OVer je Reiservaringen in maart 2010

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Bericht door Vinny »

@Karl: ja, dat heb ik de RET-controleurs al vaker zien doen. Als je dan te vroeg uitgecheckt bent kunnen ze dat zien op hun controleerapparaat en krijg je gewoon alsnog een boete.
In Amsterdam heb ik uitstapcontrole nog maar een paar keer meegemaakt, en tot nog toe alleen op metrostations.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Bericht door iljitsch »

Wubbo schreef:Hoezo zit een treindienstleider dan te slapen? Als er, zoals jij nu typt, toch nog wat slooms voor die s4000 zat had je met je IC ook voor de s4000 niet door kunnen rijden, dus dat de s4000 (op tijd!) dan voor een (iets) vertraagde IC gaat snap ik. Die IC is toch al het bokje, laat de s4000 dan maar op tijd zijn.
Maar waarom zou er iets slooms voor een intercity zitten die maar een paar minuten achterloopt, wat makkelijk in te halen is?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Bericht door Wubbo »

Opties daarvoor stonden in het deel van het bericht dat je niet meegequote hebt ;-). Ik weet niet wat het was, ik kan nog 1000 andere dingen bedenken. Maar het hoeft in ieder geval niet perse een slapende treindienstleider te zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:Hoezo zit een treindienstleider dan te slapen? Als er, zoals jij nu typt, toch nog wat slooms voor die s4000 zat had je met je IC ook voor de s4000 niet door kunnen rijden, dus dat de s4000 (op tijd!) dan voor een (iets) vertraagde IC gaat snap ik. Die IC is toch al het bokje, laat de s4000 dan maar op tijd zijn.
Hoezo die zit te slapen? Lijkt me toch wel duidelijk als je doodleuk 3-5 minuten mag wachten tot de s4000 voorbij gekomen is dat 'ie wat rijwegen in de verkeerde volgorde heeft zitten in te stellen. Die 3-5 minuten zitten er immers planmatig al tussen de betreffende stoptrein en IC. En zoals je al schreef moet 'ie dat bewust gewijzigd hebben aangezien ARI dat niet doet.
De s4000 had gewoon op tijd rijdend achter de IC aan gekund en had dan net zoveel vertraging opgelopen door het langzame rijden als nu. Maar het essentiële verschil was wel geweest dat de t12764 het dan na Gouda weer deels in had kunnen lopen. In Gouda zaten we pas op +7 wat op het stuk naar Rotterdam nog verdubbeld is tot +15, waardoor de kerende IC ook vertraagd is geraakt (die vertrok pas nadat de t2866 binnen was).
Was de volgorde andersom geweest dan had de stoptrein ook iets van +7 gehad (en die had nu ook al +5 in Gd zag ik op de mobiele AV) en zodoende nogsteeds met gemak z'n kering in Rotterdam gehaald die 20 min. is tegen 15 min. voor de IC.
Blijft de vraag wat er kennelijk tussen de s4000 en de t1764 (of nog daarvoor) zat. Een vertraagde s9800? Een goederentrein met een half defecte loc, die je niet neer wil zetten omdat ie dan nooit meer weg komt?
De t1764 zat in ieder geval nog achter de t12764: laatstgenoemde kwam omstreeks 19.15 uur in Utrecht binnen nadat een gespoorwijzigde s3000 van spoor 9 weg was. Toen wij met +1 vertrokken stond de t1764 nog niet op spoor 8. De t9864 heb ik tijdens het wachten tot we konden binnenkomen keurig op tijd zien vertrekken, wellicht een SLT'tje met problemen dan.
Een goederentrein lijkt me het niet geweest te zijn: die kan immers na Gouda alleen ri. Rotterdam en na Gouda was 't steeds doorrijden met alleen even wachten tot de stoptrein weg was vlak voor de stations.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Bericht door Geert »

Vertrok je ook met vertraging uit Utrecht? Het kan best zijn dat een eventuele vertraging bij Woerden grotendeels ingelopen is, maar dat die bij het meetpunt nog zodanig groot was dat besloten is om de s4000 voor te laten. Die laatste zit immers ook niet al te ruim in zijn rijtijd en wordt dus al snel voorgelaten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Bericht door Daniel »

Vertrek uit Utrecht was met de uitermate schokkende vertraging van wel één minuut :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Bericht door Wubbo »

Reiziger Ddrs schreef:Hoezo die zit te slapen? Lijkt me toch wel duidelijk als je doodleuk 3-5 minuten mag wachten tot de s4000 voorbij gekomen is dat 'ie wat rijwegen in de verkeerde volgorde heeft zitten in te stellen. Die 3-5 minuten zitten er immers planmatig al tussen de betreffende stoptrein en IC. En zoals je al schreef moet 'ie dat bewust gewijzigd hebben aangezien ARI dat niet doet.
t4071 Woerden korte stop om 19.28. t12764 Woerden door om 19.27 (volgens Somda). Dat is 1 minuut, geen 3 tot 5. 5 minuten zou Woerden door 19.23 voor de IC betekenen, wat betekent dat je Woerden - Utrecht in 6 minuten doet. Dat haal je echt niet.
Reiziger Ddrs schreef:Was de volgorde andersom geweest dan had de stoptrein ook iets van +7 gehad (en die had nu ook al +5 in Gd zag ik op de mobiele AV) en zodoende nogsteeds met gemak z'n kering in Rotterdam gehaald die 20 min. is tegen 15 min. voor de IC.
.t4071 Gouda aan 19.41 vertrek 19.42. Als dat +5 was is dat 19.47; met je IC hoor je om 19.37 te vertrekken. Zit je daar achter heb je dus in Gouda al +12 (uitgaande van vertrek 2 minuten na de t4071) en dat is dik meer dan de +7 die jij schetst.
Uitgaande van dat je de vertraging van de t4071 ook had opgelopen en er hoogstens op blokafstand voor had gekund (dat begrijp ik namelijk uit jouw verhaal) had je dus alsnog +9 gehad (met de t4071 met +8). Blijft nog de vraag over wat er aan de hand was: dat kan ook zomaar een wisselstoring bij Woerden Overloop zijn waardoor het wissel voor t12764 niet in de controle kwam (en voor t4071 wel). Dan snap ik de beslissing om de t4071 ervoor te gooien heel goed: voor hetzelfde geld duurt het nog een hele tijd voordat het wissel het wel weer doet.

Overigens is bij mij slapen gelijk aan niks doen (als ik slaap neem ik namelijk volgens mij geen beslissingen meer), als een trdl dus bewust een volgordewijziging doet is dat per definitie geen slapen. Maar dat terzijde.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:t4071 Woerden korte stop om 19.28. t12764 Woerden door om 19.27 (volgens Somda). Dat is 1 minuut, geen 3 tot 5. 5 minuten zou Woerden door 19.23 voor de IC betekenen, wat betekent dat je Woerden - Utrecht in 6 minuten doet. Dat haal je echt niet.
Excuus, ik zie nu dat de s4000 een wat langere stop in Gdg heeft waardoor het verschil in Wd inderdaad kleiner is. Maar een opvolging van 1 minuut lijkt me wel erg onrealistisch gepland, immers moet er een wissel omlopen en een sein veilig komen, waarna de s4000 nog moet vertrekken. Zal dus in de praktijk iets van 2-3 minuten tussen moeten zitten.
Wubbo schreef:.t4071 Gouda aan 19.41 vertrek 19.42. Als dat +5 was is dat 19.47; met je IC hoor je om 19.37 te vertrekken. Zit je daar achter heb je dus in Gouda al +12 (uitgaande van vertrek 2 minuten na de t4071) en dat is dik meer dan de +7 die jij schetst.
Vergeet hierbij niet dat de AV doorgaans geen rekening houdt met lange stops: de s9800 is al 3 min. sneller dan de s4000 op Wd - Gd en die staat al redelijk lang op Gdg stil, dus zal in de praktijk de s4000 nagenoeg op tijd vertrokken zijn.
Voor Gouda hebben we nog kort moeten wachten alvorens op spoor 10 binnengenomen te worden, dus was kennelijk de s9800 zelfs nog niet weg (die niet vertraagd was!). Ga je toch een stuk meer richting de +7 he :wink:
Overigens is bij mij slapen gelijk aan niks doen (als ik slaap neem ik namelijk volgens mij geen beslissingen meer), als een trdl dus bewust een volgordewijziging doet is dat per definitie geen slapen. Maar dat terzijde.
Jij definieert het dus letterlijk, ik als dat 'ie er gewoon met z'n gedachten niet helemaal bij was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Bericht door Ardan »

Wat een felle discussie zeg, over een stoppertje_voor_de_IC... :|

Vinny schreef:
@Karl: ja, dat heb ik de RET-controleurs al vaker zien doen. Als je dan te vroeg uitgecheckt bent kunnen ze dat zien op hun controleerapparaat en krijg je gewoon alsnog een boete.
In Amsterdam heb ik uitstapcontrole nog maar een paar keer meegemaakt, en tot nog toe alleen op metrostations.
Ik zie het zo ongelofelijk vaak dat mensen op Duivendrecht de metro uitsprinten, checken, en heel snel weer terug de metro ingaan..... Sowieso lekt dat OVC-systeem daar ontzettend aangezien Amstel, Duivendrecht en Bijlmer-ArenA gewoon open toegankelijk zijn....
Ik doe ook maar wat
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Bericht door Freek »

hermes amba 1817 deed vandaag niet wat de chauffeur wilde, vertrekken bij de bushalte kwam niet in het woordenboek voor. Nadat een collegachauffeur nog gekeken had rende deze richting buffer (om een vervangende bus te halen?) juist op dat moment kreeg de amba er zin in.

Overigens reed deze op lijn 3 in nijmegen. Op het stadsnet reden veel hermes amba's. Onder andere op lijn 6
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Bericht door robert55 »

Minder dan 7c denk ik op de 18 :twisted:
Ik heb het wel 'ns op de Willemsparkweg gezien en daar praten we toch snel over drie cent per keer. Kan je op jaarbasis in die straat toch makkelijk 2 glazen prosecco van drinken.

Overigens heb ik begrepen dat je niet per se hoeft te wachten met uitchecken tot je bij de halte staat. Er is een punt -naar verluidt dezelfde plek waar de haltenaam in de lichtkrant- waar je als je uitcheckt de prijs voor de dan nog komende halte betaalt.
Vinny schreef:Net in bus 18 een nieuw soort fraude ontdekt. Mensen die expres een halte te vroeg uitchecken als ze door hebben dat er geen controleteam in stapt. Zo dan heb je weer 7 cent verdiend... :roll:
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Bericht door lint41 »

Freek schreef:Overigens reed deze op lijn 3 in nijmegen. Op het stadsnet reden veel hermes amba's. Onder andere op lijn 6
En dat komt weer doordat een groot aantal gas-Citaro's tijdelijk aan de kant staan, vanwege een spoedvervanging van een onderdeel wat waarschijnlijk verantwoordelijk is voor de 2 recente branden in die wagens. Dus dat is even niet anders (maar iig beter dan nog meer branden ;)).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Bericht door Daniel »

Een omroepbericht in de t2856 tijdens de stop op Utrecht Centraal meldde dat er een storingsmonteur "naar de trein aan het kijken" was. Hopelijk heeft 'ie toch wel meer gedaan als alleen kijken :mrgreen: In Rotterdam kwam de bewuste trein (die met een heel klein plusje vertrok en dit keer gelukkig wel voor de t9856 uit mocht) op spoor 15 binnen en werd vervangend materieel uit de tuin gehaald voor de kerende trein. D'r zal dus wel wat meer aan defect geweest zijn...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Bericht door playertwo »

Heeft die storingsmonteur in ieder geval wel goed gekeken :mrgreen:
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Bericht door Caspar »

In een t4000 was het aan het begin van de middag een enorme bende. Toen ik om 12.31 instapte op station Zaandam naar Amsterdam, lagen er minstens 200 lege bierblikken bezaait rondom 4 van die 4-zitsplaatsen. Er lagen er ook nog een stuk of 30 door het rijtuig heen verspreid. Allemaal merkloze halve liter blikken. De vloer plakte ook. In Amsterdam kreeg de HC van een andere NS'er(?) een rol met afzet lint om de onderste etage van die bak in de Ddar af te sluiten. Zegt die NS'er op het perron tegen de HC: Waar kom je vandaan joh? HC: uit Uitgeest. Ow is daar een evenement vanochtend geweest? Geen idee... Zal nog wel van gisteravond zijn geweest was de algehele conclusie. :evil:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Bericht door Vinny »

Overigens heb ik begrepen dat je niet per se hoeft te wachten met uitchecken tot je bij de halte staat.
Nee, maar als de deuren van de bus nog open zijn voor de vorige halte, dan is dat zeker weten te vroeg :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Bericht door Geert »

Reiziger Ddrs schreef:Excuus, ik zie nu dat de s4000 een wat langere stop in Gdg heeft waardoor het verschil in Wd inderdaad kleiner is. Maar een opvolging van 1 minuut lijkt me wel erg onrealistisch gepland, immers moet er een wissel omlopen en een sein veilig komen, waarna de s4000 nog moet vertrekken. Zal dus in de praktijk iets van 2-3 minuten tussen moeten zitten.
De s4000 hoeft pas na de fly-over met de lijn naar Alphen a/d Rijn in te voegen en kan dus alvast vertrekken/vaart maken op het nevenspoor, en zo vloeiend na de IC invoegen. Althans, planmatig dan uiteraard :)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Bericht door Wubbo »

Check, dat is het volgende dienstregelpunt en dan heeft ie al snelheid. Vandaag even geklokt met een op tijd rijdende t12756: Wd door 17.26, 2 minuten voor vertrek van de s4000 dus.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Bericht door Daniel »

Zeg, beetje mij achtervolgen he :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Bericht door Justin »

Voor het eerst in lange tijd met de t2858 weer, één van mijn treinen waar ik mee naar huis ging vanuit Amersfoort. Nog nooit zo snel van Ut naar Rtd gegaan. Heel goed op tijd aangekomen... Maar goed..., *kuch*
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Bericht door Daniel »

Geloof dat ik vanmorgen een (ex-)NS'er als machinist van de t36721 had. Was duidelijk merkbaar aan z'n omroep bij Gnd: "HC, een gehandicapte met rolstoel" :wink: Arriva doet natuurlijk niet aan HC's...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Bericht door reisthijs »

Ik vind het wel erg onhandig bij de bussen van het GVU (en de BRU-gele Citaro's van Connexxion) dat je na het uitchecken ook nog eens op een knopje moet drukken om de deuren open te maken - waarom zijn deze systemen nou niet aan elkaar gekoppeld, dat na uitchecken die deuren vanzelf opengaan bij de eerstvolgende halte? Nu moet je in die bussen dus twéé handelingen verrichten bij het uitstappen... :neg:
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Bericht door iljitsch »

Het systeem met de Haagse RR-trams is briljant: druk op de knop tijdens de rit en de deur gaat open zodra-ie stilstaat. Je zou dat inderdaad ook nog aan het chipkaartsysteem kunnen koppelen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Bericht door Ardan »

Jep, de Combino heeft dat ook. Alleen weet niemand dat. Is de knop allang ingedrukt, gaat nog iedereen bij het stilstaan erop staan rammen.

Loop ik gisteren het perron in Deventer op, komt net de sprinter naar Apeldoorn aan. Een tweetje. Komen er maar liefst VIER schoolklassen-groep 4 uit stormen! Ooh wat ben ik blij dat ik daar niet bij inzat zeg :shock:

Om 17 uur zag ik op Amsterdam Centraal een wit Amba'tje rijden, de 3158, als lijn 118. Hij had allemaal VDL-reclame. Waar is die dan weer vandaan geplukt?

En dan op Amstel, het perron van de metro richting CS. Het spul zat lekker achter elkaar aan te hobbelen.
51 CS 18:26
53 CS 18:27
54 CS 18:28
53 CS ... 18:37!
Duidelijk, weer een 51je uitgevallen. Ik besloot de 54 maar te nemen omdat ik dacht dat-ie wel rustig zou zijn... nee dus. Nokkievol.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Bericht door Daniel »

Ardan schreef:Jep, de Combino heeft dat ook. Alleen weet niemand dat. Is de knop allang ingedrukt, gaat nog iedereen bij het stilstaan erop staan rammen.
En de GTW's (in ieder geval van Arriva) hebben 't ook. Daar heeft het nogmaals op de knop drukken bij stilstand een andere reden: 't lijkt eerst net of de deur niet open gaat omdat eerst de treeplank moet uitschuiven...
Om 17 uur zag ik op Amsterdam Centraal een wit Amba'tje rijden, de 3158, als lijn 118. Hij had allemaal VDL-reclame. Waar is die dan weer vandaan geplukt?
Da's een demobus van VDL die door Arriva gehuurd is. Op zich opvallend, inmiddels hebben ze toch wel genoeg eigen bussen over (hij reed tot eind vorig jaar nog rond Groningen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten