OVer je treinreiservaringen in september 2009

Alle reiservaringen die je met het OV hebt. Korte reiservaringen mogen in het algemene maandtopic. Grote fotoverslagen passen beter bij OV in Beeld.
Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9558
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Wubbo » Ma 31 Aug 2009, 23:26

Een half uur te vroeg, maar zodat we het niet vergeten: voor september weer een nieuw topic!

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Caspar » Di 01 Sep 2009, 00:13

Het is nu september, maar nog even wat zaken van afgelopen dag:

ICE t124 en ICE t227 hebben vandaag met vervangend mat vanaf Keulen tot en met Amsterdam centraal en terug gereden. Het vervangende mat was dit keer een Railion loc met 8 Duitse IC rijtuigen. De 2e klas rijtuigen waren van het type zoals hier ICL rondrijdt. Deze oplossing is stukken beter dan met Plan T naar Emmerich en daar overstappen op een RE naar Duisburg en daar overstappen op ICE lijkt me.

Verder over het spoorboekloos rijden: het zou handig zijn als alle treinen naar Utrecht op Amsterdam van het zelfde perron af zouden vertrekken. Nu geeft dat verwarring. Verder ging het wel goed, was mijn ervaring. Voor een echte proef is uiteraard ook een verstoring van het treinverkeer nodig, om te kijken hoe het geheel dan functioneert :wink:

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Daniel » Di 01 Sep 2009, 08:39

Vanmorgen waren op Utrecht Centraal grote knalroze posters en stickers verschenen die melden dat je met een OV-chipkaart altijd in en uit moet checken. Ook waren opvallende roze cirkels om de kaartlezers heen geplakt.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31512
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Suus » Di 01 Sep 2009, 10:05

Hmm, het duurt nog een maand tot reizigers op saldo kunnen reizen, ze zijn er dus vroeg bij.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Caspar » Di 01 Sep 2009, 12:53

Op station Purmerend hangen posters van Hispeed: voortaan 20 minuten sneller van Amsterdam naar Rotterdam.
Zegt een mede reiziger tegen een ander: ja maar naar Amsterdam doen we er sinds december vorig jaar 10 minuten langer over en moeten we extra overstappen :lol: Dus dat heft elkaar mooi op.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Daniel » Di 01 Sep 2009, 13:39

Wel opvallend aan die posters en de advertenties in de gratis krantjes: geen woord over de toeslagen... tja, als ze die erbij zetten kijkt natuurlijk niemand meer op hun site :P
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4467
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor JWM » Di 01 Sep 2009, 15:11

Caspar schreef:Op station Purmerend hangen posters van Hispeed: voortaan 20 minuten sneller van Amsterdam naar Rotterdam.
Zegt een mede reiziger tegen een ander: ja maar naar Amsterdam doen we er sinds december vorig jaar 10 minuten langer over en moeten we extra overstappen :lol: Dus dat heft elkaar mooi op.
Het is ook nooit goed he. Inwoners van Purmerend hebben toch een prima verbinding met de hispeed hub Schiphol?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11008
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Vinny » Di 01 Sep 2009, 16:19

Het zou dan ook wel zo nuttig zijn, om de mensen er ook op te attenderen dat ze op Schiphol kunnen overstappen op de Fyra... :idea:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9558
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Wubbo » Di 01 Sep 2009, 16:33

Die posters van Hispeed zijn gewoon een normale reclamecampagne. Op Utrecht Overvecht hangen ze ook (in de reclamebakken) maar daar heb je bijzonder weinig aan een snellere verbinding Amsterdam - Rotterdam.

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Dexter » Di 01 Sep 2009, 19:11

Vanmorgen waren er problemen met de bovenleiding ergens tussen Sdm en Dt, daardoor reed de s5000 serie niet en was de t5122 overvol. Tot overmaat van ramp waren het ook maar 4 bakken Mat '64, terwijl dit er normaal 8 zijn.

Het was dus proppen, de hc moest na het sleutelen via de tussencabine instappen en de reizigers op Rlb en Rtb hebben we aangeraden om de achter ons rijdende s2200 te nemen. In Rtd aangekomen waren wij een van de eerste treinen die weer door mochten rijden en ontstond er een nog grotere stormloop, wat bij aankomst in Gvc +12 opleverde. In Gvc keerde ik met hetzelfde materieel op spoor 5 op de t9837, zodat ik weer precies op tijd was voor m'n volgende treintje.

Vanmiddag om 17:08 werd ik met de t5061 in Zwd ingehaald door 4 Mat '64 tweetjes, geen idee wat dat nou was. Er stond Roosendaal op de koersrollen, dus misschien was het gezien het tijdstip wel vervangend met voor HiSpeed?

@Caspar: Het is ook de bedoeling om de treinen tijdens de proef zoveel mogelijk van hetzelfde perron te laten vertrekken, juist om het zo overzichtelijk mogelijk te houden. Komt kennelijk niet veel van terecht blijkbaar...

Er wordt ook stiekem gehoopt op een 'fijne' verstoring, niet te groot maar groot genoeg om te kijken wat daarvan de effecten zijn en of er meteen monsterfiles van treinen ontstaan, maar er wordt niet met opzet een storing gecreeerd.
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Daniel » Di 01 Sep 2009, 20:24

De t2167 reed vanmiddag vanaf ergens tussen Barendrecht en Zwijndrecht tot Dordrecht opvallend langzaam: precies langzaam genoeg om de vertraging die er bij vertrek uit Rotterdam was niet in te lopen (wat normaal eigenlijk altijd wel lukt). Geen idee wat er nu aan de hand was.

Verder viel 't op dat de t5167 al ruim van tevoren gespoorwijzigd werd naar spoor 3b in Dordrecht. Door Tuffy werd dat vreemd genoeg als "vertrekt vandaag van spoor 3" omgeroepen, terwijl het ding toch echt alleen op 3b aangekondigd werd. En dan ook nog alleen op de zuidelijke CTA, want de middelste (bij de noordelijke trap) die volgens de opschriften bij de b-fase hoort kondigde de s5000 die op 3a stond aan. Nu is dat wel gebruikelijk trouwens, dat die middelste CTA afhankelijk van de situatie treinen op de a-fase aankondigd. Echter stond er dit keer niet "vertrekt van spoor 3a" bij.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Daniel » Di 01 Sep 2009, 20:58

Vandaag viel me op Rotterdam Centraal op dat de bankjes op perron 3/4 gepimpt zijn, want tja, je kunt een hogesnelheidsreiziger natuurlijk niet op wat staaldraden laten zitten. De bankjes zijn nu voorzien van een felrode plastic bekleding over de gehele zitting en rugleuning.

Eerder al zag ik dat de gekleurde blokken aan de perronrand die de posities van de afzonderlijke rijtuigen aangeven waren aangevuld met deze tegels met rijtuignummers...
Afbeelding
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Chauf21 » Di 01 Sep 2009, 21:48

Hetzelfde op Amsterdam Centraal (maar ik weet niet hoelang het daar al zit) :)

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Dexter » Di 01 Sep 2009, 22:19

Op Shl hebben ze de 'instapmarkering' zoals het genoemd wordt als stickers op de zuilen op de perrons geplakt, afgewisseld met een markering voor de Thalys. Op de andere Fyra-stations, Asd en Rtd hebben ze dus van die tegels.
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Geert » Di 01 Sep 2009, 22:58

Was zojuist even op station Utrecht Overvecht, dat blijkt dus de afgelopen 24 uur helemaal volgespamd te zijn met stickers die wijzen naar de OV-chipkaartpalen. :lol:. Het sandwichboard waar ik me vanochtend nog van af vroeg of het lang zou blijven staan was inmiddels verdwenen. :neg:

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31512
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Suus » Di 01 Sep 2009, 23:44

Waarom zijn die stations uberhaubt in zo'n vroeg station helemaal ondergespammed? Of is het het: Binnenkort kunt u hier reizen met een kaart, zoals de posters in Diemen nog altijd zeggen.
Rame à l'approche

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Freek » Wo 02 Sep 2009, 00:09

Vanmorgen in de s3600 bij nadering van Nijmegen. "station Nijmegen, hier kunt u onder andere overstappen op de trein naar Doetinchem." Oepss...paar stations te laat. Overigens was het niet dezelfde HC van een paar dagen geleden, dat was een vrouw, dit een man.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Daniel » Wo 02 Sep 2009, 08:27

Bee schreef:Of is het het: Binnenkort kunt u hier reizen met een kaart, zoals de posters in Diemen nog altijd zeggen.

Nee het is "OV-chipkaart? Check altijd in en uit" :wink: Vanmorgen was er nog wat bijgekomen: knalroze bordjes op de kaartlezers met de tekst "Check hier in en uit bij NS".
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Caspar » Wo 02 Sep 2009, 11:16

Gister stond het Fyra treinstel een paar minuten stil voor de paal bij Amsterdam Centraal. Gaf me de mogelijkheid dat ding eens wat beter te bekijken. Viel me op dat er al een versiering op is aangebracht.
Verder gister: Door een aanrijding bij Rotterdam Blaak met een Thalys, moesten de 9200'en op Amsterdam Centraal kopmaken. Hetgeen een tijdrovende klus bleek te zijn. Even een loc omrijden, remproef nemen etc kost bij Hispeed 50 minuten. De t9268 is dus met +48 vertrokken. De t9272 kreeg helemaal een probleem, het stuurrijtuig werkte niet, dus die trein kon maar 1 kant op rijden. Gelukkig was er weer 1 spoor vrijgegeven bij Rotterdam, kon ie alsnog via Shl vertrekken. Anders was ie opgeheven, en was de laatste reismogelijkheid voor Belgie dus komen te vervallen.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Geert » Wo 02 Sep 2009, 12:08

Caspar schreef: De t9272 kreeg helemaal een probleem, het stuurrijtuig werkte niet, dus die trein kon maar 1 kant op rijden. Gelukkig was er weer 1 spoor vrijgegeven bij Rotterdam, kon ie alsnog via Shl vertrekken. Anders was ie opgeheven, en was de laatste reismogelijkheid voor Belgie dus komen te vervallen.

Ook met een Beneluxstuurstand kun je toch de loc om laten lopen? (11.8 + Bs +PRIO dus)

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Caspar » Wo 02 Sep 2009, 12:36

Ja lijkt me ook, maar volgens de machinist was het stuurrijtuig dusdanig defect dat het geen zin had, en dus opgeheven zou moeten worden als ie de 'andere kant' op zou moeten rijden. Geen idee wat er dan loos is, maar dan zullen er minstens 2 dingen aan dat rijtuig defect zijn 8-)

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9558
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Wubbo » Wo 02 Sep 2009, 12:43

Je vraagt je ook af hoe die trein ooit in Amsterdam is gekomen dan...

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Caspar » Wo 02 Sep 2009, 12:44

Zou zo maar kunnen via de Zuidtak, en opgeheven op Shl. Zo doende dus al met loc voorop naar Amsterdam Watergraafsmeer.
Was maandag ook een keertje het geval.

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Dexter » Wo 02 Sep 2009, 16:52

Op de ICRm-Bds is het heel makkelijk, daar zit een speciale (en verzegelde) keuzeschakelaar op de achterwand 'stuurrijtuig/tussenrijtuig', dus schakelaar omzetten, loc ervoor en rijden maar. :mrgreen:

Vandaag problemen everywhere. Ik kwam met de 1943 niet verder dan Ehv vanwege een aanrijding bij Helmond Brandevoort, dus moest ik keren en a la minute met de 301946 weer terug naar Rtd, terwijl ik me zo verheugd had op een slagje Vl met de Bds. :| Met dat spul gaat dat niet zo snel dus met +7 weer vertrokken en in Bd weer op tijd. In Rtd aangekomen was er door een brandmelding een versperring richting Gd. Dus ik ben er maar snel tussenuit geknepen. :wink:
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25117
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Daniel » Wo 02 Sep 2009, 20:22

De t2856 werd vandaag gereden door een losse ICMm-III, da's toch wel heel erg kort. Kortste wat ik tot nu toe had gehad was een los viertje en dan wordt het al krap...
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OVer je Reiservaringen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast