OVer Missers in de Reisinformatie

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Caspar »

De omroepster op station Hoorn versprak zich:
Dames en heren, de beperkingen als gevolg van een wisselstoring bij Schiphol zijn voorbij het treinverkeer wordt voorlopig weer opgestart... Eh ze zijn voorbij en wordt definitief weer opgestart. Herhaling...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Suus »

Van treinstel m2622 is de omroep defect. Hij heeft twee keer het pingeltje voor de helft laten horen en is daarna de rest van de rit doodstil geweest.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Chauf21 »

Caspar schreef:De omroepster op station Hoorn versprak zich:
Dames en heren, de beperkingen als gevolg van een wisselstoring bij Schiphol zijn voorbij het treinverkeer wordt voorlopig weer opgestart... Eh ze zijn voorbij en wordt definitief weer opgestart. Herhaling...
Vooruitziende blik heet dat :P
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Caspar »

Wat is het ontzettend lastig om goede reisinformatie te vinden op de site van 9292ov.
Ik wil weten wat de laatste reismogelijkheid naar Purmerend is op een zaterdag vanuit Amsterdam Centraal geeft ie trein t4586 aan met vertrektijd 00.39 uit Amsterdam. De t4590 toont ie niet, terwijl die toch echt rijdt volgens de planner van NS.

De nachtbussen geeft ie ook al niet aan bij vertrekstation Amsterdam centraal. Nou vooruit, dan vul ik de Arriva naam in: Amsterdam CS prins Hendrikplantsoen. Nee hoor die straat kent ie natuurlijk niet, dan krijg je een alternatief : Bedoelt u soms het Frederik hendrikplein? NEE :evil:
Pas als je straatnaam Prins Hendrikkade intypt (2e halte van de lijn) krijg je de bussen te vinden.
Waarom dat systeem 9292ov het dan niet aankan om een reisadvies te generen vanaf het Centraal station wat 300 meter verderop ligt?
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Ronald »

Caspar schreef:Wat is het ontzettend lastig om goede reisinformatie te vinden op de site van 9292ov.
9292ov is sowieso waardeloos voor reizigers die "al enige voorkennis" hebben. Bij mijn huis vandaan is het twee minuten lopen naar de bushalte, vervolgens twintig minuten met lijn 2 naar het station. Als ik een reisadvies opvraag, krijg ik zelden deze rit als advies. Hij komt met óf tien minuten lopen naar de provinciale weg (vervolgens lijn 76 die er een kwartier over doet) of twintig minuten lopen naar een halte aan de andere kant van de wijk (met vervolgens lijn 3 die er 17 minuten over doet). Toegegeven, de busrit op zich is dan wel iets sneller, maar twintig minuten lopen voor een busrit die drie minuten sneller is vindt ik een raar advies. Gelukkig is er nog het ouderwetse busboekje waarmee ik dus zelf de handigste route kan bepalen.
In jouw geval heb je waarschijnlijk met een spoorboekje of Arriva-busboekje binnen twee minuten antwoord :wink: .
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Daantje »

In mijn ogen werkt 9292ov prima, je moet er alleen even goed mee weten om te gaan. De optie om de vertrek of aankomsthaltes kunnen in jullie voorbeelden wellicht prima uitkomst brengen en dat voorkomt ook dat je reisadviezen krijgt waar je niet op zit te wachten. Als je echt rare dingen krijgt, (zo kreeg ik bijvoorbeeld een tijdlang het advies om de tram te nemen naar de schiekade en vanaf daar te lopen naar het centraal station ipv in die tram te blijven zitten tot het centraal staton) moet je ze ff mailen, dan passen ze bijvoorbeeld de looptijd met 1 minuut aan waardoor je wel een goed advies krijgt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Daniel »

Vertrek- of aankomsthaltes uitzetten is natuurlijk alleen een optie voor de reiziger die weet waar 'ie het best kan instappen, niet voor iemand die ergens niet bekend is.
Overigens kreeg ik hier weleens een reisadvies met lijn 4 naar 't station omdat die er eerder zou zijn. Hemelsbreed stopt die inderdaad vlakbij, maar dan moest ik wel even een rivier overzwemmen :P

Ook zo leuk is een reis van de binnenstad van Dordrecht naar Dubbeldam in de avond of op zondag: dan laat 9292 je doodleuk een halfuur op het station wachten terwijl dezelfde bus gewoon doorrijdt. Hij geeft zelfs nog een omweg die normaal een kwartier langer duurt, maar met het halfuur wachten dus wel sneller is...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Daantje »

Het ging hier over het feit of 9292 waardeloos was als je al enige voorkennis had (zoals rhk_amf dat stelde). In dat geval kan je prima de opites om haltes te selecteren gebruiken. Als je ergens niet bekend bent, loont het in veel gevallen om even met google maps te kijken waar je bestemming is en waar de verschillende haltes zijn.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door webguy »

Een groot nadeel van Google Maps is overigens dat haltes worden gegroepeerd in sommige gevallen. In Ede heb je bijvoorbeeld lijnen 3 en 4 die een ringlijn zijn. De een rijdt linksom, de ander rechtsom, en de een kant van de weg heeft een halte de ene kant op, de andere halte kan echter wel 100m de andere kant op staan. Dat maakt Google Maps een halte, en dat is soms best irritant.

9292ov moet je inderdaad een beetje leren kennen :) De mobiele versie vind ik zelf hopeloos, vooral omdat de invoervolgorde voor de normale site straat > nummer > plaats is, terwijl de mobiele site plaats > straat > nummer is, en dat is nogal verwarrend. Maar daar hebben we het hier al een keer over gehad ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Daniel »

Da's waar (en dat doe ik zelf overigens ook altijd wel even om vervolgens alsnog bij de vervoerder zelf te kijken, i.p.v. bij 9292).

Echter is de vraag of een normale reiziger danwel iemand die niet zo vaak met het OV reist dit ook doet: die zal waarschijnlijk juist alleen in de reisplanner kijken en krijgt dan ook het verkeerde advies. Echter weet de bewuste persoon dan niet dat de loopafstand verder is dan nodig.

:idea: En vergeet ook niet trouwens: Google Maps is niet altijd 100% actueel, vooral net na een concessiewisseling zou ik er niet op vertrouwen. Daarnaast is 9292 de bron daarvan en ziet 'ie bijvoorbeeld hier (klik maar eens op 't haltesymbooltje op het Europaplein) twee haltes als één halte en worden twee al geruime tijd opgeheven lijnen vermeld. Toevallig afgelopen vrijdag nog iemand naar de juiste halte voor lijn 71 gestuurd daar...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Caspar »

Da's waar (en dat doe ik zelf overigens ook altijd wel even om vervolgens alsnog bij de vervoerder zelf te kijken, i.p.v. bij 9292).
Ik had in eerste instantie gekeken bij de dienstregeling op de Arriva site zelf, maar daar was de hele tabel leeg van nachtbuslijn 217. Geen enkele busrit staat erin, dat klopt dus niet op die site. En als op 9292ov die bussen ook al niet te vinden zijn, dan probeer ik het met een nachtbuslijn niet op de bonnefooi, met het risico dat je 5 uren lang staat te wachten op de eerste trein. Het zou overigens de eerste keer zijn dat ik met een Arriva nachtbus reis, dus ervaren reiziger ben ik zeker niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Daniel »

Had je toevallig eerst bij lijn 217 ri. Amsterdam de tabel van Hoorn, Station bekeken en daarna op "andere richting" geklikt? Dan krijg ik inderdaad ook een lege tabel, maar na een klik op "Amsterdam, CS Pr. Hendrik Plantsoen" toont 'ie hier gewoon tijden. Wellicht 'n storing geweest dan...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Meltrain »

Daantje schreef:Het ging hier over het feit of 9292 waardeloos was als je al enige voorkennis had (zoals rhk_amf dat stelde). In dat geval kan je prima de opites om haltes te selecteren gebruiken. Als je ergens niet bekend bent, loont het in veel gevallen om even met google maps te kijken waar je bestemming is en waar de verschillende haltes zijn.
Soewieso heeft het al nut om bij 'haltes selecteren' te kijken, omdat die ook de (geschatte) looptijden vanaf het vertrek- en aankomstadres naar elke mogelijke vertrek- resp. aankomsthalte geeft.
Als je dan de halte kiest met de kortste looptijd, voorkom je al dat je nodeloos een belachelijk stuk moet lopen. :)
Let wel op: de looptijden zijn bij benadering en gemiddeld! Zo doe ik er ongeveer twee minuten over om van mijn huis bij de tramhalte te komen, maar mijn vader, die moeilijk loopt, bijna vijf. 9292ov heeft het juist weer over drie minuten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Ronald »

Daantje schreef:Het ging hier over het feit of 9292 waardeloos was als je al enige voorkennis had (zoals rhk_amf dat stelde). In dat geval kan je prima de opites om haltes te selecteren gebruiken. Als je ergens niet bekend bent, loont het in veel gevallen om even met google maps te kijken waar je bestemming is en waar de verschillende haltes zijn.
De haltes selecteren is i.d.d. wel makkelijk zie ik (had ik eigenlijk nooit gebruikt, dus misschien is "waardeloos" een beetje overdreven :oops: ). Maar feit is wel dat ik het vreemd vind dat als je een "standaard" reisadvies vraagt de combinatie "lang-lopen-met-kortere-busreis" de voorkeur krijgt boven "kort-lopen-met-langere-busreis". Mede omdat de looptijd naar een halte toch altijd langer moet zijn dan dat 9292 aangeeft, je wilt immers niet 0 minuten voor de vertrektijd van de bus op de halte aankomen.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door waldo79 »

Het was ook niet tot 9292 doorgedrongen dat er op Goede Vrijdag kennelijk geen lijn 13 om 14.06 uur van Hengelo richting Hengelo-Noord gaat 8-)

Gelukkig had ik op een papiertje wat alternatieven gekrabbeld samen met een printje van de omgeving waar ik moest zijn :)
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door --Stefan-- »

Het DRIS op het Nijmeegse busstation voor de verbouwing: alle buslijnen stonden wel aangegeven maar de goede lijnen verschenen niet boven de goede perrons.
Daarna zijn ze twee dagen bezig geweest om aan het systeem te werken. Het resultaat: De goede lijnen verschijnen nog steeds niet boven de goede perrons en de lijn 2,6,7,8,9 en 11 worden helemaal niet meer weer gegeven :S
3 0 7 9
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Ardan »

En waarom juist díé lijnen niet, ben ik nu wel erg benieuwd naar? Vreemd trouwens. Hoelang hangen die schermen er nou al? En waarom doen ze het nou nog stééds niet :?
Ik doe ook maar wat
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Joshua »

Ardan schreef:En waarom juist díé lijnen niet, ben ik nu wel erg benieuwd naar? Vreemd trouwens. Hoelang hangen die schermen er nou al? En waarom doen ze het nou nog stééds niet :?
Hangen? Al geruime tijd voor de concessie in ging. In gebruik werden ze ook al daarvoor. Begin december (nog voor de concessie in ging) zijn de schermen in gebruik genomen. Toen hoopte ik dat ze goed zouden werken op 13 december, wat niet het geval was. Toen had ik me hoop op 1 januari gezet maar toen deden ze het nog steeds niet.

Hoe lang de schermen er precies hangen weet ik dus niet. Maar ergens eind november / begin december zijn ze in gebruik genomen.
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door --Stefan-- »

Ze zijn in januari 2009 begonnen met het verbouwen van het busstation en het zou allemaal in april klaar moeten zijn. Natuurlijk was het enorm vertraagd: in juli net voor de vierdaagse was alles klaar en in september ging het systeem de lucht in.
3 0 7 9
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Marc »

De sneltrein Maastricht-Heerlen (serie s32100) reed vandaag niet vanwege Pasen. Dit staat wel vermeld in het spoorboekje, maar volgens de vertrekstaat van Maastricht zou de sneltrein gewoon rijden. Op de AV-schermen (lees: één scherm dat vertrektijden weergeeft) stond de sneltrein vermeld als niet-rijdend.
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door tsov »

Inmiddels heeft het GVB/de gemeente bij alle pontsteigers hippe elektronische displays geplaatst die aangeven hoeveel minuten je nog moet wachten op je pont. Alleen jammer dat de displays bij de Tasmanstraat dachten dat het vandaag een gewone maandag was ipv een Tweede Paasdag. Bij de NDSM-werf toonden ze gek genoeg wel de zondagse dienstregeling.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door M57 »

Hispeed zat het weer niet mee vandaag (of hebben ze dat toch aan zichzelf te danken?).

De t9276 van 21:54, de laatste naar Antwerpen en Brussel, staat wel als rijdend vanaf Amsterdam in de reisplanners. Echter, te Asd werd omgeroepen dat deze trein niet zou rijden omdat het vandaag een paasdag is. Reizigers konden zich melden in de Westtunnel. (En dan maar hopen op een UFO die je brengt.)

Verder reed er binnenlands materieel als 'normale' intercity Shl - Es ter vervanging van de serie s140. Dit door werkzaamheden tussen Hgl en Bh. De CTA's toonden ook alleen 'Intercity Enschede' en te Shl werd er uiteraard niets omgeroepen voor de vertwijfelde Duitsers.

Eenmaal in de vervangende trein luidde het advies met een bus naar Duitsland te reizen vanaf Hengelo. Dit terwijl de reisplanner aangaf dat reizen via Enschede en Münster sneller zou zijn naar Osnabrück en verder. Dit hadden de reizigers ook thuis zo uitgeprint of aan het loket zo geprint gekregen. Verwarring alom. In Hengelo stapten een stuk of vijf vlotte reizigers in de Hispeed-bus. Gelukkig wees de pijl bij het bord 'naar de bussen' naar Nirgendwo en was er geen servicemedewerker te herkennen. De chauffeur vond een minuut wachten wel genoeg en vertrok. De reizigers met koffers die de lift namen, hadden het nakijken. De volgende bus zou al over twee uur vertrekken.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door deadlock »

Geert schreef:Noodoproepen zijn meen ik ook te horen voor andere gebruikers van het netwerk, maar dat weet ik niet zeker.
Dat hangt van het type noodoproep af.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Marc »

Op Best werd omgeroepen dat het achterste deel van trein t9627 tot Eindhoven zou rijden. Ik kan vertellen dat het splitsen lastig werd omdat de trein met een solo V'tje reed :mrgreen:.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Joshua »

Vandaag viel me op dat de schermen op Station Nijmegen al een stuk beter werken. Nog steeds zien we enkele keer: Kijk op de Bus. Maar over het algemeen staat de juiste informatie er onder.
Alleen op het DRIS scherm waarop alle bussen staan zag ik wel enkele sloordigheidsfoutjes:
(Zie Lijn 3 en Lijn 4)
Afbeelding
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten