OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Jurjen »

Ehm, ondertiteling?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Geert »

<dingdong>Test 2, 4, 6, 8, 10...
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Jurjen »

Ah, dat had ik er niet uitgehaald. ;-)
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door IC3 »

Vandaag weer eens met de trein gereisd en die reis liep niet zoals ik die zou verwachten. Om ca. 10.00 stond in Roosendaal langs spoor 4a een trein voor een besloten gezelschap, gereden met een VIRM. Waar die trein naar toe is gegaan is me een raadsel, dat was nergens aangekondigd en heb 'm ook niet weg zien rijden.

Mijn reisdoel was Middelburg en om daar te komen wilde ik de t2133 nemen, die helaas met vijf minuten vertraging stond aangekondigd. Al snel bleek dat ik niet de enige was die op dat idee gekomen was, gezien de vele wachtende reizigers, zeker na binnenkomst van de trein uit Zwolle. En toen, je raadt het al, kwam er een VIRM-IV voorrijden, die propvol was. Gelukkig paste ik er nog bij, maar van de reis zelf heb ik tot aan Goes niets gezien. Het is maar een geluk dat de nieuwe VIRM-treinen zulke brede trappen hebben, waar ik nog een 'zitplaats' wist te bemachtigen. De sfeer was wel goed in de trein, iedereen maakte er het beste van. Er waren reizigers uit Friesland, die naar eigen zeggen rond een uur of zeven daar vertrokken waren en al bij de overstap in Rotterdam geen plaats hadden... Met Kruidvatkaartjes én zomervakantie én weekeinde zou NS toch wel moeten begrijpen dat een iets langere trein wel op zijn plaats zou zijn. :x Onderweg geen omroep gehoord, geen excuses, niets. Zo laat NS zich niet van haar beste kant zien.

O ja, wat me ook opviel was dat ik bij het kopen van mijn kaartje aan het loket in Roosendaal ineens een nieuw model kaartje kreeg, zoals die ook uit de automaten met aanraakscherm komen. De lokettist vertelde dat ze nieuwe apparatuur hebben gekregen. Opvallend, zeker met de komst van de ov-chipkaart. Of zou het systeem van de loketten daar juist ook op voorbereid zijn?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Daniel »

Ah, dat is het dus met die kaartjes... vond het laatst al zo opmerkelijk toen ik in een trein een kaartje zag liggen in de "aanraakscherm-uitvoering" met de vermelding van de transactiekosten erop :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door M57 »

Al een behoorlijk aantal maanden worden er aan de verkoopbalies kaartjes uitgegeven van het nieuwe model. Het gaat nog maar om een deel van de balies.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Wubbo »

Het was eigenlijk niet de bedoeling dat er nog nieuwe kaartjes voor de verkoopbalies zouden komen, maar door het uitstel van de OV-chipkaart is het er uiteindelijk toch van gekomen. De printers van de verkoopbalies waren zo ver heen dat ze echt niet meer te repareren waren, vervangen kon ook niet meer (de printers van de gesloten loketten hebben een hele tijd als reserveprinters gefungeerd) dus moest er toch maar wat nieuws komen. Dat is dus dit geworden.
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door IC3 »

Hmm, zo'n vermoeden had ik al. Wel opvallend dat de talloze printers die door de loketsluitingsgolf van de laatste tien jaar niet toereikend waren. Die oude kaartjes die door een ratelende matrixprinter werden afgegeven hadden wel wat. :P
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Vinny »

In de intercity Amsterdam - Zandvoort v. 19.15 was een theatervoorstelling in het kader van 'Over het IJ-festival'. De kaartjes zijn gratis te bestellen op internet (morgen ook nog voor de liefhebber: www.overhetij.nl).
Was erg leuk. Vooral toen de actrice door het treinraam probeerde te klimmen bij Haarlem. Ik heb nog nooit zoveel mensen zo verbaasd zien kijken op het perron :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Ruben »

Een mcn van een bepaalde stoppert dacht op Apd nog wel ff koffie te kunnen halen in 45 sec. tijd. De wachtrij van 3 personen gooide echter roet in het eten dus hij droop maar af richting zijn trein die daardoor 30sec. te laat wegtufte.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Oud forumgebruiker

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Oud forumgebruiker »

IC3 schreef:Hmm, zo'n vermoeden had ik al. Wel opvallend dat de talloze printers die door de loketsluitingsgolf van de laatste tien jaar niet toereikend waren. Die oude kaartjes die door een ratelende matrixprinter werden afgegeven hadden wel wat. :P
Die kaartjes 'oude stijl' zijn nog te verkrijgen in de code-automaten. Ik had er laatst toevallig weer één toen ik een treinkaartje kocht op station Sloterdijk.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Suus »

Voor mensen die foto's zouden willen maken, er rijden sinds gisteren voor de komende weken weer reguliere treinen tussen Gouda en Alphen.

(Gisteren waren het twee losse Plan V's)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Oud forumgebruiker »

Misschien ook leuk: Zaterdags is s4700 in Uitgeest gekoppeld aan s3400 (Utg-Hn).
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Geert »

ziggy schreef:
IC3 schreef:Hmm, zo'n vermoeden had ik al. Wel opvallend dat de talloze printers die door de loketsluitingsgolf van de laatste tien jaar niet toereikend waren. Die oude kaartjes die door een ratelende matrixprinter werden afgegeven hadden wel wat. :P
Die kaartjes 'oude stijl' zijn nog te verkrijgen in de code-automaten. Ik had er laatst toevallig weer één toen ik een treinkaartje kocht op station Sloterdijk.
En ook bij diverse andere loketten, slechts bij een deel van de loketten worden de treinkaartjes-nieuwe-stijl verkocht.
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door IC3 »

^ Om het dan maar compleet te maken: ook bij de agentschappen, zoals postkantoren. :P
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Ennes »

ziggy schreef:Naja, ik kan wel snappen dat die meisjes dachten dat die trein in Zaandam stopte. De Intercity's uit Maastricht en Nijmegen stoppen er immers ook.

Lang leve de duidelijke formules van NS!
Lang leve de eigen verantwoordelijkheid van de reiziger en het plannen van zijn/haar reis.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Fles »

Ennes schreef:
ziggy schreef:Naja, ik kan wel snappen dat die meisjes dachten dat die trein in Zaandam stopte. De Intercity's uit Maastricht en Nijmegen stoppen er immers ook.

Lang leve de duidelijke formules van NS!
Lang leve de eigen verantwoordelijkheid van de reiziger en het plannen van zijn/haar reis.
Je realiseert je wel dat dit een belachelijk makkelijke afschuif-reactie is? Of moet ik dat nog gaan toelichten?
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Dexter »

Nou, je moest eens weten hoeveel mensen er als een blind paard in een bijna-vertrekkende trein springen zonder te kijken op de CTA's of de koersborden en zich als de trein eenmaal rijdt ineens realiseren dat ze in de verkeerde trein zitten.

Vandaag rond 17:30 uur stond op Rtd spoor 10 de V250 4608, roepnaam Fyra. Het was leuk om te zien dat er zich meteen een meute fotograferende mensen verzamelde, waaronder zelfs fotograferende NS-ers. Hoewel ik het een spuuglelijk ding vind, kon ik het zelf ook niet laten een paar foto's met m'n mobiel te schieten. :wink:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Vinny »

Je realiseert je wel dat dit een belachelijk makkelijke afschuif-reactie is? Of moet ik dat nog gaan toelichten?
We zijn in Nederland veel te veel verwend met een strak schema. Treinen stoppen of overal (sprinter) of nergens (intercity). Kijk eens in het buitenland: dan moet je echt gedetailleerd op het vertrektijdenbord kijken, omdat de tussenstations per treinserie kunnen afwijken...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Caspar »

Maar daar verandert het bijna nooit. Het zelfde patroon rijdt een trein vaak al meer dan 10 jaar zo. Net als dat het natuurlijk een begrip is voor veel reizigers dat de trein naar Enkhuizen ook in Zaandam en Purmerend stopt, wat natuurlijk jaren zo is geweest, en voor die pubers hun hele leven al zo is geweest.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Suus »

Vinny schreef:
Je realiseert je wel dat dit een belachelijk makkelijke afschuif-reactie is? Of moet ik dat nog gaan toelichten?
We zijn in Nederland veel te veel verwend met een strak schema. Treinen stoppen of overal (sprinter) of nergens (intercity). Kijk eens in het buitenland: dan moet je echt gedetailleerd op het vertrektijdenbord kijken, omdat de tussenstations per treinserie kunnen afwijken...
Dus, moeten we dat in Nederland dan ook maar invoeren? Kom op zeg, een van de beste eigenschappen van de dienstregeling in Nederland is dat deze voor de reiziger zeer transparant is. Er zijn wat uitzonderingen, maar over het algemeen weet een reiziger die vaker dan eenmalig met de trein gaat al snel hoe het werkt, omdat er zo'n helder schema ligt. We zijn niet verwend, dat is juist waar de reiziger op zit te wachten!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Vinny »

Moet je vooral in Polen kijken, daar rijdt van de ene op de andere dag helemaal geen trein meer...

totdat er weer een regionale overheid is die boos wordt en de vervoerder een zakje met euro's geeft... :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Vinny »

Kom op zeg, een van de beste eigenschappen van de dienstregeling in Nederland is dat deze voor de reiziger zeer transparant is.
Een transparante dienstregeling is een middel, geen doel. Ik ben zelf dan ook een voorstander van het IC-flex model, wat in de jaren '80 en in het buitenland gebruikerlijker is dan hier. Een TGV die één keer per dag ook op Lamballe stopt: Heerlijk, dat scheelt weer een buitengewoon reizigersonvriendelijke overstap ergens in de provincie op een boemeltreintje. En doorgaande reizigers naar Brest nemen gewoon de TGV van een uur later, die non-stop rijdt... :D
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Oud forumgebruiker

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Oud forumgebruiker »

Vinny schreef:Moet je vooral in Polen kijken, daar rijdt van de ene op de andere dag helemaal geen trein meer...

totdat er weer een regionale overheid is die boos wordt en de vervoerder een zakje met euro's geeft... :mrgreen:
Laten we vooral Polen als voorbeeld nemen... :wink:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je treinreiservaringen in juli 2009

Bericht door Wubbo »

Of Frankrijk. Ik ben geen onervaren reiziger, maar hoe laat in Frankrijk een trein gaat is mij nooit duidelijk geworden. Geen enkele regelmaat, noch in frequentie noch in stoppatroon. Ik heb met een forumgenoot een half uur op een Parijs station staan kijken naar hoe het werkte, maar we kwamen er met zijn tweeen niet uit. Laat staan dat een normale reiziger het dan moet begrijpen.

Het enige dat ik in Frankrijk begrijp zijn de metro en RER rond Parijs. En laten die nou weer wel in een regelmatige dienstregeling rijden ;-)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten