OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Alle reiservaringen die je met het OV hebt. Korte reiservaringen mogen in het algemene maandtopic. Grote fotoverslagen passen beter bij OV in Beeld.
playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Berichtdoor playertwo » Ma 04 Jan 2010, 19:14

Bee schreef:Waar komt dit nu weer vandaan :?

Wegens een tekort aan treinen rijden er minder treinen tussen Rotterdam en Utrecht Centraal en tussen Utrecht Centraal en Deventer. Verder rijden er pendeltreinen tussen Leeuwarden en Zwolle en tussen Heerlen en Sittard.

Er zijn pak en beet 40 stellen VIRM kapot, dus dan zal het inderdaad lastig worden om alles op lengte te houden. Overigens staat Nm vol met ICK. ICL zal ook nog wel ergens zijn in Nederland. Locs die op overschot zijn erheen jagen en karren maar met dat spul in de s1900 en s3500, en zie daar je materieeltekort dat weg is gewerkt. Enige naadeel is dat dat wel weer gewoon lang keren in Vl en Gvc resp. Hfdo en Ehv.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31440
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Berichtdoor Suus » Ma 04 Jan 2010, 19:21

bassie92 schreef:Gisteren in Rotterdam Centraal 2x plan V op de Sprinter Rotterdam-Alkmaar van 18.50. Gebeurd ook niet elke dag ;)

Het gebeurt wel elke dag (A) Er is geen SLT beschikbaar en het SGM is verplaatst naar andere series elders in het land, dus dan krijg je Plan V.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3990
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Berichtdoor reisthijs » Ma 04 Jan 2010, 19:27

playertwo schreef:ICL zal ook nog wel ergens zijn in Nederland. Locs die op overschot zijn erheen jagen
ICL en de nodig overtollige 1800-en staan naast elkaar op de Amsterdamse Dijksgracht, die zijn opzich vrij snel bij elkaar te brengen. Ik zie het alleen niet snel gebeuren voor zo'n (hopelijk) zeer tijdelijk materieeltekort.

De treinlengte van de s800 viel me vandaag overigens niet tegen, heen en terug trof ik tien bakken (maar 2 minder dan normaal dus).

Dat nu juist de s2800 geschrapt is verbaast me overigens niets, die reed de afgelopen twee weken ook al vaak zomaar niet, of alleen tussen Rotterdam en Utrecht.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Berichtdoor Ruben » Ma 04 Jan 2010, 19:30

Wanneer zal het bericht komen dat er weer het 'verkeerde type' sneeuw is gevallen, waardoor juist IRM uitvalt? :Y
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Wout87
Berichten: 162
Lid geworden op: Za 03 Jan 2009, 14:00

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Berichtdoor Wout87 » Ma 04 Jan 2010, 19:33

Morgen nog steeds materieelproblemen op de genoemde trajecten.

Vandaag naar Nijmegen geweest. Zowel heen en terug geen controle gehad.

Gisteren nog een late wisselstoring tussen Deventer-Rijssen. Hierdoor reed de stoptrein uit APD, gereden met Plan-V van 21:39 niet verder dan Deventer. De volgende IC zal tussen Deventer en Almelo op alle stations stoppen

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25069
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Berichtdoor Daniel » Ma 04 Jan 2010, 19:46

Beperkt treinverkeer op Rotterdam - Deventer is er morgen ook nog zag ik vanmiddag al op de ARGOS-borden. Hopelijk heeft men dan ook bedacht dat het als er 50% minder treinen rijden niet handig is de wel rijdende treinen in lengte te halveren :roll: (Nogal een contract met het op normale lengte rijdende Haagse deel, althans bij de t1723, da's immers 'n tak waar niks uitvalt).

Overigens waren de treinen bij Arriva ook niet gek lang... de t36760 werd door de losse 10.407 gereden, 'n stel dat normaal uitsluitend als versterkingsstel in de spits wordt ingezet (zodat de planmatig met een los stel rijdende treinen tenminste een drietje hebben).
Nu trof ik die in de rustige richting (van Sdt naar Ddrs), maar de kerende trein zit nog op 't randje van de spits en zal vast wat knusser geweest zijn.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Berichtdoor playertwo » Ma 04 Jan 2010, 20:45

reisthijs schreef:
playertwo schreef:ICL zal ook nog wel ergens zijn in Nederland. Locs die op overschot zijn erheen jagen
ICL en de nodig overtollige 1800-en staan naast elkaar op de Amsterdamse Dijksgracht, die zijn opzich vrij snel bij elkaar te brengen. Ik zie het alleen niet snel gebeuren voor zo'n (hopelijk) zeer tijdelijk materieeltekort.
Tja 40 stellen maak je niet eventjes in 24 of 48 uur. Daar zal wel wat langer overheen gaan voordat dat allemaal weer aan de praat is. Het ICL blijft toch tot het einde van het contract (tenzij tussentijds terugsturen mogelijk is) in Nederland. En mochten er te weinig locs zijn. ACTS heeft nog 4x 1250 in Amsterdam staan. Dat zou helemaal een stunt zijn :mrgreen:

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31440
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Berichtdoor Suus » Ma 04 Jan 2010, 20:48

Je kan het spul niet zomaar in de dienstregeling brengen, daarvoor moeten er eerst nog controlebeurten krijgen. Het lijkt mij dat het extra werk dat daarvoor nodig is beter besteed kan worden aan het repareren van de defecte treinstellen.
Rame à l'approche

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9512
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Berichtdoor Wubbo » Ma 04 Jan 2010, 21:13

Als je dan toch weer spul opnieuw in dienst stelt, doe dan maar wat extra Mat '64. Staat ook aan de kant en kan met een controlebeurt zo de dienst in, en dat haalt de rijtijden en keringen tenminste :pos: ;-)

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11919
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Berichtdoor Geert » Ma 04 Jan 2010, 21:19

En het is ook wat minder snel defect dan ICL :roll: (nog los van materieelbekendheid machinisten)

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Berichtdoor Ruben » Ma 04 Jan 2010, 21:21

Eigenlijk had men dit kunnen zien aankomen. Na alle ellende van vorige week zou het perfect inzicht zijn geweest om dat spul alvast te heractiveren.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Joshua
Berichten: 1678
Lid geworden op: Zo 22 Nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Berichtdoor Joshua » Ma 04 Jan 2010, 21:33

Vandaag niet echt met de trein gereist. Maar wel een discussie aan gegaan met een NS medewerker die naar mijn idee studenten verkeerde informatie gaf.

Ze beweerde namelijk dat als je een advies afhaal datum kreeg je ook niet eerder kon af halen dan die datum voor je reis product. En dat in checken met een studenten OV al helemaal niet mogelijk was. Ik ben ze vriendelijk geweest haar te demonstreren dat mijn reisproducten toch echt al op mijn kaart stonden en dat ik ook gewoon kon inchecken bij de CICO en 3 minuten later ook gewoon weer kon uitchecken. En blij was ze bepaald niet. :mrgreen:

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Berichtdoor Dexter » Ma 04 Jan 2010, 23:01

playertwo schreef:Er zijn pak en beet 40 stellen VIRM kapot, dus dan zal het inderdaad lastig worden om alles op lengte te houden. Overigens staat Nm vol met ICK. ICL zal ook nog wel ergens zijn in Nederland. Locs die op overschot zijn erheen jagen en karren maar met dat spul in de s1900 en s3500, en zie daar je materieeltekort dat weg is gewerkt. Enige naadeel is dat dat wel weer gewoon lang keren in Vl en Gvc resp. Hfdo en Ehv.

De meeste treinseries die met VIRM gereden worden reden vandaag idd met een los stel, alleen de 800 zag ik vandaag een paar keer met 2xIV langskomen en ik heb ook een 3000 met 10 bakken zien rondrijden. Maar de 2100, 2200, 2600, 3100 en 3500 die ik vandaag heb zien langskomen reden allemaal met losse stellen. Goed idee van een ICK/ICL inzet, alleen jammer dat er idd nog wat controle- en oplapbeurten bij komen kijken. Tegen de tijd dat het spul compleet en opgelapt zou zijn, is het tekort aan VIRM al grotendeels weggewerkt. (De prognose is ongeveer 2 weken).

NS-Reiziger schreef:Wanneer zal het bericht komen dat er weer het 'verkeerde type' sneeuw is gevallen, waardoor juist IRM uitvalt?
Waarschijnlijk als de sneeuw gesmolten is. :lol: VIRM heeft het wel vaker moeilijk tijdens strenge winters, maar in 2005 was het de laatste keer dat het zo erg was. Toen hadden we een echte sneeuwstorm.

Het probleem zit 'm vooral in de DCM's (Down Chopper Modules, die zorgen ervoor dat de hoogspanning in laagspanning wordt omgezet). De sneeuw komt door de ventilatieroosters bovenaan de bak bij de DCM's, smelt, zorgt vervolgens voor kortsluiting, de DCM's vallen uit en het stel kan niet meer rijden. Na 2005 zijn er fijnmazigere roosters geplaatst, maar kennelijk heeft dat dus niet geholpen. Wat wel opvallend is, is dat vooral de oude IRM-bakken uit 1994/95 er het meeste last van hebben. Dat 'verkeerde type' sneeuw moet dus wel heel zeldzaam zijn. :rolling:
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25069
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Berichtdoor Daniel » Ma 04 Jan 2010, 23:08

Dexter schreef:Maar de 2100, 2200, 2600, 3100 en 3500 die ik vandaag heb zien langskomen reden allemaal met losse stellen.

De t2114 reed vanmorgen keurig met 10 bakken zoals gebruikelijk voor deze trein. Wel werden enkele reizigers nog verrast door het maandagse vertrek van spoor 2 in Dordt, die stonden braaf op spoor 1 te wachten.
't helpt natuurlijk ook niet als ze die trein alleen op 2a (om precies te zijn, op de CTA die zowat onder de loopbrug hangt) aankondigen terwijl het ding gewoon van 2ab vertrekt... heb je dus blanco CTA's op heel spoor 1 én op 2b, waardoor het op die manier ook niet opvalt. (En aangezien het planmatig is wordt 't ook niet omgeroepen...)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25069
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Berichtdoor Daniel » Di 05 Jan 2010, 08:23

Zag vanmorgen 'n losse Plan V in de s4000... gezien de hoeveelheid wachtenden heeft dat Japanse toestanden opgeleverd :P

En tussen de berichten over te korte treinen eens wat anders: de combinatie van het Haagse en Rotterdamse deel (overigens verkeerdom gecombineerd, Rtd-deel was vertraagd door wachten op 'n tweede stel) van de t1723 bleek te lang voor perron 11 op Utrecht Centraal. Gvc-deel zal wel niet ver genoeg zijn doorgereden, van 't achterste stel van het Rtd-deel stond 1 bak naast 't perron, 2 bakken langs de afrit naar het overpad en 1 bak in de wisselstraat :P
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Joshua
Berichten: 1678
Lid geworden op: Zo 22 Nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Berichtdoor Joshua » Di 05 Jan 2010, 16:12

Ik zag vandaag een sprintertje staan op het rangeerterrein in NIjmegen. En ik kon het niet laten eventjes terug te fietsen met me camera om er een foto van te maken:
Afbeelding

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Berichtdoor Jurjen » Di 05 Jan 2010, 16:57

Vanmorgen maar eens op onderzoek gegaan waarom mijn chipkaart niet gepakt werd door GVB en NS automaten, terwijl de CXX-kastjes hem wel pakken. De NS automaat gaf aan 2 chipkaarten te herkennen (fijn, een echt display in plaats van 'probeer opnieuw' op de poortjes). Een voor een al mijn pasjes langs de automaat gehaald, en hij reageert op mijn Servex pas! Tsja, daar zit een RFID chip in om draadloos je aan te melden op Servex kassa's. Weet ik veel, als AH'er gebruik ik hem alleen voor de korting... Nu dus maar Servex pas aan de ene kant van mijn portemonnee en OV chip aan de andere kant, moet ik alleen de goede kant tegen de lezer aanhouden i.p.v. pasje er helemaal uithalen. ;)

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9512
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Berichtdoor Wubbo » Di 05 Jan 2010, 17:12

Reiziger Ddrs schreef:En tussen de berichten over te korte treinen eens wat anders: de combinatie van het Haagse en Rotterdamse deel (overigens verkeerdom gecombineerd, Rtd-deel was vertraagd door wachten op 'n tweede stel) van de t1723 bleek te lang voor perron 11 op Utrecht Centraal. Gvc-deel zal wel niet ver genoeg zijn doorgereden, van 't achterste stel van het Rtd-deel stond 1 bak naast 't perron, 2 bakken langs de afrit naar het overpad en 1 bak in de wisselstraat :P

Het Haagse deel was 7 bakken en stond tot puntje perron (ik zat ter hoogte van de Kiosk in de -bij binnenkomst- middelste bak van het achterste stel van het Haagse deel. Ik weet niet hoeveel bakken het Rotterdamse deel had, het Haagse deel had er keurig 7.

In ieder geval: eerst een omroepbericht dat mensen uit de 4234 naar voren moesten lopen, daarna een omroepbericht dat we ivm de lengte nergens langs het perron zouden passen en we dus in twee delen zouden gaan rijden, en uiteindelijk is de (Olympische) 4240 gewoon achtergebleven, dat was het voorste stel uit Den Haag. De t1723 werd daardoor zo druk dat er mensen zijn achtergebleven (driewerf hoera voor het rijden van minder treinen door NS), en naar mijn overstap op de t723 in Amersfoort kon ik fluiten doordat we met +10 vertrokken waren. En zo was ik voor de zoveelste keer te laat in Zwolle...

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Berichtdoor Caspar » Di 05 Jan 2010, 17:21

Ik zag ook een aantal keer 2x ICMm langskomen in Amsterdam in de t2100 en t2600. Verder staat het iedere dag vol met vragende reizigers als ik met de t4548 naar huis ga vanaf Amsterdam centraal, die denken dat het de Thalys al is, die 7 minuten later ook van spoor 14a vertrekt. Of het niet vragen maar recht onder de CTA met koffer en al de trein stappen, en er dan in paniek op Sloterdijk weer uitrennen.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25069
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Berichtdoor Daniel » Di 05 Jan 2010, 18:17

@ Wubbo: Rotterdamse deel was eerst 4 bakken, maar op vertrektijd is er nog bijgeplaatst. Gezien jouw bericht zijn dat blijkbaar twee stellen geweest, anders kan 'ie nooit zo lang geworden zijn. We reden op Rtd ook al zover naar achter en had op Gd ook 't idee dat 'ie vroeg stopte...
Zat zelf halverwege de bewuste 4234 en mocht dus springen. Zal zo als ik thuis ben 'n fototje plaatsen, sta nu nog met de trein op Sdt namelijk :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Berichtdoor playertwo » Di 05 Jan 2010, 18:47

Dexter schreef:
playertwo schreef:Er zijn pak en beet 40 stellen VIRM kapot, dus dan zal het inderdaad lastig worden om alles op lengte te houden. Overigens staat Nm vol met ICK. ICL zal ook nog wel ergens zijn in Nederland. Locs die op overschot zijn erheen jagen en karren maar met dat spul in de s1900 en s3500, en zie daar je materieeltekort dat weg is gewerkt. Enige naadeel is dat dat wel weer gewoon lang keren in Vl en Gvc resp. Hfdo en Ehv.

De meeste treinseries die met VIRM gereden worden reden vandaag idd met een los stel, alleen de 800 zag ik vandaag een paar keer met 2xIV langskomen en ik heb ook een 3000 met 10 bakken zien rondrijden. Maar de 2100, 2200, 2600, 3100 en 3500 die ik vandaag heb zien langskomen reden allemaal met losse stellen. Goed idee van een ICK/ICL inzet, alleen jammer dat er idd nog wat controle- en oplapbeurten bij komen kijken. Tegen de tijd dat het spul compleet en opgelapt zou zijn, is het tekort aan VIRM al grotendeels weggewerkt. (De prognose is ongeveer 2 weken).
Het probleem met de uitval had men ook al eerder kunnen aan zien komen. Als de stellen IRM het massaal laten afweten, had men meteen kunnen ingrijpen door meteen controlebeurten te gaan doen in Nijmegen en Watergraafsmeer. Dat is nagelaten, waardoor je nu dus 2 weken volgens jou prognose met een tekort aan stellen zit, terwijl het prima te voorkomen was. Tijdens de vakantie reden er sowieso al kortere treinen, en het is nu niet opeens zwaar gaan sneeuwen rond de jaarwisseling.
Als de supermarkt lege schappen heeft omdat de vrachtwagens massaal aan de kant zouden staan voor spoedonderhoud, zou het land te klein zijn als er massaal vrachtwagens op reserve staan.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31440
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Berichtdoor Suus » Di 05 Jan 2010, 18:49

Als er goed over wordt gecommuniceerd lijkt mij dat geen probleem. Als je een communicatieadviseur uit Noord-Korea inhuurt is dat wel een probleem ja.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: Ma 12 Okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Berichtdoor --Stefan-- » Di 05 Jan 2010, 19:30

Sinds wanneer hangen er in Eindhoven in de gang onder de sporen door displays ipv de ouderwetse CTA's?
Ben er al wel een tijdje niet geweest dus geen idee hoe lang het er al hangt...
3 0 7 9

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25069
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Berichtdoor Daniel » Di 05 Jan 2010, 20:38

Achterste stel van de t21723 vanmorgen op Utrecht Centraal: dat paste duidelijk niet...
Afbeelding
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Justin
Berichten: 4164
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:14

Re: OVer je treinreiservaringen in januari 2010

Berichtdoor Justin » Di 05 Jan 2010, 20:45

--Stefan-- schreef:Sinds wanneer hangen er in Eindhoven in de gang onder de sporen door displays ipv de ouderwetse CTA's?
Ben er al wel een tijdje niet geweest dus geen idee hoe lang het er al hangt...


In elk geval al een poos voor Kerstmis :P. Toen ben ik er voor het laatst geweest :P.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in


Terug naar “OVer je Reiservaringen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast