Pagina 7 van 11

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: vr 02 apr 2010, 17:44
door Caspar
De omroepster op station Hoorn versprak zich:
Dames en heren, de beperkingen als gevolg van een wisselstoring bij Schiphol zijn voorbij het treinverkeer wordt voorlopig weer opgestart... Eh ze zijn voorbij en wordt definitief weer opgestart. Herhaling...

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: vr 02 apr 2010, 22:49
door Suus
Van treinstel m2622 is de omroep defect. Hij heeft twee keer het pingeltje voor de helft laten horen en is daarna de rest van de rit doodstil geweest.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: za 03 apr 2010, 11:31
door Chauf21
Caspar schreef:De omroepster op station Hoorn versprak zich:
Dames en heren, de beperkingen als gevolg van een wisselstoring bij Schiphol zijn voorbij het treinverkeer wordt voorlopig weer opgestart... Eh ze zijn voorbij en wordt definitief weer opgestart. Herhaling...
Vooruitziende blik heet dat :P

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: za 03 apr 2010, 14:57
door Caspar
Wat is het ontzettend lastig om goede reisinformatie te vinden op de site van 9292ov.
Ik wil weten wat de laatste reismogelijkheid naar Purmerend is op een zaterdag vanuit Amsterdam Centraal geeft ie trein t4586 aan met vertrektijd 00.39 uit Amsterdam. De t4590 toont ie niet, terwijl die toch echt rijdt volgens de planner van NS.

De nachtbussen geeft ie ook al niet aan bij vertrekstation Amsterdam centraal. Nou vooruit, dan vul ik de Arriva naam in: Amsterdam CS prins Hendrikplantsoen. Nee hoor die straat kent ie natuurlijk niet, dan krijg je een alternatief : Bedoelt u soms het Frederik hendrikplein? NEE :evil:
Pas als je straatnaam Prins Hendrikkade intypt (2e halte van de lijn) krijg je de bussen te vinden.
Waarom dat systeem 9292ov het dan niet aankan om een reisadvies te generen vanaf het Centraal station wat 300 meter verderop ligt?

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: za 03 apr 2010, 16:48
door Ronald
Caspar schreef:Wat is het ontzettend lastig om goede reisinformatie te vinden op de site van 9292ov.
9292ov is sowieso waardeloos voor reizigers die "al enige voorkennis" hebben. Bij mijn huis vandaan is het twee minuten lopen naar de bushalte, vervolgens twintig minuten met lijn 2 naar het station. Als ik een reisadvies opvraag, krijg ik zelden deze rit als advies. Hij komt met óf tien minuten lopen naar de provinciale weg (vervolgens lijn 76 die er een kwartier over doet) of twintig minuten lopen naar een halte aan de andere kant van de wijk (met vervolgens lijn 3 die er 17 minuten over doet). Toegegeven, de busrit op zich is dan wel iets sneller, maar twintig minuten lopen voor een busrit die drie minuten sneller is vindt ik een raar advies. Gelukkig is er nog het ouderwetse busboekje waarmee ik dus zelf de handigste route kan bepalen.
In jouw geval heb je waarschijnlijk met een spoorboekje of Arriva-busboekje binnen twee minuten antwoord :wink: .

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: za 03 apr 2010, 17:21
door Daantje
In mijn ogen werkt 9292ov prima, je moet er alleen even goed mee weten om te gaan. De optie om de vertrek of aankomsthaltes kunnen in jullie voorbeelden wellicht prima uitkomst brengen en dat voorkomt ook dat je reisadviezen krijgt waar je niet op zit te wachten. Als je echt rare dingen krijgt, (zo kreeg ik bijvoorbeeld een tijdlang het advies om de tram te nemen naar de schiekade en vanaf daar te lopen naar het centraal station ipv in die tram te blijven zitten tot het centraal staton) moet je ze ff mailen, dan passen ze bijvoorbeeld de looptijd met 1 minuut aan waardoor je wel een goed advies krijgt.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: za 03 apr 2010, 17:32
door Daniel
Vertrek- of aankomsthaltes uitzetten is natuurlijk alleen een optie voor de reiziger die weet waar 'ie het best kan instappen, niet voor iemand die ergens niet bekend is.
Overigens kreeg ik hier weleens een reisadvies met lijn 4 naar 't station omdat die er eerder zou zijn. Hemelsbreed stopt die inderdaad vlakbij, maar dan moest ik wel even een rivier overzwemmen :P

Ook zo leuk is een reis van de binnenstad van Dordrecht naar Dubbeldam in de avond of op zondag: dan laat 9292 je doodleuk een halfuur op het station wachten terwijl dezelfde bus gewoon doorrijdt. Hij geeft zelfs nog een omweg die normaal een kwartier langer duurt, maar met het halfuur wachten dus wel sneller is...

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: za 03 apr 2010, 18:02
door Daantje
Het ging hier over het feit of 9292 waardeloos was als je al enige voorkennis had (zoals rhk_amf dat stelde). In dat geval kan je prima de opites om haltes te selecteren gebruiken. Als je ergens niet bekend bent, loont het in veel gevallen om even met google maps te kijken waar je bestemming is en waar de verschillende haltes zijn.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: za 03 apr 2010, 18:05
door webguy
Een groot nadeel van Google Maps is overigens dat haltes worden gegroepeerd in sommige gevallen. In Ede heb je bijvoorbeeld lijnen 3 en 4 die een ringlijn zijn. De een rijdt linksom, de ander rechtsom, en de een kant van de weg heeft een halte de ene kant op, de andere halte kan echter wel 100m de andere kant op staan. Dat maakt Google Maps een halte, en dat is soms best irritant.

9292ov moet je inderdaad een beetje leren kennen :) De mobiele versie vind ik zelf hopeloos, vooral omdat de invoervolgorde voor de normale site straat > nummer > plaats is, terwijl de mobiele site plaats > straat > nummer is, en dat is nogal verwarrend. Maar daar hebben we het hier al een keer over gehad ;)

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: za 03 apr 2010, 18:12
door Daniel
Da's waar (en dat doe ik zelf overigens ook altijd wel even om vervolgens alsnog bij de vervoerder zelf te kijken, i.p.v. bij 9292).

Echter is de vraag of een normale reiziger danwel iemand die niet zo vaak met het OV reist dit ook doet: die zal waarschijnlijk juist alleen in de reisplanner kijken en krijgt dan ook het verkeerde advies. Echter weet de bewuste persoon dan niet dat de loopafstand verder is dan nodig.

:idea: En vergeet ook niet trouwens: Google Maps is niet altijd 100% actueel, vooral net na een concessiewisseling zou ik er niet op vertrouwen. Daarnaast is 9292 de bron daarvan en ziet 'ie bijvoorbeeld hier (klik maar eens op 't haltesymbooltje op het Europaplein) twee haltes als één halte en worden twee al geruime tijd opgeheven lijnen vermeld. Toevallig afgelopen vrijdag nog iemand naar de juiste halte voor lijn 71 gestuurd daar...

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: za 03 apr 2010, 18:15
door Caspar
Da's waar (en dat doe ik zelf overigens ook altijd wel even om vervolgens alsnog bij de vervoerder zelf te kijken, i.p.v. bij 9292).
Ik had in eerste instantie gekeken bij de dienstregeling op de Arriva site zelf, maar daar was de hele tabel leeg van nachtbuslijn 217. Geen enkele busrit staat erin, dat klopt dus niet op die site. En als op 9292ov die bussen ook al niet te vinden zijn, dan probeer ik het met een nachtbuslijn niet op de bonnefooi, met het risico dat je 5 uren lang staat te wachten op de eerste trein. Het zou overigens de eerste keer zijn dat ik met een Arriva nachtbus reis, dus ervaren reiziger ben ik zeker niet.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: za 03 apr 2010, 18:27
door Daniel
Had je toevallig eerst bij lijn 217 ri. Amsterdam de tabel van Hoorn, Station bekeken en daarna op "andere richting" geklikt? Dan krijg ik inderdaad ook een lege tabel, maar na een klik op "Amsterdam, CS Pr. Hendrik Plantsoen" toont 'ie hier gewoon tijden. Wellicht 'n storing geweest dan...

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: za 03 apr 2010, 20:01
door Meltrain
Daantje schreef:Het ging hier over het feit of 9292 waardeloos was als je al enige voorkennis had (zoals rhk_amf dat stelde). In dat geval kan je prima de opites om haltes te selecteren gebruiken. Als je ergens niet bekend bent, loont het in veel gevallen om even met google maps te kijken waar je bestemming is en waar de verschillende haltes zijn.
Soewieso heeft het al nut om bij 'haltes selecteren' te kijken, omdat die ook de (geschatte) looptijden vanaf het vertrek- en aankomstadres naar elke mogelijke vertrek- resp. aankomsthalte geeft.
Als je dan de halte kiest met de kortste looptijd, voorkom je al dat je nodeloos een belachelijk stuk moet lopen. :)
Let wel op: de looptijden zijn bij benadering en gemiddeld! Zo doe ik er ongeveer twee minuten over om van mijn huis bij de tramhalte te komen, maar mijn vader, die moeilijk loopt, bijna vijf. 9292ov heeft het juist weer over drie minuten.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: za 03 apr 2010, 21:00
door Ronald
Daantje schreef:Het ging hier over het feit of 9292 waardeloos was als je al enige voorkennis had (zoals rhk_amf dat stelde). In dat geval kan je prima de opites om haltes te selecteren gebruiken. Als je ergens niet bekend bent, loont het in veel gevallen om even met google maps te kijken waar je bestemming is en waar de verschillende haltes zijn.
De haltes selecteren is i.d.d. wel makkelijk zie ik (had ik eigenlijk nooit gebruikt, dus misschien is "waardeloos" een beetje overdreven :oops: ). Maar feit is wel dat ik het vreemd vind dat als je een "standaard" reisadvies vraagt de combinatie "lang-lopen-met-kortere-busreis" de voorkeur krijgt boven "kort-lopen-met-langere-busreis". Mede omdat de looptijd naar een halte toch altijd langer moet zijn dan dat 9292 aangeeft, je wilt immers niet 0 minuten voor de vertrektijd van de bus op de halte aankomen.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: za 03 apr 2010, 22:06
door waldo79
Het was ook niet tot 9292 doorgedrongen dat er op Goede Vrijdag kennelijk geen lijn 13 om 14.06 uur van Hengelo richting Hengelo-Noord gaat 8-)

Gelukkig had ik op een papiertje wat alternatieven gekrabbeld samen met een printje van de omgeving waar ik moest zijn :)

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: za 03 apr 2010, 22:08
door --Stefan--
Het DRIS op het Nijmeegse busstation voor de verbouwing: alle buslijnen stonden wel aangegeven maar de goede lijnen verschenen niet boven de goede perrons.
Daarna zijn ze twee dagen bezig geweest om aan het systeem te werken. Het resultaat: De goede lijnen verschijnen nog steeds niet boven de goede perrons en de lijn 2,6,7,8,9 en 11 worden helemaal niet meer weer gegeven :S

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: za 03 apr 2010, 22:17
door Ardan
En waarom juist díé lijnen niet, ben ik nu wel erg benieuwd naar? Vreemd trouwens. Hoelang hangen die schermen er nou al? En waarom doen ze het nou nog stééds niet :?

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: zo 04 apr 2010, 01:19
door Joshua
Ardan schreef:En waarom juist díé lijnen niet, ben ik nu wel erg benieuwd naar? Vreemd trouwens. Hoelang hangen die schermen er nou al? En waarom doen ze het nou nog stééds niet :?
Hangen? Al geruime tijd voor de concessie in ging. In gebruik werden ze ook al daarvoor. Begin december (nog voor de concessie in ging) zijn de schermen in gebruik genomen. Toen hoopte ik dat ze goed zouden werken op 13 december, wat niet het geval was. Toen had ik me hoop op 1 januari gezet maar toen deden ze het nog steeds niet.

Hoe lang de schermen er precies hangen weet ik dus niet. Maar ergens eind november / begin december zijn ze in gebruik genomen.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: zo 04 apr 2010, 12:04
door --Stefan--
Ze zijn in januari 2009 begonnen met het verbouwen van het busstation en het zou allemaal in april klaar moeten zijn. Natuurlijk was het enorm vertraagd: in juli net voor de vierdaagse was alles klaar en in september ging het systeem de lucht in.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: zo 04 apr 2010, 21:34
door Marc
De sneltrein Maastricht-Heerlen (serie s32100) reed vandaag niet vanwege Pasen. Dit staat wel vermeld in het spoorboekje, maar volgens de vertrekstaat van Maastricht zou de sneltrein gewoon rijden. Op de AV-schermen (lees: één scherm dat vertrektijden weergeeft) stond de sneltrein vermeld als niet-rijdend.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: ma 05 apr 2010, 19:58
door tsov
Inmiddels heeft het GVB/de gemeente bij alle pontsteigers hippe elektronische displays geplaatst die aangeven hoeveel minuten je nog moet wachten op je pont. Alleen jammer dat de displays bij de Tasmanstraat dachten dat het vandaag een gewone maandag was ipv een Tweede Paasdag. Bij de NDSM-werf toonden ze gek genoeg wel de zondagse dienstregeling.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: ma 05 apr 2010, 22:54
door M57
Hispeed zat het weer niet mee vandaag (of hebben ze dat toch aan zichzelf te danken?).

De t9276 van 21:54, de laatste naar Antwerpen en Brussel, staat wel als rijdend vanaf Amsterdam in de reisplanners. Echter, te Asd werd omgeroepen dat deze trein niet zou rijden omdat het vandaag een paasdag is. Reizigers konden zich melden in de Westtunnel. (En dan maar hopen op een UFO die je brengt.)

Verder reed er binnenlands materieel als 'normale' intercity Shl - Es ter vervanging van de serie s140. Dit door werkzaamheden tussen Hgl en Bh. De CTA's toonden ook alleen 'Intercity Enschede' en te Shl werd er uiteraard niets omgeroepen voor de vertwijfelde Duitsers.

Eenmaal in de vervangende trein luidde het advies met een bus naar Duitsland te reizen vanaf Hengelo. Dit terwijl de reisplanner aangaf dat reizen via Enschede en Münster sneller zou zijn naar Osnabrück en verder. Dit hadden de reizigers ook thuis zo uitgeprint of aan het loket zo geprint gekregen. Verwarring alom. In Hengelo stapten een stuk of vijf vlotte reizigers in de Hispeed-bus. Gelukkig wees de pijl bij het bord 'naar de bussen' naar Nirgendwo en was er geen servicemedewerker te herkennen. De chauffeur vond een minuut wachten wel genoeg en vertrok. De reizigers met koffers die de lift namen, hadden het nakijken. De volgende bus zou al over twee uur vertrekken.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: di 06 apr 2010, 16:05
door deadlock
Geert schreef:Noodoproepen zijn meen ik ook te horen voor andere gebruikers van het netwerk, maar dat weet ik niet zeker.
Dat hangt van het type noodoproep af.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: di 06 apr 2010, 19:15
door Marc
Op Best werd omgeroepen dat het achterste deel van trein t9627 tot Eindhoven zou rijden. Ik kan vertellen dat het splitsen lastig werd omdat de trein met een solo V'tje reed :mrgreen:.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: di 06 apr 2010, 19:37
door Joshua
Vandaag viel me op dat de schermen op Station Nijmegen al een stuk beter werken. Nog steeds zien we enkele keer: Kijk op de Bus. Maar over het algemeen staat de juiste informatie er onder.
Alleen op het DRIS scherm waarop alle bussen staan zag ik wel enkele sloordigheidsfoutjes:
(Zie Lijn 3 en Lijn 4)
Afbeelding