OVer je treinreiservaringen in december 2009

Alle reiservaringen die je met het OV hebt. Korte reiservaringen mogen in het algemene maandtopic. Grote fotoverslagen passen beter bij OV in Beeld.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25104
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor Daniel » Di 08 Dec 2009, 21:11

Tja, juist vanwege dat snel moeten keren zou dus juist het doorrijden van pas komen! Op de Oude Lijn gebeurt het trouwens ook naar Den Haag en dan heb je er bv. een s1900 achter die "slechts" tot Den Haag Centraal hoeft.

De kettingreactie blijft nu dan wel beperkt omdat alles erachter ook maar tot Rotterdam hoeft, maar in de komende dienstregeling (waarin inhalen in Gouda nogsteeds lastig is door het door het drukke perrongebruik, in 't ideale geval moet 'ie in Goverwelle aan de kant dan) ga je daar meer last van hebben. Immers, dan zit je ook met kort kerende IC's in Rotterdam en heb je in dit soort gevallen een trein in de vertraging die nog tot Leeuwarden of Enschede moet. En dan is een +10 bij aankomst dus gelijk minstens +5 bij vertrek of meer als er nog bijgeplaatst moet worden, waarbij je IC's elkaar ook in de weg gaan zitten i.v.m. het gebruik van spoor 14 voor alle treinen.

Dat het doorrijden sporadisch gebeurt is op zich ook wel logisch: zo heel vaak komen dergelijke grote vertragingen niet voor. Een stoptrein met +5 heb je bijvoorbeeld al aanzienlijk minder vertraging door omdat je er dan pas bij Alexander achter komt te hangen en daar moet je toch al remmen.

Wat anders trouwens, gerelateerd aan diezelfde IC's... ik zag laatst in de reisplanner dat er IC's naar Utrecht van 14b/c gaan vertrekken op Rotterdam Centraal. Iemand enig idee waar spoor 14c is daar? Ergens in de wisselstraat?
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31490
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor Suus » Di 08 Dec 2009, 21:25

Bij Gouda moet eigenlijk spoor 1 ook een perron, en achter spoor 11 nog een spoor 12, wil je daar fatsoenlijk treintjes laten rijden. Vandaar nu de lange stop strategie van de s9800.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25104
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor Daniel » Di 08 Dec 2009, 21:27

Owja... vandaag ging dus ook de aansluiting s2800 -> s19800 in Gouda al de mist in door het wachten tot de s4000 daar een keer weg was.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11931
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor Geert » Di 08 Dec 2009, 21:48

Reiziger Ddrs schreef:Owja... vandaag ging dus ook de aansluiting s2800 -> s19800 in Gouda al de mist in door het wachten tot de s4000 daar een keer weg was.

Die aansluiting bestaat officieel niet, en waarschijnlijk zitten mensen voor de s19800 al in de s2000 van 3 minuten eerder. Ik zie eigenlijk ook bijna nooit iemand uit de NO of s2800 overstappen op de s9800/s19800 in Gouda. Overigens sloeg mijn opmerking over het sporadisch doorrijden op het doorrijden op de Oude Lijn, zoals je zelf al aangaf komt het op het traject Gouda - Rotterdam vrijwel niet voor.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25104
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor Daniel » Di 08 Dec 2009, 22:27

Geert schreef:
Reiziger Ddrs schreef:Owja... vandaag ging dus ook de aansluiting s2800 -> s19800 in Gouda al de mist in door het wachten tot de s4000 daar een keer weg was.

Die aansluiting bestaat officieel niet, en waarschijnlijk zitten mensen voor de s19800 al in de s2000 van 3 minuten eerder.

Niet? Lijkt me nogal onlogisch: 'tis cross-platform en de s2800 komt als eerste binnen. Andersom bestaat 'ie inderdaad niet nee. Op Utrecht Centraal merk je toch wel duidelijk een verschil tussen de s2800 en de NoordOost: voor reizigers naar Gouda scheelt de s2800 (vanaf de centrumzijde) aanzienlijk in de loopafstand met amper latere aankomt, terwijl bij de NoordOost het Haagse deel populairder is.

Ik zie eigenlijk ook bijna nooit iemand uit de NO of s2800 overstappen op de s9800/s19800 in Gouda.

Ze zullen er ongetwijfeld zijn, die overstappers... ze zijn er 's ochtends vrij massaal en die mensen reizen neem ik aan ook wel terug :wink:

Overigens sloeg mijn opmerking over het sporadisch doorrijden op het doorrijden op de Oude Lijn, zoals je zelf al aangaf komt het op het traject Gouda - Rotterdam vrijwel niet voor.

Ja dat had ik door ja, maar ook bij de s5000 en s5100 zijn dergelijke hele grote vertragingen dingen die slechts sporadisch voorkomen. Je hebt daar immers ook nog de bijkomstigheid dat het ook pas zinvol wordt als er conflicten ontstaan voor het begin van de viersporigheid bij Rijswijk. Op Gouda - Rotterdam heb je alleen een inhaalmogelijkheid bij Rotterdam Noord Goederen, dus daar zou het logischerwijs eerder zinvol kunnen zijn.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11931
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor Geert » Di 08 Dec 2009, 22:52

Reiziger Ddrs schreef:
Geert schreef:
Reiziger Ddrs schreef:Owja... vandaag ging dus ook de aansluiting s2800 -> s19800 in Gouda al de mist in door het wachten tot de s4000 daar een keer weg was.

Die aansluiting bestaat officieel niet, en waarschijnlijk zitten mensen voor de s19800 al in de s2000 van 3 minuten eerder.

Niet? Lijkt me nogal onlogisch: 'tis cross-platform en de s2800 komt als eerste binnen. Andersom bestaat 'ie inderdaad niet nee. Op Utrecht Centraal merk je toch wel duidelijk een verschil tussen de s2800 en de NoordOost: voor reizigers naar Gouda scheelt de s2800 (vanaf de centrumzijde) aanzienlijk in de loopafstand met amper latere aankomt, terwijl bij de NoordOost het Haagse deel populairder is.

Ik snap best dat er mensen zijn die liever met de s2800 gaan, maar officieel is het geen overstap. De s2800 komt binnen om .23/.53, s19800 vertrekt om .24/.54 en de overstaptijd is twee minuten. Probeer het maar uit in de reisplanner, die zal ook de s2000 geven. De Rotterdamse NO geeft dan wel weer aansluiting op de s9800, die komt aan om .07/.37 in Gd en de s9800 richting Den Haag vertrekt daar om .09/.39.

Ik zie eigenlijk ook bijna nooit iemand uit de NO of s2800 overstappen op de s9800/s19800 in Gouda.

Ze zullen er ongetwijfeld zijn, die overstappers... ze zijn er 's ochtends vrij massaal en die mensen reizen neem ik aan ook wel terug :wink:

Maar dat kunnen ook heel goed mensen zijn die in Utrecht moeten zijn. Op de terugreis is de s2000 dan een prima alternatief voor de s2800. Je hoeft tenslotte niet met dezelfde serie terug als dat je heen bent gekomen he ;)

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25104
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor Daniel » Di 08 Dec 2009, 22:59

Geert schreef:Ik snap best dat er mensen zijn die liever met de s2800 gaan, maar officieel is het geen overstap. De s2800 komt binnen om .23/.53, s19800 vertrekt om .24/.54 en de overstaptijd is twee minuten. Probeer het maar uit in de reisplanner, die zal ook de s2000 geven.

Klopt ja, reisplanner geeft 'm ook niet zag ik. Was even een vergissing van mij: dacht dat de vertrektijd van de s2800 was aangepast in het wijzigingsblad met de aanpassingen vanwege de korte opvolging s4000 - 2800, maar 'tis de aankomsttijd die was gewijzigd. Oorspronkelijk, en in de praktijk ook trouwens: last van de stoptrein heb je pas na Gouda doorgaans, kwam de s2800 om .22/.52 aan.

Zie trouwens zelf ook genoeg mensen overstappen, dat was ik nog vergeten te melden.
Denk dat dat mensen met weinig boodschap aan officiële aansluitingen zijn: je hebt er zelfs die s2800 -> s9500 proberen en da's er eentje met negatieve overstaptijd (nouja, 28 minuten) :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: Ma 12 Okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor --Stefan-- » Di 08 Dec 2009, 23:54

Net terug uit Arnhem...
Stond te wachten op de s3100 richting Nm, vertrektijd 22.06. Om 22.10 was ie er nog niet en werd er pas omgeroepen dat deze trein +40 was.
Daarna zou de s3000 komen maar ook dezehad +30 vanwege een defecte trein bij Ede.
Ze riepen het vandaag pas echt zooo slecht om. Pas 5 minuten nadat de trein eigenlijk moest vertrekken...

Dus uiteindelijk maar de s3600 richting Roosendaal genomen. En die had ook weer vertraging omdat de ICE er eerst nog langs moest :P
3 0 7 9

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor Caspar » Wo 09 Dec 2009, 00:15

Het valt me op dat in de t2100 met vertrektijd van 22.59 vaak een railtender kar wordt ingeladen in het voorste rijtuig op Amsterdam centraal.
Zal het die van de Fyra zijn?

Ik kwam tevens nog tot de conclusie dat de t14500 niet meer rijd tijdens de schoolvakanties volgend jaar, een versobering dus ten opzichte van dit jaar :(

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9261
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor Ardan » Wo 09 Dec 2009, 00:40

Ik zag vandaag op een vertrekstaat in Arnhem staan dat de ICE naar Amsterdam van 14 26 uur alleen tussen 5 en 25 oktober rijdt.
Euhw?
Die rijdt toch de hele zomerperiode?
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor Caspar » Wo 09 Dec 2009, 00:47

Waarschijnlijk is die vertrekstaat dus begin oktober met een wijzingsblad vervangen :wink:
Zelfde geld voor bv de hierboven genoemde t14500 daar staat op de komende vertstaten: rijdt van 14 tot en met 18 december 2009... Terwijl 'ie het hele jaar al heeft gereden.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor Chauf21 » Wo 09 Dec 2009, 13:41

Reiziger Ddrs schreef:De kettingreactie blijft nu dan wel beperkt omdat alles erachter ook maar tot Rotterdam hoeft, maar in de komende dienstregeling (waarin inhalen in Gouda nogsteeds lastig is door het door het drukke perrongebruik, in 't ideale geval moet 'ie in Goverwelle aan de kant dan) ga je daar meer last van hebben. Immers, dan zit je ook met kort kerende IC's in Rotterdam en heb je in dit soort gevallen een trein in de vertraging die nog tot Leeuwarden of Enschede moet. En dan is een +10 bij aankomst dus gelijk minstens +5 bij vertrek of meer als er nog bijgeplaatst moet worden, waarbij je IC's elkaar ook in de weg gaan zitten i.v.m. het gebruik van spoor 14 voor alle treinen.

Met actieve bijsturing hoeven dergelijke vertragingen ook geen probleem te zijn; in dat geval zet je een extra trein in en gaat de vertraagde aankomende trein de tuin in.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25104
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor Daniel » Wo 09 Dec 2009, 14:21

Dat kan wel 'n probleem worden als er uiteindelijk een aantal sporen buiten dienst gaat vanwege de verbouwing natuurlijk: als je een extra trein inzet kan je vertraagde aankomende trein niet binnenkomen (alles gaat van 14 immers, 15 is, nu nog tenminste, vrij maar alleen met kruisen van de extra trein bereikbaar) en staat 'ie op de vrije baan alles op te houden. Volgens mij maak je het probleem dan alleen maar groter dan het al was.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor Chauf21 » Wo 09 Dec 2009, 14:40

Reiziger Ddrs schreef:Dat kan wel 'n probleem worden als er uiteindelijk een aantal sporen buiten dienst gaat vanwege de verbouwing natuurlijk: als je een extra trein inzet kan je vertraagde aankomende trein niet binnenkomen (alles gaat van 14 immers, 15 is, nu nog tenminste, vrij maar alleen met kruisen van de extra trein bereikbaar) en staat 'ie op de vrije baan alles op te houden. Volgens mij maak je het probleem dan alleen maar groter dan het al was.

Waarom moet je vasthouden aan de geplande sporen? Je weet bij Gouda al hoeveel een trein ongeveer te laat zal zijn, je zou zo'n trein dan ook op spoor 3, 4, 6 of 7 -desnoods 1B- kunnen laten binnenkomen (met evt. keren bij Stadion). Dat kan best, zeker wanneer Fyra doorrijdt naar Breda en dus niet langdurig een perron op Rtd bezet houdt.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25104
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor Daniel » Wo 09 Dec 2009, 16:34

Dat moet niet, maar veel vrije sporen zullen er ook niet zijn aangezien er voor de verbouwing komend jaar steeds een stel sporen tussen twee perrons buiten dienst gaat (minstens twee perronsporen dus) :wink:
En de Fyra naar Breda rijdt toch naast de Fyra Rotterdam - Amsterdam en niet in plaats van? Dan is er in dat geval zelfs extra perronbezetting.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9549
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor Wubbo » Wo 09 Dec 2009, 17:00

Dat hangt af van de keertijd van die Fyra natuurlijk, ik heb geen idee hoe dat bedacht is. In ieder geval moet je rekening houden met steeds 2 perronsporen minder op Rotterdam C, waarvan er eentje al in de lopende dienstregeling is ingebakken: spoor 3 (Fyra gaat naar 12).

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4059
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor Etienne » Wo 09 Dec 2009, 18:09

Rond 16.50 stond op Laa op spoor 4 een DDM-1 stel met loc 1856 te niksen. De achteropkomende stoptrein werd daarom maar binnengenomen op spoor 6. :?:
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25104
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor Daniel » Wo 09 Dec 2009, 19:38

Wubbo schreef:In ieder geval moet je rekening houden met steeds 2 perronsporen minder op Rotterdam C, waarvan er eentje al in de lopende dienstregeling is ingebakken: spoor 3 (Fyra gaat naar 12).

Er is er nog eentje ingebakken: er vertrekt ook niks van spoor 15 :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
mb90
Berichten: 2586
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor mb90 » Wo 09 Dec 2009, 19:43

Maar over spoor 15 rijden nog wel de goederentreinen vanuit de Willemsspoortunnel richting Gouda, dus dat spoor wordt nog wel gebruikt.
OVopZuid - De site voor al het OV in Rotterdam-Zuid

Vanaf nu wat minder frequent in het OV te vinden.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25104
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor Daniel » Wo 09 Dec 2009, 19:53

Owja die heb je ook nog... spoor 10 dan, maar da's perronloos :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25104
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor Daniel » Do 10 Dec 2009, 07:17

De t2114 reed door onbekende oorzaak stapvoets van Rtst tot Rtd. Kon geen verstoring vinden en er werd ook niets over omgeroepen.
Ook de t12723 rijdt nu met een kleine vertraging: men had weereens het versterkingsstel voor de t12525 aangekoppelt, da's niet de eerste keer dat die vergissing gemaakt wordt...
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Ronaldussen
Berichten: 3088
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor Ronaldussen » Do 10 Dec 2009, 16:29

Vanmorgen een nieuwe Virm 4 gezien als Sprinter van Zutphen naar Nijmegen. Gespot om 07.48 uur in Dieren ri. Nijmegen.

Vanmorgen om half 8 ook een buffeltje gespot in Zutpen met Zutphen --------------------------------- Apeldoorn bestickering. Pas aangebracht volgensmij want kheb het niet eerder gezien!
*Doorfietsen maar*

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4443
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor JWM » Do 10 Dec 2009, 16:33

In de stijl van de Zwolle ---------------------------Kampen bestickering? Zo zijn bestemmingsdisplays niet meer nodig.

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor Freek » Do 10 Dec 2009, 18:16

Ik heb de stickering ook gezien, weet alleen niet of deze hetzelfde is als Zwolle-Kampen. Daarnaast stat er nog groot een sticker van de Provincie Gelderland en NS REGIONS op.

Verder reed de s3600 naar Zwolle van 14.45 uit Nm met vertraging. Dit werd eerst met +10 aangekondigd, vervolgens met +20. Dit werd keurig door Tuffy omgeroepen. Om ongeveer 14.57 werd omgeroepen dat de stations tussen Nm en Ah werden overgeslagen. Er werd echter niets omgeroepen of de sprinter naar Zp eerder zou gaan dan de IC. Immers +20 voor de IC betekent een vertrek ongeveer op het vertrektijd van de Sprinter. Toen uiteindelijk de IC binnenreed en bleek dat de Sprinter er achteraan zou rijden stroomde laatst genoemde voor 2/3 leeg. Makkelijk hé, een omroepbericht.

Wout87
Berichten: 162
Lid geworden op: Za 03 Jan 2009, 14:00

Re: OVer je treinreiservaringen in december 2009

Berichtdoor Wout87 » Do 10 Dec 2009, 20:54

Veel treinen in de s3600 naar Zwolle reden met +15 of +30 min :wink:

Graag zou ik binnenkort de vernieuwde thalys trajec Rotterdam_antwerpen proberen. Is dat een beetje betaalbaar ?
:mrgreen:


Terug naar “OVer je Reiservaringen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast