Pagina 4 van 12

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Geplaatst: di 08 sep 2009, 21:39
door mb90
Vandaag mijn eerste Fyra-ritje gemaakt en wel met de t1066 van Schiphol naar Rotterdam. Een leuke en zeker snelle rit, maar voorlopig vind ik de Fyra het niet waard om er een flinke toeslag voor te betalen. De trein maakt meer herrie door het beton rondom de sporen (en dan hielp een deur die niet dichtkon bij de stiltecoupe ook wel mee), maar het is wel leuk dat hij af en toe lekker schuin hangt. Ook is het uitzicht als er even geen tunnels of geluidsschermen zijn soms best aardig. Wel zaten er toeristen in die naar Den Haag moesten en dus verkeerd zaten. Ze kregen geen boete van de trainmanagers, maar lezen blijft toch een vak. Op de CTA's van Schiphol stond duidelijk Fyra en dat hij alleen op Rotterdam Centraal zou stoppen. Wat een clownspak hebben die treinmanagers trouwens en dan was het hoedje nog af bij sommigen door de warmte.

Edit: woordje niet bij 2e zin toegevoegd.

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Geplaatst: di 08 sep 2009, 21:48
door Daniel
Tja, de machinist van de t1053 zag ik ook van drie kilometer afstand staan... valt nogal op dat knalpaarse overhemd :P Vrijdagavond na 't werk ook maar even via Amsterdam om Fyra eens te proberen.

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Geplaatst: di 08 sep 2009, 21:49
door Chauf21
Als ik van de Fyra gebruik ga maken, is dat voor de tijdswinst, niet zozeer vanwege andere lokkertjes. Twee euro toeslag ben ik wel bereid te betalen, de ruim zeven euro die er straks voor wordt gevraagd, vind ik vooralsnog te veel. Zeker omdat de tijdwinst op m'n gehele reis maar beperkt is. Morgen maar eens kijken hoe de verbinding bevalt en of ik 'm daadwerkelijk meerdere keren per week wil gaan gebruiken :)

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Geplaatst: wo 09 sep 2009, 10:48
door Chauf21
Vandaag maar eens geprobeerd dan :)
Qua reistijd is het tussen Rotterdam C. en Amsterdam C. (en Schiphol des te meer) echt wel een verbetering. Vooral wanneer je net het vliegveld van Rotterdam bent gepasseerd, zo'n vijf minuten later Zoetermeer ziet liggen en een tiental minuten later het station van Nieuw-Vennep voorbij raast. Dan heb je echt het gevoel dat het snel gaat. Nadelen vind ik wel de hoeveelheid ruis/herrie, voornamelijk in de tunnel. In (nieuwere) VIRM's is dat geluidsniveau veel lager. Ook wel jammer dat de catering pas vlak voor Schiphol langs kwam, ik had m'n Kiosk-koffie al bijna op. Hebben de Albatros-treinen eigenlijk een barretje of een cateringloper aan boord? In het eerste geval kan je makkelijk(er) net na vertrek wat halen. Trein reed ook prima op tijd, alleen het halteren aan het begin van perron 13A op Amsterdam is wat minder; wanneer je dat in het midden van het station/perron doet, win je weer een of twee minuutjes. Al met al een prima verbinding voor deze introductieprijs :)

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Geplaatst: wo 09 sep 2009, 14:50
door Suus
Hmmm, ik had de trolley nog voor de tunnel bij Zestienhoven al gezien maandag (zat in rijtuig 21), en een inkomende trein komt toch aan op 13B?

Ik zat rond kwart voor twee in de metro richting Bijlmer, en bij Amstel haalde de Albatros de metro in. Bij Duivendrecht haalde de metro de Albatros weer in. En bij Strandvliet haalde de Albatros tenslotte de metro weer in :) Het oude echtpaar wat bij mij zat en waar ik in gesprek was geraakt vond het geen mooie neus. De meneer vond de treinen uit zijn jeugd (stoomlocomotieven) mooier :)

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Geplaatst: wo 09 sep 2009, 19:15
door Vinny
lleen het halteren aan het begin van perron 13A op Amsterdam is wat minder
Ik vind het standaard vertrekperron (spoor 15) eerlijk gezegd nogal beschamend. Dit perron is vooralsnog alleen met vaste trappen te bereiken... :roll:

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Geplaatst: wo 09 sep 2009, 20:53
door Wubbo
Toch is het de wens van Hispeed om juist van dat perron te vertrekken...

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Geplaatst: wo 09 sep 2009, 21:01
door JWM
Want daar hebben ze de standaard zwartmetalen bankjes voorzien van een of andere rode bedekking?

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Geplaatst: wo 09 sep 2009, 22:25
door Suus
Dat is ook op 13B gebeurt anders :?

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Geplaatst: wo 09 sep 2009, 22:27
door JWM
13B.. Is dat niet het spoor waar de andere Hispeed producten Thalys en Beneluxtrein vertrekken? 8-)

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Geplaatst: wo 09 sep 2009, 22:34
door Caspar
Nee die andere treinen vetrekken van de 13a. Alle treinen komen binnen op de 13b van Hispeed.

@Vinny: er is een lift naar spoor 15 :wink:

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Geplaatst: wo 09 sep 2009, 23:22
door STF
Maar die lift zit zowat op Muiderpoort of ze moeten de situatie onderhand gewijzigd hebben, voor het A gedeelte van perron 15 is het wel erg ver weg.

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Geplaatst: wo 09 sep 2009, 23:39
door Vinny
Toch is het de wens van Hispeed om juist van dat perron te vertrekken...
Mwah. Commercieel is het niet handig, lijkt me. Overigens er zijn plannen om er roltrappen en liften te installeren (behalve die ene die er dus zit), maar de gemeente ligt dwars omdat de historische aanblik van de achterzijde van het station geweld wordt aangedaan... :|

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Geplaatst: do 10 sep 2009, 09:41
door Geert
En dat speelt al een paar jaar inmiddels...

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Geplaatst: do 10 sep 2009, 17:22
door Wubbo
Op verzoek het deel over het busstation bij Amsterdam Centraal gesplitst naar hier.

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Geplaatst: vr 11 sep 2009, 16:29
door Caspar
Vandaag even naar Rotterdam geweest. Heenweg in Fyra, tot de conclusie gekomen dat het toch echt de minst aantrekkelijke lijn van het land is tussen Hoofddorp en Rotterdam, wat betreft het landschap. Reizigers zonder toeslag konden die in de trein kopen, dat kon maandag ook al, maar nu werden er geen 10 euro administratie kosten daarvoor in rekening gebracht :pos:

Op Rotterdam Centraal sprong er nog snel iemand in een t1900 naar Den Haag centraal terwijl de deuren al sloten. De vrouw was zo snel de trein in gedoken, dat ze voluit met haar gezicht op de vloer van het balkon belande, ik hoorde het een en ander zelfs kraken :roll: Ze stond wel op eigen kracht weer op. Nouja laat het een les zijn voor haar dacht ik.

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Geplaatst: vr 11 sep 2009, 17:52
door Daniel
Fyra t1058 waarmee ik net uit Amsterdam vertrokken ben is nog verrassend goed bezet: toch minstens wel iets van 50 passagiers. Goed, da's nog een redelijk lege trein, maar 'tis een begin :wink:

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Geplaatst: vr 11 sep 2009, 18:27
door JeePee
De t12561 mag het doen met een schamele 6 bakken. Dat levert dus staanplaatsen op over in ieder geval het gedeelte Ut - Swk. Waarschijnlijk ook wel eerder op het traject. Ik mag hopen dat de problemen in Rtd aanleiding zijn voor deze inzet, want nu was er in ieder geval nog de t12759 die als veegtrein fungeert. Die hobbelt immers ergens met +15 / +20 voor ons uit... De t8061 mag het met 2x V doen wat resulteert in veevervoer.

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Geplaatst: vr 11 sep 2009, 19:29
door Daniel
Zow, viereneenhalve dag had ik het Nederlandse spoorwegnet niet meer compleet gehad, maar da's vanavond eventjes opgelost :P Op Schiphol werd de in Amsterdam al aardig gevulde t1058 zelfs nog wat drukker, waarna de rit over het nieuwe stukje spoorwegnet dan kon gaan beginnen.
Eigenlijk niet veel anders opgemerkt als de OVNL'ers die me voorgingen: vooral veel herrie op het HSL-traject, ook als alle deuren in het rijtuig wel goed sluiten. Maar wat ik ook opmerkte was een koude wind die onder de stoelen door langs de zijkanten van het rijtuig komt gewaaid op het 160 km/u traject. Best een irritant gevoel is dat, had er ook maar met één been last van.

Maargoed, de catering (toevallig nog door 'n naamgenoot ook :P ) verkoopt lekkere thee. Mag ook wel voor 2 euro :wink: En nu was ik nog wel zo braaf geweest een toeslagkaartje te kopen, kostte me gisteravond nog heel wat moeite om te printen met een printer die eigenwijs deed, maar gecontroleerd ben ik in het geheel niet! Had 't wel verwacht aangezien we er bij vertrek uit Amsterdam nogwel in het Nederlands en Engels op geattendeerd werden dat een toeslag verplicht is.

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Geplaatst: za 12 sep 2009, 00:40
door Oud forumgebruiker
Reiziger Ddrs schreef:Zow, viereneenhalve dag had ik het Nederlandse spoorwegnet niet meer compleet gehad, maar da's vanavond eventjes opgelost :P
Dat heb je sowieso niet, tenzij je met een goederentrein over de Betuweroute geweest bent :wink:.

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Geplaatst: za 12 sep 2009, 01:51
door Vinny
^^ En dan hebben we nog talloze stamlijnen en raccordementen liggen :mrgreen:

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Geplaatst: za 12 sep 2009, 10:27
door Daniel
Nou vooruit, het door reizigerstreinen bediende gedeelte dan. Plus een stukje Ddri en Kfh :wink:

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Geplaatst: za 12 sep 2009, 10:42
door Vinny
Voor mij geldt dan weer dat ik ook wel eens naar de Maasvlakte geweest ben per trein 8-)

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Geplaatst: za 12 sep 2009, 11:20
door Daniel
Tja, en ik heb dan weer de omgeleide reizigerstreinen via Kijfhoek meegemaakt ten tijde van de bouw van de kap bij Barendrecht. Ben dus ook per trein op Kijfhoek Noord geweest en niet alleen het stukje op Kijfhoek Zuid wat met de open dag aldaar gereden werd.
En ook nog op IJsselmonde bedenk ik me nu... dat was het tijdelijke perron 5 van Rotterdam Lombardijen wat niet onder de verkorting Rlb viel :P

Re: OVer je treinreiservaringen in september 2009

Geplaatst: za 12 sep 2009, 14:47
door Woepje
Vandaag zijn er twee nieuwe Arriva D-GTW's aangekomen in Nederland. Het spul kwam om 12.10 uur aan in Gn! Het betreft de 10345 (naam: Ruurt Hazewinkel) en de 10346 (naam: Pieter Jelles Troelstra). Ze hebben allebei Duitse beveiligingsmeuk aan boord, dus kunnen straks ook de ritten naar Leer gaan rijden.