OVer je Reiservaringen in maart 2010

Alle reiservaringen die je met het OV hebt. Korte reiservaringen mogen in het algemene maandtopic. Grote fotoverslagen passen beter bij OV in Beeld.
Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Berichtdoor reisthijs » Di 16 Mar 2010, 10:30

Ik zag die OV-chipkaart-VIRM vanochtend in Utrecht (inderdaad als s2000). Ik moet zeggen dat het resultaat niet zo erg is als ik had verwacht, omdat de olympische VIRMs bijna helemaal oranje zijn dacht ik dat deze bijna helemaal roze zou worden - gelukkig zit er nu meer wit bij. En vooral ook doordat het een minder felle kleur lijkt dan het gewone chipkaart-roze. Ik vind het meer een soort van paars.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Berichtdoor Jurjen » Di 16 Mar 2010, 11:02

Ardan schreef:Ik dacht me te herinneren dat er een goede overstap was aldaar richting Hoorn, maar nee, die bleek dus 24 minuten te zijn.
Dat is een vrij weinig gebruikte overstap, alleen voor mensen vanuit Cas naar Obd is die overstap zinnig. Andersom is de overstap zinnig voor de gehele westelijke Randstad (Rotterdam, Den Haag, Leiden, Haarlem) naar Den Helder. Mensen uit Cas hebben bovendien via de s800 een goede overstap.
Sta je daar wortel te schieten in de kou en de regen en de wind, met een gratis jengelende schoolklas erbij. Die trein naar Hoorn kwam met +5 aanzetten, maar moest toen blijven staan om op de tegentrein te wachten, waardoor we met +16 koers zetten naar Hoorn. Is die dienstregeling dan zó gevoelig dat bij een kleine vertraging het kruisen al meteen wordt verplaatst van Obdam naar Hwd?
Ja, je geeft de tegentrein immers meteen ook +5. Dat moet er bij Utg uitgereden zijn, omdat je anders de stoptrein naar Asd via Hlm vertraging mee gaat geven. Vanaf Hlm kan je die +5 volgens mij aardig reduceren door snel te keren. Maar de trein naar Hn heeft een redelijk ruime kering daar, en blijven de gevolgen dus beperkt. Overigens zou je bij een tegentrein die op tijd is +12 maar op moeten lopen.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9275
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Berichtdoor Ardan » Di 16 Mar 2010, 11:40

Jurjen schreef:(...) Overigens zou je bij een tegentrein die op tijd is +12 maar op moeten lopen.

De tegentrein uit de richting Hdr moest eerst nog voorlangs en die had ook al een beetje vertraging. Zal de regen wel zijn geweest :P
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Oud forumgebruiker

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Di 16 Mar 2010, 11:58

Jurjen schreef:Dat is een vrij weinig gebruikte overstap, alleen voor mensen vanuit Cas naar Obd is die overstap zinnig. Andersom is de overstap zinnig voor de gehele westelijke Randstad (Rotterdam, Den Haag, Leiden, Haarlem) naar Den Helder. Mensen uit Cas hebben bovendien via de s800 een goede overstap.
Dit snap ik niet. Waarom zou je met de s800 overstappen op de s3400 als de s3400 überhaupt al op Cas stopt? :roll:

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Berichtdoor Jurjen » Di 16 Mar 2010, 12:19

ziggy schreef:
Jurjen schreef:Dat is een vrij weinig gebruikte overstap, alleen voor mensen vanuit Cas naar Obd is die overstap zinnig. Andersom is de overstap zinnig voor de gehele westelijke Randstad (Rotterdam, Den Haag, Leiden, Haarlem) naar Den Helder. Mensen uit Cas hebben bovendien via de s800 een goede overstap.
Dit snap ik niet. Waarom zou je met de s800 overstappen op de s3400 als de s3400 überhaupt al op Cas stopt? :roll:

Eh, ja, eh... Niet dus. Waardoor de overstap van de IC's uit de richting Amsterdam op de Sneltrein naar Hoorn inderdaad voor helemaal niemand zinnig is. Ik was net wakker. ;)

Gebruikersavatar
tsov
Berichten: 3605
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Berichtdoor tsov » Di 16 Mar 2010, 15:43

Nog niet zo lang geleden zijn langs de Oostlijn van de Amsterdamse metro alle perrons vernieuwd. Helaas begint het perron van Verrijn Stuartweg alweer uit elkaar te vallen :?
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.

Gebruikersavatar
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: Ma 12 Okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen
Contact:

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Berichtdoor --Stefan-- » Di 16 Mar 2010, 15:59

Bij Van Der Madeweg zitten de blindgeleide strepen ook alweer los. Tenminste, de strepen die er nog zitten :X
3 0 7 9

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Berichtdoor Suus » Di 16 Mar 2010, 19:08

tsov schreef:Nog niet zo lang geleden zijn langs de Oostlijn van de Amsterdamse metro alle perrons vernieuwd. Helaas begint het perron van Verrijn Stuartweg alweer uit elkaar te vallen :?

Daar schijnt een verkeerd soort beton gebruikt te zijn, het wordt binnenkort vervangen las ik ooit op AT5.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Berichtdoor Caspar » Di 16 Mar 2010, 19:26

Vandaag een ronde gemaakt:
Hoorn- Amsterdam- Keulen- Aachen- Luik- Maastricht- Amsterdam- Hoorn.
Daarbij vielen me een paar dingen op uiteraard: In Amsterdam stapten 2 mannen van Somalische afkomst in de ICE, met allebei een literfles huiswijn van de AH. Deze werd meteen geopend, en er werd enthousiast uit gedronken. (terwijl het nog maar net 8uur geweest was) Vervolgens vraagt een van de mannen iets aan een langslopende conducteur, en aan de hand van het gesprek in gebrekkig Engels wilde de conducteur het treinkaartje of een paspoort zien. Hadden ze beiden niet. Ook geen geld, alleen de kleren die ze aan hadden en de flessen wijn. In Duisburg kwamen 2 agenten de mannen de trein uithalen, en namen die mee naar het bureau. Ik hoorde een van de 2 zeggen dat ie een vluchteling was zonder papieren uit Somalië. En hij wilde praten met een advocaat begon ie te schreeuwen. En dan een minuut later vond ie het wel fijn om naar het bureau te gaan, dan zat ie tenminste warm.
Ik had wel met ze te doen, vroeg me ook af wat zo de redenen waren van hun reis. Maar denk dat het zonder papieren en dronken rondreizen door Europa niet in je voordeel is als je serieus in een van de landen asiel probeert te krijgen.

Goed, in Keulen zag ik dit:
Afbeelding
Een Thalys strak in de lak naar Parijs. Ik nam de RE via Aachen, omdat Thlalys 34,50 kost, en de RE 11,60 (en dat op zo'n relatief kort stuk van amper 100 kilometer)

Thalys was ook nog eens vertraagd:
Afbeelding
Werd ruim 11.20 voordat ie wegreed. Dus ook op het traject naar Duitsland vertraging.

Tussen Keulen en Aachen wordt druk gebouwd aan de HSL.
Nabij Aachen zag ik nog deze trein:
Afbeelding
Prachtige locomotief vind ik dit. :D

Verder viel me het aantal keren op dat ik naar mijn treinkaartje werd gevraagd op: slechts 1 keer op de hele dag. Tussen Keulen en Aachen. Zowel Hoorn- Amsterdam- Keulen als Luik- Maastricht- Amsterdam- Hoorn dus niet 1 keer om een kaartje gevraagd. Kan dus nog eens naar Keulen gaan binnen een maand 8-)
Laatst gewijzigd door Caspar op Di 16 Mar 2010, 19:30, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9275
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Berichtdoor Ardan » Di 16 Mar 2010, 19:29

Het zit overal los te laten... eerst stonden er nog van die witte rondjes langs de perronrand, maar die waren na een week al weggesleten. Maar kunnen ze nou écht niks met de eerste keer meteen goed doen op onze metro? Word er doodmoe van. What's next? Dat de NZ opnieuw gebouwd moet worden als-ie klaar is (áls..) omdat ze onder de verkeerde straat hebben gegraven?

(en dit ga ik héééél snel afkloppen!! zal me niks verbazen als dat echt gaat gebeuren :X )

En Casper: heb jij even geluk! En dat je dat rondje in één dag hebt gered en zo vroeg al thuis bent :shock:
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

lint41
Berichten: 421
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2008, 19:49

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Berichtdoor lint41 » Di 16 Mar 2010, 19:32

Vanochtend trof ik eens een DDAR in de s7400, kan de capaciteit veel beter aan dan de normale 2xV. Verder was de controle in deze trein weer erg profi: bij het zien van je SOVC vonden ze het al best, uitlezen ho maar :neg:

Overigens zag ik vandaag ineens dat de inchecktekst van studenten bij NS is gewijzigd (doordat nu het definitieve abo geldt): was het eerst Stud. Week, nu is het StWkVrij :!:

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Berichtdoor Daniel » Di 16 Mar 2010, 20:07

Het nieuwe busstation bij station Dordrecht begint al aardig vorm te krijgen, maar of ze hiermee nou daadwerkelijk de loopafstanden verkorten zoals de bedoeling was... 'tis zo'n beetje net zo lang als het oude. Gebouwtje vooraan op de foto is de toekomstige Arriva-store trouwens, achteraan is nog net het chauffeursverblijf te zien.

Afbeelding
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Berichtdoor STF » Di 16 Mar 2010, 21:19

Ardan schreef:What's next? Dat de NZ opnieuw gebouwd moet worden als-ie klaar is (áls..) omdat ze onder de verkeerde straat hebben gegraven?


Gong, Rozenboomsteeg
Gong, Spiegelgracht
Gong, Tesselschadestraat
Gong, Lucas Andreas ziekenhuis, eindpunt

Hmm per ongeluk te veel richting het westen gegraven... :mrgreen:

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Berichtdoor Dexter » Di 16 Mar 2010, 22:14

@Caspar: Mooi is ie he de BR 103, de grootmoeder aller sneltreinlocomotieven. Moest trouwens wel even kijken naar je foto van de Thalys PBKA, ik herkende Köln Hbf er niet op maar dat is omdat spoor 1 en de twee meest noordelijke (S-bahn-) sporen de enige sporen zijn die niet in de grote Haupthalle liggen.

@Reizigers Ddrs: Schiet al aardig op he, met het nieuwe busstation. Hoewel de lengte aan de flinke kant is, vraag ik me toch nog steeds af of er wel genoeg ruimte is voor alle streek- en stadsbussen straks.
Vallend blad maakt rails glad.

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Berichtdoor Karl » Di 16 Mar 2010, 22:16

Waarom ligt spoor 1 daar eigenlijk niet in? Meestal is spoor 1 toch, van origine, het belangrijkste spoor...
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11161
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Berichtdoor Meltrain » Di 16 Mar 2010, 23:48

STF schreef:
Ardan schreef:What's next? Dat de NZ opnieuw gebouwd moet worden als-ie klaar is (áls..) omdat ze onder de verkeerde straat hebben gegraven?


Gong, Rozenboomsteeg
Gong, Spiegelgracht
Gong, Tesselschadestraat
Gong, Lucas Andreas ziekenhuis, eindpunt

Hmm per ongeluk te veel richting het westen gegraven... :mrgreen:

In gedachten hoor ik het Marc al omroepen. :lol:
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: Ma 12 Okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen
Contact:

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Berichtdoor --Stefan-- » Wo 17 Mar 2010, 00:06

Kwam richting Arnhem 2 LINT'jes tegen bij Nijmegen-Lent.
Beetje raar om nog in de spots 2x een lintje naar Blerick te sturen...
3 0 7 9

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Berichtdoor Dexter » Wo 17 Mar 2010, 00:55

Karl schreef:Waarom ligt spoor 1 daar eigenlijk niet in? Meestal is spoor 1 toch, van origine, het belangrijkste spoor...

Dat zou je zeggen, maar juist op de belangrijke stations krijgen de sporen 1 vaak maar een mager rolletje toebedeeld en fungeren ze vaak niet eens als doorgaand spoor, laat staan dat ze belangrijke (doorgaande) treinseries ontvangen.

Asd: kopspoor voor s2200
Rtd: kopspoor voor Hoekse Lijn, Thalys (slechts tijdelijk)
Gvc: kopspoor (duuuh) :lol: voor s5100
Ut: kopspoor voor s5500

Wat heet, veel stations hebben niet eens een spoor 1.
Vallend blad maakt rails glad.

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Berichtdoor iljitsch » Wo 17 Mar 2010, 08:17

Je vergeet Gv, waar spoor 1 alleen in de nacht van zondag op maandag gebruikt wordt. (???)

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Berichtdoor Suus » Wo 17 Mar 2010, 09:10

Ik was bij een kaartautomaat van station, en daar viel een sticker "Heeft u hulp nodig, bel dan 0800-0540" o.i.d. op. Ik dacht dat het eerst op alle automaten zat, maar het is alleen op de muntgeldautomaat. Een testje ofzo?
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Tochjo
Berichten: 911
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 11:12

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Berichtdoor Tochjo » Wo 17 Mar 2010, 09:49

Een proef met "service op afstand", zie deze pagina.

Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: Di 08 Apr 2008, 21:38

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Berichtdoor Jurjen » Wo 17 Mar 2010, 11:22

In Aachen wordt spoor 1 dan weer gebruikt voor de internationale treinen naar Nederland. ;-)

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Berichtdoor Caspar » Wo 17 Mar 2010, 11:30

Dexter schreef:
Karl schreef:Waarom ligt spoor 1 daar eigenlijk niet in? Meestal is spoor 1 toch, van origine, het belangrijkste spoor...

Dat zou je zeggen, maar juist op de belangrijke stations krijgen de sporen 1 vaak maar een mager rolletje toebedeeld en fungeren ze vaak niet eens als doorgaand spoor, laat staan dat ze belangrijke (doorgaande) treinseries ontvangen.

Asd: kopspoor voor s2200
Rtd: kopspoor voor Hoekse Lijn, Thalys (slechts tijdelijk)
Gvc: kopspoor (duuuh) :lol: voor s5100
Ut: kopspoor voor s5500

Wat heet, veel stations hebben niet eens een spoor 1.

Niet geheel onbelangrijk; ik zag dat het verblijf van het rijdend personeel aan het einde van spoor 1 is in Keulen. :lol:

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Berichtdoor Karl » Wo 17 Mar 2010, 14:37

Ik bedoelde meer - vanuit architectonisch oogpunt bij vroegere gebouwen - het eerste doorgaande spoor dat langs het hoofdstationsgebouw ligt, zoals in Dordrecht, Zwolle, Den Haag HS (integratie met het station is daar wel degelijk), Amsterdam Centraal (spoor 3?), et cetera. Dan is het toch vreemd dat dit in Keulen niet het geval is, net of het er later nog even tussen gepropt is.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9565
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Berichtdoor Wubbo » Wo 17 Mar 2010, 16:00

In Eindhoven waren ze rond 12.30 bezig met het ophangen van nieuwe CTA's op spoor 3/4. Ergens bij Best kwam ik, in de s800 van Eindhoven naar Utrecht, een Fyra-treinstel (van Ansaldo) tegen. Lelijk ding :).


Terug naar “OVer je Reiservaringen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast