OVer je treinreiservaringen in september 2009

Alle reiservaringen die je met het OV hebt. Korte reiservaringen mogen in het algemene maandtopic. Grote fotoverslagen passen beter bij OV in Beeld.
Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Ruben » Ma 21 Sep 2009, 12:25

Ik gok sinds er meer sprinterseries dan sprintermat is. Men verzint bijvoorbeeld wel leuk om de s7000, s7500 en s7600 te versprinteren, maar dan moet er wel SLT instromen om de andere sprinterseries omhoog te houden. :P
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31491
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Suus » Ma 21 Sep 2009, 12:26

Maar de s7400 en s17400 zijn weer ontsprintert, om het tekort te compenseren lijkt mij.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Ruben » Ma 21 Sep 2009, 12:29

True. Het zou dus minder voor moeten komen. Nu staat er ook nog ICL in de s1500 op somda hoor, dus of het nou zo actueel gehouden wordt... :?:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11933
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Geert » Ma 21 Sep 2009, 13:39

Die treinsamenstellingen op Somda zijn geloof ik gebaseerd op spots van de laatste twee maanden. Spot iemand een VIRM in de s5800 en verder spot niemand die trein staat-ie dus met VIRM genoteerd.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Vinny » Ma 21 Sep 2009, 15:49

Caspar schreef:
Wubbo schreef:Ik begrijp hieruit dat al die 2000 mensen naar Hoorn en verder moesten? Anders heb je niet zo veel aan een extra stop van een s4500.

Nee maar wel een paar honderd die verder dan Hoorn moesten. Het zijn geen wereldschokkende hoeveelheden, maar toch is het jammer dat je een trein aan je voorbij ziet rijden, moet wachten op een stoptrein, en vervolgens in Hoorn weer moet wachten op de volgende trein die Zaandam voorbij is gereden. Zo veel tijd kost dat toch niet een stopje in Zaandam, aangezien die trein daar toch langzaam voorbij rijdt, en de t4500 doorgaans tijdens daluren met -3 aankomt in Hoorn.
Naar Amsterdam is een extra stop sowieso wel handig op Zaandam, zo veel stopt er niet op een zondag. En ik denk dat naar Amsterdam er wel een aanbod is van ongeveer 25.000 extra reizigers met de Dam tot Dam loop.
Wellicht is het beter om deze trein standaard in Zaandam te laten stoppen, en de s3000 dit station te laten overslaan zodat Alkmaar een snellere verbinding met Amsterdam krijgt.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3997
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor reisthijs » Ma 21 Sep 2009, 16:56

Bee schreef:Maar de s7400 en s17400 zijn weer ontsprintert, om het tekort te compenseren lijkt mij.

SLT vervangt SGMm, SGMm vervangt Mat '64, en mat '64 vervangt SLT...
Er is nog niet echt een tekort aan sprinters, ze rijden alleen in andere series dan logisch lijkt. SGMm is alvast doorgeschoven naar andere series waar het misschien niet helemaal thuishoort - zoals de s5700 (stoptrein) en s4900 (intercity). Daar waar SGMm tot voor kort nog reed (s7400, s9800 enz.) had nu eigenlijk SLT moeten zitten, dan was het allemaal wat logischer geweest.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Oud forumgebruiker

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Ma 21 Sep 2009, 19:17

Vinny schreef: Wellicht is het beter om deze trein standaard in Zaandam te laten stoppen, en de s3000 dit station te laten overslaan zodat Alkmaar een snellere verbinding met Amsterdam krijgt.
Misschien moet je zulke ongenuanceerde uitspraken voortaan voor je houden, want de 3000 kan Zaandam simpelweg niet overslaan, omdat je dan vanaf Wormerveer achter de sprinter aanhupt (dat gebeurt nu al, als de 3000 ff een beetje gas geeft).

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor playertwo » Ma 21 Sep 2009, 19:51

Hoogste tijd dus om de treinen tussen grofweg Den Helder en Amsterdam wat beter te gaan inleggen, zodat je de IC tenminste voor de stopper uitstuurt in plaats van andersom. De s800 rijdt tussen grofweg tussen de zuidkant van Amsterdam en Alkmaar nauwelijks boven de 100km/h. Dat is toch gewoonweg niet meer te verkopen, zeker als je ziet dat deze serie tussen Utrecht en Limburg moet trappen om zijn dienstregeling te halen....

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31491
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Suus » Ma 21 Sep 2009, 20:03

Zaandam - Uitgeest is gewoon heel erg krap. Het is geen snel traject, en al gooi je de sprinter direct na de intercity de lijn op, dan nog zal de intercity er achter komen rond Wormerveer of Krommenie-Assendelft, want er zijn gewoon heel veel stations op die lijn vlak achter elkaar, zodat de sprinter nooit echt flink vaart kan maken.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25110
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Daniel » Ma 21 Sep 2009, 20:30

Wel een veeleisende HC in de t2167 vanavond... "Zodadelijk station Dordrecht, eindbestemming van deze trein. U wordt verzocht hier vriendelijk de trein te verlaten en uw eigen eigendommen mee te nemen".

Vanmorgen ook al een erg uitgebreid omroepbericht vlak voor vertrek van de t12723: na het gebruikelijke welkom in de IC naar Leeuwarden en de melding over het niet geldig zijn van kaartjes met korting volgde nog "ook ongedateerde kaartjes zijn in deze trein niet geldig". Alsof ze dat in een andere trein wel zijn :P
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Oud forumgebruiker

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Ma 21 Sep 2009, 20:39

Bee schreef:Zaandam - Uitgeest is gewoon heel erg krap. Het is geen snel traject, en al gooi je de sprinter direct na de intercity de lijn op, dan nog zal de intercity er achter komen rond Wormerveer of Krommenie-Assendelft, want er zijn gewoon heel veel stations op die lijn vlak achter elkaar, zodat de sprinter nooit echt flink vaart kan maken.
Precies, de IC wórdt nu al voor de Sprinter gekwakt..

3000 ri. Amr uit Zd: .26
4700 ri. Utg uit Zd: .29
800 ri. Amr uit Zd: .38
5800 ri. Utg uit Zd: .43

Zo komt de 800 al snel achter de 4700 te rijden. En de 3000 snel achter de 5800.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31491
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Suus » Ma 21 Sep 2009, 20:42

Lagen de s3000/s800 niet vanaf Utrecht in een strakke kwartierligging? Want de exacte kwartierligging van de sprinters zoals die er is tussen Weesp en Amsterdam lijkt er dus niet te zijn tussen Amsterdam en Uitgeest (had altijd al het idee dat de ene trein langer stilstond in Amsterdam dan de andere als ik naar Sloterdijk moet)
Rame à l'approche

Oud forumgebruiker

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Ma 21 Sep 2009, 21:01

Uit Asd ri. Utg:

.16/.46 4700
.29/.59 5800

Toch wel aardig een strakke kwartiersdienst.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9550
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Wubbo » Ma 21 Sep 2009, 21:24

13/17 vind ik geen strakke kwartierdienst, da's net zo hard een mislukte poging om een 20-10 dienst te gaan houden als dat het een mislukte kwartierdienst is. Een strakke kwartierdienst is 15-15, en niet anders dan dat. Waarom dat boven het Noordzeekanaal kennelijk niet lukt weet ik niet, zou wat te maken kunnen hebben met de kruisingen in Uitgeest maar dat heb ik niet nagekeken.

Oud forumgebruiker

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Ma 21 Sep 2009, 21:30

En wellicht het invoegen van de serie s3300 te Rdwa.

Marc
Berichten: 795
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Marc » Ma 21 Sep 2009, 22:12

Een klein foutje van treindienstleider Maastricht: het materieel voor trein t826 werd naar spoor 5b gestuurd ipv spoor 2 (de treindienstleider dacht dat dit een V'tje voor trein t6826 was). Om 07:03 werden de twee stellen via spoor 82 naar spoor 2 gerangeerd. Trein t6826 uit Maastricht Randwyck heeft ondertussen op spoor 5a gewacht op het V'tje dat van de werkplaats moest komen. En ja: toen leek alles goed te komen, maar de twee V'tjes hadden geen zin om de ochtend samen door te brengen. Na de derde poging lukte het combineren toch (eerst twee keer proberen met het aankomende stel en een keer met het gereedstaande stel) en kon de trein met +4 zijn weg vervolgen.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Vinny » Ma 21 Sep 2009, 23:12

ziggy schreef:
Vinny schreef: Wellicht is het beter om deze trein standaard in Zaandam te laten stoppen, en de s3000 dit station te laten overslaan zodat Alkmaar een snellere verbinding met Amsterdam krijgt.
Misschien moet je zulke ongenuanceerde uitspraken voortaan voor je houden, want de 3000 kan Zaandam simpelweg niet overslaan, omdat je dan vanaf Wormerveer achter de sprinter aanhupt (dat gebeurt nu al, als de 3000 ff een beetje gas geeft).

Vroeger reden er ook non-stop treinen Alkmaar - (Uitgeest) - Amsterdam over de Zaanlijn en toen kon het ook 8-)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Caspar » Ma 21 Sep 2009, 23:41

Volgens mij tot 2006? In ieder geval is in een van die jaren door de extra stops in Heiloo, Castricum en Zaandam de reistijd met 7 minuten toegenomen.

Oud forumgebruiker

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Ma 21 Sep 2009, 23:52

Vinny schreef:Vroeger reden er ook non-stop treinen Alkmaar - (Uitgeest) - Amsterdam over de Zaanlijn en toen kon het ook 8-)
Toen lag de s3000 in een ander tijdspad, want je had toen ook nog een s5800 Sneltrein Alkmaar - Heiloo - Castricum - Uitgeest - Zaandam - Sloterdijk - Amsterdam e.v. Amersfoort Schothorst. Toen de Sneltreinen werden vervangen door IC's wilden ze het op deze corridor een beetje gelijk houden en is de stop in Utg komen te vervallen (sindsdien stopt de s3400 dan wel weer in Utg). En zou de s3000 aanvankelijk extra in Heiloo, Castricum en Zaandam stoppen. Heiloo viel af i.v.m. openingstijden van e.o.a. brug. De s800 is de één-op-één vervanger van de voormalige s5800-sneltrein en stopt wel in Heiloo.

Hoe dan ook: de s3000 lag destijds in een heel ander tijdspad en op dit moment is het gewoon nit meer mogelijk Amr-Asd non-stop te doen.
Laatst gewijzigd door Chauf21 op Di 22 Sep 2009, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Graag een 's' bij de treinserie toevoegen (i.v.m. mouse-over)

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Vinny » Di 22 Sep 2009, 00:17

In het kader van PHS zal de s800 waarschijnlijk een heel ander tijdpad gaan nemen, ik zie derhalve niet in waarom je voor de s3000 dan perse aan dit tijdpad zou moeten houden. Ooit heb ik overigens wel eens iemand gehoord die de s800 in noordelijke richting als IC naar Enkhuizen wilde sturen en de s1500 naar Alkmaar. Ook dat is een idee: Kudo's voor de creativiteit, maar ik zie het zelf wel als minder wenselijke oplossing.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Caspar » Di 22 Sep 2009, 00:27

Wat is PHS?

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7693
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor webguy » Di 22 Sep 2009, 01:21

Geert schreef:Die treinsamenstellingen op Somda zijn geloof ik gebaseerd op spots van de laatste twee maanden. Spot iemand een VIRM in de s5800 en verder spot niemand die trein staat-ie dus met VIRM genoteerd.

Klopt helemaal, en dat algorithme werkt maar perfect is het inderdaad niet. Maar, meer tijd = meer data en het is een enorme rekensom...
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Vinny » Di 22 Sep 2009, 07:59

Caspar schreef:Wat is PHS?

Oeps... Ik heb me daar de afgelopen weken teveel bezig mee gehouden:
PHS=Programma Hoogfrequent Spoor ofwel: Spoorboekjeloosreizen :wink:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25110
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Daniel » Di 22 Sep 2009, 09:11

De t12723 reed vanmorgen met een los ICM-IV'tje als gevolg van defect materieel. In Rotterdam waren er al staanplaatsen, maar tot echte problemen kwam het niet in Gouda met dank aan een tip via de omroep dat de t1723 naar Utrecht naast ons stond. Toen was'ie ineens rustiger als normaal :P

Verder was de HC door al dat materieelgedoe helemaal in de war, gezien de volgende omroep... "Station Gouda, reizigers naar Rotterdam Centraal, Waddinxveen, Alphen a/d Rijn wordt verzocht hier over te stappen"
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25110
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Berichtdoor Daniel » Di 22 Sep 2009, 19:32

Wat er vanmiddag allemaal aan de hand was weet ik niet, maar het kwam als 'n kleine chaos over... haalde in Utrecht nog net de t2856 die overigens gereden werd met twee Olympische ICM'en. Bij Harmelen passeerden we waarschijnlijk de t2056 die op het buitenste spoor stilstond, kan ook een s8800 geweest zijn maar dat was niet helemaal logisch aangezien spoor 1 gewoon vrij was.
Vervolgens werd op Woerden zelf de t4061 ingehaald die normaal 4 minuten eerder dan mijn trein in Rotterdam moet aankomen. Weer daarvoor stond een lege kolentrein. En ook wij hadden nog last van een andere trein die daarvoor zat, want bij de overloopwissels na Woerden kwamen we vrijwel tot stilstand...

En owja: wie heeft Deurne stiekem verplaatst? Dat kwam volgens de HC van de t1965 na Horst-Sevenum :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OVer je Reiservaringen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten