OVer je Reiservaringen in april 2010

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je Reiservaringen in april 2010

Bericht door Suus »

Op het Stationsplein Oost had tram 25 richting de President Kennedylaan net gehalteert, en nadat alle deuren dicht waren reed hij weg. Toen kwam er een mevrouw heel hard aanrennen, die heel boos was dat de tram niet wachtte. Ze ging op de voordeur klappen, en heel hard schreeuwen, ze eiste dat ze werd binnengelaten. De bestuurder reed stapvoets door, en ze liep er stapvoets naast. De bestuurder negeerde het volledig, en reed gewoon door, net zo lang tot die mevrouw het opgaf. Daarna schreeuwde ze moord en brand dat haar Groot Onrecht was aangedaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je Reiservaringen in april 2010

Bericht door Dexter »

Tja, er lopen helaas meer gekken rond dan dat ze vastzitten... :N
Vallend blad maakt rails glad.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je Reiservaringen in april 2010

Bericht door Caspar »

Vandaag een dagje winkelen in Amsterdam, en op de terugweg ging het mis met de trein. Ik zat in de t4500 van 15.09 naar Enkhuizen uit Amsterdam, en net voor de brug bij Zaandam over de Zaan kwam de trein tot stilstand. De machinist riep om dat hij geen veilig kreeg over de brug, en dat er een storingsmonteur aan het werk was, die voor de verkeersleiding niet te bereiken was. Nou lekker dan. Vervolgens riep de machinist om dat hij zelf ging kijken bij de schakelkast, of de storingsmonteur er nog was, maar dat het wel een kwartiertje lopen was heen en terug vanaf het sein waar hij voor stond.
Een kwartiertje later riep de machinist om dat de monteur spoorloos was, en dat er een nieuwe moest worden opgetrommeld, en dat onze trein terug zou rijden naar Amsterdam via Zaandam. Nadat de trein was omgebouwd riep de machinist weer om dat we nu naar Zaandam mochten vertrekken, maar dat hij eerst nog wel even de 'overweg moest aanrijden' en dat dit nog wat extra vertraging zou opleveren.
Zit er een vrouw naast me, die grijpt meteen haar telefoon: Nou Jan moet je nou eens horen, nu roept de machinist om dat er ook al een aanrijding is op de overweg! Het duurt dus nog wel even een uurtje langer. :lol:
Een beetje ongelukkig gekozen jargon dus.
Nu was het voor mij voor het eerst dat ik eens zelf kon zien hoe dat gaat als de machinist een overweg moet aanrijden. Doordat de trein gestopt was in de aankondigingssectie aan de andere kant van de overweg, gingen de spoorbomen dus niet vanzelf dicht, omdat de rijrichting van de vrije baan nog richting Purmerend was ingesteld. (anders zou al die tijd de overweg gesloten moeten blijven, en dat wil natuurlijk niemand in deze situatie) De machinist moet dus de trein stapvoets aanrijden tot het begin van de middensectie van de overweg, dus staat met zijn neus al op de rijbaan van de weg, voordat de bomen sluiten. Mooi claxoneer werk kwam er aan te pas. Vervolgens zag ik dat de overweg bij Zaandam uit 2 middensecties bestaat, het fietspad wat er 2 meter naast ligt, moet apart worden aangereden, anders blijven ook deze bomen geopend. De trein stond dus een tijdje stil op de drukke overweg.
In Zaandam aangekomen stapte iedereen uit en ging de trein naar Amsterdam. Een man die net de trap kwam afstormen dook met een snoekduik de trein in, en kan onmogelijk gezien hebben dat deze trein naar Amsterdam zou gaan, ipv Den Helder. Nadat de trein vertrok zag ik hem nog met zijn vuisten op de deuren bonzen in de trein omdat ie de verkeerde kant op ging.
De rest van de rit ging goed, want de t3400 bleef in Alkmaar keurig 5 minuten wachten om de reizigers uit de t3000 over te nemen voor Hoorn. :pos:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je Reiservaringen in april 2010

Bericht door Ardan »

Aha, dus dát was er mis. Ik zag het al staan op de Argosborden, 'Zaandam - Zaandam-Kogerveld: minder treinen door een storing'.

De Amsterdamse metro rijdt ook weer heerlijk: er is geen touw aan vast te knopen.
Op het Amstelstation waren de PIDjes richting CS al van slag; het was 16 uur maar nadat er eerst een tijd alleen 'Centraal Station' op stond, gaf-ie daarna aan '53 Centraal Station 16:31'. Vous maakt een gràpje. Inderdaad, het duurde echt geen half uur voordat de volgende metro pas een keer kwam, maar twee minuten.
Na een bezoekje aan de Appie aan de Wibautstraat pakte ik de metro vanaf dat station richting zuiden. Was althans de bedoeling. Het was nu 16 25 uur, maar op de PIDjes stond:
53 Gaasperplas 16:36
53 Gaasperplas 16:38

Zal ook wel weer een storing zijn, dacht ik. Intussen schalde er een omroep door het station, ingesproken door iemand die dacht dat de microfoon een lolly was: 'Dames en heren, door een computerstoring rijden kgglle metrfflijne mkggggging. Onze kggg vggg het kgggemakggg' (na enkele keren luisteren bleek het te zijn: 'Dames en heren, door een computerstoring rijden alle metrolijnen met enige vertraging. Onze excuses voor het ongemak')
Terwijl ik daar wortel stond te schieten, reden er wél allemaal metro's naar het Centraal Station, maar zou het inderdaad tot 16 36 uur duren voor er weer eentje de andere kant op ging. Inmiddels al een stuk of 8, waarvan drie keer de 51 vlak achter elkaar, de laatste was overigens een koppeltje CAF. Ik pakte de metro die daarna kwam richting CS, om 16 34 uur. Ik wilde wel eens kijken of het tot grote opstoppingen was gekomen, want al dat spul dat de tunnel inreed, moest er toch ook een keer weer uit komen? Een steeds voller perron Wibautstraat achterlatend, kwam bij Weesperplein de eerste metro terug voorbij, dat perron was ook flink vol.
Het kwam overigens niet tot filerijden, er reden alweer metro's terug, we hebben alleen heel even voor sein 206 vlak voor CS gestaan om een 51 voor te laten gaan, maar dat was verder alles.
Ik doe ook maar wat
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je Reiservaringen in april 2010

Bericht door Dexter »

Leuk verhaal, leuk om te lezen!
Caspar schreef:Een beetje ongelukkig gekozen jargon dus.
Een collega van me had ook een anekdote over ongelukkig gekozen vakjargon: Hij was vertrokken uit Ledn en hoorde vlak voor de Vinkbrug ineens keihard: KLOENK! De trein kwam zelfs een eindje omhoog en hij kreeg een ATB-storing. Bleek hij een ATB-spoel (voor de opname van de ATB-code uit de spoorstaaf) verloren en over zijn eigen ATB-spoel gereden te zijn. Toen hij langs de trein liep om de spoel te zoeken, hoorde hij de hc oproepen: "Dames en heren, we zijn over een onderdeel van onze eigen trein heen gereden blablabla..." En vervolgens kwamen er allemaal ongerust kijkende hoofden uit de raampjes... :lol: Hij pakte voor de goede orde later zelf maar even de omroep om het een en ander uit te leggen... :wink:
Vallend blad maakt rails glad.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je Reiservaringen in april 2010

Bericht door webguy »

Ach, studiegenoot zat in een trein die een invalidebrug van een perron aanreed, wat de HC omriep, en door sommigen die al gestressd waren doordat de knal werd dit gehoord als "invalidenbus", werden ze helemaal gek...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je Reiservaringen in april 2010

Bericht door Daniel »

Tja, iets korts als "HC, ATB" kan natuurlijk al verbaasde blikken onder de reizigers opleveren... al neemt de spanning toch wel duidelijker toe na een ATB-remming waarop geen omroep maar wel en tijdje stilstand volgt.

Meest bizarre omroep die ik ooit gehad heb was overigens: "Dames en heren, wij kunnen nog niet binnenkomen op Rotterdam Centraal omdat de trein voor ons het perron heeft aangereden en dit eerst geïnspecteerd moet worden". Overigens nog nooit gadegeslagen door zoveel personen in gele hesjes langs de perronrand binnengekomen als na dit wachten...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OVer je Reiservaringen in april 2010

Bericht door iljitsch »

Tja, daar kan de uitleg dat we stilstaan tussen Laa en Gv met ruim uitzicht op Gvc vanwege een bommelding natuurlijk niet tegenop...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je Reiservaringen in april 2010

Bericht door Geert »

Of een keer 's avonds, toen last-minute personeel en reizigers naar een ander treinstel werd gejaagd in Rotterdam: "Dames en heren, we kunnen nog niet vertrekken omdat we nog niet genoeg lucht hebben." Je zag een groot vraagteken in de ogen van de meeste reizigers :lol:
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je Reiservaringen in april 2010

Bericht door Dexter »

Als personeel zijnde heb je er bijna geen erg meer in dat je in vakjargon aan het praten bent, maar ik probeer me er de laatste tijd wel van los te maken in omroepberichten en gesprekken met reizigers, omdat ik me er bewust van ben dat dat de meeste reizigers niet veel zegt...
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je Reiservaringen in april 2010

Bericht door Ardan »

Leuk.. op last van de brandweer was er geen treinverkeer mogelijk tussen Amersfoort en Apeldoorn. Dat werd dus omrijden! Ik zat in de t779, bij binnenkomst in Amf werden reizigers voor Apeldoorn, Deventer en verder aangeraden te blijven zitten en in Zwolle over te stappen. Mooi dat ik eigenwijs ben en al eerder met dit bijltje heb gehakt: ik kon op mijn spreekwoordelijke klompen aanvoelen dat de t1779 gewoon zou rijden, zij het dat via Zwolle. Aldus geschiedde, ik overgestapt, en een non-stop rit van Amersfoort via Zwolle naar Deventer gemaakt in een heerlijk rustige stiltecoupé. Helaas zat er wel één of andere baklap aan één stuk door te bellen, in het Japans. Nou vind ik rumoer niet heel erg, maar wel als je steeds maar één stem hoort terwijl het verder doodstil is. Bij Nunspeet hing hij gelukkig op, maar bij 't Harde ging-ie weer bellen, dus ik maar muziek opgezet. Komt-ie naar me toe.
Hij: > 'Eeh, Apeldoorn?'
Ik: < 'Apeldoorn? This train doesn't stop in Apeldoorn..'
> '...'
< 'Deze trein stopt niet in Apeldoorn, we zijn omgeleid over Zwolle..'
> *kijkt me schaapachtig aan*
< 'This train is diverted and will therefore not call in Apeldoorn.. Next stop is Deventer, I presume you can change there for Apeldoorn..'
> 'Okee, zenk you zenk you'
Jaa, dat soort dingen die worden omgeroepen hoor je niet heh, als je de hele tijd aan de telefoon hangt :wink:
Ik doe ook maar wat
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: OVer je Reiservaringen in april 2010

Bericht door Thijs »

Ardan schreef:Ik zat in de t779, bij binnenkomst in Amf werden reizigers voor Apeldoorn, Deventer en verder aangeraden te blijven zitten en in Zwolle over te stappen. Mooi dat ik eigenwijs ben en al eerder met dit bijltje heb gehakt: ik kon op mijn spreekwoordelijke klompen aanvoelen dat de t1779 gewoon zou rijden, zij het dat via Zwolle.
Dat vind ik best een risico. Ik had zelf sowieso t779 genomen, want hoe zeker weet je dat t1779 toch omgeleid zou rijden? Ik neem aan dat ie achter de t779 werd gestuurd?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je Reiservaringen in april 2010

Bericht door Ardan »

Hij werd er inderdaad achter gestuurd. En vanuit de t779 zag ik op de Amersfoortse CTA's aan de overkant van het perron de t1779 gewoon aangekondigd staan, alleen zonder via-stations. Stond dat er niet, dan was ik inderdaad blijven zitten. Eenmaal op het perron kon ik ook lezen dat er 'rijdt via een andere route' onderaan stond.
Overigens heb ik de reden gevonden van de sperring: een heidebrand.
Ik doe ook maar wat
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OVer je Reiservaringen in april 2010

Bericht door mb90 »

Vanmorgen vroeg viel mijn oog op deze nieuwe briefjes die op elke abri van de tramhaltes rondom het Hofplein (dus Weena, Pompenburg en Stadhuis) in Rotterdam hangen. Er stappen namelijk regelmatig mensen nog even snel in waardoor het negenoog alweer op rood springt en wat nog meer vertragingen (het Hofplein is sowieso al een vertragingsgevoelig punt) geeft:
Afbeelding

Verder stond de ACTS 1043 half voor de deur van de RET aan de Kleiweg en half onder het viaduct van de Rozenlaan te wachten met de RET 376 op de achtergrond bij de werkplaats:
Afbeelding
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je Reiservaringen in april 2010

Bericht door Chauf21 »

Reiziger Ddrs schreef:Tja, iets korts als "HC, ATB" kan natuurlijk al verbaasde blikken onder de reizigers opleveren... al neemt de spanning toch wel duidelijker toe na een ATB-remming waarop geen omroep maar wel en tijdje stilstand volgt.
Afgelopen week tussen Alphen a/d Rijn en Leiden Lammenschans werd iets als het volgende omgeroepen nadat de trein tot stilstand kwam:
"Dames en heren, vanwege een storing in het automatische remsysteem van deze trein kwam deze trein automatisch tot stilstand....uhh, daar is het een automatisch remsysteem voor. Gelukkig kunnen we weer verder, excuses voor het ongemak" :p
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je Reiservaringen in april 2010

Bericht door Tochjo »

Enkele ouderwetse en oerdegelijke halteborden van de welbekende gele variant zijn bij enkele haltes rondom Terborg vervangen door de hippere variant die de provincie Gelderland tegenwoordig gebruikt:

Afbeelding
(Foto overgenomen van de website van armada outdoor)

De geplaatste exemplaren verschillen echter nogal van de exemplaren op de foto: men heeft gedacht dat het voldoende was de twee palen te plaatsen en daartussen achter het glas de vertrekstaten neer te hangen. De gele stroken die op de afbeelding te zien zijn, ontbreken dus. Zelfs de witte balk bovenaan, met buslogo en zonenummer, is niet aanwezig; ook de haltenaam staat nergens duidelijk zichtbaar weergegeven (wel in het klein op de haltevertrekstaat, maar niet in zo'n groene strook). Feitelijk zie je dus niet dat het een bushalte is als je erlangs loopt. Laten we hopen dat men dit nog spoedig aanpast.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: OVer je Reiservaringen in april 2010

Bericht door Dexter »

Ja, want anders krijgen we straks net zo'n soap als destijds in Limburg met die nieuwe Veolia-totempalen. :wink:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je Reiservaringen in april 2010

Bericht door Suus »

Tramlijn 9 in Amsterdam heeft enkele maanden geleden (niet in december, maar in februari) een frequentieverhoging gekregen. Theoretisch moet er tussen 7:00 en 19:00 elke 7,5 minuut een tram rijden in beide richtingen. Wat mij ondertussen vanaf de fiets begint op te vallen is dat het steeds vaker voorkomt dat er twee trams achter elkaar rijden. Gedurende de ochtend zijn er ook nog een paar uitrukkers vanaf de Pretoriusstraat richting Diemen, waardoor er soms in die 7,5 minuut ook nog tussenritten zijn. Ik vraag mij ook een beetje af waar die uitrukkers NA de spits voor nodig zijn, zijn dat niet gewoon materieelritten voor de Hoofdwerkplaats die eventjes een ritje op lijn 9 doen. In dat geval: Komt u maar met een verbindingsspoor tussen de keerlus Amstelstation - Middenweg :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: OVer je Reiservaringen in april 2010

Bericht door tsov »

Op de Hugo de Vrieslaan zouden sporen niet misstaan inderdaad. Je zit er ook niemand mee in de weg, die straat is enorm breed (rijstroken, parkeerplaatsen, fietspad, ventweg en brede groenstrook), dus daar kan je makkelijk een vrije trambaan aanleggen.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je Reiservaringen in april 2010

Bericht door Klaasje »

Misschien weten enkelen van jullie wel dat er werkzaamheden op de parallelweg van de A1 bij Maxis-Muiden zijn. Na de wegversmalling van de afgelopen weken, is er sinds deze week een geweldig smal slingerparcours bijgekomen. -O- De bus waar ik vandaag in zat paste er maar net tussendoor. (5713) Ik ben benieuwd of de 14,5 meter-wagens er in de avondspits doorheen komen. Of..? Gaan de bordjes onder de bus door? :X
Etienne
Donateur
Berichten: 7940
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: OVer je Reiservaringen in april 2010

Bericht door Etienne »

En weer een alom bekende storing vanmiddag. Het aansluitwissel Hofpleinlijn / Zoetermeerlijn lag er weer uit (A) . Gelukkig was het na een kwartier al weer opgelost :) .
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je Reiservaringen in april 2010

Bericht door Daniel »

Zover ik weet was het afgelopen dinsdag nog geel, maar vandaag dus niet meer: de achtergrondkleur van de TFT-schermen in de Connexxion-bussen in 't BRU is nu lichtgroen :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je Reiservaringen in april 2010

Bericht door Freek »

Men was op station Dieren bezig met opnames. Er waren meerdere camera's en acteurs. Ook stonden er mensen in HC-Kleding. Of dat echte HC's waren, acterende HC's of acteurs die een HC speelden weet ik niet.
Verder zag ik op de terugweg ook de VSM nog omlopen om weer richting Apeldoorn te kunnen vertrekken.
Syntus liet Lint 45 vandaag trouwens dienst doen op Arnhem-Tiel.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: OVer je Reiservaringen in april 2010

Bericht door Joshua »

Ik had vandaag een ritje in Lijn 92 Cuijk - Grave. Maar het ging hierbij om een amba met een hele andere huisstijl als Arriva Brabant. Want die is namelijk groene stoeltjes met rode palen, maar deze bus had ondanks dat het wel de typiese arriva stoeltjes zijn wel echt een kleurstelling van Hermes (naar mijn idee dan). Iemand enig uit welke concessie die bus eigenlijk vandaan komt?
Afbeelding
Ze rijden overegens al wel een tijdje in brabant.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer je Reiservaringen in april 2010

Bericht door MdJ »

Kleurstelling van Hermes in de vorm van grijs/donkergrijs? Dan zou het een bus uit de serie 1800-1810 kunnen zijn (enkele bussen zijn aanwezig in Eindhoven), die daar voor aangepast zijn. Ook zijn ze in de Hermes-Eindhoven kleurstelling gestickerd/geschilderd. Die dingen rijden daar omdat ze toch "iets" te weinig bussen hebben besteld :wink:
Bij twijfel: gebruik beton.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten