OVer je treinreiservaringen in december 2009

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Vinny »

Ze zijn in Duitsland alleen wat minder radicaal door dan maar alleen RE/RB treinen te laten rijden zoals in Nederland. Maar ik heb zelf enkele jaren geleden ook wel eens meegemaakt dat een ICE trein werd opgeheven vanwege de 'winterse omstandigheden'. Sta je dan in het Roergebied terwijl je naar Berlijn wilt, en er door het treinpersoneel nauwelijks Engels gesproken wordt (mijn Duits ontstijgt het steenkolenniveau namelijk niet, zeker niet wanneer ik gestresst ben). Gelukkig kon ik de volgende ICE nemen (al vond de conducteur het niet zo leuk dat we in zijn trein zaten...)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Geert »

In Muenster Hbf reden gisteren alleen nog RB's en enkele RE's. Al het snellere verkeer (IC, ICE en zelfs enkele RE's) waren opgeheven vanwege de weersomstandigheden.
Op het Nederlandse stuk reed juist alles op tijd. Misschien kan Nederland zijn expertise aanbieden aan de Duitsers? :mrgreen:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Wubbo »

Het grote probleem ook in Duitsland: doordat je weinig rijdt heb je weinig alternatieven, en alternatieven voor grote groepen worden ook niet omgeroepen ofzo. In Nederland kun je reizigers bij de meeste stremmingen wel omleiden met vertragingen tot maximaal een uur, in Duitsland zijn wij er volgens mij met onze +150 nog genadig van af gekomen. Zelf een omleidingsroute uitrekenen is lastig: je hebt geen idee waar je bent, je kan je nergens oriënteren op een kaart (in het ruime uur op Kassel Wilhelmshohe hebben we gezocht maar niks gevonden) en je hebt dus geen idee of je om kan reizen of dat je beter in het restaurant kan gaan zitten. En omdat je ook nog zugbindung hebt moet je sowieso een bewijsje halen dat je mag omreizen - al zijn we na Kassel nog maar 1x gecontroleerd door een HC die een A4tje met een stempel prima vond en snel weer wegliep.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Jurjen »

Geert schreef:In Muenster Hbf reden gisteren alleen nog RB's en enkele RE's. Al het snellere verkeer (IC, ICE en zelfs enkele RE's) waren opgeheven vanwege de weersomstandigheden.
Op het Nederlandse stuk reed juist alles op tijd. Misschien kan Nederland zijn expertise aanbieden aan de Duitsers? :mrgreen:
En dat komt omdat de treinen tussen Roergebied en Hamburg omgeleid werden via Hannover o.i.d. zodat doorgaande reizigers gewoon met de IC konden, reizigers naar Münster, Osnabrück e.d. moesten dan met regionale treinen rijden. Ach ja, so be it. Het reisadvies van zowel NS Hispeed als DB voor reizen via Bad Bentheim was om om te reizen via Duisburg, treinkaartjes bleven geldig.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Wubbo »

Als we dat advies hadden gevolgd hadden we geen +150 maar +210 gehad... Ik ben blij dat ik dan nog een beetje topografische kennis heb om zelf een omreisadvies te maken (via Gronau was prima te doen, het was ook niet te druk in de trein ofzo).
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Jurjen »

Wubbo schreef:Als we dat advies hadden gevolgd hadden we geen +150 maar +210 gehad... Ik ben blij dat ik dan nog een beetje topografische kennis heb om zelf een omreisadvies te maken (via Gronau was prima te doen, het was ook niet te druk in de trein ofzo).
Ja goed, hangt natuurlijk ook een beetje van je bestemming in Nederland af, want de route via Gronau is normaal gesproken nu niet bepaald de meest snelle. ;-)

Overigens valt +150 inderdaad mee, IC 241 (Schiphol 16:49 - 23:30 Berlin) van 30 december schijnt met +556 aangekomen te zijn in Berlin. Dat is dus om 08:46. :pos:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Geert »

Kortom, in Duitsland is dus zeker niet alles beter, ook niet qua winters weer. (Hoe lachwekkend is dan het bericht dat DB wel zijn expertise ter beschikking wilde stellen aan ProRail en NS :lol:)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Meltrain »

Geert schreef: Vertrek uit München:
[...]
Het eigenlijk advies was om in Muenster een IC te nemen
Het is een beetje off-topic, maar het viel me wel op: waarom schrijf je München wel met een Umlaut en Münster op de 'internet-manier' (dus met een 'e' i.p.v. een Umlaut)? :o
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Geert »

Luiheid :mrgreen: Maar ja, het mag allebei he ;)
Oud forumgebruiker

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Oud forumgebruiker »

Vinny schreef:Noord-Holland is dan ook geen echte bestemming voor dagjesmensen. Wel trekt het Waterland (Volendam, Edam, Monnickendam) de nodige toeristen, maar díe nemen de Arriva-bus wel ;)
Nouja, de Zaanse Schans is wel een redelijke trekpleister (station Koog-Zaandijk), en de Kaasmarkt in Alkmaar? Maar afijn, volgens mij is de Zaanse Schans beter bereikpaar per bus 91, die begint op Amsterdam C en zet je voor de deur van de ZS af... beter kan niet, voor toeristen.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Jurjen »

En de Kaasmarkt is alleen van april tot september op vrijdagochtend. ;-)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Vinny »

de Zaanse Schans is wel een redelijke trekpleister (station Koog-Zaandijk
Ik zie toch vrijwel nooit drommen toeristen in de sprinter naar de Zaanstreek, maar wel in de bus naar Edam ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
aswnl
Berichten: 98
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:46
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door aswnl »

De Zaanse Schans wordt vooral met dagtochtjes voor buitenlandse toeristen vanuit Amsterdam per touringcar aangedaan.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door playertwo »

--Stefan-- schreef:
racingweirdo schreef:mieljaar hee, je vraagt je soms af of de ns ook nog gediplomeerde mensen in dienst heeft :roll: :roll: :roll:
Wat hebben overvolle treinen te maken met gediplomeerde mensen? Het blijft vandaag toch 31 december en op zo'n dag is het toch vrij lastig om eventjes wat extra personeel op te trommelen.
Wel eens gereisd met de NMBS op een dag dat iedereen nog voor 200 frank (omgerekend 10 gulden) onbeperkt met de trein mocht reizen. In Turnhout (beginstation) was de trein al in zijn geheel vol (inclusief staanplaatsen), en die moest toen nog helemaal naar Brussel. Vanaf Herentals mochten de mensen dus gaan achterblijven, en dat ook gewoon op een vakantiedag.
Oud forumgebruiker

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Bericht door Oud forumgebruiker »

Vinny schreef:
de Zaanse Schans is wel een redelijke trekpleister (station Koog-Zaandijk
Ik zie toch vrijwel nooit drommen toeristen in de sprinter naar de Zaanstreek, maar wel in de bus naar Edam ;)
Drommen niet inderdaad, maar er zitten altijd (ook op de meest onmogelijke tijdstippen) wel een aantal japanners in die Sprinter...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten