Pagina 3 van 11

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2008

Geplaatst: zo 06 apr 2008, 02:40
door Wubbo
JeePee schreef:2 van de 4 treinen die voor de 9100 (stoppert Zl - Gn) nodig zijn reden met ICM vandaag.
Waarschijnlijk om DM90 vrij te krijgen om treinen Zwolle - Enschede te versterken in verband met de werkzaamheden bij Deventer?

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2008

Geplaatst: zo 06 apr 2008, 14:16
door Cookie
Er is behoorlijk wat DM90 daarvoor vrijgemaakt inderdaad: er reden zelfs Zutphen-Apeldoorn-stellen tussen Hengelo en Zutphen :shock: ...

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2008

Geplaatst: zo 06 apr 2008, 20:20
door Caspar
Er reden ook 3x 2 DM 90 die ik normaal wel eens in Groningen spot tussen Zutphen en Oldenzaal.
Zwolle- Enschede was normale sterkte dit weekend, zoals het op een werkdag is. Daar dus geen bijzondere stellen voor nodig.

Ik zag rond 13.15 een lege trein door Hoogeveen rijden bestaande uit: Virm VI+ ICMm+ICM :D

Verder viel me nog wat anders op in ICM 4049: Er zat een borgsticker met de tekst: 'Garantie tot 01-10-2007' in het kastje tegenover de wc. (weet niet hoe dat ding heet, maar waar die paar blauwe en witte knoppen/lampen en of chopper schakelaars in zitten) Loopt men een beetje achter op schema met de revisie van ICM?

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2008

Geplaatst: zo 06 apr 2008, 21:02
door IC3
Mij viel op dat in de Belgische IC 4515, van Brussel Zuid naar Antwerpen-C, ik 'getrakteerd' werd op twee klassieke motorstellen en niet de M6-dubbeldeksrijtuigen waar ik ook graag eens in gezeten had... Over comfort in intercity's hebben we in Nederland dus nog niet te klagen! :lol:

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2008

Geplaatst: zo 06 apr 2008, 21:11
door Caspar
Die M6 vind ik persoonlijk niet veel beter dan Virm, op een aantal punten na; grotere displays voor wat meer reisinformatie/eindbestemming etc, Ruimere trappen en de 3x dat ik er in heb gezeten op een snoeihete dag (+30 graden) was het telkens aangenaam koel.

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2008

Geplaatst: zo 06 apr 2008, 22:11
door IC3
De vensters op de verdieping zijn wel erg groot, zodat je bijna over een panoramarijtuig spreken mag. :wink:

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2008

Geplaatst: ma 07 apr 2008, 00:27
door Freek
Aangaande de DM op Zutphen-Oldenzaal, ik blijf het netjes vinden dat 2 vervoerders (NS en Syntus) het eens kunnen worden over de manier van reizen. Toch een hele service van Syntus dat het hiermee instemt, en netjes van de ns om de stellen uit te lenen.

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2008

Geplaatst: ma 07 apr 2008, 11:40
door Caspar
Het zal ook wel goedkoper zijn voor de NS om Syntus eventueel te betalen voor de reizigers die moeten omreizen dan een X aantal extra bussen te moeten inhuren?

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2008

Geplaatst: ma 07 apr 2008, 12:17
door deadlock
Misschien is het ook allemaal wat makkelijk omdat NS grootaandeelhouder Syntus is?

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2008

Geplaatst: ma 07 apr 2008, 19:16
door Daniel
Vanmorgen ging 't kennelijk niet helemaal goed bij Arriva: om 6.50 uur stonden de V'tjes 864 en 866 te niksen op spoor 15 in Dordrecht, waardoor 5 minuutjes later de stoptrein uit Geldermalsen op het uiterste puntje van het perron moest binnenkomen.
Beide stellen reden vanmiddag weer, dus 't zal het zoveelste gevalletje personeelstekort zijn geweest wat verhinderde dat de spitsversterkingen in Gorinchem belandden.

En vanmiddag dus keurig volgens plan ICRm in de 1963 (16.59 Den Haag HS -> Venlo). De machinist was er eentje die hield van reizigertje pesten: zo ongeveer op de plek voor 6 bakken onder de kap stond 'ie al bijna stil om vervolgens weer op te trekken naar het bordje 12.
De bredere deuren helpen wel: keurig op tijd vertrokken we uit Delft en in Rotterdam was de grote massa ook al snel binnen (zowaar zelfs geen staanplaatsen in 't gangpad). Alleen in Dordrecht weer de zowat dagelijkse +2 bij binnenkomst en +4 bij vertrek... de 5163 (17.26 -> Roosendaal) staat daar nogal eens in de weg op het aankomstspoor 4. En tja, het lijkt er toch sterk op dat de Rotterdamse trdl's al volledig in paniek raken als ze er alleen al aan denken om een wisseltje om te zetten zodat de achteropkomende trein op 5 kan binnenkomen :x

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2008

Geplaatst: ma 07 apr 2008, 20:41
door Vinny
Alleen in Dordrecht weer de zowat dagelijkse +2 bij binnenkomst
+2 wordt waarschijnlijk nog automatisch door de ARI toegewezen. Ik denk dat de treindienstleider het wel best vond ;)

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2008

Geplaatst: ma 07 apr 2008, 21:32
door Daan
Caspar schreef:Verder viel me nog wat anders op in ICM 4049: Er zat een borgsticker met de tekst: 'Garantie tot 01-10-2007' in het kastje tegenover de wc. (weet niet hoe dat ding heet, maar waar die paar blauwe en witte knoppen/lampen en of chopper schakelaars in zitten) Loopt men een beetje achter op schema met de revisie van ICM?
Stotzenpaneel heet zo'n ding, geloof ik. Waarom zou men achterlopen met de revisie? Men heeft het op die sticker over garantie, niet over uiterste houdbaarheidsdatum ofzo ;)

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2008

Geplaatst: ma 07 apr 2008, 21:42
door Daniel
@ Vinny: Tja, de rijweg is 't probleem ook niet... uitrijsein stond al veilig bij binnenkomst :wink: Probleem is meer dat er maar iets tegen hoeft te zitten op weg naar Breda of je komt achter de stoptrein te hangen tot Tilburg, heb al vaker meldingen mogen lezen van 1900'en die in Brabant al richting de +15 gaan na zo'n klein vertraginkje in de randstad.

Eigenlijk zit de grote misser in de dienstregeling: tussen Den Haag en Dordrecht is de rijtijd 2 min. langer geworden, maar daarmee is de korte stop (2 min.) in Dordrecht gewijzigd in een haltering. Door de langere rijtijd gebeurd het sinds 9 december vorig jaar steeds vaker dat de 1900 al rond .28/.58 voor een rood inrijsein staat bij Dordrecht omdat de 5100 (V .26 .56) nog niet weg is. Planmatig zit daar zat tijd tussen (1900 hoort .01/.31 binnen te komen), maar in de praktijk dus niet.
Met name in de spits betekend dat een gegarandeerd vertraagd vertrek: er is een aanzienlijke stroom reizigers die met de 1900 van Rotterdam naar Dordrecht reist om vervolgens over te stappen op de trein richting Geldermalsen. En ja, 't kost nu eenmaal tijd om dat allemaal uit te laten stappen... de stop van 2 minuten tot drgl 2007 wilde al wel eens te krap zijn in het Dordtse.

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2008

Geplaatst: di 08 apr 2008, 09:57
door Vinny
Gisteren reed de Beneluxtrein van 16:56 met vervangend materieel. Voor de liefhebber: VIRM-IV. Hij was aardig druk. Omgeroepen werd dat reizigers met bestemming Antwerpen en verder in Roosendaal moesten overstappen zonder verlies aan reistijd (leek me wel erg optimistisch ingeschat), op Amsterdam Centraal en Schiphol bleven de CTA-bakken gewoon op de normale stand bleven staan. De laatste tijd zijn me teveel storingen met die dingen; ik ga dat intern aan de orde stellen. :idea:

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2008

Geplaatst: di 08 apr 2008, 11:10
door deadlock
De 3700 die om 8:20 uit Deventer naar Zwolle vertrekt, werd vanochtend door een DDAR gereden.

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2008

Geplaatst: di 08 apr 2008, 12:05
door Thijs
deadlock schreef:De 3700 die om 8:20 uit Deventer naar Zwolle vertrekt, werd vanochtend door een DDAR gereden.
En laat ik die trein nou zo'n 3x per week nemen van Nijmegen naar Zwolle, en zeker op dinsdag, behalve vandaag :twisted:

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2008

Geplaatst: di 08 apr 2008, 18:11
door Daniel
Vanmorgen een losse SGM-II, de 2001, als 5121 (6.56 uur Dordrecht -> Bergen op Zoom)... tot overmaat van ramp schijnt dat ding ook nog gewoon op de 5122 gekeerd te zijn. Dat zal wel bananenpuree geworden zijn, middenin de spits :P

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2008

Geplaatst: di 08 apr 2008, 19:32
door M57
Vinny schreef:Gisteren reed de Beneluxtrein van 16:56 met vervangend materieel. Voor de liefhebber: VIRM-IV. Hij was aardig druk. Omgeroepen werd dat reizigers met bestemming Antwerpen en verder in Roosendaal moesten overstappen zonder verlies aan reistijd (leek me wel erg optimistisch ingeschat),
Heb dat toch nogal eens meegemaakt.
Vinny schreef:op Amsterdam Centraal en Schiphol bleven de CTA-bakken gewoon op de normale stand bleven staan. De laatste tijd zijn me teveel storingen met die dingen; ik ga dat intern aan de orde stellen. :idea:
Wat wil je dan op die CTA (niet) zien? Waarom zou dat dan een storing zijn?

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2008

Geplaatst: di 08 apr 2008, 19:51
door Justin
Reiziger Ddrs schreef:Dat zal wel bananenpuree geworden zijn, middenin de spits :P
Lekker toch, Olvarit? ;)

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2008

Geplaatst: di 08 apr 2008, 20:23
door Chauf21
Vandaag zag ik in de Benelux die om 15.56 uit Asd vertrekt, maar liefst acht rijtuigen (de stuurstand incluis). De samenstelling was Loc - 1xB - 2xA - 4xB - Bs; de CTA toonde maar geen treinsamenstelling :mrgreen:

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2008

Geplaatst: di 08 apr 2008, 21:10
door Karl
In Utrecht zit ik tegenwoordig langs het spoor, vandaag zag ik een aantal keer een sleep Duitse rijtuigen langskomen waarvan er één in IC kleuren was (als voorlaatste van de sleep) en één in blauwe IR(?)-kleuren. Waarom zijn deze in die kleuren operationeel? Vorige week volgens mij dezelfde sleep gezien, maar toen ontbrak het blauwe rijtuig en zat de IC als laatste en nu dus niet. Verder bestaat deze trein uit A-B-B-B-B-B-A-B. :|

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2008

Geplaatst: di 08 apr 2008, 21:15
door Daan
Dat zijn ICL rijtuigen, die worden op dit moment omgespoten in de NS-kleuren. Ik geloof dat de meeste nu wel zijn omgespoten, maar het kan zijn dat er nog een paar in de Duitse kleuren rondrijden ;)

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2008

Geplaatst: di 08 apr 2008, 22:03
door Karl
Daan schreef:Dat zijn ICL rijtuigen, die worden op dit moment omgespoten in de NS-kleuren. Ik geloof dat de meeste nu wel zijn omgespoten, maar het kan zijn dat er nog een paar in de Duitse kleuren rondrijden ;)
Dat het ICL-rijtuigen zijn, dat wist ik, maar ik dacht dat ze inmiddels allemaal blauw/geel moesten zijn en daarnaast verbaasde mij de indeling en de verhouding A - B bakken mij.

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2008

Geplaatst: wo 09 apr 2008, 07:39
door deadlock
Daan schreef:Dat zijn ICL rijtuigen, die worden op dit moment omgespoten in de NS-kleuren. Ik geloof dat de meeste nu wel zijn omgespoten, maar het kan zijn dat er nog een paar in de Duitse kleuren rondrijden ;)
De zuurstokkleuren worden steeds zeldzamer inderdaad. Ze parkeren ze in Deventer bij mij voor het raam. Het viel me trouwens op dat er een ICRm A-bak in een of twee treinen zit.

Re: OVer je treinreiservaringen in april 2008

Geplaatst: wo 09 apr 2008, 07:52
door dvdhoven
Die ICRm A's zitten erin omdat er een overschot aan ICRm A's is en de Avmz's nog een revisie moeten krijgen. Momenteel zitten er in ieder geval de A's met stamnummer 5661 en 5662 in, maar op Somda is gemeld dat er nog meer komen. :)