OVer je treinreiservaringen in december 2009

Alle reiservaringen die je met het OV hebt. Korte reiservaringen mogen in het algemene maandtopic. Grote fotoverslagen passen beter bij OV in Beeld.
Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9574
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor Wubbo » Di 15 Dec 2009, 21:38

Stel, je bent treindienstleider Gouda. Stel, de t20553 is +2 en de t553 is op tijd, en op Gouda Goverwelle staat de t9853 te wachten om ingehaald te worden. Welke trein laat je dan eerst gaan?

Juist ja, de lege SLT die naar Gouda Goverwelle moet naar het spoor waar de t9853 nog staat, die pas weg kan als de NoordOost langs is. Gevolg: SLT ergens tussen Gouda en Gouda Goverwelle neergezet, IC's er met +7 uit (in Utrecht nog +5) en de stopper natuurlijk ook te laat.

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor Ruben » Di 15 Dec 2009, 22:25

Ik had er geen idee van dat Gouda tegenwoordig onder post Amersfoort valt. Goed om te weten. :pos:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31537
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor Suus » Di 15 Dec 2009, 22:57

In Gouda heb ik de verkeersleiding al vaker verdacht van "Geen treinen langs het perron" beleid, en ze maken het weer waar :|
Rame à l'approche

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9574
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor Wubbo » Di 15 Dec 2009, 22:59

Dan zat er vandaag toch een treindienstleider uit Amersfoort. We stonden namelijk keurig langs het perron stil, een minuut of 5 ;-)

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor Ruben » Di 15 Dec 2009, 22:59

Amersfoort houden ze ook van lege spoortjes. Daar sta je ook rustig voor de rooie terwijl rond die tijd gewoon het spoor vrij moet zijn, er volgens de AV ook geen reizigerstrein op staat en er zat goederensporen zijn om dat soort gedrochten te parkeren.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25130
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor Daniel » Di 15 Dec 2009, 23:01

@Bee: Mwoh, de t1723 wacht tot nu toe elke ochtend braaf tot de vertraagde t21723 voorbij is in Gouda :wink: Maar verder zijn ze er inderdaad niet zo handig met vertraagde stoptreinen die voor IC's gegooid worden, al moet ik nog zien wat dat in drgl 2010 oplevert ('tis simpelweg nog niet voorgekomen). Gevolgen zouden kleiner moeten zijn want de opvolging is nu wat ruimer.

Trouwens: de t1965 is nu 'ie met IRM rijdt ook weleens wat vroeg in Dordrecht maar kan daar vervolgens niet binnenkomen omdat de t5165 nog op spoor 4 staat. Ze hebben in deze dienstregeling nog niet bedacht dat er op dat tijdstip ook nog een volledig leeg spoor 5 naast ligt...
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wout87
Berichten: 162
Lid geworden op: Za 03 Jan 2009, 14:00

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor Wout87 » Wo 16 Dec 2009, 01:56

Jammer trouwens dat in de 2800 alleen maar ICM rijd. Voorlopig is het dus even gedaan met VIRM tussen Deventer en Amersfoort

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor Ruben » Wo 16 Dec 2009, 02:13

Was wel leuk geweest voor de afwisseling idd. Er zal er vast geregeld 1 in verdwalen. :pos:

Hoe is het met de drukte in de 2800 dan?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor Dexter » Wo 16 Dec 2009, 02:32

Wubbo schreef:Stel, je bent treindienstleider Gouda. Stel, de t20553 is +2 en de t553 is op tijd, en op Gouda Goverwelle staat de t9853 te wachten om ingehaald te worden. Welke trein laat je dan eerst gaan?

Juist ja, de lege SLT die naar Gouda Goverwelle moet naar het spoor waar de t9853 nog staat, die pas weg kan als de NoordOost langs is. Gevolg: SLT ergens tussen Gouda en Gouda Goverwelle neergezet, IC's er met +7 uit (in Utrecht nog +5) en de stopper natuurlijk ook te laat.

De treindienstleider van het aangrenzende gebied was vandaag ook niet al te scherp. Door een ware materieel-legpuzzle rondom Noord-Oost IC 566, die werdt gereden door 2x VIRM IV, waarvan 1 stel in Ut werdt afgekoppeld en weggerangeerd (het Rotterdamse gedeelte bestond uit een haastig voorgebracht los ICM III-tje) vertrok ik met +3 met het Haagse deel. In Wd reed ik met 140 langs de 4000 uit Ekz, die nog stilstond langs het perron. Vervolgens kreeg ik geel, rood en daarna kwam de 4000 vrolijk voorbij gereden, die ik vervolgens in Gdg weer in moest halen. Dus ik vroeg aan de treindienstleider Woerden waarom dat zo moest (want als ik had kunnen doorrijden hadden we geen last van elkaar gehad) en die kwam weer aan met het handmatig-aan-moeten-passen-blablabla-verhaal. Uiteindelijk had ik in Gd +7 en kwam met +5 in Gvc aan.

Vergat ik nog te melden: In de 2191 zat gisteren DDAR 7430 en ik kreeg dus 16x de vraag of dit echt de IC wel was. De verontwaardiging was groot toen in Ledn een VIRM IV-tje als 6391 naast ons kwam staan...
Vallend blad maakt rails glad.

Oud forumgebruiker

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Wo 16 Dec 2009, 02:50

Zaanse reizigers zou ik voortaan adviseren per auto te reizen. De spitstreinen over de Zaanlijn rijden voortaan namelijk met 2x Plan V (er schijnen ook enkele treinen met 3xV ingepland te zijn, maar in de praktijk daar nog heel minimaal wat van gezien). Tot nu toe zijn achterblijvende reizigers op de stations Sloterdijk en Zaandam orde van de dag. Vorige dienstregeling reden er 6 bakken SGM, afgezien van het feit dat Mat'64 véél minder stacapaciteit heeft is dus ook het aantal bakken afgenomen. Ook enkele spits-IC's richting Alkmaar zijn ingekrompen en veel 2100-2600-en in de spits rijden met een solo stel. Tot nu toe vind ik de nieuwe dienstregeling één groot fiasco in deze omgeving. Alleen de 4500-1500 lijkt het goed te doen qua punctualiteit en capaciteit (VIRM is een prima trein voor beide series).

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25130
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor Daniel » Wo 16 Dec 2009, 08:47

Dexter schreef:De treindienstleider van het aangrenzende gebied was vandaag ook niet al te scherp. Door een ware materieel-legpuzzle rondom Noord-Oost IC 566, die werdt gereden door 2x VIRM IV, waarvan 1 stel in Ut werdt afgekoppeld en weggerangeerd (het Rotterdamse gedeelte bestond uit een haastig voorgebracht los ICM III-tje) vertrok ik met +3 met het Haagse deel. In Wd reed ik met 140 langs de 4000 uit Ekz, die nog stilstond langs het perron. Vervolgens kreeg ik geel, rood en daarna kwam de 4000 vrolijk voorbij gereden, die ik vervolgens in Gdg weer in moest halen. Dus ik vroeg aan de treindienstleider Woerden waarom dat zo moest (want als ik had kunnen doorrijden hadden we geen last van elkaar gehad) en die kwam weer aan met het handmatig-aan-moeten-passen-blablabla-verhaal.

't was niet alleen vandaag dat 'ie niet scherp was dan, ze hebben daar nooit zin om iets aan te passen. Nouja, op één keer na dan: toen had perongeluk een goederentrein die door de t2856 had moeten worden ingehaald doorgaand veilig gekregen waarop de seinen herroepen werden. Het wachten daarop leverde echter zo ongeveer meer vertraging op als het achter de goederentrein aan hobbelen.
Inhalen via het perronspoor is ook al zo geniaal daar: moet de trein die inhaalt door trage wissels. Zeer efficient daarbij was het geval waarin mijn trein een losse goederenloc mocht inhalen, da's ook echt een trage trein he :P

Maargoed, vanmorgen ging 't ook weer lekker: de t21712 kwam met +12 aan op Rotterdam C, kreeg er op vertrektijd van de t21723 nog een stel bijgeplaatst en vertrok uiteindelijk zowaar met slechts +3. Dat hadden we overigens volledig te danken aan het feit dat de Fyra die de afgelopen twee dagen een conflict opleverde vanmorgen was opgeheven :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4004
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor reisthijs » Wo 16 Dec 2009, 09:04

ziggy schreef:Zaanse reizigers zou ik voortaan adviseren per auto te reizen. De spitstreinen over de Zaanlijn rijden voortaan namelijk met 2x Plan V (er schijnen ook enkele treinen met 3xV ingepland te zijn, maar in de praktijk daar nog heel minimaal wat van gezien).
Van wat ik de afgelopen dagen heb gezien, rijdt Uitgeest-Rotterdam (4000) vaak met 3x Plan V, en Uitgeest-Rhenen (7400) met 2 stellen. Dat laatste was de afgelopen maanden de standaardinzet voor de stoptreinen via Breukelen-Utrecht (en op dat deel van het traject meestal ook voldoende), blijkbaar heeft men er niet aan gedacht dat met de koppeling aan Amsterdam-Uitgeest aan te passen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31537
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor Suus » Wo 16 Dec 2009, 12:43

Wat is er bij Utrecht aan de hand, het lijkt een steeds grotere chaos te worden en het is niet eens donderdag. De NS.nl site is nu bepaald duidelijk :?
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9280
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor Ardan » Wo 16 Dec 2009, 12:44

Ik lees juist op de NS-site dat Utrecht helemaal plat schijnt te liggen :shock: en dat tot plm. 17 00 uur!
ik citeer:

Utrecht Centraal-Alphen a/d Rijn/Amersfoort/Baarn/Den Haag Centraal/Ede-Wageningen/Hilversum/Rhenen/Rotterdam Centraal/s-Hertogenbosch/Tiel
Woensdag 16 December 12:37
Oorzaak Tussen Utrecht Centraal en Bunnik/Utrecht Lunetten/Utrecht Maliebaan rijden minder treinen door een defecte bovenleiding.
Verwachting Houdt u rekening met een extra reistijd van ongeveer 30 min. De verstoring is naar verwachting rond 17:00 uur verholpen.
Reisadvies Reizigers tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal reizen via Amersfoort.

@Bee, je was me nét voor :P
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Wout87
Berichten: 162
Lid geworden op: Za 03 Jan 2009, 14:00

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor Wout87 » Wo 16 Dec 2009, 13:42

en dan gaat het waarschijnlijjk ook nog sneeuwen vanavond

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25130
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor Daniel » Wo 16 Dec 2009, 15:00

Het sneeuwt al in Utrecht, al is het nog maar heel weinig maar de straat hier is enigzins wit. Ben benieuwd hoe het dan met de Qliner gaat lopen als alternatief...
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor Vinny » Wo 16 Dec 2009, 16:26

Afgelopen zondag met de Thalys gereisd en vanochtend weer teruggekomen. Het ging (zoals verwacht) niet vlekkeloos. Beide keren op het Nederlandse gedeelte vertraging opgelopen. Wat me verder opviel was dat er weer een warme maaltijd wordt verkocht in de Thalysbar (iets met saffraanrijst en kip). Voor tosti's rekenen ze belachelijke prijzen (meer dan 5 euro), en de stationsomroepen zijn handmatig (maar wel drietalig). Daarnaast wordt je op het Gare du Nord in het Nederlands welkom geheten, echter de cursus Nederlands is nog niet afgerond voor het treinpersoneel daar: op de terugweg werd er geen Nederlandstalige vertrekinformatie geboden (en dat kan handig zijn omdat de Thalys verder niet werd aangekondigd op het actuele vetrektijdenbord).
Leuk om te vermelden is, dat de overstap naar Den Haag wordt benadrukt bij binnenkomst van Rotterdam. Reizigers worden niet aan hun lot overgelaten...
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11944
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor Geert » Wo 16 Dec 2009, 19:17

Ah, de nieuwe spooropstelling van Rotterdam Centraal: iets minder dan 10 minuten voor vertrektijd van de s2800 naar Amersfoort van 18.50 uur komen er twee ICM-stelletjes binnen gereden. De CTA aan de b-zijde staat op Niet instappen, dus de meeste mensen stappen in het voorste drietje in. 18.46 uur, een omroepbericht in de trein: 'Dames en heren, deze trein blijft in Rotterdam staan. De trein naar Amersfoort komt zo binnen achter deze trein.' 18.49 uur: ah, er komen twee stelletjes ICM binnen. En inderdaad, ACHTER de andere trein, wat dus inhoudt dat het achterste stelletje pas voorbij de loopbrug te bereiken is. Erg klantvriendelijk, deze spooropstelling. En het vertrek met +5. :neg:

Gebruikersavatar
mb90
Berichten: 2587
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor mb90 » Wo 16 Dec 2009, 19:24

Gister was het exact hetzelfde bij dezelfde trein (die had ik toevallig opweg naar Gouda) in Rtd. Mensen vroegen nog aan de conducteur of er een marathon gelopen moest worden. :P Het irritante is ook dat er nu geen spreiding is van de reizigers. Het achterste IV-tje zat vol, de voorste was een heel stuk rustiger.
OVopZuid - De site voor al het OV in Rotterdam-Zuid

Vanaf nu wat minder frequent in het OV te vinden.

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor playertwo » Wo 16 Dec 2009, 19:39

Ardan schreef:Ik lees juist op de NS-site dat Utrecht helemaal plat schijnt te liggen :shock: en dat tot plm. 17 00 uur!
ik citeer:

Utrecht Centraal-Alphen a/d Rijn/Amersfoort/Baarn/Den Haag Centraal/Ede-Wageningen/Hilversum/Rhenen/Rotterdam Centraal/s-Hertogenbosch/Tiel
Woensdag 16 December 12:37
Oorzaak Tussen Utrecht Centraal en Bunnik/Utrecht Lunetten/Utrecht Maliebaan rijden minder treinen door een defecte bovenleiding.
Verwachting Houdt u rekening met een extra reistijd van ongeveer 30 min. De verstoring is naar verwachting rond 17:00 uur verholpen.
Reisadvies Reizigers tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal reizen via Amersfoort.

@Bee, je was me nét voor :P

Sinds wanneer is Utrecht Maliebaan weer opgenomen in de normale dienstregeling :lol: (dus niet een museumpendel)

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25130
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor Daniel » Wo 16 Dec 2009, 19:44

Volgens mij zat er een trdl op de post Rotterdam in een diepe slaap verzonken vanmiddag... de t1965 kwam zeer ruim op tijd (zelfs enkele minuten te vroeg) voor het inrijsein van Dordrecht tot stilstand. Daar bleven we enige tijd wachten, nam aan dat er nog een vertraagde t5165 op ons aankomstspoor 4 stond ofzo. Uiteindelijk gingen we dan weer rijden en werden daarbij gespoorwijzigd naar spoor 5, terwijl de stoptrein allang van spoor 4 vertrokken was.
Daardoor een volstrekt onnodige +4 bij binnenkomst en ca. +5 bij vertrek, wat in Breda ook weer problemen kan veroorzaken (de s13600 raakt dan vertraagd, of je komt erachter terecht)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:25

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor M57 » Wo 16 Dec 2009, 19:46

Waarom moet je de trdl nou weer belachelijk maken? Misschien was hij of zij met iets anders belangrijks bezig, waren er problemen bij het omleggen van het wissel, ...

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25130
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor Daniel » Wo 16 Dec 2009, 19:56

Als het elke keer dat dit gebeurd een probleem met het wissel zouden zijn dan wil ik ProRail toch dringend adviseren dat ding te vervangen, gebeurd iets te vaak daarvoor.
We moesten al voor Zwijndrecht afremmen, dus 'tis overduidelijk een vertraagde s5100 op blokafstand voor ons geweest.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4456
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor Daantje » Wo 16 Dec 2009, 20:40

De hele week al zijn er problemen met de t2216 waardoor ie vertraging heeft en ik beter de eerstvolgende s1900 kan nemen. Trein t1918 vergat vanmorgen echter bijna te stoppen in Delft. Ik zat m'n krantje te lezen toen me ineens opviel dat het stationsnaambord van Delft wel erg hard voorbij kwam :shock: Gelukkig gingen we heel hard in de remmen en stonden we nog net op tijd stil. Toen duurde het wel erg lang voor de deuren open gingen maar ik had gelukkig nog net m'n bus gehaald :)
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv

Gebruikersavatar
mb90
Berichten: 2587
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor mb90 » Wo 16 Dec 2009, 21:28

Reiziger Ddrs schreef:Als het elke keer dat dit gebeurd een probleem met het wissel zouden zijn dan wil ik ProRail toch dringend adviseren dat ding te vervangen, gebeurd iets te vaak daarvoor.
We moesten al voor Zwijndrecht afremmen, dus 'tis overduidelijk een vertraagde s5100 op blokafstand voor ons geweest.
Er waren om 16:10 uur monteurs bezig bij een wissel vlak voor Ddr vanuit Zwd gezien. Met de t2259 moest ik ook wachten voor Zwijndrecht en werd er van spoor verwisseld, dus ik denk eerder dat het aan het wissel lag dan aan een treindienstleider.
OVopZuid - De site voor al het OV in Rotterdam-Zuid

Vanaf nu wat minder frequent in het OV te vinden.


Terug naar “OVer je Reiservaringen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast