OVer je treinreiservaringen in augustus 2009

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OVer je treinreiservaringen in augustus 2009

Bericht door Ennes »

playertwo schreef:
Ennes schreef:
door playertwo op vr 14 aug 2009, 17:47

Vanmiddag een aanrijding tussen Vught en Boxtel............
Maarja zolang we niet verder kunnen denken als alleen vanuit onze eigen egoistiche redenering, zullen we altijd vrolijk door blijven mopperen bij een stremming.
Ik zat zelf in de s3600, maar als je goed gelezen had had je dat ook wel kunnen zien. Als men overigens gewoon op tijd was vertrokken, hadden alle doorgaande reizigers uit de s800 30 minuten minder lang onderweg geweest dan nu het geval was, wat daar egoïstisch aan is weet ik niet, wel dat het NS een hoop geld scheelt.
Wat ik met mijn post dus wilde zeggen, vandaar dat ik ook het woordje "WE" gebruikte, om daar een groot deel van de gebruikers mee aan te duiden, dat er bij een ongeplande stremming zoveel zaken meespelen, dat het erg makkelijk gezegd is dan had men het maar zus of zo moeten doen, precies eender is het met bus inzet, vaak verwacht men dat elke conducteur een opblaasbus in zijn achterzak heeft zitten, om de gestrande reizigers gelijk per bus te kunnen afvoeren.

er worden zeker wel eens verkeerde beslissingen genomen, dat zal ik niet ontkennen, maar zeker in de chaotische situatie na bv een aanrijding, zal echt iedereen zijn best doen om de reizigers zo snel mogelijk weer op weg te krijgen, en ze acht niet een half uur langer laten wachten omdat ze het zo leuk vinden!

Dus vaak is een beetje begrip voor de betrokkenen, zowel op de baan als op de post denk ik niet zo'n hele grote moeite!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in augustus 2009

Bericht door STF »

Dexter schreef: Ik heb een hekel aan mensen die de deuren openhouden. Bij VIRM denken ze: Ha, die deur gaat vanzelf weer open. Dan denken ze dat alle treinen wel zoiets zullen hebben en vervolgens gaat het mis. Want bij inklembeveiliging gaat de deur alleen bij (voldoende) tegendruk weer open of als het obstakel dat er tussen zit, groot genoeg is om gedetecteerd te worden. Een hand, arm of been wordt opgemerkt, maar een pols niet, die is te smal.
Dan is toch eigenlijk dat systeem niet veilig, als een pols niet wordt opgemerkt?

Nou kun je een systeem nooit helemaal dekkend krijgen; een vrouw viel om met haar rollator tijdens het uitstappen uit de tram in Amsterdam, de deur sensoren zagen de vrouw en de rollator niet tussen de deur liggen. De deur probeerde telkens te sluiten en opende dan weer omdat de klembeveiliging wat herkende. Gek genoeg zag de bestuurder ook niks in zijn camera's en spiegels want hij schakelde dwangsluiten in omdat de deur maar niet dicht leek te gaan, dan gaat de deur luid piepend dicht staan "beuken". Toen heb ik de noodontgrendeling van de deur maar gebruikt en via de nood-intercom aan de bestuurder uitgelegd wat er aan de hand was. En uiteraard die vrouw van de grond geholpen. Je zou toch zeggen dat een op de grond liggend persoon inclusief rollator wel opgemerkt zouden moeten worden door sensoren...

Bestuurder nog "aangebrand" dat ik de noodontgrendeling had bediend... Wat een aansteller, ff de hendel terugklappen en op het eindpunt een nieuwe sticker / verzegeling erop dat is alles.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in augustus 2009

Bericht door Daniel »

Dexter schreef:Wellicht heeft het ook iets met een brugopening te maken, of idd wachten op andere treinen. Ik heb vandaag geen 2100 gereden, maar morgen wel dus dan zal ik eens kijken op m'n dienstkaartje hoe het zit.
Door een brugopening doe je natuurlijk niet langer over Rotterdam - Zwijndrecht bij gebrek aan bruggen die open kunnen :mrgreen:
En zoals ik al schreef: het moet dus haast wel wachten op de kruisende s2200 zijn waarvoor in Zwijndrecht lang stilgestaan wordt, maar waar'ie dan tussen Rotterdam en Zwijndrecht op moet wachten... ben benieuwd of je dienstkaartje licht in de duisternis brengt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je treinreiservaringen in augustus 2009

Bericht door Dexter »

Reiziger Ddrs schreef:ben benieuwd of je dienstkaartje licht in de duisternis brengt.
Niet echt iets bijzonders, Rtd v was gewoon '33 en in Zwd was het als volgt a: '48 en v: '52. Naast dat lange stationnement hebben ze dus gewoon de rijtijd opgerekt, wat idd te maken had met het wachten op de kruisende 2200 richting Rtd, want die vertrok van spoor 3. In de praktijk stond ik trouwens 7 minuten op Zwd, want ik was er al om '45. Ben 140 blijven rijden, omdat het met de 701900, 2200 en 5100 maar net aan was met de rijtijd en ik dacht dat dat met de 2100 dus ook wel zo zou zijn. Bleek dus niet het geval... :wink:
STF schreef:Dan is toch eigenlijk dat systeem niet veilig, als een pols niet wordt opgemerkt?
Je kan zo'n systeem ook zo gevoelig afstellen dat zelfs een potlood tussen de deuren wordt gedetecteerd, maar dan zou een trein/metro/tram helemaal nooit meer wegkomen van een station/halte, vooral in de spits. Om nog maar te zwijgen hoe storingsgevoelig zulke deursystemen dan zijn. Trouwens, mensen hebben ook nog zoiets als een eigen verantwoordelijkheid. En je zei het zelf al:
STF schreef:Nou kun je een systeem nooit helemaal dekkend krijgen
Over jouw verhaal van die vrouw in de tram: Wat een belachelijke reactie van die trambestuurder. Hij had juist dankbaar mogen zijn dat je de noodontgrendeling had gebruikt. Voor hetzelfde geld waren er ongelukken gebeurt en dan had hij voor de rechtbank gestaan.
Laatst gewijzigd door Dexter op zo 16 aug 2009, 15:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Vallend blad maakt rails glad.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: OVer je treinreiservaringen in augustus 2009

Bericht door M57 »

Vanochtend zag ik te Rtd twee locs van Rotterdam Rail Feeding met wat wagens aan de haak, alsmede twee RandstadRailvoertuigen. 8-) De trein reed richting Sdm.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OVer je treinreiservaringen in augustus 2009

Bericht door Justin »

Zo, morgen eindelijk weer na lange tijd vanaf Zwd de s2100 pakken. Mag weer naar Ede :P.

Ik had niet verwacht dat er weer 2x werkzaamheden waren op Ddr-Rsd/Bd. Merk het alleen morgen dus nog, want weekend erop ben ik aan het bivakkeren in Es en Aml voor een langere tijd. Sta er wel van te kijken dat er een 701900 rijdt!
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je treinreiservaringen in augustus 2009

Bericht door Fles »

Justin schreef: Mag weer naar Ede :P.
Hoe vroeg ben je daar? :)
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OVer je treinreiservaringen in augustus 2009

Bericht door Justin »

welnu, ik neem de s3100 van 9.07 vanaf Utrecht, dus reken maar uit ;).
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je treinreiservaringen in augustus 2009

Bericht door Fles »

Pfff ik ben minimaal anderhalf uur vroeger :lol:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in augustus 2009

Bericht door Daniel »

Dexter schreef:In de praktijk stond ik trouwens 7 minuten op Zwd, want ik was er al om '45.
Je was daarin niet de enige: zag er zelf ook nog eentje om 16.45 uur in Zwijndrecht aankomen.

En tja, het klinkt natuurlijk wel geinig dit... "Dames en heren, over enkele ogenblikken station Zwijndrecht. Na Zwijndrecht rijdt deze trein verder als intercity naar Rotterdam Blaak, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag HS en Den Haag Centraal". Zelfs na de grote aanpassingen als de HSL een keer in dienst is zijn er nog niet zo "veel" stops tussen Dordt en Rotterdam.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je treinreiservaringen in augustus 2009

Bericht door Caspar »

Heb er eentje in de trend van de berichtjes van Fles:

Ik zat in de ICE vanmiddag, en ineens kwamen we vlak voor de aansluiting voor Maarn tot stilstand, en zag ik vanuit mijn ooghoeken na een minuut of 2 een sprintertje uit Rhenen voor onze ICE kruipen. Hier achteraan gesukkeld, en in Driebergen Zeist eromheen gegaan.

Verder kreeg ik vanavond bij het vervangend vervoer naar Zaandam bij Amsterdam Sloterdijk last van plaatsvervangende schaamte, bij het optreden van het PeukieBakkieTukkie- team nu bekend als S&V. Het leek erop alsof ze al vanaf 6 uur 's ochtends waren begonnen zo chagrijnig en op een extreem kinderlijke manier waren ze bezig daar. Een van die vrouwen zei dat ze dacht dat ik haar omver zou lopen, terwijl ik toch echt bijna 2 meter langs haar voorbij liep. :roll: Ook begon 1 vent te schreeuwen als een gek dat we niet naar een bus mochten lopen om daar in te stappen, terwijl 10 meter verderop een collega stond te roepen: mensen voor Zaandam, deze bus hier!

Tot slot een vraag: In de ICE naar Amsterdam kwam vanaf Maarssen de snelheid op 148km/u te liggen en net voorbij Breukelen zag ik dat ie even piekte op 152km/u en pas bij Abcoude kwam voor het eerst de snelheid onder de 140km/u te liggen. Wanneer grijpt de ATB in?
Laatst gewijzigd door Caspar op zo 16 aug 2009, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je treinreiservaringen in augustus 2009

Bericht door Fles »

Caspar schreef:Heb er eentje in de trend van de berichtjes van Fles:

Ik zat in de ICE vanmiddag, en ineens kwamen we vlak voor de aansluiting voor Maarn tot stilstand, en zag ik vanuit mijn ooghoeken na een minuut of 2 een sprintertje uit Rhenen voor onze ICE kruipen. Hier achteraan gesukkeld, en in Driebergen Zeist eromheen gegaan.
Het gebeurt ook andere mensen dan Fles :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in augustus 2009

Bericht door Suus »

De sprinter uit Veenendaal/Rhenen staat ook vaak genoeg bij De Haar stil omdat de intercity vertraagd is. Als er een traject in Nederland is waar vier sporen welkom zijn, is het wel Utrecht - De Haar Aansluiting, en misschien zelfs nog wel door tot Ede-Wageningen of Arnhem.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je treinreiservaringen in augustus 2009

Bericht door Fles »

Bee schreef:De sprinter uit Veenendaal/Rhenen staat ook vaak genoeg bij De Haar stil omdat de intercity vertraagd is. Als er een traject in Nederland is waar vier sporen welkom zijn, is het wel Utrecht - De Haar Aansluiting, en misschien zelfs nog wel door tot Ede-Wageningen of Arnhem.
True :) Ligt ook ni de lijn der verwachting na de viersporigheid Asd - Ut en Ut - Htn :pos:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in augustus 2009

Bericht door Suus »

Vergeet Wd - Ut niet, wat ook al vergevorderd is (op de brug over het A'dam-Rijnkanaal na dan).

Het is iig de laatste tak nu die nog niet viersporig in Utrecht aankomt en waar ook nog geen werken aan zijn om het viersporig te krijgen, maar de dienstregeling is vrij problematisch met allerlei opmerkelijke terugsteekacties (Maarn -> Ede bijvoorbeeld)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: OVer je treinreiservaringen in augustus 2009

Bericht door Oud forumgebruiker »

Caspar schreef:Tot slot een vraag: In de ICE naar Amsterdam kwam vanaf Maarssen de snelheid op 148km/u te liggen en net voorbij Breukelen zag ik dat ie even piekte op 152km/u en pas bij Abcoude kwam voor het eerst de snelheid onder de 140km/u te liggen. Wanneer grijpt de ATB in?
Was Asd-Ut niet 160 km/h?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je treinreiservaringen in augustus 2009

Bericht door Fles »

ziggy schreef:Was Asd-Ut niet 160 km/h?
Nog niet
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je treinreiservaringen in augustus 2009

Bericht door Vinny »

^^ Dat zou per 1 augustus worden ingevoerd. Althans, er is de afgelopen maanden best wel veel herrie in de tent geweest om die spoorlijn op 160 km/h te krijgen. Er is zelfs een manager voor aangesteld. Nou dan weet je het wel :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je treinreiservaringen in augustus 2009

Bericht door JWM »

Bee schreef:maar de dienstregeling is vrij problematisch met allerlei opmerkelijke terugsteekacties (Maarn -> Ede bijvoorbeeld)
Een reisje Veenendaal Klomp <> Maarn is ook vrij problematisch overdag met reizen via Utrecht Centraal. Maken er veel mensen misbruik van door bijvoorbeeld een kaartje vanaf Veenendaal de Klomp naar Maarn te kopen om in Utrecht te raken :D
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in augustus 2009

Bericht door Daniel »

Eentje in de categorie "beetje onhandig"... op station Dordrecht Zuid had men blauwe vertrekstaten opgehangen met de vertrektijden van de vervangende bussen. Deze bevonden zich echter in de borden met vertrekstaten die op het perron staan, wat vanwege de werkzaamheden met hekken was afgesloten :roll:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je treinreiservaringen in augustus 2009

Bericht door ODRAIL »

Reiziger Ddrs schreef:Eentje in de categorie "beetje onhandig"... op station Dordrecht Zuid had men blauwe vertrekstaten opgehangen met de vertrektijden van de vervangende bussen. Deze bevonden zich echter in de borden met vertrekstaten die op het perron staan, wat vanwege de werkzaamheden met hekken was afgesloten :roll:
Ik heb hetzelfde ook eens gezien station Gouda en Rotterdam Centraal (voor de verbouwing).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in augustus 2009

Bericht door Suus »

Die reis (Veenendaal-De Klomp - Maarn) is wel veel minder logisch, aangezien het grootste deel van de reizigers voor Veenendaal-De Klomp uit Veenendaal komt, en je dan beter naar Veenendaal Centrum of Veenendaal West kan gaan. Cijfers over Misbruik weet ik niet, maar misschien weet (conducteur?) Ennes dat?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je treinreiservaringen in augustus 2009

Bericht door JWM »

Natuurlijk is die route onlogisch maar wel volstrekt legaal, want de planner geeft hem zelfs als advies aan. Niemand kan toch zien of je na aankomst in Utrecht daadwerkelijk een trein terug neemt naar Maarn? Zo kan je bijvoobeeld ook een reis Driebergen - Arnhem maken op een kaartje Maarn - Arnhem.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je treinreiservaringen in augustus 2009

Bericht door Dexter »

Justin schreef:Sta er wel van te kijken dat er een 701900 rijdt!
Ze hebben de 1900 gewoon in twee delen geknipt: de 701900 rijdt Gvc-Ddr en de 1900 rijdt Bd-Vl. Nu er alleen VIRM en Bds in de 1900 rijdt (al zag ik dit weekend alleen VIRM), is het keren aanzienlijk makkelijker geworden.
Caspar schreef:Wanneer grijpt de ATB in?
De ATB van sommige typen hogesnelheidstreinen hebben een ruimere marge. Zo weet ik dat de TGV en Thalys PBA/PBKA een hele ruime marge van 20 km/h heeft als ie onder TVM op de HSL in Belgie en Frankrijk rijdt, die kan daar dus 320 km/h halen. (Ter vergelijking: Bij binnenlands NS-materieel kan je met ATB-code 140 de 145 km/h halen, voordat de ATB begint te rinkelen.) Hoe het bij de ICE3M zit weet ik niet, maar dat zal wel een vergelijkbaar verhaal zijn.

@Reiziger Ddrs: Ja Zwd is tijdelijk een echt knooppuntstation, elke binnenkomende trein werdt ook keurig live omgeroepen door Prorail omdat de CTA's de IC's niet konden aangeven. En de mensenmassa's maken het compleet.

I.v.m. de Bavaria City Race was het op Rtb ook ontzettend druk, maar we zien daar wel vaker mensenmassa's. Alleen natuurlijk niet op zondag... :wink:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in augustus 2009

Bericht door Daniel »

Dexter schreef:
Justin schreef:Sta er wel van te kijken dat er een 701900 rijdt!
Ze hebben de 1900 gewoon in twee delen geknipt: de 701900 rijdt Gvc-Ddr en de 1900 rijdt Bd-Vl. Nu er alleen VIRM en Bds in de 1900 rijdt (al zag ik dit weekend alleen VIRM), is het keren aanzienlijk makkelijker geworden.
Het opvallende is dan ook dat 'ie tot Dordrecht rijdt :wink: Bij de vorige werkzaamheden reed de 701900 slechts Gv-Gvc.
@Reiziger Ddrs: Ja Zwd is tijdelijk een echt knooppuntstation, elke binnenkomende trein werdt ook keurig live omgeroepen door Prorail omdat de CTA's de IC's niet konden aangeven. En de mensenmassa's maken het compleet.
Live? Volgens mij was het gewoon een bandje aangezien er geen tijd in de omroep zat: "Op spoor 1 komt binnen een extra intercity naar Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag HS en Den Haag Centraal"

Maargoed, ben benieuwd hoe het morgen gaat... Rtd-Tb en verder wordt via Utrecht geadviseerd, dus dat kan erg vol gaan worden als de inzet er niet op is aangepast. 'tis vooral afwachten hoe de verhoudingen tussen omreizen en met de bus reizen gaan liggen: aansluitingen in Zwijndrecht zijn perfect logisch op de treinen afgestemd weer (snelbus naar Bd sluit op de 701900 aan enzovoort), dus da's op zich een best snelle route zo alsnog. Maar met losse IRM-viertjes kan het best lang duren voor een mensenmassa erin en eruit is, dat merkte ik vanmiddag wel met de 701961... wat kwam daar een hoop uit zeg. Het bleef gewoon maar komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten