(BTM) OVer je reiservaringen in augustus 2009

Alle reiservaringen die je met het OV hebt. Korte reiservaringen mogen in het algemene maandtopic. Grote fotoverslagen passen beter bij OV in Beeld.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in augustus 2009

Berichtdoor Daniel » Wo 05 Aug 2009, 20:33

Zoals ik hier al wel vaker beschreef heeft lijn 3 in Dordrecht, omdat het een ringlijn is in Oudelandshoek, daar op papier het eindpunt bij halte Merbau (de eerste halte in die wijk, wat dus ook zo in de halteaankondiging zit). Aan het einde van de spits is er echter één rit die in Oudelandshoek eindigt, maar die rijdt wel het complete rondje door de wijk.
Speciaal daarvoor zat, voor de zomerdienst inging, altijd een kort ritje Merbau - Palissander in Albatros waardoor de halteaankondiging op die rit wel werkte. In de zomer is het enige verschil dat deze rit 5 minuten eerder rijdt, maar vreemd genoeg hield tot gisteren de halteaankondiging na halte Merbau volledig op. Zoniet vandaag, toen zag ik een wel heel merkwaardige aankondiging op 't scherm langskomen: lijn 0 met als vorige halte "Merbau", als volgende halte "Merbau" en als eindpunt halte "Merbau" :P

De chipkaartlezers, die al wel ritnummers vermelden, hadden het overigens over iets als "lijn 3/rit 9833". Dat zal wel het ritnummer van de MAT-rit naar de garage zijn, maar dan kan ik niet controleren want die staan niet in de diensten. 'tis in ieder geval duidelijk anders dan ritnummer 1189 wat deze rit volgens het busboekje tot de Palissander heeft.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in augustus 2009

Berichtdoor STF » Wo 05 Aug 2009, 22:26

tsov schreef:Tof!
Kunnen die dingen ook M5 tonen trouwens? Ik dacht alleen M10 groen (50), M1 oranje (51), M3 rood (53) en M4 geel (54)?


50, 51, 53, 54, M1, M3, M4, M5 en M10 zitten op de rol.

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in augustus 2009

Berichtdoor Ruben » Wo 05 Aug 2009, 22:34

Bee schreef:Ook de lijnfilm 53 van der Madeweg heb ik veelvuldig voorbij zien komen. Enig minpuntje zijn de schermen met vertrektijden, die geven vlak na vertrek van de metro toch weer Centraal Station aan ipv van der Madeweg. Op Duivendrecht komt ook elke keer 50 Isolatorweg weer tevoorschijn.
Die schermen waren toch al een grote failure. Heb je ze digitaal, is er nog niets dynamisch aan.

Nu de invoering van de M-lijnen nog, en het wordt al wat beter bij GVB. Onzin met die 50-nummers, alsof het trams zijn.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in augustus 2009

Berichtdoor Vinny » Wo 05 Aug 2009, 23:12

Ik vind dat juist één van de meerwaarde van het Amsterdamse systeem: Alle nummers zijn uniek: of het nou stadsbussen, streekbussen, trams, metro's, sneltrams zijn. Een integraal systeem: dat zouden meer steden moeten doen :)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in augustus 2009

Berichtdoor Ruben » Wo 05 Aug 2009, 23:21

Wat is de logica van het nummeren van metrolijnen temidden van allerhande bus- en tramlijnen, en juist de keuze voor een 5X-nummer? Wat verduidelijkt zo'n integraal systeem voor de onwetende reiziger, die een metrolijn zoekt? Hoe moet een reiziger snappen dat hij/zij op zoek moet naar een metro-achtige verbinding als de enige info die hij/zij heeft een lijnnummer is?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in augustus 2009

Berichtdoor Geert » Wo 05 Aug 2009, 23:56

Gewoon de metro's een uniek lijnnummer geven en daar een M voor zetten. :pos:

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in augustus 2009

Berichtdoor Vinny » Do 06 Aug 2009, 00:02

NS-Reiziger schreef:Wat is de logica van het nummeren van metrolijnen temidden van allerhande bus- en tramlijnen, en juist de keuze voor een 5X-nummer? Wat verduidelijkt zo'n integraal systeem voor de onwetende reiziger, die een metrolijn zoekt? Hoe moet een reiziger snappen dat hij/zij op zoek moet naar een metro-achtige verbinding als de enige info die hij/zij heeft een lijnnummer is?

Hoe moet je nou weten of een geval op wielen nou een metro of een tram is. Als buitenlanders amper het verschil tussen het lage eerste platform weten of het hoge tweede moet je niet van ze kunnen uitgaan dat ze het verschil tussen een tram en een metro wel begrijpen. Verschillende nummers is dan wel zo handig.
En dat metro's in Amsterdam een 5x nummer hebben is natuurlijk wel verklaarbaar: alle x, 1x t/m 4x nummers waren al in gebruik, en er werd niet omgenummerd...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

88122903
Berichten: 205
Lid geworden op: Vr 12 Dec 2008, 00:52

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in augustus 2009

Berichtdoor 88122903 » Do 06 Aug 2009, 00:10

Ik vondt het niet de moeite waard om een apart forum te openen daarom doe ik hier twee verschillende vragen stellen.

In Rotterdam kom ik vaak de Spurt van Arriva tegen die op de Merwedelingelijn rijdt, worden die treinen ergens in de buurt onderhouden?

Op de website van OV boskoop kwam ik deze foto tegen hier de link: http://www.openbaarvervoerinboskoop.nl/ ... oogendijk/
(Het is de foto een na laatse rij 2e van rechts bus nr 562)

Ik was nieuwsschierig wat voor merk en type bus het was, hij leek het meeste op een Berkhof maar eigelijk heb ik geen idee!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31523
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in augustus 2009

Berichtdoor Suus » Do 06 Aug 2009, 00:24

Het is een VDL Berkhof Citea, de opvolger van de Ambassador.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in augustus 2009

Berichtdoor Geert » Do 06 Aug 2009, 00:28

88122903 schreef:In Rotterdam kom ik vaak de Spurt van Arriva tegen die op de Merwedelingelijn rijdt, worden die treinen ergens in de buurt onderhouden?

Ze worden in Rotterdam gewassen (dagelijks twee stellen meen ik) en ze worden onderhouden in Leidschendam.

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4064
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in augustus 2009

Berichtdoor Etienne » Do 06 Aug 2009, 10:37

De Qbuzz 1016 had een mooie filmstoring gisteren. In plaats van dat de bestemming gecentreerd stond, stond nu de bestemmingen aan het lijnnummer vast.

176Ijnacker Station :D
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Gebruikersavatar
Stefan
Berichten: 3288
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008, 11:56
Locatie: Numansdorp, Zuid-Holland
Contact:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in augustus 2009

Berichtdoor Stefan » Do 06 Aug 2009, 12:05

Er is iets fout gegaan met de laatste update met Qbis, daardoor hebben álle Qbuzzen dit, in Zuid-Holland in ieder geval.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Gebruikersavatar
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1471
Lid geworden op: Ma 10 Mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contact:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in augustus 2009

Berichtdoor JeePee » Do 06 Aug 2009, 15:20

In Fryslân evenzo. Een vrij hardnekkige storing deze keer...

Gebruikersavatar
Stefan
Berichten: 3288
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008, 11:56
Locatie: Numansdorp, Zuid-Holland
Contact:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in augustus 2009

Berichtdoor Stefan » Do 06 Aug 2009, 18:32

Ik heb vandaag in 4 Amba's hier gezeten en in geen van 4 de bussen was het te harden. Ik gok dat het in de bussen zo'n 30 á 35 graden geweest zal zijn. Heerlijk, die bussen met full airco.. :neg:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in augustus 2009

Berichtdoor Daniel » Do 06 Aug 2009, 19:12

Ben ik blij dat in de BRU-amba die ik vanmiddag had de airco wel werkte :)
In Dordt was m'n bus wel een oven op wielen, maarja dat ben ik ondertussen wel gewend.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

MdJ
Berichten: 3804
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in augustus 2009

Berichtdoor MdJ » Do 06 Aug 2009, 21:56

-Van de 4 omlopen op lijn 88 (in de buurt van de Fles_Express) reden er 2 met aardgaswagens, 1 met een amba en een met een citaro.

-De buschauffeur van lijn 231 vond zijn bus wel heel warm, in overleg met de passagiers werd er even 10 minuten gewacht, om iig de bus een beetje te laten doortochten. Vervolgens met +8 vertrokken, op de laatste halte voordat hij de snelweg op gaat richting Arnhem reed hij weer op tijd :mrgreen: (En op de weg :roll: )

-Vorige week had ik de 42+45+87, met half uur pauze op Tiel genomen, Alle arriva bussen waren Wrights (gewoon 599x), en 2 amba's van hermes op lijn 87. Ook op lijn 46 Tiel-Nieuwegein geen volvo gezien, en dat terwijl ze er vier hebben uit Groningen.

-Vandaag had ik ook geen geluk op lijn 45, de 5909 reed een rit te vroeg , waarbij de 5999 de rit op zich nam, waardoor mijn eerste_Zweedsche_Volvo_ervaring nogsteeds uitgesteld is... :cry:
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
mb90
Berichten: 2586
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contact:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in augustus 2009

Berichtdoor mb90 » Do 06 Aug 2009, 22:21

Met de temperaturen van vandaag zou ik het juist beter vinden als ik geen Groningse Volvo aan zou treffen op een rit. Het zijn rijdende sauna's. :wink:

Zelf zag ik vanmiddag toen ik eventjes op het Zuidplein was, Brabantliner 5356 op Veolia-lijn 101 (Rotterdam Zuidplein - Bergen op Zoom). Een kleine comfortverbetering voor die lijn. :)
OVopZuid - De site voor al het OV in Rotterdam-Zuid

Vanaf nu wat minder frequent in het OV te vinden.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31523
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in augustus 2009

Berichtdoor Suus » Do 06 Aug 2009, 22:25

Hmm, alhoewel ze er niet uitzien, maken die Dennis Dartjes toch best een mooi motorgeluid :)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11160
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in augustus 2009

Berichtdoor Meltrain » Vr 07 Aug 2009, 13:17

NS-Reiziger schreef:Wat is de logica van het nummeren van metrolijnen temidden van allerhande bus- en tramlijnen, en juist de keuze voor een 5X-nummer? Wat verduidelijkt zo'n integraal systeem voor de onwetende reiziger, die een metrolijn zoekt? Hoe moet een reiziger snappen dat hij/zij op zoek moet naar een metro-achtige verbinding als de enige info die hij/zij heeft een lijnnummer is?

In Brussel is de logica nog verder te zoeken. :roll:
Metrolijnen: 1, 2, 5 en 6
Tramlijnen: 3*, 4, 19, 23, 24***, 25, 31**, 32**, 33**, 39, 44, 51, 55*, 56***, 81*, 82*, 83**, 92, 94 en 97
Buslijnen: verschillende nummers tussen 13 en 98

*=Rijdt niet 's avonds (worden vervangen door **)
**=Rijdt alleen 's avonds (als vervanging van *)
***=Rijdt niet 's avonds en in het weekend (en GEEN vervanging, behalve dan door lijnen die sowieso over dezelfde route rijden)

Nee, dat is pas logisch. :lol:

mb90 schreef:Zelf zag ik vanmiddag toen ik eventjes op het Zuidplein was, Brabantliner 5356 op Veolia-lijn 101 (Rotterdam Zuidplein - Bergen op Zoom). Een kleine comfortverbetering voor die lijn. :)

Dat schijnt standaard te worden, als er Volvo 8700's komen te rijden op de Brabantliners. :D

Stefan schreef:Er is iets fout gegaan met de laatste update met Qbis, daardoor hebben álle Qbuzzen dit, in Zuid-Holland in ieder geval.

Ik zag woensdag op het Zuidplein welgeteld één bus, die de bestemming wél gewoon in het midden had staan.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in augustus 2009

Berichtdoor Daniel » Vr 07 Aug 2009, 20:34

Op weg naar het station zat ik vanmorgen in de Arriva 6297 op lijn 5 die wegens herasfalteren van de Reeweg nu omrijdt via de Bankastraat en de Oranjelaan. Op die omleiding trad een kleine technische storing met geinig resultaat op... het STOP-lampje ging spontaan aan.
En tja, toen zaten dus bij de noodhalte aan de Bankastraat zowel de chauffeur als de liefst drie passagiers (op het hoogtepunt zaten er vier man in de bus :P ) achterom te kijken. Maar nee, er was echt niemand anders in de bus aanwezig die op het knopje gedrukt kon hebben :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in augustus 2009

Berichtdoor Daniel » Za 08 Aug 2009, 22:43

Toen Arriva net in Dordrecht reed stonden ze bekend om hun forse vertragingen, maar dat waren ook weer geen vertragingen van 9 uur zoals de DRIP bij halte Cannenburg vanmiddag deed vermoeden...
Afbeelding

Kennelijk toch lastig om juiste informatie op die dingen te tonen: de tijd op dit ding loopt meer dan 10 uur voor net als bij de andere haltes van lijn 5 in Sterrenburg, in de rest van de stad verschilt die "slechts" een uur met de werkelijkheid. En ook de aangekondigde ritten zijn die van een uur later :roll: (Op het moment van de foto zou de volgende bus dus om 16.08 uur vertrekken)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31523
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in augustus 2009

Berichtdoor Suus » Za 08 Aug 2009, 22:54

Wie verzint trouwens dat je Drechtsteden in het zwart op een donkergrijs bord kan plakken :lol:
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in augustus 2009

Berichtdoor Daniel » Za 08 Aug 2009, 23:04

Ik vermoed dat ze dat bij de Drechtsteden zelf verzonnen hebben :P Recentelijk zijn er op de DRIP's op het station ook stickers van de Drechtsteden en Zuid-Holland geplakt trouwens en daarop staat Drechtsteden dan weer in 't wit.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Stefan
Berichten: 3288
Lid geworden op: Ma 03 Nov 2008, 11:56
Locatie: Numansdorp, Zuid-Holland
Contact:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in augustus 2009

Berichtdoor Stefan » Za 08 Aug 2009, 23:11

Ik ben benieuwd wanneer ze al die bestemmingen in die DRIS'jes eens aan gaan passen. Die van lijn 166 is ook weer aangepast geloof ik, afgelopen week zag ik "166 Dordwijk" op de DRIS'jes staan, heel handig! :lol:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31523
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in augustus 2009

Berichtdoor Suus » Za 08 Aug 2009, 23:36

Het is trouwens wel vreemd om de verschillen in Zuid-Holland Zuid en Arriva en Zuid-Holland Noord met Connexxion te zien. Volgens mij is er door de provincie in Zuid-Holland Zuid veel meer ingezet op ontsluiting van alle kernen dan in Noord, en worden bijvoorbeeld die schermen gereguleerd door de provincie. In Noord doet Connexxion al die schermen zelf (geen wonder dat ze zo zeldzaam zijn) en worden allerlei kleine kernen niet, slechts heel onregelmatig of gedeeltelijk bedient.
Rame à l'approche


Terug naar “OVer je Reiservaringen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast