Pagina 1 van 10

(BTM) OVer je reiservaringen in juli 2009

Geplaatst: wo 01 jul 2009, 12:15
door Wubbo
Nieuwe maand, nieuw topic, nieuwe meldingen!

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2009

Geplaatst: wo 01 jul 2009, 16:19
door Meltrain
Alliance 813 reed vanmiddag op RET-lijn 76. :o
Normaal rijden hier Citaro's.

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2009

Geplaatst: wo 01 jul 2009, 17:41
door mb90
Het regende RET-Alliances uit de 800-serie vanmiddag op het Zuidplein, terwijl je er nogmaal incidentieel eentje ziet.

De al genoemde 813 op lijn 76 en daarna op lijn 73, de 802 op lijn 61, de 819 op lijn 72, de 827 op lijn 69 en de 808 op lijn 48 (net als 73/76 een Citarolijn).

Ook had Irisbusje 6032 van Arriva er geen zin in en reed Amba 8329 op lijn 173 van 16:45 uur van Rotterdam naar Zuid Beijerland. Deze is nogal last-minute opgetrommeld, want hij kwam met +5 buiten dienst aan bij het Zuidplein en vertrok met +9.

Wat koelen de airco's van de RET-Citaro's trouwens goed. Het was lekker koel in de bussen vandaag. 8-)

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2009

Geplaatst: wo 01 jul 2009, 17:54
door Meltrain
Ze kunnen in elk geval nooit zo goed koelen als de Flexity Outlooks van de MIVB. 8-)
Eerst buiten of in een PCC zweten en vervolgens in een Flexity Outlook satppen, kan hoofdpijn opleveren. :P

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2009

Geplaatst: wo 01 jul 2009, 18:47
door Jurjen
Waarom rijden in Alkmaar bussen in opdracht van de provincie Overijssel? (Ofwel: wat is de reden van de komst van bussen uit Deventer naar Alkmaar e.o.?) Zijn er in elk geval 2 volgens mij.

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2009

Geplaatst: wo 01 jul 2009, 19:24
door Suus
Wat zijn die Procity busjes toch een lachwekkende dingen :lol: Wie die onzin heeft bedacht moet er zelf eens een ritje van 45 minuten in dat ding gaan maken :|

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2009

Geplaatst: wo 01 jul 2009, 20:07
door Daniel
Vanmiddag trof ik, voor de variatie, weereens een bus met defecte airco in Utrecht. Stand van deze week tot nu toe is één werkende airco op zes bussen.
En wat worden die dingen dan bloedheet zeg... toen ik uitstapte dacht ik iets van lekker koel buiten :P Zelfs m'n bus in Dordt was nog koeler en daar zit geen airco in, net als dat de dakluiken amper open kunnen.

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2009

Geplaatst: wo 01 jul 2009, 20:45
door Chauf21
Jurjen schreef:Waarom rijden in Alkmaar bussen in opdracht van de provincie Overijssel? (Ofwel: wat is de reden van de komst van bussen uit Deventer naar Alkmaar e.o.?) Zijn er in elk geval 2 volgens mij.
Voor de zomerdienstregeling schijnen meer bussen nodig te zijn. Dat ze bussen uit Overijssel gestuurd hebben, schijnt niet helemaal de bedoeling te zijn :lol:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2009

Geplaatst: wo 01 jul 2009, 20:49
door Daniel
Huh, dan doen ze toch echt iets verkeerd lijkt me... als je meer bussen nodig hebt om minder vaak te rijden. Keringen komen kennelijk erg slecht uit dan.

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2009

Geplaatst: wo 01 jul 2009, 20:50
door Ruben
Wat is dan nog het nut van minder rijden, of denk ik nu zo gelimiteerd dat ik de besparing grotendeels op personeels + materieelkosten zag? :D

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2009

Geplaatst: wo 01 jul 2009, 20:54
door Chauf21
Ze kunnen ook andere bussen nodig hebben (geledes of hogevloer eruit, ofzo), meer lijnen hebben gekregen (strandlijnen, ofzo) of uitbesteed werk zelf uitvoeren. Er zijn genoeg dingetjes die achter de schermen kunnen veranderen waardoor kosten bespaard kunnen worden zonder dat je daar als reiziger veel van merkt. Verder ben ik niet heel bekend met de precieze handelswijzen in het Noord-Holland, dus vraag me niet naar alle details ;)

Connexxion Tours rijdt door het gehele land veel meer OV-ritten dan menigeen denkt :)

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2009

Geplaatst: wo 01 jul 2009, 21:01
door Daniel
Maar was het voornaamste doel van de zomerdiensten niet juist om minder personeel nodig te hebben, waardoor de chauffeurs ook met vakantie kunnen?
Goed, dat hangt natuurlijk ook af van de gemiddelde leeftijd van het personeel: in Dordrecht heeft Arriva 's zomers juist personeel over doordat er relatief veel ouderen zijn die niet persé in de schoolvakanties met vakantie willen.

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2009

Geplaatst: wo 01 jul 2009, 21:06
door Chauf21
Het is niet zo dat er ritten geschrapt gaan worden omdat er zo nodig chauffeurs op vakantie willen. Niet iedere garage heeft ook aparte vakantiedienstroosters. Het zit 'm meer in bezetting en efficiëntie. Zo heel goed bestudeer ik verschillende roosters niet, maar het zou ook nog kunnen dat er verschil in rijtijden zit. Door minder drukte op de weg kan je ritten ineens in minder tijd afleggen, wat weer kan leiden tot andere (en voor die periode efficiëntere) omlopen, waarmee je weer wat diensten (dus chauffeurs) kan uitsparen.

En ja, alles zit ook in elkaar verweven en 1+1=2; de vakantiedienstregeling en vakantieplanning gaan inderdaad heel mooi samen.

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2009

Geplaatst: wo 01 jul 2009, 21:07
door Ardan
In Deventer wordt inmiddels met een halfuursdienstregeling gereden ipv elk kwartier (hetgeen voor mijn lijn 3 heel erg slecht uitpakt als ik naar de trein ga, maar dat is wat anders.) Dus ja, ze hebben hier bussen te veel en die worden blijkbaar naar Alkmaar gebracht..

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2009

Geplaatst: wo 01 jul 2009, 21:17
door Suus
TCR Waterland had voor Arrivalijn 106 O405G met het nummer 396 uit de kast getrommeld. Opmerkelijk, aangezien deze lijn normaal gesproken gewoon door Arriva wordt gereden.

Verder in de arrivabussen een mededeling over werkzaamheden afgelopen weekend (goh, actueel) bij een bepaald kruispunt op de N247, waardoor ALLE buslijnen grote vertragingen zullen oplopen en er absoluut geen garantie voor overstappen is.

Hoe kan een stadsbus in bijvoorbeeld Purmerend nu grote vertraging oplopen als hij kilometers van de wegwerkzaamheden uit de buurt blijft :?

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2009

Geplaatst: wo 01 jul 2009, 21:36
door Daniel
Wat betreft de zomerse rijtijden: da's nou juist iets waar ze hier absoluut niks in aangepast hebben. Sterker nog, ze hebben tegenwoordig de zomer- en winterdienst dusdanig gelijkgetrokken dat er nieteens meer aparte vertrekstaten of kolommen op de vertrekstaten voor zijn. D'r staan simpelweg voetnoten met "rijdt niet in de zomervakantie" en bij een enkele rit aan het einde van de avondspits "rijdt alleen in de zomervakantie" omdat die overgang net wat anders verloopt 's zomers.
Over het algemeen is de situatie hier dus zo dat 's zomers de helft van de ritten vervalt. Op zaterdag wordt het voor mijn lijn 3 bv. 07 37 i.p.v. 07 22 37 52. Doordeweeks is 't wat minder mooi omdat 3 en 4 dit jaar voor het eerst tussen 9.00 en 18.00 uur 3x/uur gaan rijden in de zomer i.p.v. 2x/uur.

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2009

Geplaatst: wo 01 jul 2009, 22:27
door Stefan
Bee schreef:TCR Waterland had voor Arrivalijn 106 O405G met het nummer 396 uit de kast getrommeld. Opmerkelijk, aangezien deze lijn normaal gesproken gewoon door Arriva wordt gereden
TCR rijdt als het goed is een aantal ritten op de 106, 's middags. ;)

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2009

Geplaatst: do 02 jul 2009, 08:08
door Daniel
En ja hoor: de eerste vroege ochtend nadat het ding overgekomen is was het gelijk bingo... trof dus vanmorgen de Arriva 557 op m'n lijntje 3 naar het station :D Keurig met Dordtse bestemmingen trouwens (die zaten oorspronkelijk nooit in de Groningse bussen) en ook de halteaankondinging op 't TFT-scherm was alsof 'ie al maanden hier reed.

Het leukste is nog wel dat ik vrijwel altijd dezelfde omloop tref als ik heen en terugreis, dus vanmiddag mag ik er waarschijnlijk weer mee mee :)

Owja, voor eventuele 557-jagers: volgens omloop rijdt 'ie elk uur rond .30 van het station ri. Crabbehof en rond .10 vanaf het station ri. Oudelandshoek.

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2009

Geplaatst: do 02 jul 2009, 16:20
door Meltrain
[huil-modus]Mijn favoriete tram (ZGT 703) is van remise Hilledijk naar Kralingen verhuisd. :(
Ik zag hem tenminste vanmiddag op lijn 8 huilen.[/ huil-modus]

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2009

Geplaatst: do 02 jul 2009, 16:21
door Karl
Ja, en dan?

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2009

Geplaatst: do 02 jul 2009, 16:23
door Meltrain
Dat hij niet meer op de lijnen 2 en 20 rijdt. :(
(Sorry, ik had even zin om overdreven te doen. ;) )

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2009

Geplaatst: do 02 jul 2009, 19:41
door MdJ
De 7812 (maar het zou ook 7912, weet niet zeker) van Arriva kwam langs de VAR (Bussloo) met op het display "15 Groningen CS". Wat moest die daar :shock: Een ritje op lijn 507 zal wel niet :mrgreen:

Dat is A) redelijk uit de buurt en B) een ritje van TSN gebeurd meestal met een rondje Maten. C) Een afrit voor Apeldoorn (A50 uit Groningen gezien) is er niet echt in de buurt...

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2009

Geplaatst: do 02 jul 2009, 20:54
door webguy
K kwam gisteravond bij het eindpunt Statenkwartier, van tram 17 (en spitstram 10) een opeens tram 11 tegen. Die komt daar ook bijna langs, maar tram 11 hoort richting HS te gaan. Die tram 11 bleef voor ons, maar vervolgde bij de Laan van de Meerdervoort over het traject van tram 3. Er zaten gewoon mensen in, dus misschien had 'ie verkeerde afslag genomen, of was er een stremming :P

Verder Japanse tafarelen op Den Haag CS voor tram 9: er liep letterlijk 5 a 6 man om mensen in de trams te proppen, deuren te sluiten en voordat mensen instapten hun kaartje te stempelen... Het was dan ook erg druk in de tram :) Mja, wat wil je met dit weer...

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2009

Geplaatst: do 02 jul 2009, 22:13
door Suus
De stremming van Schiphol was nog niet bekend, of het busstation van Station Bijlmer ArenA stond helemaal vol. De eerste twee perrons (voor de Zuidtangent) stonden helemaal vol, en ook de zijkant bij de Burger King, Doner Company en Kiosk stonden helemaal vol met wachtende mensen en hutkoffers. Buschauffeurs toeterden om ongelukken te voorkomen. Een paar "slimme" chauffeurs dachten hiermee geld te kunnen verdienen, en probeerden mensen ritjes naar Schiphol aan te smeren. Jammer voor ze dat de politie eraan kwam, en dat ze uiteindelijk zelf iets moesten kopen: een dikke vette prent. Een van de GVB-buschauffeurs vond een slanke roodharige politieagent wel erg aantrekkelijk, en stopte even om te vragen of hij ook een bon mocht, dan kon hij van het roodharige uitzicht genieten.

De TCR Integro nummer 75 op weg naar Hoorn is nooit verder gekomen dan halverwege Zuid-Oost. Hij stond op een bushalte, afgezet met pilonnen, en een busje van Technoservice Nederland, terwijl hij gepasseerd werd door de eerstvolgende bus op dezelfde lijn.

Connexxion in 't Gooi heeft moeite verschillende bussoorten uit elkaar te houden. Het is de bedoeling dat de Integro's, die extra zijn, op lijn 202 rijden, en de Man Lion's City bussen op de overige lijnen. In de praktijk zijn lijn 101, 102 en 202 een mengelmoesje van Lion's City bussen en Integro's. Verder een MAXX Ambassador uit de 8800 serie op een streeklijn uit Almere naar het Holendrechtstation.

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2009

Geplaatst: do 02 jul 2009, 22:57
door Ruben
Het DRIS op Apeldoorn is weer eens veranderd. Ze gaan constant van kleine letters veranderen naar blok en terug. Nu is kennelijk weer een fase van Blokletters, waardoor de helft van de bestemming eraf valt. Ook gaf ie voor alle bussen een vertraging van 6 minuten aan toen ze al weg waren. We hebben verder in de aanbieding 3 bussen 90 naar Epe om 23:05 en 3x 91 naar Arnhem om 23:17.