Pagina 5 van 14

Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009

Geplaatst: ma 09 nov 2009, 17:43
door Dexter
Dat klopt, normaal kruis je elkaar op Vdg maar de tegentrein was vroeg en ik was laat. En elk ongeluk is een opeenstapeling van afwijkingen en toevalligheden. Op Mss gebeurt het ook zo vaak en bij de brug bij Vdg had ik deze zomer bijna een vrouw met een fiets onder de trein die nota bene in mijn spoor stond te wachten tot de tegentrein voorbij was... :shock:

Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009

Geplaatst: ma 09 nov 2009, 18:39
door Caspar
De IC van 16.10 uit Utrecht naar Den Helder bestond uit een los IRM 4tje. Ik haastig omhoog opzoek naar een zitplaats... Blijken er na vertrek uit Utrecht nog minstens 10 zitplaatsen vrij te zijn in het compartimentje naast de 1e klas boven.
Met +7 vertrokken uit Utrecht. Onderweg riep de machinist? om dat er door een defect stel de trein vanaf Arnhem met 1 treinstel reed, en dat er in Amsterdam weer een 2e voor geplaatst zou worden. Pas vanaf Amsterdam Amstel waren in het 4tje min of meer alle zitplaatsen bezet. Vreemd, dat zo in de sptits.

Daarna in de t14556 gestapt en met +2 vertrokken uit Amsterdam en met +4 uit Sloterdijk. Bij vertrek uit Sloterdijk zag ik de 3300 vanaf de boog vooruit gestuurd worden, en bij Zaandam moesten we een minuut of 5 wachten tot de 3300 daar weg was. Ook werd het hele stuk bij Purmerend bijna stapvoets gereden, om met +17 aan te komen in Hoorn. Beetje jammer.
Was overigens zo'n oude dubbeldekker waarvan het alleen het stuurrijtuig van die groene bankjes had, nooit in gezeten/gezien tot nog toe.

Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009

Geplaatst: ma 09 nov 2009, 19:37
door playertwo
Dexter schreef:Dat klopt, normaal kruis je elkaar op Vdg maar de tegentrein was vroeg en ik was laat. En elk ongeluk is een opeenstapeling van afwijkingen en toevalligheden. Op Mss gebeurt het ook zo vaak en bij de brug bij Vdg had ik deze zomer bijna een vrouw met een fiets onder de trein die nota bene in mijn spoor stond te wachten tot de tegentrein voorbij was... :shock:
Dat dacht een schoojuffrouw enkele jaren geleden dus ook bij een overweg Vught, totdat een 3600 een andere 3600 (met vertraging) kruiste, en mevrouw het dus niet na kon vertellen.

Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009

Geplaatst: ma 09 nov 2009, 19:51
door Daniel
Tja, en dan denk je met een t12756 met +4 eens niet achter de stoptrein aan te mogen hobbelen na Gouda... heeft 't SLT'tje in de t9756 +10 :P

De HC van de t9256 had vanavond beter even achterin z'n trein kunnen kijken voor 'ie omriep dat daar nog genoeg plaats vrij was na vertrek uit Rotterdam. In het achterste rijtuig waren namelijk ook al alle zitplaatsen bezet :wink:
In Rotterdam trouwens ook flinke vertragingen door de aanrijding tussen Roosendaal en Essen: Thalys t9331 had volgens de AV bv. +128 en de t9237 met de stam Belgische rijtuigen vertrok met +60 uit Rotterdam ri. Amsterdam (maar was op Den Haag HS opgeheven volgens de AV). Daarachter zat dan weer de t9241 met "slechts" +10.

Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009

Geplaatst: ma 09 nov 2009, 20:44
door Dexter
Ik zag vanmorgen de Fyra op Rtd spoor 3 binnenkomen en heb vanaf spoor 1 met verbazing staan kijken. Hij kwam echt keihard binnendenderen, kwam met piepende remmen tot stilstand om vervolgens meteen zodanig hard te gaan inbufferen, dat de trein zeker een halve meter naar achteren opschoof terwijl de reizigers aan het uitstappen waren.

(Voor degenen die niet weten wat inbufferen is: Dat is het indrukken van de buffers tussen de loc en het eerste rijtuig door de loc een klein stukje achteruit tegen de rijtuigen aan te zetten, zodat de koppelingen wat slapper gaan hangen en het makkelijker ontkoppelen is voor de rangeerder)

De trein was op tijd en ik geloof dat Fyra een ruime keertijd heeft op Rtd, dus ik vraag me af waar al die haast vandaan komt. Een beetje meer comfort voor die royale toeslag mag toch wel lijkt me. Maar vlot was het in ieder geval wel.

Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009

Geplaatst: ma 09 nov 2009, 20:47
door playertwo
Misschien willens ze een keer testen hoe het is als je meteen de loc omloopt.

Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009

Geplaatst: ma 09 nov 2009, 20:54
door Daniel
Loc omlopen zullen ze niet snel gaan doen op Rotterdam Centraal omdat je daarvoor moet kopmaken op de hoofdsporen de Willemstunnel in. Daar sta je een heel groot beetje in de weg...

Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009

Geplaatst: ma 09 nov 2009, 21:51
door STF
Dexter schreef:En elk ongeluk is een opeenstapeling van afwijkingen en toevalligheden.
Ja de dochter van een vriendin van me moeder is ook onder een overbrengingsritje terecht gekomen, de rest van de (reizigers)treinen stopt altijd vlak voor de overweg, langs het perron.

Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009

Geplaatst: ma 09 nov 2009, 22:26
door Wout87
Net eens even de werkzaamheden gezien. Wat een hoop werkzaamheden zeg in de noordoost zeg! :shock: :shock: :shock:
o.a. Den haag-Utrecht, Amersfoort-Deventer, Zwolle-Groningen, Amersfoort-Weesp. Volgens mij kun je dit weekend maar beter niet met de trein gaan

Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009

Geplaatst: ma 09 nov 2009, 22:33
door Caspar
Dat ligt er trouwens maar net aan waar je dus naartoe moet, er zijn niet meer werkzaamheden dan gemiddeld.

Wat ik me trouwens afvroeg, is er een logica in te vinden in de klapdeurtjes tussen de compartimenten in een SGMm? Eigenlijk heb ik maanden lang stellen gezien zonder deurtjes, nu ineens bij de laatste 2 sprinter ritten in beide stellen tussen klapdeurtjes, sowieso bij de hele eerste klas, en ook een paar glazen deuren in de 2e klas.

Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009

Geplaatst: ma 09 nov 2009, 22:38
door Wout87
Maar het zijn wel zo'n beetje een van de belangrijkste intercity-verbindingen ;)

Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009

Geplaatst: ma 09 nov 2009, 22:46
door Dexter
@Caspar: Nee er zit geen logica (meer) in het al dan niet aanwezig zijn van glazen tussendeuren in het SGMm. Oorspronkelijk waren ze tussen alle compartimenten en balkons aanwezig, maar al snel vondt men dat ze wel erg zwaar gingen, wat tot klachten van reizigers leidde. Toen heeft er een tijdje een stel rondgereden, waar (behalve bij de 1e klas) de klapdeuren als proef uit verwijderd waren. Want door het nieuwe deursysteem waarbij de deuren automatisch na 10 sec. sluiten gaat er minder warmte verloren en dacht men dat de tussendeuren niet onmisbaar zouden zijn.

De proef zou worden omgezet in een constructiewijziging voor alle stellen, maar die is halverwege stopgezet. Toen de eerste verbouwde SGMm II-tjes kwamen, hebben ze ook nog een ander type deurophanging uitgeprobeerd.

Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009

Geplaatst: ma 09 nov 2009, 23:04
door Vinny
Wout87 schreef:Maar het zijn wel zo'n beetje een van de belangrijkste intercity-verbindingen ;)
De Noord-Oost is natuurlijk één intercity-verbinding :P

Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009

Geplaatst: di 10 nov 2009, 02:42
door Ennes
Caspar schreef:Dat ligt er trouwens maar net aan waar je dus naartoe moet, er zijn niet meer werkzaamheden dan gemiddeld.

Wat ik me trouwens afvroeg, is er een logica in te vinden in de klapdeurtjes tussen de compartimenten in een SGMm? Eigenlijk heb ik maanden lang stellen gezien zonder deurtjes, nu ineens bij de laatste 2 sprinter ritten in beide stellen tussen klapdeurtjes, sowieso bij de hele eerste klas, en ook een paar glazen deuren in de 2e klas.
ik kom idd ook weer steeds meer stelletjes tegen met glazen tussendeuren, volgens mij zijn ze ze inderdaad allemaal aan het terugplaatsen nu, ze gaan overigens een stuk minder zwaar als de deuren die er in het begin inzaten.
Alleen het meest idiote bedenksel vind ik de deurstoppers op de vloer op het balkon, hoeveel mensen ik daar al niet (bijna) over heb zien struikelen.

Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009

Geplaatst: di 10 nov 2009, 08:20
door Daniel
Vanmorgen een opmerkelijke situatie op Rotterdam Centraal: de t12723 stond er klaar voor vertrek met 11 bakken i.p.v. de gebruikelijke 7. Eén minuut voor vertrektijd kwam men erachter dat het achterste stel toch niet mee moest (terwijl de machinist van de aankomende trein volgens z'n dienst moest combineren) en mochten de reizigers daaruit nog even overstappen alvorens het stel werd afgekoppeld. De vertraging bleef desondanks zeer beperkt.

En weet iemand waar het plaatsje "spoor 15" ligt? Ergens ten zuiden van Eindhoven in ieder geval, want er was in Utrecht een overstapmogelijkheid "naar 's-Hertogenbosch, Eindhoven en verder richting Spoor 15" :mrgreen:

Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009

Geplaatst: di 10 nov 2009, 08:47
door Marc
En ook vandaag problemen tussen Maastricht en Heerlen door de overwegstoring. De meldingen hierover verschenen in Maastricht pas rond 06:45 op de borden.

Trein t32017 vertrok met de 504 uit Maastricht Randwyck. In Maastricht werd de 652 voorop bijgeplaatst, maar even later werd omgeroepen dat de trein niet reed. Beide stellen reden de stoptrein van een half uur later (trein t32019). Trein t32016 reed ook niet. Van m'n klasgenoot kreeg ik wat informatie uit Heerlen: trein t32020 werd gereden met de 505 en 651 die uit de richting van Maastricht kwamen. Trein (3)t32017 naar Kerkrade reed vanaf Heerlen met stel 503. Drie van de vier stoptreinen reden op dat moment met dubbele stellen, de sneltrein is eruit gehaald.

Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009

Geplaatst: di 10 nov 2009, 19:19
door Daniel
Ik snap de materieelinzet van NS nu echt niet meer... vanmiddag had ik bij wijze van uitzondering eens de t12752 waarin ik de keuze had uit enkele tientallen vrije tweezits. Deze trein rijdt dan ook, notabene net voor de echte spits uit, met 9 bakken. Tja...

En owja, op Rotterdam Alexander kwam ik de t9763 tegen gereden door SLT-VI 2601.

Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009

Geplaatst: di 10 nov 2009, 19:30
door Geert
Het ding keert in Rdt op de s2800 van 17.17 uur, dat is wel een echte spitstrein. Kennelijk was combineren in Rotterdam niet handig :idea:

Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009

Geplaatst: di 10 nov 2009, 19:41
door Daniel
Zou kunnen, maar m'n ervaring is dat er zelfs een half uur later nog het nodige ICM in de tuin te Rotterdam staat...

Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009

Geplaatst: di 10 nov 2009, 20:13
door Geert
Materieel is natuurlijk niet de enige factor, er moet ook een rangeerder zijn om het treindeel uit de tuin naar het perronspoor te rijden.

Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009

Geplaatst: di 10 nov 2009, 20:15
door mb90
Reiziger Ddrs schreef:En owja, op Rotterdam Alexander kwam ik de t9763 tegen gereden door SLT-VI 2601.
Dit is sinds een week of 3 planmatig. Zie mijn post van vrijdag. :wink:

Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009

Geplaatst: di 10 nov 2009, 20:26
door Geert
Er rijden inderdaad al een paar weken SLT's in de s9700, en dat gaat nog goed ook geloof ik :P

Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009

Geplaatst: di 10 nov 2009, 20:26
door Daniel
Weet dat het planmatig is, maar er rijdt nog vaak zat wat anders :wink:

Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009

Geplaatst: di 10 nov 2009, 22:12
door Ardan
Deventer lag net in een wisselstoring.
Ik zag twee alliances van Syntus aan komen rijden bij het station. Dit bleken, toen ik er aankwam, de 1021 en 1023 te zijn, die als treinvervangend vervoer naar Olst zouden rijden omdat de 3600 van 20 20 niet reed. Dat wilde ik eerlijk gezegd niet missen. Toch best een vreemde gewaarwording, in een alliance van Syntus door je eigen wijk heen rijden, langs je eigen Appie, en op de dijk naar Olst waar ik die zomer zo veel had gefietst.
Het was behoorlijk vol (er zijn ook niet al te veel zitplaatsen), ik ging achterin in het midden zitten. Links zat een Marrokaan te slapen, rechts zat een Marrokaan met zijn nagels bezig te wezen. Enfin, zo'n ritje waarbij je boven de as zit is slecht voor je rug. Drempels konden nog zo voorzichtig worden genomen, je vloog altijd uit je stoel. Het slapen van de man links van mij wilde niet echt lukken. Ik kon recht naar voren kijken. Nu is een alliance niet al te lang, dus in bochten op de IJsseldijk zag ik hectometerpaaltjes en verkeersborden in bochten wel heel erg dichtbij komen. In combinatie met de lichten van tegenliggers en reflecterende strips in het midden van de weg leek het net of je naar een slechte 3D-film zat te kijken.
Bij aankomst in Olst wist de chauffeur even niet waar het station was, dit vroeg hij ook luidop. Gelukkig wisten enkele passagiers het wel. Tsja, Syntus rijdt daar natuurlijk ook nooit. Overigens waren we enkele minuten later dan de andere bus vertrokken, we kwamen toch enkele minuten eerder aan. De man rechts van mij schiet ineens op, scheert rakelings langs mij heen en springt de bus uit zodra de deur opengaat. De trein naar Zwolle vertrok pas 20 minuten later.
Op het perron vroeg een man van begin 20, die met een stel meiden was, aan de info/sos-paal wanneer de eerste trein naar Zwolle vertrok.
De vrouw aan de andere kant van de lijn: 'De eerste trein van Olst naar Zwolle vertrekt om 20 uur 57..'
Man: 'Oh okee, dat duurt nog wel eff'n.'
'..Die heeft trouwens ongeveer 5 minuten vertraging. Waren nog wat opstartproblemen.'
'Ooh,, dus dat duurt nog wel'n half uur dus.'
'Ja, zoiets..'
'Weet u dan misschien een café hier erg'ns?'
'Eeh, nee sorry, geen flauw idee.'
'Ooh das nou jammer. In ieder geval bedankt hoor!'
'Alstublieft.'
Ik had geen zin om naar Zwolle te gaan, dus ik had even de tijd om het veels te overdreven lange perron van Olst te bestuderen. En wat viel mij op? De perronwerkzaamheden die laatst tijdens De Grote Buitendienststelling Van Deventer plaatsvonden bestonden uit het met 5 cm verhogen van het Nooit Gebruikte Perron 1. Tsja.
Om 21 05 nam ik de trein naar huis. Daar stond ook de Syntus 1017 klaar met de tekst 'Spoorvervoer' op de koersfilm. De 1021 en 1023 kwamen juist weer terug.

Re: OVer je treinreiservaringen in november 2009

Geplaatst: di 10 nov 2009, 22:25
door Maik
Ardan schreef:Bij aankomst in Olst wist de chauffeur even niet waar het station was, dit vroeg hij ook luidop. Gelukkig wisten enkele passagiers het wel. Tsja, Syntus rijdt daar natuurlijk ook nooit.
Als het goed is worden die bussen door NS personeel gereden :wink: . Verder een leuk verhaal om te lezen :pos: .