling ging in stellen, om zo op doordeweekse werkdagen meer OV aan te kunnen bieden.
De Qbuzz vindt ik een betere vervoerder dan de grote drie, maar als je planners niet lokale inwoners uit het gebied zijn, kun je nooit optimaal een match maken tussen infrastructurele mogelijkheden en (Potentiële) klant behoefte!
Daarom wil ik graag in mijn conclusie nog een goede tip aan de provincies geven!
Als er in een van je regio’s een concessie aanbesteed moet worden, doe dan een commissie opstellen uit lokale reizigers die regelmatig de bus in de regio pakken, met hun ervaring kunnen ze waardevolle informatie creeren voor de planners en bestuurslieden!
Met deze boodschap in mijn hoofd reis ik vanwege het lekkere zonnige weer toch tevreden thuis!