OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Suus »

Fles schreef:
Bee schreef:Dat eerste acht ik, zoals al eerder gezegd, niet haalbaar.
Want? In Duitsland kan het namelijk wel. Overal.
De regels voor ramkraakbeveiliging zijn hier zwaarder, zo moet de automaat in een afsluitbare ruimte staan. Bovendien zijn de regels voor het legen van de automaat ook zwaarder, waardoor er vaker gereden moet worden, er meer wisselgeld in de automaten moet en er dus hogere personeel- en transportkosten zijn. De extra meerwaarde die papiergeld zou hebben wordt zo volledig teniet gedaan door de zeer hoge kosten die het met zich meebrengt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Caspar »

Vanmiddag in een t4500 naar Amsterdam vanuit Hoorn werden er 2 zwartrijders gesnapt. Ik zag er eentje ter hoogte van Purmerend zich heel klein maken (gehurkt ineengedoken) in een hoekje van het achterste balkon van de motorwagen, zodat je hem niet goed kon zien. Eerst ging zijn telefoon nog over. Nadat vlak voor Zaandam de HC kwam, had ie pech, hij zag hem zitten. Nadat de uitstel van betaling was uitgeschreven kwam er vrij snel een andere jongen, en ik hoorde ze klagen over dat ze toch die boete hadden in gebrekkig Nederlands. Blijkbaar is spreiden over de trein een strategie als je met meer dan 1 persoon zwart wil reizen, en dan de HC zo lang mogelijk bezig houden zodat de andere personen niet meer gecontroleerd kunnen worden.

Ook wel grappig, maar eigenlijk sneu voor de persoon zelf: Vanmiddag stond er een oude vrouw onder aan een gewone trap. Voor de 1e trede pakte ze de leuning vast en bleef daar staan. Zegt er op een gegeven moment een andere vrouw: mam, dit is geen roltrap hoor, maar een gewone trap. Deze gaat niet vanzelf, je moet lopen...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Wubbo »

JWM schreef:Misschien is er ook een grote groep mensen die de trein juist links laat liggen omdat het zo'n gedoe is om aan een kaartje te komen...
Dat zou dan een groep reizigers moeten zijn die de afgelopen 10 jaar (ongeveer toen begon de sluitingsgolf van de loketten) is weggelopen. Dat kan nooit een grote groep zijn, over het algemeen zijn de reizigersaantallen namelijk gestegen.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Caspar »

In mijn naaste omgeving zijn er wel een aantal mensen die nog nooit of sinds een jaar of 20 nooit meer in een trein hebben gezeten. Als ik dan de reden vraag, krijg je antwoorden als: Grote kans om ergens 2 uur in een weiland te staan, hutje mutje opeen gepakt zitten in een trein. En rijen voor loketten of kaartjes automaten waardoor dat extra veel tijd kost. Nee dan liever de auto.

Ik weet nog te herinneren dat als je in de spits vanaf Alkmaar Noord ging vertrekken, je rustig 10 minuten extra kon uittrekken voor een kaartje aan het loket, omdat er dan minstens 15 mensen voor je stonden, en een automaat nog niet bestond. Denk dat dit soort herinneringen niet zo snel verdwijnen bij die automobilisten.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Dexter »

Zoiezo hoor je de meeste (en meest belachelijke) klachten van mensen die al 20 jaar geen trein van binnen hebben gezien of van mensen die 1x per jaar met de trein naar Schiphol gaan.

Vandaag weer een staaltje Nederlandse maatschappij anno 2009 meegemaakt. Na een ritje Asd-Gvc met 2x VIRM IV te hebben gereden, werd er in Gvc een viertje van de trein afgehaald en ben ik dus met een los viertje gekeerd naar Asd. In Ledn stopte ik dus in het midden, dichtbij de trappen. Bij cijferbordje 12, een eind verderop dus, was een vrouw verwoed bezig om nòg verder naar voren te lopen. Toen ze me een eind terug zag stoppen, kwam ze stampvoetend teruglopen.

Je hebt daar een paar minuten stationnement, dus ik stond naast mijn cabine en toen ze langskwam, zei ik nog: "Sorry mevrouw, langer is ie vandaag niet!" Vervolgens kreeg ik meteen de wind van voren: Wat ik wel niet dacht en of ik mezelf grappig vond, dat mijn gezicht haar niet aanstond en zo ging het van kwaad naar erger. De mensen achter haar deden maar een stapje opzij. Ik probeerde nog: "Maar meer hebben we niet meegekregen", maar nee ze bleef pisnijdig. Toen ze ingestapt was, vroeg ik nog aan de reizigers achter haar: "Heb ik soms wat verkeerds gezegd?" "Nee", zei er een, "Die is waarschijnlijk gewoon niet meer te redden!"

Nog wat bijzondere spots van vandaag: In de Zaanstraat stond een kort Bds-stammetje bestaande uit een Bds-2x ICRm A-loc en ik zag een 9200 rijden met een Traxx voorop, erachter een HLE 11 en in het midden tussen de gewone Hispeed ICRm-en 2x een blauwe ICRm A en 1 blauwe ICRm B.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Suus »

Ik zat vandaag in SGM-II 2124 die zijn slagjes reed in de s9500. Deze trein, die ik in de herfst van 2008 meerdere keren per week had in de s19500, toen nog als 2014, ziet er nieuw uit, ruikt nieuw en is comfortabel als een nieuwe trein :pos:

Verder gaat het met de sprinters op dezelfde manier als met de normale lightrails in de s9500, de conducteur blijft lekker binnen, zittend op een stoel. De machinist kijkt in de spiegel, laat een elektronische fluit horen door de omroep, en sluit vervolgens de deuren.

@Dexter: Die gecombineerde Hispeed/NS trein stond van de week ook al op de Watergraafsmeer, ik dacht dat het gewoon een of andere rangeeractie was, dus heb er verder niet meer aan gedacht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door mb90 »

De Benelux is nu al een bont gezelschap qua verschillende stammen, maar vandaag was het dus nog gekker. De genoemde kleurrijke stam reed in IC t9220 en 9221. Heb helaas geen foto kunnen nemen vanaf het werk. Wellicht morgen weer een nieuwe kans.
Laatst gewijzigd door mb90 op vr 17 jul 2009, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Daniel »

Bee schreef:@Dexter: Die gecombineerde Hispeed/NS trein stond van de week ook al op de Watergraafsmeer, ik dacht dat het gewoon een of andere rangeeractie was, dus heb er verder niet meer aan gedacht.
Haha, ik zag 'm daar afgelopen dinsdag ook al staan en dacht toen precies hetzelfde als jou :wink:

Wat betreft de sprinters in de s9500: gisteravond zag ik zelfs een setje van 2x SGMm-II in Gouda binnenkomen als t9579. Even eerder stoof trouwens een setje van 2x SLT door Gouda ri. Utrecht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Fles »

Vanmiddag had ik een IC van Ed naar Ut die onderweg al met een slakkengangetje ging vanwege een voor ons rijdende goederentrein. En ondanks een stop op Db hebben we ook nog bij het inrijden van Ut zeker 5 minuten stilgestaan achter dezelfde goederentrein. Bedankt profail! :pos:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Suus »

Reiziger Ddrs schreef:Wat betreft de sprinters in de s9500: gisteravond zag ik zelfs een setje van 2x SGMm-II in Gouda binnenkomen als t9579.
Tja, het is net zoals vroegâh, tot de introductie van de A32 reden er altijd 2 setjes van 2xPlan V tussen Gouda en Alphen, en in de spits reden er dan nog wat losse Plan V's. De treinen hadden altijd overcapaciteit (zelfs in de spits vaak genoeg zitplaatsen), maar niemand die het wat uitmaakte volgens mij, op een zeldzame dag met een SGM-III na was het altijd hetzelfde. Met de A32 kwam men er al snel achter dat zelfs een stelletje nog wel genoeg was voor het overgrote deel van de dag, 's avonds na de spits en in de weekenden. Maar blijkbaar gebeurt dat rangeren met stelletjes een beetje buiten de hoge bazen elders om, en besluiten ze dat in Alphen gewoon zelf hoe en wat ze dat doen. Nu de treinen tijdelijk uit Utrecht of Den Haag komen rijden er gewoon de hele dag lang twee stelletjes samen. En dat terwijl er in Gouda in het verlengde van spoor 11 nog wel een speciaal spoor ligt waar gedurende de dag enkele stellen kunnen staan. Daar stonden vroeger ook altijd wel een of twee Plan V'tjes.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door ODRAIL »

Bee schreef:
Reiziger Ddrs schreef:Wat betreft de sprinters in de s9500: gisteravond zag ik zelfs een setje van 2x SGMm-II in Gouda binnenkomen als t9579.
Tja, het is net zoals vroegâh, tot de introductie van de A32 reden er altijd 2 setjes van 2xPlan V tussen Gouda en Alphen, en in de spits reden er dan nog wat losse Plan V's. De treinen hadden altijd overcapaciteit.
Vroegâh (in de de jaren 1987 tot 1989 reisde ik bijna elke dag tussen Gouda en Waddinxveen) kon je in de spits in plaats van 2 setjes van 2x plan V ook wel een plan T tegen komen of soms een hondekop (2x 2 of 1x 4).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Suus »

Mja, ik ben uit '89 (en woonde van 90 tot dit jaar in Boskoop), dus van voor die tijd weet ik niets :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Oud forumgebruiker »

Dexter schreef:Nog wat bijzondere spots van vandaag: In de Zaanstraat stond een kort Bds-stammetje bestaande uit een Bds-2x ICRm A-loc
Dat stammetje rijdt al ongeveer een week tussen Asd en Dr v.v. (heen via Dv, terug via Ah), om voor de zoveelste keer internet in de trein te testen.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Caspar »

Wat mij opvalt is de hoeveelheid goederentreinen door Amsterdam centraal afgelopen week. Toevallig? Of heeft het ook te maken met de stremming van de Velsertunnel?
Ook viel me op dat Fyra al sinds een paar dagen zonder storingen op eigen kracht tussen Utrecht en Amsterdam zo nu en dan een ritje rijdt.
Oud forumgebruiker

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Oud forumgebruiker »

Heeft inderdaad te maken met de Velsertunnel, aardige hoeveelheid grindtreinen + he feit dat de afvaltrein nu via Asd (incl. omlopen) gaat i.p.v. Zd-Utg... En alle overige goederen naar en van Bvhc gaan nu via Utg-Zd.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Fles »

Caspar schreef:Ook viel me op dat Fyra al sinds een paar dagen zonder storingen op eigen kracht tussen Utrecht en Amsterdam zo nu en dan een ritje rijdt.
Testritjes he :) Hij rijdt overdag op en neer tussen Ehv en Br, en smorgens en savonds van en naar de Wgm :)
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door mb90 »

Vandaag was de 12 Benelux-stam opnieuw actief en wel in IC t9213, t9244 en t9245. De enige fotografeermogelijkheid voor mij was de t9244, alleen had ik precies pech dat er tijdens de passage bij Rtz een flinke regenbui met veel wind opstak met deze foto als resultaat:
Afbeelding

En de NS-blauwe rijtuigen:
Afbeelding
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door STF »

Ongeloofelijk dat zoiets in Luxemburg gewoon kan; een bedieningspaneel waar behoorlijk wat functies in de trein mee te regelen zijn, slechts afgeschermd door een doorzichtig deurtje met vierkantslot... Waarom dit niet gewoon in de conducteurscabine is gemonteerd, die zit er maar twee meter bij vandaan en heeft tenminste een deur met cilinderslot.

Afbeelding

Je kunt via dit paneel zelfs de noodrem door de hele trein buiten werking stellen en de pantograaf van de trekkende / duwende loc bedienen...

Waarom gaat zoiets in Nederland niet goed, maar in Luxemburg wel???
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Fles »

STF schreef:Ongeloofelijk dat zoiets in Luxemburg gewoon kan; Waarom gaat zoiets in Nederland niet goed, maar in Luxemburg wel???
Mja, dat kun je ook omdraaien he ;) Waarom is dat in Nederland wel ordentelijk afgeschermd en in Luxemburg niet?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Vinny »

In Nederland heb ik die kastjes ook wel eens redelijk onafgeschermd gezien anders. Al moet ik zeggen: ik let er nooit specifiek op. De volgende keer als ik het zie maar eens een foto van trekken :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Daan »

Wadlopers hadden ook iets dergelijks op het balkon hangen...
Oud forumgebruiker

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Oud forumgebruiker »

In Nederland heb je wel van die bedieningspanelen opd e balkons maar kun je er in wezen niet al te veel mee. In ICK bijvoorbeeld kon je er enkel de verwarming en lichten mee aan/uit zetten, en weer in en ander kastje omroepen en front-sluitseinen aan/uit zetten. Tamelijk onschuldig allemaal. In ICL kan het overigens nog steeds.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Suus »

Maar ICL houdt vakantie zover ik weet, aangezien de s14300 vanwege de vakantiedienstregeling niet rijdt.

Overigens heeft die serie op een zeer enkele uitzondering na wel elke keer netjes met ICL gereden toen het uit de s1500 werd gehaald, had het zelf niet verwacht, en heb er toch heel wat leuke ritjes mee gemaakt nog :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ja, als ik in augustus de zo-lang-op-gewachte OV-kaart krijg is het zeker één van de eerste dingen die ik ga doen :D - Als het nog rijdt, dan. De enig keer dat er geen ICL in reed was toen ze in Den Haag per ongeluk ICL en ICR met elkaar gehusseld hadden waardoor de ICL reed in t3557 en ICR in t14363 :')
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door STF »

Daan schreef:Wadlopers hadden ook iets dergelijks op het balkon hangen...
Maar wadlopers zijn in het jaar nul in dienst gekomen toen nog niet het halve land met een vierkantsleutel op zak liep, terwijl dit CFL materieel in 2006 in dienst gekomen is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten