Pagina 14 van 19

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Geplaatst: ma 21 dec 2009, 17:38
door Geert
Een servicemedewerker zonder enige ervaring laten assisteren bij de planning of als storingsmonteur inzetten, dat lijkt me toch niet zo'n heel goed idee... :?

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Geplaatst: ma 21 dec 2009, 18:00
door Stefan
De Merwede-Lingelijn rijdt sinds een uur of 5 ook een uursdienst, zoals de rest van de treinen van Arriva.

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Geplaatst: ma 21 dec 2009, 18:07
door racingweirdo
tuuurlijk wel, het echte knutselen aan die kasten moet je overlaten aan de profs, maar ze kunnen zeker assisteren.

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Geplaatst: ma 21 dec 2009, 18:18
door Geert
Laat die mensen maar lekker reizigers assisteren, daar is op een dag als vandaag ook veel behoefte aan.

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Geplaatst: ma 21 dec 2009, 18:19
door Justin
Heb uiteindelijk nog een rondje Randstad kunnen doen, alleen ter plekke was alles afgelast. Enfin, Het rondje bestond uit Zwd-Rtd(-Ledn)-Shl-Asd-Ut-Gd-Rtn. Was even vergeten hoe lang Shl-Zwd per stopper kon duren, heb het ooit maar een keertje gehad.

Ondanks de misère van beperkte dienstregeling, heeft alles toch wel iets magisch. Sure, alles ligt nagenoeg op z'n gat, maar het weerspiegeld wel mooi hoe gestrest/rustig we kunnen/moeten zijn (geworden)... Of ligt dat aan mij. Voor mij betekent dit wel in elk geval een change in my pace of time :).

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Geplaatst: ma 21 dec 2009, 18:32
door Daantje
Ik ben net weer een kwartiertje thuis. Vanmorgen rond zeven uur vertrokken. Gaan lopen naar het station want de trams van de RET reden niet en de bussen zeer onregelmatig dus daar wilde ik niet op gokken en de fiets durfde ik niet aan. Na een wandeling van een half uur kwam ik aan op Rotterdam Centraal. Het was toen nog goed te lopen omdat er nauwelijks auto's op de weg waren (iedereen was z'n auto nog aan het uitgraven, in mijn straat stonden de auto's echt een meter in de sneeuw) en je midden op de weg kon lopen. Ik kwam rond half acht aan en daar stond toen op spoor 7 de stoptrein van 7.19 uur naar Leiden nog. Daar ingestapt. Later bleek dat van de achterste drie rijtuigen de deuren defect waren, ze gingen niet meer open. Ze wilden het ons echter niet aan doen om allemaal weer uit te stappen dus zouden we toch vertrekken en overal heel lang blijven wachten tot iedereen uitgestapt was. Om acht uur vertrokken we eindelijk. Ik kwam rond half negen in Delft aan. Daar nog even op het busstation gekeken, ik wist dat de bussen niet reden maar was vergeten te kijken of tram 1 ook niet reed. Een blik buiten het station zei mij genoeg dat die ook niet zou rijden :D Toen maar begonnen aan de sneeuwtocht. Het was toen aanmerkelijk drukker op de weg waardoor je wel op de stoep of op het fietspad moest lopen ook al was dat nauwelijks te herkennen. Heb er een half uur over gelopen en kwam iets voor negenen op m'n werk aan. Collega's die met de auto waren hadden er ook uren over gedaan omdat de A13 dicht was door een geschaarde vrachtwagen dus op zich was dit wel een goede keuze. Ik was alleen wel bang toen ik eenmaal in de trein zat of ik nog wel thuis zou komen.

De hele dag alles in de gaten gehouden en de optie open gehouden om met een collega mee terug te rijden. Een andere collega van me was ook met de trein want die durfde het niet aan met de auto en uiteindelijk zijn we om half vijf vertrokken (lopend) naar het station en hadden we om 16.57 de pendelstoptrein naar Rotterdam Centraal, die overigens heel stipt vertrok en niet afgeladen vol was en gereden werd met ICRm ter lengte van het hele perron. Tegen half zes was ik op Rotterdam Centraal waar ik toch maar gegokt heb op de bus en tien minuten later kwam bus 38 aanreden. De bussen zagen er ook wel okee uit want ik heb ook de 33, 44 en 48 voorbij zien komen. Ben nu na een kort wandelingetje weer lekker thuis. Heb in totaal wel anderhalf uur gelopen door de sneeuw dus ben best geslooopt :D

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Geplaatst: ma 21 dec 2009, 18:40
door JeePee
Zit nu in de trein van 18:04 uit Gn naar Lw. Trein is afgeladen vol omdat de trein voor ons kennelijk kapot is gegaan. Hetzelfde geldt voor de trein die deze trein had moeten wegslepen. Of dit nu betekent dat de trein van 16:04 defect is gegaan en vervolgens die van 17:04 ook, of dat het die van 17:04 was en een extra trein vervolgens defect gegaan is weet ik niet.

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Geplaatst: ma 21 dec 2009, 18:41
door Justin
@Daantje:

Dan was je een half uur na mij gegaan. Ik had de stoptrein van 6:49+10, omdat ik die van 5:49+15 had laten gaan :p.

Leuk he, sneeuwwandelingen. Heb er vandaag ook weer paar moeten maken.

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Geplaatst: ma 21 dec 2009, 19:00
door Chauf21
Reiziger Ddrs schreef:Rond 14.00 uur kwam er hier trouwens een getrokken trein langs met rood/witte DB-achtige rijtuigen richting Lage Zwaluwe. Meer details weet ik ook niet, zag 'm van een afstandje boven een geluidsscherm uit steken.
Klinkt als een Kopenhagen-express (video van vertrek: http://www.vrom.nl/pagina.html?id=45936, maar de trein is gisteren teruggekomen).
JeePee schreef:Zit nu in de trein van 18:04 uit Gn naar Lw. Trein is afgeladen vol omdat de trein voor ons kennelijk kapot is gegaan. Hetzelfde geldt voor de trein die deze trein had moeten wegslepen. Of dit nu betekent dat de trein van 16:04 defect is gegaan en vervolgens die van 17:04 ook, of dat het die van 17:04 was en een extra trein vervolgens defect gegaan is weet ik niet.
Vergelijkbaar verhaal Journaal op 3 wint race naar Groningen:
Het NOS Headlines-team leek in eerste instantie aan kop te liggen, want ze hadden een bomvolle stoptrein te pakken naar Zwolle. Maar in verband met een kabelbreuk bij Putten moest hun trein terug naar Amersfoort CS. Na een korte onderbeking in Nijkerk gingen ze naar Amersfoort, waar ze opnieuw een trein richting Zwolle pakten. Maar ook die liep vast, opnieuw in Putten.

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Geplaatst: ma 21 dec 2009, 23:33
door M57
Vanavond ben ik via Venlo naar Duitsland gereisd. NS Hispeed doet het kennelijk niet meer. ICE rijdt vast niet alleen omdat de Duitse verkeersleiding niet meer werkt, want er reden en rijden wel pendels Arnhem-Emmerich en van daar uit treinen naar Köln.

Veolia rijdt een vlekkeloze treindienst over de Maaslijn. :pos:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Geplaatst: di 22 dec 2009, 00:43
door Dexter
Reiziger Ddrs schreef:Nee want dat toont dat er geen reisinformatie beschikbaar is. In Dordrecht stonden overigens wel 4 servicemedewerkers onder dat bord, werd de aangepaste dienstregeling omgeroepen en werd bovendien elk halfuur de stoptrein naar Rotterdam Centraal danwel Roosendaal aangekondigd.

Rond 14.00 uur kwam er hier trouwens een getrokken trein langs met rood/witte DB-achtige rijtuigen richting Lage Zwaluwe. Meer details weet ik ook niet, zag 'm van een afstandje boven een geluidsscherm uit steken.
En ga je op een afstandje staan toekijken, kom je dan niet eens even buurten? :wink: Niet alleen servicemedewerkers, maar alle personeel heeft beurtelings buiten gestaan om de mensen wegwijs te maken. Ik kwam vanmorgen in dienst en heb niet 1 trein kunnen rijden. In plaats daarvan ben ik op het perron met collega's service gaan verlenen en hebben we een trein bestaande uit 3x SGMm II op spoor 3a/b (heb je die nog zien staan, Reiziger Ddrs?) neergezet die kon dienen als mobiele, verwarmde wachtruimte. Dit (en alle vertrekkende treinen) werdt ook netjes omgeroepen door Prorail. En zoals de voorgaande dagen was er ook weer gratis koffie en thee.

Er reed idd 2x per uur een pendelstoptrein met meestal met 2x VIRM IV (het maximum op de stopstations tussen Ddr en Rsd) en ik heb ook een losse VIRM VI voorbij zien komen) op het baanvak Rtd-Ddr-Rsd met in Zlw aansluiting op een pendel naar Bd en in Rsd aansluiting naar België en Zeeland. Arriva reed een uursdienst tot Gr, omdat de brug bij Arkel niet meer wou sluiten. Ondanks het negatieve reisadvies zagen we toch nog heel veel mensen met koffers, fietsen en kinderwagens langskomen. De reizigers waren begripvol en gelaten: ze zagen dat wij als personeel ook deden wat we konden en we kregen veel complimentjes. Er was duidelijkheid over wat wel en niet reed en dat scheelde enorm.

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Geplaatst: di 22 dec 2009, 09:13
door JeePee
In tegenstelling tot wat de AV orakelt, rijdt er tussen Lw en Zl maar 1 trein per uur... Beetje jammer aangezien dit het enige NS traject is met slechts een uurdienst. Dat is faal 1. Nog knulliger is dat je dan met een lossen ICM-III rijdt. Dat is dus staanplaatsen vanaf Lw. Faal 2, dit belooft wat voor de rest van de reis :neg:

EDIT: En dan ook nog de trein van 7:50 naar Lw laten vervallen. Dus 1x per 2 uur een trein. Faal 3. Hier moeten een paar mensen zich diep gaan schamen...

EDIT 2: Faal 4: Solo DDAR in de s5600. Ook staanplaatsen vanaf Zl door de gangpaden dus... Hopeloos dit allemaal.

Uit Gn kwam overigens wel een VIRM, daar was dus wel capaciteit genoeg. Trein uit Lw heeft vanaf Wv mensen achter gelaten op de stations. Als je dan toch zo aan het prutsen bent met slechts 1 trein per uur, doe dan in vredesnaam op volle lengte (= 10 bakken) of haal die VIRM van opstel af die er al dagen uit zijn neus staat te vreten...

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Geplaatst: di 22 dec 2009, 10:12
door --Stefan--
Is wel een beetje weinig voor zo een drukke verbinding :S

Maar er zijn meer trajecten waar maar 1 trein per uur rijdt. Tussen Bd-Rsd-Vs
En tussen Zl-Emn. Al zijn die trajecten niet te vergelijken met Lw-Zl :P

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Geplaatst: di 22 dec 2009, 10:40
door Suus
In de Randstad is een IC dienst gestart. Ik heb zelf Gouda-Utrecht gedaan (trein kwam uit Rotterdam), en Utrecht-Amsterdam rijdt ook met extra stop in Duivendrecht.

Ik zie bijna alleen maar Dd-ar.

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Geplaatst: di 22 dec 2009, 10:59
door --Stefan--
Lekker logisch... In de nooddienstregeling staat de de s4400 doorrijdt van Ht naar Tb.
Vandaag staat er echter op station Nm bij de 4400:

11:23 | Deurne | 4b | Oss, s-Hertogenbosch, Boxtel | Stoptrein | Rijdt niet verder dan Eindhoven , Rijdt verder naar Eindhoven

Echt ns :mrgreen:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Geplaatst: di 22 dec 2009, 11:10
door Sonic-x
Er rijden geen sprinters meer tussen amsterdam-central en weesp is me opgevallen maar ipv zetten ze nu vaker dubbeldeks stoptreinen in :pos:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Geplaatst: di 22 dec 2009, 11:15
door --Stefan--
Sonic-x schreef:Er rijden geen sprinters meer tussen amsterdam-central en weesp is me opgevallen maar ipv zetten ze nu vaker dubbeldeks stoptreinen in :pos:
Alleen dd-ar zeker?
Passen gewoon net wat meer mensen in dan in een sprinter. Hoeveel bakken?

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Geplaatst: di 22 dec 2009, 11:36
door Oud forumgebruiker
In de trein richting Almere wordt een combinatie van DDAR en DDM-1 (s4600) ingezet. In de trein naar Amersfoort (s5800) VIRM, dus inderdaad dubbeldeks allemaal. Overigens nog een apart: Op de Zaanlijn (s4000) 10 bakken VIRM haha dta past niet overal, vandaag rijdt daar ook een DDM-1 in.

Nog wat geinige dingetjes die ik gisteren zag: DDM-1 in de 7400 (Stopper Asd-Ut), IC140-compositie in een vervangende ICE Ut-Em (!), DDAR in de s3600 (Zl-Nm), SGM in de 3100 (Ah-Ut), Emmen-V in de s5500, DDM-1 in de s5000 (Shl-Rtd), ICR in de s5000 (Shl-Rtd) (!), ICM in de s5700 (Ut-Hvs), DDM-1 in de s4500 (Asd-Ekz), VIRM in de s4300 (Hfd-Wp).

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Geplaatst: di 22 dec 2009, 11:41
door Daniel
Dexter schreef:En ga je op een afstandje staan toekijken, kom je dan niet eens even buurten? :wink: Niet alleen servicemedewerkers, maar alle personeel heeft beurtelings buiten gestaan om de mensen wegwijs te maken. Ik kwam vanmorgen in dienst en heb niet 1 trein kunnen rijden. In plaats daarvan ben ik op het perron met collega's service gaan verlenen en hebben we een trein bestaande uit 3x SGMm II op spoor 3a/b (heb je die nog zien staan, Reiziger Ddrs?)
Nee, die mobiele wachtruimte niet gezien :wink: Ben ook alleen maar even door de tunnel gelopen om aan de andere kant van 't station te komen en toen werd er toevallig net een trein omgeroepen :P

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Geplaatst: di 22 dec 2009, 11:57
door Sonic-x
ziggy schreef:In de trein richting Almere wordt een combinatie van DDAR en DDM-1 (s4600) ingezet. In de trein naar Amersfoort (s5800) VIRM, dus inderdaad dubbeldeks allemaal. Overigens nog een apart: Op de Zaanlijn (s4000) 10 bakken VIRM haha dta past niet overal, vandaag rijdt daar ook een DDM-1 in.

Nog wat geinige dingetjes die ik gisteren zag: DDM-1 in de 7400 (Stopper Asd-Ut), IC140-compositie in een vervangende ICE Ut-Em (!), DDAR in de s3600 (Zl-Nm), SGM in de 3100 (Ah-Ut), Emmen-V in de s5500, DDM-1 in de s5000 (Shl-Rtd), ICR in de s5000 (Shl-Rtd) (!), ICM in de s5700 (Ut-Hvs), DDM-1 in de s4500 (Asd-Ekz), VIRM in de s4300 (Hfd-Wp).
Ik weet het niet maar weet je of het zo blijft?

die sprinters zetten zetten ze niet meer in als stoptrein in de richting weesp-amersfoort en in de richting muiderpoort-amsterdam centraal hopelijk blijft het zo. die dubbeldeks treinen vind ik beter dan die kleine treinstellen vind ik persoonlijk.

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Geplaatst: di 22 dec 2009, 12:31
door Jurjen
Sonic-x schreef:Ik weet het niet maar weet je of het zo blijft?

die sprinters zetten zetten ze niet meer in als stoptrein in de richting weesp-amersfoort en in de richting muiderpoort-amsterdam centraal hopelijk blijft het zo. die dubbeldeks treinen vind ik beter dan die kleine treinstellen vind ik persoonlijk.
De dubbeldekstreinen is alleen om in deze nooddienstregeling in de treinen die wel rijden zoveel mogelijk capaciteit te bieden. Als de gewone dienstregeling weer in gaat krijgen alle series weer hun 'gewone' materieel.

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Geplaatst: di 22 dec 2009, 12:59
door Justin
Is ook logisch. Zag gisteren alleen om 7:23+30 een losse SGMm (of twee) van Ledn in de 29700 (s5000) rijden, gelukkig waren er niet al te veel mensen

Nog een leuke overigens:

V 14:39 Apeldoorn
Sprinter spoor 2
Via Deventer
rijdt verder naar Dvgea

Ha, nog eentje gevonden naast Wiltn en Sgbr als eindbestemmingen :p.

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Geplaatst: di 22 dec 2009, 15:54
door Ardan
Aangezien FYS (niet-actief forumlid) en ik vlak nadat de Fyra er een tijdje uitlag begin oktober een ritje met die Fyra hadden gemaakt, kregen we een envelop met daarin een gratis toeslagkaartje, en een toegangsbewijsje voor een HiSpeedlounge. Daar hadden we tot nu toe nog geen gebruik van gemaakt, dus het werd hoog tijd. Op de voucher stond dat we welkom waren in de lounges van Amsterdam, Schiphol, Rotterdam en Breda. En dus besloten we naar Breda te gaan, hoewel we eerlijk gezegd niet eens wisten dat daar überhaupt een lounge wás. Om 12 45 vertrok ik naar Utrecht waar we elkaar zouden treffen. De trein bestond uit één enkel ICMm-drietje, dus dat was flink proppen. Naast ons stond een VIRMpje op spoor 2, die blijkbaar al enkele dagen niet van zijn plaats was geweest.
Afbeelding
Het uitzicht op de Veluwe was wel erg mooi. De intercity stopte ook op Twello en Apd-Osseveld. De trein reed echter slechts tot Amersfoort, alwaar we moesten overstappen. In andere richtingen reden alleen maar stoptreinen. Ergens wel slim, want zo zijn alle stations tenminste bereikbaar. De stoptrein Zl-Ut was geknipt in Amersfoort en werd met een VIRM-zesje gereden. Op de Utrechtse Heuvelrug was het een Winter Wonderland:
Afbeelding
En vlak voor Blauwkapel schoot ik dit plaatje:
Afbeelding
In Utrecht trof ik FYS, en we liepen even een rondje over het busstation. Het was één grote blubzooi, getuige deze foto, om 15 uur:
Afbeelding
Hierna namen we de stoppert naar Den Bosch, die met drie V'tjes werd gereden. In dit geval was V-wagens een betere benaming geweest, ze zaten alledrie nokkievol. Ik hoorde twee meisjes praten die nog naar Maastricht moesten, dat zal een lijdensweg zijn geweest. Een conducteur die voorin zat, moest zich door onze coupé heen wurmen en via de normale deur naar buiten in Geldermalsen. In Den Bosch hoorden we dat dat was omdat de zijdeur van de cabine was dichtgevroren :lol: In Den Bosch stapten we over naar Tilburg, en daar weer naar Breda. Tijdens deze rit zaten we in het postgedeelte van BPk van een V'tje, die we helemaal voor onszelf hadden. Lekker lopen ouwehoeren.
In Breda wilden we de HiSpeedlounge in, maar toen zagen we dat dat maar een klein hokkie was, en je kon vanuit de gang zo naar binnen kijken. En ja, met al dat rood daarbinnen zagen we dat niet echt zitten. Lijk je net een hoer. Dus reden we door naar Rotterdam. De stoptrein (VIRMpje-zes) bracht ons tot Lage Zwaluwe, alwaar we over moesten stappen op de stopper uit Roosendaal naar Rotterdam C, ook een VIRMpje.
Lage Zwaluwe is nog noooooit zó druk geweest:
Afbeelding
In Rotterdam zijn we de lounge ingegaan. Schitterend. Stijlvol ingericht met warme kleuren, ik voelde me de koning te rijk. We waren de enige twee gasten, hoewel er die dag al 60 voorgangers waren (vind ik best veel). We hebben nog gekletst met de vrouw achter de balie, en hebben een goed biertje gedronken. We keken onze ogen uit. Uiteindelijk hebben we er maar liefst anderhalf uur doorgebracht, de tijd vloog voorbij. Foto's op internet zetten was eigenlijk niet de bedoeling, maar enkele beelden wil ik jullie toch niet onthouden.
Een tafel met een keur aan kranten en tijdschriften.
Afbeelding
Het lounge-gedeelte, met een wand vol schermen waarop allerlei televisiebeelden worden getoond als CNN, BBC, een AV-bord en een HiSpeed/Railteam-promofilm.
Afbeelding
Zicht over het stationsplein.
Afbeelding
Ik zij de gek:
Afbeelding
De bar, waar je gratis een drankje mag pakken.
Afbeelding
Hierna hebben we een metrorit naar Zuidplein gemaakt. Aangezien de metro slechts elk kwartier reed (als je geluk had), was het behoorlijk rustig.
Afbeelding
Vanaf Zuidplein per bus naar Dijkzigt, vanwaar we per metro naar Marconiplein wilden om bij de plaatselijke KFC een hapje te eten, maar de metro reed nauwelijks en wanneer er weer één zou gaan was niet bekend. Dus gingen we per bus naar CS en hebben daar de plaatselijke Burger Knul overvallen. 'Alsof je ons berooft!'. Ergens wilde ik naar Schiphol gaan, maar omdat we daar dan pas om 23 10 zouden aankomen en mijn laatste trein om 23 19 ging, waagde ik het er niet op, dus we gingen naar Utrecht. Na een overstap in Gouda namen we afscheid in Utrecht en gingen allebei onze weg naar huis. Zelf kwam ik om 0 50 aan in Deventer en kwam 20 minuten lopen later thuis. FYS belde mij op dat moment en bleek dus ook net thuis te komen omdat hij 40 minuten op Bijlmer-ArenA op een Zuidtangent heeft staan wachten. Bij mij in Deventer voelde het trouwens erg behaaglijk aan buiten. Het was -0,7, maar ja, als je temperaturen tussen -5 en -10 gewend bent.. ik had het echt niet koud. Ik heb nog twee meter de stadsgracht opgelopen, maar het ijs voelde toch te zompig aan dus ben niet verder het ijs opgegaan. Ik heb wel veel voetsporen gezien, maar ik waagde het er toch niet op.

We eindigen het verslag met een spelletje.

Bilthoven. Zoek het perron:
Afbeelding
Blauwkapel. Zoek de sporen naar de Maliebaan:
Afbeelding
Utrecht. Zoek de treinen die wél rijden:
Afbeelding
Utrecht, zoek de spelvaut:
Afbeelding
Den Bosch. Zoek de rust:
Afbeelding
HiSpeedlounge Rotterdam, zoek de spelvaut:
Afbeelding
Wat een dag.

PS: in de 3600 heb ik inmiddels een VIRM-zesje, een DDAR én een trein bestaande uit liefst 4 V'tjes gezien.

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Geplaatst: di 22 dec 2009, 16:13
door BR628
Als je het in Ht voor de richting Ut presteert te blijven hangen rond de roltrap, dan verdien je imo niet beter. Kwestie van naar voren lopen. Dan heb je en ruimte in de trein, en ben je het eerst bij de trap te Ut.

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Geplaatst: di 22 dec 2009, 17:52
door Dexter
Het ging vandaag ietsje beter dan gisteren en ik heb zowaar treinen gereden vandaag! Eerst een uurtje service staan verlenen op het perron en de mobiele wachtruimte (3x SGMm II) stond er ook nog. Daarna heb ik een slagje Ddr-Rsd gemaakt. In Zlw wisselden we door naar het linkerspoor, zodat er een cross-platform overstap op de stoptrein naar Ehv (3x Plan V) was. Erachter stond een VIRM VI, die als mobiele wachtruimte in Zlw dienst deed. In Rsd waren er aansluitingen op de gekortwiekte 3600 (reed Rsd-Bd) en de stoppers naar Vs en Antwerpen.

De bijsturing bleek het ook weer te doen, want ik werd gebeld met het verzoek om door te rijden naar Rtd en een slagje Hld te maken en zo geschiedde. Op de Hoekse Lijn reed alleen de 4100 serie (tot Hld, niet tot Hlds) maar wel met setjes van 2x SGMm III. Ook in Rtd viel de chaos redelijk mee, er reden stoppers Rtd-Shl (29700, met DDAR of DDM1), stoppers Rtd-Gd (met ICM) en een IC Rtd-Ut (een van de weinige IC's in Nederland). Verder reed ook de Fyra, waar reizigers vandaag zonder toeslag gebruik mochten maken en waarvan veel mensen dankbaar gebruik maakten.