Pagina 9 van 12

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: do 21 jan 2010, 21:10
door Justin
Doet me denken aan de digitale op Amersfoort over de s5800:

"Sprinter Uitgeest, rijdt verder naar Uitgeest"

Of de IC naar Groningen die ook in Wolvega stopt...

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: do 21 jan 2010, 21:27
door Ardan
Jep, en alle intercity's naar Hilversum, Duivendrecht, Amsterdam Zuid en Schiphol stoppen ook in Duivendrecht volgens die CTA. Het is maar dat je het weet. Hoef ik in ieder geval niet bang te zijn dat-ie niet in Duivendrecht stopt.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: do 21 jan 2010, 21:45
door Justin
Ardan schreef:Jep, en alle intercity's naar Hilversum, Duivendrecht, Amsterdam Zuid en Schiphol stoppen ook in Duivendrecht volgens die CTA. Het is maar dat je het weet. Hoef ik in ieder geval niet bang te zijn dat-ie niet in Duivendrecht stopt.
En dan vergeet de Mcn het alsnog :lol:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: do 21 jan 2010, 21:49
door Vinny
Of de IC naar Groningen die ook in Wolvega stopt...
Dat is een fout. Die foto is al heel lang geleden doorgezet naar de persoon die hem zou moeten herstellen. Immers Wolvega ligt na de splitsing van het spoor te Meppel op de lijn naar Leeuwarden en dus niet op de route naar Groningen (uitleg voor degenen op dit forum met eenzelfde geografisch gevoel als sommige CTA-specialisten)

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: do 21 jan 2010, 21:50
door Ardan
Gheghe. Dat zou wat wezen :lol:
De nachttrein die van de zomer reed tussen Schiphol en Enschede vergat in ieder geval niet om er NIET te stoppen. Lijkt me best lastig als je altijd op dat traject rijdt als mcn en er altijd stopt, dat je dat nou ineens niet moet doen..

Edit: was een reactie op de post van Justin, Vinny kwam er nét tussendoor :wink:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: do 21 jan 2010, 23:40
door webguy
Al die rare regels hebben te maken met het feit dat de digitale CTAs alsnog worden aangestuurd vanuit BEPAC toch? Het is het garbage in, garbage uit principe: de data is hetzelfde als naar de oude CTAs met een vertaalslag ofzo. Maar die vertaalslag heeft geen nieuwe data waarschijnlijk, hooguit enige intelligentie over de paletten en de te vervangen waardes...

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: do 21 jan 2010, 23:45
door Geert
Ik vind het altijd wel typisch voor welke namen men heeft gekozen bij die conversie van BEPAC naar de nieuwe CTA-schermen. Waarom wordt de stationsnaam vaak niet (deels) uitgeschreven? "Lent", "Overvecht", maar dan wel weer "Arnhem Zuid" (dat had volgens hetzelfde systeem dan gewoon "Zuid" moeten heten natuurlijk). Maar waarom bijvoorbeeld niet "Utr.-Overvecht" of "N-Lent" op zijn minst?

Dat "stopt ook in Duivendrecht" zal wellicht zijn om te benadrukken dat de intercity stopt op een niet-IC-station?

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: vr 22 jan 2010, 00:46
door Ardan
Tsja, ik vind het ook raar. De s1500 rijdt ook altijd naar Schothorst ipv Amersfoort Schothorst. Vathorst wordt geloof ik dan weer wél af en toe voluit geschreven. Maar je gaat me niet vertellen dat 'Amf Schothorst' niet op het regeltje past.
Maar ach, het ziet er knullig uit maar we weten wat er bedoeld wordt toch? :mrgreen:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: vr 22 jan 2010, 10:11
door Jurjen
Geert schreef:
Dat "stopt ook in Duivendrecht" zal wellicht zijn om te benadrukken dat de intercity stopt op een niet-IC-station?
Ongetwijfeld, maar dat lijkt overbodig als bij de 'via' stations al vermeld staat dat 'ie via Duivendrecht rijdt. (Hoewel, nu ik het zo opschrijf is het natuurlijk logisch dat met via gewoon de rijroute voor machinisten bedoeld wordt, i.p.v. de stopstations. What's next? 'Via Riekerpolder'?) Wat me ook altijd nog verbaasd is dat er bij de IC Almere - Utrecht op de CTA's in Almere staat 'Stopt niet in Bussum Zuid, Hilversum Noord en Hollandsche R'. Vanuit Almere hebben er volgens mij nog nooit treinen daar gestopt, dus het is niet om mensen die er door gewenning vanuit gaan dat 'ie er stopt te waarschuwen...

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: vr 22 jan 2010, 11:40
door Daniel
D'r zijn wel meer rare via's op de AV. Zo staat bij de stoptreinen van Dordrecht naar Roosendaal altijd "via Lage Zwaluwe", maar bij de sneltrein naar Breda niet. En 'tis toch juist die laatste waarvan je zou verwachten dat extra stops op niet-sneltreinstations erbij staan.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: vr 22 jan 2010, 16:13
door Geert
Voor de IC's vanuit Gouda naar Den Haag wordt ook nog altijd aangegeven "Stopt niet in Voorburg", hoewel het ding er inmiddels al jaren niet meer stopt (2006 voor het laatst).

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: vr 22 jan 2010, 23:15
door playertwo
Vinny schreef:Op een CTA bak waar alle bestemmingen toch al opstaan, hoeft wat mij betreft niet nog eens in kleine lettertjes te staan dat de trein daar ook stopt... :?
Haal dan (Nijmegen) Lent, Elst, Arnhem Zuid, Olst en Wijhe van het bovenste scherm, en zet het lekker onderin omdat al deze stations geen IC-stations zijn, ondanks dat de s3600 er toevallig stopt, of zet alles bovenin. Nu creëer je alleen maar verwarring.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: za 23 jan 2010, 10:08
door Vinny
Geert schreef:Ik vind het altijd wel typisch voor welke namen men heeft gekozen bij die conversie van BEPAC naar de nieuwe CTA-schermen. Waarom wordt de stationsnaam vaak niet (deels) uitgeschreven? "Lent", "Overvecht", maar dan wel weer "Arnhem Zuid" (dat had volgens hetzelfde systeem dan gewoon "Zuid" moeten heten natuurlijk). Maar waarom bijvoorbeeld niet "Utr.-Overvecht" of "N-Lent" op zijn minst?

Dat "stopt ook in Duivendrecht" zal wellicht zijn om te benadrukken dat de intercity stopt op een niet-IC-station?
Volgens mij is dat een opsomming. Arnhem moet voor zuid staan omdat het anders net lijkt of het Lent Zuid is ofzo ;)
Bij Amersfoort Schothorst zal meespelen dat men er van uit gaat dat na het passeren van Amersfoort gewoon, het logisch is dat je dan in Amersfoort Schothorst terecht komt en niet in Groningen Schothorst ofzo ;)

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: za 23 jan 2010, 10:12
door Wubbo
Die redenering volgend kunnen we dus wachten op de eerste de beste trein die gaat naar 'Zuid' ofzo. Doe mij dan toch maar de plaats erbij, Zuid zegt mij niet zo veel.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: za 23 jan 2010, 10:15
door Vinny
Ik vind dat je in dat geval dus ook duidelijk moet maken dat het een opsomming betreft:
Almere Parkwijk, - Muziekwijk, - Centrum, - Buiten, - Oostvaarders, Lelystad Centrum. Van twintig keer Almere herhalen wordt je ook niet vrolijk ;)

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: za 23 jan 2010, 13:29
door Geert
Zet dan in ieder geval de eerste letter van de plaats ervoor, A-Oostvaarders bijvoorbeeld. Nu is het net alsof Schothorst een eigen plaats is, terwijl het gewoon een woonwijk van Amersfoort is.

(Het zou niet de eerste keer zijn dat mensen in de war zijn over plaatsnamen door de stationsnamen: sommige mensen denken dat ik woon in Driebergen-Zeist, terwijl het toch echt twee losse plaatsen zijn :lol:)

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: za 23 jan 2010, 13:45
door Jurjen
Geert schreef:Zet dan in ieder geval de eerste letter van de plaats ervoor, A-Oostvaarders bijvoorbeeld. Nu is het net alsof Schothorst een eigen plaats is, terwijl het gewoon een woonwijk van Amersfoort is.

(Het zou niet de eerste keer zijn dat mensen in de war zijn over plaatsnamen door de stationsnamen: sommige mensen denken dat ik woon in Driebergen-Zeist, terwijl het toch echt twee losse plaatsen zijn :lol:)
Een 'A' schept juist verwarring. In mijn beeld kan dat alleen maar voor Amsterdam, zoals een B voor Berlin staat en Bielefeld met BI afgekort wordt om verwarring te voorkomen. Wil je gaan afkorten zal je voor Nederland ook zo'n lijst moeten opstellen, maar je komt al gauw in de knoop, etwa:

A Amsterdam
AL Almere
ALM Almelo
ALK Alkmaar

Ziet u? Het gaat wel, maa AL en ALM zou allebei voor Almere en Almelo kunnen staan, dus voor Nederland dat door heeft zijn we wel wat decennia verder.

Also, ik zou gewoon voor het 'voorloopstreepjeprincipe' gaan, zoals nu ook op de CTA's gebeurd, maar dan nog moet je dubbel schrijven:
Amsterdam Muiderpoort, Diemen, Amsterdam Science Park, Weesp, Almere Poort, -Muziekwijk, -Centrum, -Parkwijk, -Buiten, -Oostvaarders, Lelystad.
Idealiter zou je Diemen dus opheffen volgens dit systeem. ;-)

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: za 23 jan 2010, 13:55
door Geert
Of tot stadsdeel van Amsterdam maken, dat kan natuurlijk ook. :D

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: za 23 jan 2010, 14:01
door Jurjen
Geert schreef:Of tot stadsdeel van Amsterdam maken, dat kan natuurlijk ook. :D
M'n opmerking was op twee manieren op te vatten: het station opheffen, of de zelfstandige plaats opheffen. ;) An sich ben ik op een serieus niveau voor annexatie van Diemen en Duivendrecht door Amsterdam, geeft zo'n rare situatie nu. Maar dat is OT. ;)

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: za 23 jan 2010, 14:08
door Suus
Je zou natuurlijk ook de stationsnamen in de juiste volgorde kunnen zetten:
Amsterdam Muiderpoort, Amsterdam Science Park, Diemen.

Dan is die hele annexatie ook niet meer nodig :6

OT: Hoe harder mensen roepen dat Diemen geannexeerd moet worden, hoe onverdraagelijker de lokale politiek daar wordt. Hoe wil je trouwens drie kruisjes met drie eenden combineren :P

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: za 23 jan 2010, 14:11
door Daniel
Drie eenden met een kruisje erdoor? :P

Maargoed, Voorburg dan maar door Den Haag laten annexeren. Daar speelt deze situatie immers ook... al verwacht ik niet snel "- Centraal" als eindbestemming op een CTA, daar zal altijd wel Den Haag voor blijven staan :wink:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: za 23 jan 2010, 14:45
door Jurjen
Bee schreef:
OT: Hoe harder mensen roepen dat Diemen geannexeerd moet worden, hoe onverdraagelijker de lokale politiek daar wordt. Hoe wil je trouwens drie kruisjes met drie eenden combineren :P
Eendjes? Wat? Annexatie, niet fusie! ;-)

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: za 23 jan 2010, 16:18
door Marc
Gistermiddag had de CTA in Utrecht (noordzijde spoor 15) het over een Intercity via Den Bosch en Best naar Naarden-Bussum.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: za 23 jan 2010, 23:13
door Wubbo
Mooi hoor, die digitale schermen in 's-Hertogenbosch:

20.23 Intercity NS
Sittard
Via Utrecht Centraal, Amstel, Amsterdam Centraal
en Heerlen

Volgende trein: 20.53 Intercity Amsterdam Centraal

Echt briljant. Een servicemedewerker zag het ook en belde nog met de omroepster van dienst, maar die kreeg het er niet uit. Toen is de trein maar handmatig omgeroepen.

Overigens opvallend: ook als eerste station in een rijtje binnen een plaats komt kennelijk de plaats er niet bij, getuige 'Amstel'. Dat gaat verwarring opleveren.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: za 23 jan 2010, 23:19
door Geert
Amsterdam is kennelijk deels geannexeerd door Utrecht 8-)
Toch typisch, zélfs met digitale schermen blijft het prutsen op de CTA's van Den Bosch...