OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Bericht door Joshua »

Het is natuurlijk ook een beetje onzin, eigenlijk zouden mensen in een roelstoel gewoon mee moeten. Maar in de praktijk kiezen ze meestal toch een een taxi gewoon omdat het gemak van een bus vor hun toch echt vies tegen valt en hun ook bepaalde kosten van de taxi kunnen recladeren of vergoed krijgen of zo. Al durf ik dat niet met zekerheid te zeggen, maar ik heb een tante die geestelijk gehandicapt is en die krijgt het ook, dus als je lichamelijk gehandicapt bent neem ik aan dat het ook wel zo zal zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Bericht door Daniel »

Vanmorgen rond 6.30 uur kwam er 2x DDAR de overweg Krommedijk in Dordrecht overgestoken (van Ddrsa ri. Ddr dus!). Aan de bestemming op de koersdisplays en de treinsamenstelling te zien was dat het materieel voor de t5016 wat zover ik weet normaal als 75016 vanaf de Binckhorst komt. Kennelijk moest dat vandaag dan om een of andere reden omlopen naar 'n ander spoor, het was er ook wel erg vroeg want normaal komt die pas een kwartier later binnen.
Dat 't via Geldermalsen uit Utrecht of Den Bosch gekomen is kunnen we denk ik wel uitsluiten aangezien het op blokafstand achter de t36712 zat en een trein van 8 bakken al wat krap gaat worden op de kruisingsstations.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Bericht door AppleMoose »

Joshua schreef:Het is natuurlijk ook een beetje onzin, eigenlijk zouden mensen in een roelstoel gewoon mee moeten. Maar in de praktijk kiezen ze meestal toch een een taxi gewoon omdat het gemak van een bus vor hun toch echt vies tegen valt en hun ook bepaalde kosten van de taxi kunnen recladeren of vergoed krijgen of zo. Al durf ik dat niet met zekerheid te zeggen, maar ik heb een tante die geestelijk gehandicapt is en die krijgt het ook, dus als je lichamelijk gehandicapt bent neem ik aan dat het ook wel zo zal zijn.
Mensen met een beperking en ouderen kunnen inderdaad bepaalde kosten voor taxivervoer vergoed krijgen.
je hebt 2 soorten taxi's.
'Medisch vervoer' wordt volledig vergoed door je zorgverzekering als het goed is. (bij mijn moeder in ieder geval wel)
'Regio taxi' moet je een eigen bijdrage betalen. Afhankelijk van het aantal zones en regio waar je woont (Aanbestedingscontracten etc.)
En dan heb je ook nog de valystaxi. Deze brengt je ook buiten de regio. Hier kan iedereen die daar recht op heeft tot een bepaald max. aan kilometers per jaar gebruik van maken. Wel met een iets hogere eigen bijdrage, doch deze is ook hier zeer gering in vergelijking met het OV en reguliere taxitarieven.

Je kan dan ook nog begeleiders meenemen. begeleiders met een begeleiderskaart mogen gratis mee, begeleiders zonder zo'n kaart moeten wel betalen. Echter een wat hogere bijdrage dan de 'rechthebbende' zelf.

Ontopic: In de 7600 Nijmegen-Zutphen rijdt een nieuwe Virm 4.
Vanmiddag in Velp ingestapt rond 15.00 uur (Had wel +5) richting Zutphen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Bericht door M57 »

ProRail stuurde ICE 125 vandaag zeer op tijd de grens over, maar roestrijden in Emmerich én Wesel gooide roet in het eten. Beide keren moest een lokale trein wachten op binnenkomst.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Bericht door iljitsch »

Zondag had ik het genoegen om van Zwolle naar Delft te reizen. Na zowat mijn hele leven in Den Haag gewoond te hebben ben ik er aan gewend om twee grote intercitystations op een paar kilometer afstand te hebben, maar nu weet ik dus hoe het is als je dat NIET hebt.

Het begon allemaal met een volle trein in Zwolle waardoor de eerste klas werd opengesteld voor tweedeklasreizigers. Ik weet niet precies wat voor treinstel dit was maar het had een nogal krappe eerste klas in een dubbele coupe van 3 eersteklassers op een rij en dan 3 ertegenover knie aan knie en dan daarachter hetzelfde nog een keer.

Voor Amersfoort konden we een tijd maar 40 rijden in verband met een seinprobleem waardoor we uiteindelijk om 22.27 u in plaats van 22.22 u in Den Haag waren. Precies op tijd om de trein van 22.28 u naar Delft (nouja, Roosendaal) te zien vertrekken. Dat is godvergeten irritant! Er gaat vanaf Den Haag CS maar 1 keer per half uur een trein naar Delft, dus dat was een half uur wachten of met de tram. Tram viel tegen vanwege het late uur en het feit dat lijn 1 niet bij Den Haag CS stopt dus toch maar de trein genomen (had al mijn chipkaart uitgecheckt en moest dus weer inchecken wat ongetwijfeld een stuk duurder was).

Ik deed nog mijn beklag bij de conductrice van de latere stoptrein maar die wilde het niet aanhoren want het ging niet om haar trein.

Ik snap echt niet waarom de NS die trein van 22.28 u niet liet wachten. De trein uit 't noorden was al binnen toen ze wegreden, met 1 minuut extra hadden de meeste mensen de overstap wel gehaald en met 2 iedereen. (Nadeel van een kopstation is dat je veel moet lopen om over te stappen als je achterin een lange trein binnenkomt.) Nu zou je kunnen zeggen dat die stoptrein nu te laat rijdt en dat problemen geeft, maar voor twee minuten is dat niet het geval: dat halen ze binnen een halte of twee weer in door korter te stoppen. De stop op Den Haag HS bijvoorbeeld is erg ruim, waarschijnlijk om aan te sluiten op een sneltrein/intercity. Maar het zou me verbazen als er zelfs maar 1 enkele overstapper is van die stoptrein op een intercity richting Rotterdam. Iedereen uit de richting Leiden reist naar Rotterdam via Den Haag HS, niet CS. Iedereen vanaf Gouda of verder reist rechtstreeks naar Rotterdam. En mensen uit Den Haag zullen ofwel een intercity vanuit Den Haag CS nemen ofwel via Den Haag HS vertrekken. Zoetermeerders zullen ook de intercity vanuit Den Haag CS nemen of overstappen op een sneltrein op Den Haag Laan van NOI.

Overigens nog een tip aan zwartrijders: tenzij je een er aardig uitziende dame bent is de kans dat die enkele conducteur die nog voorbijkomt de moeite neemt om je OV-chipkaart uit te lezen minimaal.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Bericht door Daniel »

iljitsch schreef:Dat is godvergeten irritant! Er gaat vanaf Den Haag CS maar 1 keer per half uur een trein naar Delft
Hmm, hebben ze de dienstregeling aangepast dan... je hebt toch echt zowel de s5100 als de s1900 vanaf Den Haag Centraal naar Delft. Scheelt toch alweer 7 minuten wachten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Bericht door iljitsch »

Hmm, hebben ze de dienstregeling aangepast dan... je hebt toch echt zowel de s5100 als de s1900 vanaf Den Haag Centraal naar Delft. Scheelt toch alweer 7 minuten wachten.
Je hebt gelijk. Zou me dat niet opgevallen zijn of was die uitgevallen? Ik durf het niet te zeggen...
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Bericht door Reiziger Delft »

Vanuit de IC's uit Utrecht kan je veel beter via Rotterdam reizen naar Delft. De reistijd is ongeveer even lang, maar bij vertraging heb je vanaf Rotterdam 8 treinen per uur naar Delft (avond & weekend 6) tegen 4 vanuit Den Haag Centraal. Vanuit Rotterdam zijn de treinen dan ook nog eens beter verspreid over het uur.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Bericht door Geert »

iljitsch schreef:(...) De stop op Den Haag HS bijvoorbeeld is erg ruim, waarschijnlijk om aan te sluiten op een sneltrein/intercity. Maar het zou me verbazen als er zelfs maar 1 enkele overstapper is van die stoptrein op een intercity richting Rotterdam. Iedereen uit de richting Leiden reist naar Rotterdam via Den Haag HS, niet CS. Iedereen vanaf Gouda of verder reist rechtstreeks naar Rotterdam. En mensen uit Den Haag zullen ofwel een intercity vanuit Den Haag CS nemen ofwel via Den Haag HS vertrekken. Zoetermeerders zullen ook de intercity vanuit Den Haag CS nemen of overstappen op een sneltrein op Den Haag Laan van NOI.
Wellicht zullen er niet zoveel overstappers vanuit de stoptrein naar de sneltrein (s2200), maar andersom is het wel handig als reizigers uit de sneltrein (uit Amsterdam, Haarlem, Leiden etc.) over kunnen stappen op de stoptrein. De sneltrein stopt immers niet op Den Haag Moerwijk, Rijswijk en Delft Zuid...
Overigens nog een tip aan zwartrijders: tenzij je een er aardig uitziende dame bent is de kans dat die enkele conducteur die nog voorbijkomt de moeite neemt om je OV-chipkaart uit te lezen minimaal.
Ik ervaar juist dat chipkaarten veel worden uitgelezen, zeker sinds studenten met de chipkaart moeten reizen dit jaar.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Bericht door iljitsch »

Geert schreef:Wellicht zullen er niet zoveel overstappers vanuit de stoptrein naar de sneltrein (s2200), maar andersom is het wel handig als reizigers uit de sneltrein (uit Amsterdam, Haarlem, Leiden etc.) over kunnen stappen op de stoptrein. De sneltrein stopt immers niet op Den Haag Moerwijk, Rijswijk en Delft Zuid...
Zeker, maar die missen hun aansluiting niet als op HS de stoptrein pas aankomt als de sneltrein al weg is.
Ik ervaar juist dat chipkaarten veel worden uitgelezen, zeker sinds studenten met de chipkaart moeten reizen dit jaar.
Hm, ik zat in de fyra aan het begin/eind van de trein en de conducteur kwam toen we al ruimschoots in de schipholtunnel zaten. Bij mij was een blik op m'n kortingschipkaart en toeslagkaartje genoeg, maar voor de mevrouw aan de overkant van het pad haalde-ie wel z'n mobiele kaartlezer tevoorschijn en begon een heel verhaal.

Het lijkt er wel op dat de conducteurs nog wat oefening nodig hebben om snel te wisselen tussen kniptang en chiplezer, de betreffende conducteur liet z'n kaartlezer in mijn coupe twee keer op de grond vallen bij de wissel...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Bericht door Daniel »

iljitsch schreef:Je hebt gelijk. Zou me dat niet opgevallen zijn of was die uitgevallen? Ik durf het niet te zeggen...
Uitvallen lijkt me niet erg reizigersvriendelijk op dat tijdstip: de s1900 van 22.51 uur is de laatste IC naar Eindhoven :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21273
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Bericht door Meltrain »

En zelfs nog naar Venlo. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Bericht door Daniel »

Opvallende drukte in de t36758 vandaag. Deels zal dat komen doordat 'ie met een los tweetje i.p.v. drietje reed, maar ook het aantal fietsen dat een exponentieel toeneemt als de buitentemperatuur afneemt droeg daar aardig aan bij: bij binnenkomst in Sliedrecht stonden er maarliefst 17 fietsen in de daarvoor bestemde ruimte.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Bericht door Dexter »

iljitsch schreef:Ik snap echt niet waarom de NS die trein van 22.28 u niet liet wachten. De trein uit 't noorden was al binnen toen ze wegreden, met 1 minuut extra hadden de meeste mensen de overstap wel gehaald en met 2 iedereen. (Nadeel van een kopstation is dat je veel moet lopen om over te stappen als je achterin een lange trein binnenkomt.) Nu zou je kunnen zeggen dat die stoptrein nu te laat rijdt en dat problemen geeft, maar voor twee minuten is dat niet het geval: dat halen ze binnen een halte of twee weer in door korter te stoppen. De stop op Den Haag HS bijvoorbeeld is erg ruim, waarschijnlijk om aan te sluiten op een sneltrein/intercity. Maar het zou me verbazen als er zelfs maar 1 enkele overstapper is van die stoptrein op een intercity richting Rotterdam. Iedereen uit de richting Leiden reist naar Rotterdam via Den Haag HS, niet CS. Iedereen vanaf Gouda of verder reist rechtstreeks naar Rotterdam. En mensen uit Den Haag zullen ofwel een intercity vanuit Den Haag CS nemen ofwel via Den Haag HS vertrekken. Zoetermeerders zullen ook de intercity vanuit Den Haag CS nemen of overstappen op een sneltrein op Den Haag Laan van NOI.
Waarschijnlijk omdat ze niet zoveel overstappende reizigers op dat tijdstip vanuit Utrecht richting Delft verwachtten en is het gewoon bij niemand opgekomen. Zoals hierboven door Reiziger Delft al gezegd reis je sneller via Rotterdam C, waar je veel meer treinen per uur richting Delft hebt, ook op de late avond nog. Overigens had je in dit geval het beste de hc kunnen aanschieten en kunnen vragen of ze willen proberen om je trein te laten wachten. :idea: Het is nog geen garantie, maar niet geschoten is altijd mis. En ten overvloede, maar als je weet dat je op een bepaald station vooraan moet wezen om een krappe overstap te halen, waarom ga je dan niet zover mogelijk voorin zitten?

En over de 'lange' stop van de s5100 op Den Haag HS: Het zal je verbazen maar er zijn per trein juist altijd mensen die willen overstappen op de s2200, die veel sneller in Delft, Schiedam en Rotterdam is dan de stopper. Zodra ik zie dat de s2200 er nog staat of nog moet binnenkomen, roep ik het altijd in de trein om en wordt er gretig gebruik van gemaakt.
Vallend blad maakt rails glad.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Bericht door iljitsch »

Dexter schreef:Waarschijnlijk omdat ze niet zoveel overstappende reizigers op dat tijdstip vanuit Utrecht richting Delft verwachtten en is het gewoon bij niemand opgekomen.
Tot mijn verbazing was de trein vrij leeg toen we in Den Haag aankwamen, ondanks de drukte in Zwolle. Desondanks gingen nog zo'n 10 mensen in de looppas richting spoor 1, en een niet te raden aantal langzamer.

Dit is vaak het probleem met de NS: zich niet kunnen inleven in de reiziger. Het interesseert mij echt niet of een extra 0,4% van de treinen vier in plaats van drie minuten te laat aankomt. Wat mij zeer veel interesseert is of ik mijn aansluiting nog haal.
Zoals hierboven door Reiziger Delft al gezegd reis je sneller via Rotterdam C, waar je veel meer treinen per uur richting Delft hebt, ook op de late avond nog.
Nee, via Rotterdam is 9 minuten langer en een extra overstap. Ik had nog even gedacht aan het feit dat er meer treinen vanaf Rotterdam naar Delft rijden dan vanaf Den Haag CS maar Den Haag heeft weer als voordeel dat je altijd nog met de tram kan gaan.
Overigens had je in dit geval het beste de hc kunnen aanschieten en kunnen vragen of ze willen proberen om je trein te laten wachten.
Daar heb je gelijk in; niet aan gedacht. Overigens geen conducteur gezien die twee uur, wel gaven ze veel info via de omroepinstallatie.
En ten overvloede, maar als je weet dat je op een bepaald station vooraan moet wezen om een krappe overstap te halen, waarom ga je dan niet zover mogelijk voorin zitten?
Ik dacht eerlijk gezegd niet dat 6 minuten zo krap was... Ik liep nog wel naar de voorkant van de trein voor we aankwamen maar ja ik zat in de achterste van twee ICMm's.
En over de 'lange' stop van de s5100 op Den Haag HS: Het zal je verbazen maar er zijn per trein juist altijd mensen die willen overstappen op de s2200, die veel sneller in Delft, Schiedam en Rotterdam is dan de stopper.
[/quote][/quote]
Typisch. Zoals ik al schreef: er zijn eigenlijk bijna geen mensen voor wie die overstap nodig is. Misschien is-ie voor een paar mensen wel wat sneller maar die paar minuten winst naar Delft of Schiedam met overstap op HS weegt niet op tegen de 20 minuten wachttijd van degenen die op CS hun aansluiting misten.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Bericht door Geert »

De aansluiting van de s2200 is natuurlijk niet alleen relevant voor mensen naar Rotterdam Centraal, die trein rijdt daarna nog verder naar Dordrecht en Breda. Reizigers naar Breda Prinsenbeek hebben zelfs +60 als ze die aansluiting missen (alhoewel de verbinding Den Haag Centraal -> Breda Prinsenbeek ongetwijfeld niet de drukste zal zijn).
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Bericht door iljitsch »

Maar wie stapt er nu op Den Haag CS op als-ie naar Breda moet? Dan ga je toch naar Den Haag HS. Of als je uit Zoetermeer komt stap je op Laan van NOI over van Randstadrail op de sneltrein.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Bericht door Dexter »

iljitsch schreef:Dit is vaak het probleem met de NS: zich niet kunnen inleven in de reiziger. Het interesseert mij echt niet of een extra 0,4% van de treinen vier in plaats van drie minuten te laat aankomt. Wat mij zeer veel interesseert is of ik mijn aansluiting nog haal.
Ik kan me voorstellen dat jij dat zo ziet, omdat je baalt van die extra reistijd. Maar veel NS-ers (waaronder ik, zei de gek) zijn naast NS-medewerker zelf ook treinreiziger en begrijpen echt wel in wat voor schuitje jij zit. Dus het is niet helemaal eerlijk om te stellen dat de hele NS in het algemeen zich niet kan inleven in de reiziger. We vervoeren geen lucht hoor. Het zijn vaak eerder de HGB-ers die fijne dingen achter hun bureaus verzinnen die zich niet kunnen inleven.

Als je voortaan zo'n situatie ziet aankomen, schiet dan de hc even aan. Die kan via de bijsturing vragen of het personeel van de aansluitende trein nog even wil wachten. Of in uiterste nood kan hij/zij via de portofoon via een algemene omroep contact opnemen met de betreffende trein. Kan je hem niet vinden, kijk dan even bij welke deur hij/zij sleutelt. :wink:
Vallend blad maakt rails glad.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Bericht door Chauf21 »

Geert schreef:De aansluiting van de s2200 is natuurlijk niet alleen relevant voor mensen naar Rotterdam Centraal, die trein rijdt daarna nog verder naar Dordrecht en Breda. Reizigers naar Breda Prinsenbeek hebben zelfs +60 als ze die aansluiting missen (alhoewel de verbinding Den Haag Centraal -> Breda Prinsenbeek ongetwijfeld niet de drukste zal zijn).
De overstap s5100 -> s2200 op Den Haag HS is geen officiële. Het is ook niet aan te raden wel op die overstap te gokken; ik denk dat je met 'kop of munt' meer zekerheid van je zaak hebt ;)

Naar Prinsenbeek heb je dan weer wel een vrij goede aansluiting: s5100 -> s9200 -> s2200 :mrgreen:
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Bericht door Dexter »

Chauf21 slaat de spijker op z'n kop. Het is geen officiele aansluiting en als je 'm haalt, heb je geboft. Als ik met de s5100 wegrij uit Gvc, kijk ik altijd in de halaanwijzer van m'n RP om te kijken of de s2200 vertraagd is en als ie nog moet binnenkomen roep ik het meteen om in de trein. Ik zeg er dan nog net niet bij: "U heeft geluk vandaag!" :D

Overigens zijn het idd vooral mensen die eerder in Dt, Sdm of Rtd willen zijn. Het zal je verbazen wat mensen doen ergens om 2 minuten eerder te zijn. Zo sprinten ook op Uto mensen van de s5500 naar de s5700, omdat die welgeteld 2 minuten eerder in Ut is. Je vraagt je op zo'n moment af wat 2 minuten is op een heel mensenleven... *O*
Vallend blad maakt rails glad.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Bericht door Chauf21 »

Ach, het is iets psychologisch, denk ik.
Twintig minuten in een stoptrein wordt minder plezierig gevonden dan twintig minuten in een intercity. Een aantal jaren terug reisde ik nog vaak met een reisgenote Rtd-Dt. Ze wou alleen nooit met de stoptrein, want "die doet er zo lang over". Ik heb het maar opgeven om haar er nog van te overtuigen dat het geen ene donder uitmaakt wat je neemt: degene die als eerste wegrijdt uit Rotterdam is (uitzonderingen daargelaten) ook als eerste op Delft. Maarja, het werd bijna altijd koukleumen en de sneltrein of de intercity :mrgreen:
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Bericht door Daantje »

Maar twee minuten eerder kan wel zorgen dat je nog net je aansluitende bus/tram/metro haalt. Ook niet verkeerd op de late avond als die ook allemaal minder frequent rijden en met deze kou.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Bericht door Daniel »

iljitsch schreef:Nee, via Rotterdam is 9 minuten langer en een extra overstap.
Die extra overstap is er ook alleen maar door de problemen na de sneeuw eind vorig jaar, normaal kan je uiteraard van Zwolle zowel naar Rotterdam als Den Haag rechtstreeks.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Bericht door iljitsch »

Dexter: ik wil zeker niet zeggen dat iedere individuele NS-er tekort schiet. Ik heb zelf ooit bij de PTT gewerkt dus ik weet precies hoe in een grote organisatie 9 mensen hun uiterste best kunnen doen om zaken voor elkaar te krijgen voor de klant waarna de 10e het met maar een klein beetje onwil om zeep helpt.

Ik neem het in gesprekken met mensen die erg negatief over de NS zijn ook regelmatig voor de NS op: meestal gaan de zaken goed. En zelfs als dingen niet helemaal goed gaan lukt het heel vaak toch om de problemen beperkt te houden. Maar het zijn juist die ervaringen als een aansluiting missen of zeer slecht geinformeerd worden waar je je tijden later nog over op kan winden.

Ondertussen alweer 10 jaar geleden: ik werkte in Diemen-Zuid en nam iedere dag de trein vanuit Den Haag, overstap op Schiphol. In die tijd werd er een nieuwe schipholtunnel aangelegd, en was er vaak stremming tussen Schiphol en Hoofddorp. Dus dan kon ik vanuit Schiphol via Amsterdam CS en Haarlem naar Den Haag, uur later thuis. Zou dit op Diemen-Zuid zijn omgeroepen, dan had ik van daar rechtstreeks naar Amsterdam kunnen gaan en was ik maar een kwartier later thuis geweest. Dat gebeurde echter nooit, en die tunnelstoring was regelmatig genoeg om voldoende routine op te bouwen. (Gelukking hebben we nu mobiel.9292ov.nl e.d.)

En gister: ik wilde m'n fiets tot eind volgende maand op de stationsstalling zetten omdat ik tussentijds in het buitenland ben. Kost je 40 x dagstallingskosten, wat gelijk is aan zo'n 3 maandkaarten. Kan ik dan niet een weekkaart voor deze week en een maandkaart voor volgende week kopen? Nee, weekkaart is afgeschaft. Dan maandkaarten voor deze en volgende maand? Nee, die voor januari verkopen we niet meer, en die voor februari nog niet. Pech gehad, rot nu maar op, en nee, ik heb ook geen zin om aan de NS te vertellen dat dit systeem niet werkt. (Nee, dat laatste zei-ie niet maar zo kwam het dus over.) Vorig jaar kon dit nog wel door een weekkaart te kopen voor de eerste week en daarna achteraf de overige weken te betalen. Wat voor bedrijf spendeert tijd door regels te maken wanneer je wel en niet maandkaarten mag verkopen!?
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Bericht door iljitsch »

Chauf21 schreef:Ach, het is iets psychologisch, denk ik.
Twintig minuten in een stoptrein wordt minder plezierig gevonden dan twintig minuten in een intercity.
Er is niks irritanter om in een stilstaand vervoermiddel te zitten... Liever 30 minuten 40 km/h dan 15 minuten stilstaan en dan 10 minuten 120 km/h.

Zelf ben ik meer van "beter 1 trein onder m'n kont dan 10 op de dienstregeling".
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten