CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Wubbo »

Je kan in Horst lekker uit de weg op spoor 3 staan, ik denk dat dat vooral de reden is. De spitstoevoeger (want dat was het) zal wel vooral nodig zijn geweest tot Helmond denk ik.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door playertwo »

De CTA's in Tilburg, tja dat is sowieso een beetje vreemd aan het worden. Daar zit nog een boekje voor Keulen in :mrgreen:
Verder nog wat klaagzang:
Op de oostelijke CTA (oostkant) in Tilburg op perron 2 is Tilburg West als eindbestemming NIET te lezen van een afstand van meer dan ±2-3m, dat is er met een lichtblauwe balpen of iets dergelijks opgeschreven. Een watervaste stift was blijkbaar niet voorhanden? Gisteren lukte het wel op 'Intercity' op de CTA's te krijgen op perron 2+3 (westelijke CTA's, aan de oostkant. Vandaag zat er iemand anders achter de knoppen, en bleef dat stukje van de CTA weer eens blanco (net zoals op woensdag).

Verder zag ik vandaag in 's-Hertogenbosch in de CTA op de loopbrug (waar na tien jaar de gladde tegels vervangen worden voor stroeve exemplaren) Veghel voorbijkomen als eindbestemming. Veghel wordt al heel erg lang niet meer bediend door welke personentrein dan ook.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Dubbele P »

playertwo schreef:Verder zag ik vandaag in 's-Hertogenbosch in de CTA op de loopbrug (waar na tien jaar de gladde tegels vervangen worden voor stroeve exemplaren) Veghel voorbijkomen als eindbestemming. Veghel wordt al heel erg lang niet meer bediend door welke personentrein dan ook.
Nee, dat zeker niet. Zou leuk zijn als daar een foto van te maken was. :) Redelijk uniek flapje...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Daniel »

Tja, over CTA's met kuren gesproken... het exemplaar op spoor 1c in Dordrecht functioneert inmiddels weer naar behoren, maar z'n buurman boven spoor 15 toont al enige weken geen eindbestemming.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Daniel »

Op Bergen op Zoom stond net op de CTA van het perron ri. Rsd een stoptrein met als enige stop eindbestemming Amsterdam Centraal aangekondigd :p

Edit: lol, op Kruiningen-Yerseke om 13.18 een IC naar Bgn, Rsd, Etn, Bd, Gz, Ddr en Asd...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Daniel »

En nog meer Zeeuwse CTA-rariteiten: bij deze CTA in Middelburg is zo te zien het flapje "Goes, Kruiningen-Yerseke" eruit gevallen...
Afbeelding

Op spoor 2 van Vlissingen Souburg was ook nog een compleet doorgedraaide CTA aanwezig, als ik 't zo zag vandaag zijn Goes en Vlissingen de enige stations op de Zeeuwse lijn waar alle CTA's naar behoren functioneren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Stefan »

De CTA die halverwege op spoor 1 hangt op Ddr klopte ook niet helemaal.. Om 3.39u vertrok de IC naar Rtd, Dt, Gvc, Ledn, Shl en Asd.. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Daniel »

Ligt er natuurlijk aan hoe laat dat erop stond hoe groot de fout is :P Kennelijk herkent 'ie het nachtnet nog als rijdend via Gvc i.p.v. Gv.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door playertwo »

Reiziger Ddrs schreef:En nog meer Zeeuwse CTA-rariteiten: bij deze CTA in Middelburg is zo te zien het flapje "Goes, Kruiningen-Yerseke" eruit gevallen...
http://www.ovronddordt.nl/forums/CTA_Mdb_2_270609.jpg
Ik zie Goes anders gewoon vermeld staan hoor. Ze hebben alleen het verkeerde flapje voorgedraaid, want die trein zou niet moeten stoppen op Arnemuiden, maar wel op Kruiningen-Yerseke.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Daniel »

Tja, dat zeg ik dus: dat flapje met Gs, Kry is eruit gevallen. Een treinsoort die non-stop Gs-Bgn doet is er immers niet, dus staat een combi op de CTA die alleen door missende flapjes kan ontstaan.

Maar zelfs zonder flapjes kan het mis gaan: de 693153 stond in Amf als IC naar Arnhem aangekondigd. Opvallender was echter de vermeldde stop in Wolfheze. Foto volgt als ik weer thuis ben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Stefan »

Reiziger Ddrs schreef:Ligt er natuurlijk aan hoe laat dat erop stond hoe groot de fout is :P Kennelijk herkent 'ie het nachtnet nog als rijdend via Gvc i.p.v. Gv.
Het was rond 3.30u in ieder geval. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Daniel »

De toegezegde foto: zelfs zonder flapjes gaat het nog mis, wat doet Wolfheze nu weer op deze CTA...
Afbeelding

En in Arnhem kwam ik deze intercity naar Tiel nog tegen...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21332
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Meltrain »

Tja, hij stopt niet in Arnhem Zuid. 8-)
(En volgens NS-logica (die voor 50% eigenaar van Syntus is) is het dan een Intercity. :mrgreen: )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door mb90 »

De stoptreinen vanaf Gilze-Rijen richting Breda worden allemaal aangegeven als Sneltrein i.p.v. Stoptrein. In principe goed, omdat er geen stations tussen liggen, maar dan had het een Intercity moeten zijn. :P
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Ardan »

Op spoor 3b in Zutphen staat de CTA ook al maanden op 'Intercity', terwijl daar alleen maar stoptreinen naar Oldenzaal en Winterswijk vertrekken... een IC die met een Lintje wordt gereden :lol:
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Vinny »

Ach dat doet me denken aan de vroegere strandexpress, van Zandvoort naar Amsterdam.

Die trein heb ik zowel als sprinter, als stoptrein, als sneltrein en als intercity aangekondigd gezien. De mooiste vorm vond ik:
"Sneltrein"
"Stopt ook te Overveen"
"Stopt niet te Haarlem-Spaarnwoude"

Ja als je dat zó moet gaan uitleggen, dan is het volkomen begrijpelijk dat de NS van die formule af wil... :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Suus »

Daarom heet het tegenwoordig dan ook een intercity :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Fles »

:neg:

Het is gewoon een schande dat iedere gare railbus die weleens een straattegel voorbij rijdt tegenwoordig gewoon "InterCity" heet :evil: Kap toch eens met dat gedonderjaag.

Alkmaar - Limburg, ja
Randstad - Noord/Oost, ja
Randstad - Arnhem - Nijmegen, ja
Randstad - Eindhoven - Venlo, ja

Maar een stoptrein, die met stoptrein-mat gereden wordt, en alleen Hollandsche Rading, Hilversum Sportpark en Bussum Zuid een IC noemen? Een stoptrein over een goeddeels enkelspoors lijntje, wat toevallig Terwijde en Vleuten overslaat op zijn volledige rit van wel VIJFTIG kilometer, een IC noemen? NS ben je wel lekker bij je hoofd? :neg:
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door ODRAIL »

Vinny schreef:Ach dat doet me denken aan de vroegere strandexpress, van Zandvoort naar Amsterdam.

Die trein heb ik zowel als sprinter, als stoptrein, als sneltrein en als intercity aangekondigd gezien. De mooiste vorm vond ik:
"Sneltrein"
"Stopt ook te Overveen"
"Stopt niet te Haarlem-Spaarnwoude"

Ja als je dat zó moet gaan uitleggen, dan is het volkomen begrijpelijk dat de NS van die formule af wil... :twisted:
Dan ken ik er ook nog eentje:

Weleens gezien in Amersfoort (helaas geen foto):
"Stoptrein"
"Stopt niet op tussengelegen stations"
"Utrecht"
:wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Daniel »

Ach, da's net zoiets als ze tegenwoordig in Utrecht voor de s17400 hebben:

Sprinter
stopt alleen in:

Veenendaal Centrum
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Suus »

Fles schreef:Maar een stoptrein, die met stoptrein-mat gereden wordt, en alleen Hollandsche Rading, Hilversum Sportpark en Bussum Zuid een IC noemen? Een stoptrein over een goeddeels enkelspoors lijntje, wat toevallig Terwijde en Vleuten overslaat op zijn volledige rit van wel VIJFTIG kilometer, een IC noemen? NS ben je wel lekker bij je hoofd? :neg:
Klein detail, hij stopt wel op Sportpark (lopend vanaf station Hilversum ben je er net zo snel), maar niet op Hilversum Noord.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Reiziger Delft »

Ik moest afgelopen vrijdag overstappen in Schiphol en daar is de situatie met de treinen richting Amsterdam Centraal ook nogal onduidelijk:

-De s2100 staat uiteraard aangeven als op vertrekstaten en CTA's als Intercity, deze stopt onderweg niet.
-De s3900 staat op de vertrekstaten (CTA's ook neem ik aan, maar niet gezien) als Intercity, die ook stopt in Lelylaan en Sloterdijk
-De s2600 daarentegen staat op de vertrekstaten aangeven als sneltrein, maar op die blauwe borden* en CTA's weer als Intercity.

Ik stapte uit een vertraagde IC2100, waarna ik op die blauwe borden* zag dat er vrij snel nog een Intercity naar Amsterdam Centraal kwam. Maar aangezien ik de tijden daar niet ken, was het dus nogal onduidelijk of dit een stoppende IC of niet was. (Ik moet naar Lelylaan). Ook omdat de 2600 dus juist als sneltrein op de vertrekstaten staat aangegeven.

Niet echt een duidelijke situatie dus.

*Die blauwe borden geven aan wat de eerstvolgende 2 treinen zijn met alleen eindbestemming en treincategorie en aan welke kant van het perron ze stoppen.

2100 = IC Vlissingen -- Rotterdam Centraal -- Schiphol -- Amsterdam Centraal (stopt niet tussen Schiphol en Amsterdam Centraal)
2600 = IC Den Haag Centraal - Schiphol -- Amsterdam Centraal (stopt in Lelylaan en Sloterdijk)
3900 = IC Hoofddorp -- Schiphol - Amsterdam Centraal - Lelystad (stopt in Lelylaan en Sloterdijk)
Laatst gewijzigd door Chauf21 op di 30 jun 2009, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: 's' voor treinserie gezet t.b.v. mouse-over
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Vinny »

@ Reiziger Delft: Helemaal met je eens. Zone- en flextreinen blijven natuurlijk sowieso wel lastig, omdat ze eigenlijk niet binnen de Nederlandse naamgevingssystematiek vallen, het Belgische systeem met L- treinen, IR-treinen en IC-treinen is wat dat betreft eigenlijk beter.

Overigens vind ik het bij de IC Utrecht-Almere niet erg dat dat ding IC heet. Per slot van rekening vormt die trein de snelste verbinding tussen de twee steden en is het het eenvoudigste manier om aan te duiden dat deze trein niet stopt te Hollandsche Rading, Hilversum Noord en Bussum Zuid. Er zal in ieder geval niemand daardoor in de verkeerde trein stappen en dat zou wel het geval zijn als je de verbinding Sprinter noemt zonder duidelijke indicatie dat de trein stations overslaat.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door Wubbo »

De situatie in Schiphol was een tijd geleden, toen er elk weekend geen treinen naar Amsterdam Zuid reden ivm de bouw van het tweede perron daar, nog leuker. Toen reed de toenmalige stoptrein 4600 (Almere Oostvaarders - Amsterdam C) extra door vanuit Amsterdam C naar Schiphol - Hoofddorp. Toen reed er dus nog een stoptrein op Amsterdam - Schiphol, die niet op tussengelegen stations stopte...

De oogst van gisteren: op Arnhem een Intercity naar Emmerich, Oberhausen, Duisburg, Dusseldorf en Nijmegen. Op Driebergen-Zeist stapte ik uit de Intercity naar Utrecht Centraal, Amsterdam Bijlmer Arena, Amsterdam Zuid en Breukelen.

Leuk, hangende flapjes ;-)
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Bericht door MdJ »

En je had nog een extra IC: De NO ging in zijn geheel naar Asd en vervolgens door naar Shl.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten