OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Dexter »

KM46 schreef:De machinist van de t12518 zal vanochtend wel met zijn hoofd ergens anders geweest zijn, hij vergat op 08:17 Rta te stoppen. De trein reed in volle vaart het station voorbij. Twee minuten later het volgende omroepbericht: *Ding* *Dong* *Ding* Dames en Heren de intercity van 08:17 is tot onze grote spijt niet gestopt op dit station. U wordt verzocht de volgende (stop)trein te nemen in de richting Rotterdam Cetraal, deze vertrekt om 08:28.
Oepsie, die zal zich geschaamt hebben... Gebeurt elke machinist wel een keertje. Je kan nog beter een station voorbij rijden dan een rood sein. Al krijg je dan evengoed klachten, zeker weten op een druk station als Rta.

@Reiziger Ddrs: Mail mij even een leuke pasfoto van jou, dan print ik die een paar keer uit en hang ze in de personeelsverblijven van Ddr, Rtd, Gvc en Ut met de mededeling: 'Deze klant wil héél erg graag gecontroleerd worden!' :lol: (En dan wil ik vervolgens geen geklaag horen dat je ineens zovaak gecontroleerd wordt!)
Vallend blad maakt rails glad.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Dubbele P »

Geert schreef:
Dexter schreef:
Wubbo schreef:Een juk is gedefinieerd als een stoptonend sein, en je moet voor een stoptonend sein tot stilstand komen en niet ertegenaan. Zo simpel is 'ie. Een centimeter ervoor is goed, er tegenaan niet meer.
Nee ho even, kijk dit is nu precies wat discussies uitlokt: Een stootjuk zelf is niet gedefinieerd als stoptonend sein. Er is zelfs geen technische inrichting die het al dan niet aanraken van een juk signaleert, tenzij je het hele ding fors opschuift. Er ligt dan een 'potje' die dat signaleert, dezelfde dingen als die vlak na een lichtsein naast de baan liggen.
Sterker nog: het complete stootjuk komt niet voor in het seinenboek, noch in de wetgeving (zoals bijlage 4 van de Regeling Spoorverkeer waarin alle seinen zijn vermeld).
Een stootjuk komt niet voor in het seinenboek, net als gekruiste biels in het spoor. Het zijn namelijk ook geen seinen, maar extra veiligheden. Omdat beide gepaard gaan met een stopbord (wit-rood-wit met zwarte rand), betekent het gewoon dat er gestopt moet worden voor dit bord. Het kan overigens ook voorkomen op een losweg of toegangspoort of gewoon ergens tijdelijk in het spoor gestoken worden.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Dexter »

Dubbele P schreef:Omdat beide gepaard gaan met een stopbord (wit-rood-wit met zwarte rand), betekent het gewoon dat er gestopt moet worden voor dit bord.
Begrijpelijk, het ding staat er immers niet voor niks, zoals ze een paar jaar geleden bij Leonidas op Den Haag Centraal hebben gemerkt: Klant: "Heeft u ook truffels?" Verkoopster: "Ik zal even voor u achter kijken!" "Nee, de truffels zijn uitverkocht, maar er staat wel een Sprinter in het magazijn!"

Maar dan blijven we nog steeds zitten met het vraagstuk of we nu wel of niet tegen een stootjuk aan mogen parkeren, je blijft dan immers gewoon netjes voor het afsluitbord, oftewel het eigenlijke stoptonende sein.

Dat de wetgever (IVW in dit geval) niet duidelijk is en zich niet consequent aan zijn eigen wetten en seinregelement houdt, helpt ook niet echt mee. IVW weet zelf vaak niet waar en in welke situatie welke seinen of borden toe te passen.

Bijvoorbeeld: wie weleens langs het opstel(kop)spoortje bij Asdz rijdt ziet in dat spoor (op de dwarsliggers) een reeks kleine blauwe cijferbordjes liggen (zoals die ook langs de perrons staan) gevolgd door een afsluitbord, dus een stoptonend sein, maar wel op ruime afstand van het stootjuk. Rij je hier echter voorbij, dan is er weer geen sprake van een sts-passage. Sterker nog, als daar gerangeerd wordt met lange treinen, moet je er zelfs voorbij rijden, omdat je trein anders niet op het kopspoor past. Ze zijn er overigens gekomen nadat een Sprinter het stootjuk van Asdz aan barrels heeft gereden, maar deze bordjes mogen in deze situatie en deze vorm helemaal niet worden toegepast.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Geert »

IVW is niet verantwoordelijk voor de regelgeving (daar is het Ministerie van Verkeer en Waterstaat verantwoordelijk voor). IVW (Inspectie Verkeer & Waterstaat) is alleen verantwoordelijk voor het toezicht op de spoorsector (en andere transportsectoren). De plaatsing van bordjes is een aangelegenheid van de infrabeheerder (ProRail dus), en die besteden het over het algemeen uit aan een ingenieursbureau (die bedenkt waar de bordjes moeten komen) en/of een spoorbouwbedrijf (die plaatst de bordjes).

ProRail is dus verantwoordelijk voor de verkeerd geplaatste bordjes op Asdz. Kwalijke zaak trouwens, zoals de borden hier worden toegepast nodigen ze uit om voorbij gereden te worden en zou absoluut niet het geval mogen zijn (op die manier verliest een STS zijn autoriteit min of meer).
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Dexter »

@Geert: Ja, daar heb je helemaal gelijk in: het is Prorail die verantwoordelijk is voor het plaatsen van borden en die besteed dat inderdaad vaak uit, met als gevolg dat het steeds vaker voorkomt dat er dingen niet kloppen aan de infra. Het lijkt daarom ook alsof ze daar niet of nauwelijks voor op de vingers getikt worden, want het gebeurt steeds vaker en je ziet tegenwoordig de gekste dingen langs de baan.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Suus »

Ik zag vanochtend/vanmiddag op Duivendrecht een 1700 + 1800 met een ICRm-stuurstaand voorbij komen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Daniel »

Het kan altijd gekker: rond 16.45 uur zag ik op Utrecht OZ de DDM-1 Ooievaar met loc 1842 geparkeerd staan!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Geert »

Dexter schreef:@Geert: Ja, daar heb je helemaal gelijk in: het is Prorail die verantwoordelijk is voor het plaatsen van borden en die besteed dat inderdaad vaak uit, met als gevolg dat het steeds vaker voorkomt dat er dingen niet kloppen aan de infra. Het lijkt daarom ook alsof ze daar niet of nauwelijks voor op de vingers getikt worden, want het gebeurt steeds vaker en je ziet tegenwoordig de gekste dingen langs de baan.
Wellicht is het dan een idee om IVW een seintje te geven, zij dienen tenslotte ook toezicht te houden op ProRail. :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Suus »

Reiziger Ddrs schreef:Het kan altijd gekker: rond 16.45 uur zag ik op Utrecht OZ de DDM-1 Ooievaar met loc 1842 geparkeerd staan!
En ook die kwam door Duivendrecht vanmiddag :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Vinny »

ProRail is dus verantwoordelijk voor de verkeerd geplaatste bordjes op Asdz. Kwalijke zaak trouwens, zoals de borden hier worden toegepast nodigen ze uit om voorbij gereden te worden en zou absoluut niet het geval mogen zijn (op die manier verliest een STS zijn autoriteit min of meer).
Zou je een foto-reportage willen sturen inclusief toelichting per PB? Dan ga ik er volgende week werk van maken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Dexter »

Ik wens je veel succes, er zijn al sinds de bordjes geplaatst zijn al diverse managers van allerlei standplaatsen achteraan gegaan, maar tot nog toe is er niets veranderd. Zal eens kijken waar ik de papieren en mailtjes heb gelaten.
Vallend blad maakt rails glad.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten