OVer je Reiservaringen in juni 2010

Alle reiservaringen die je met het OV hebt. Korte reiservaringen mogen in het algemene maandtopic. Grote fotoverslagen passen beter bij OV in Beeld.
Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: OVer je Reiservaringen in juni 2010

Berichtdoor Dexter » Wo 23 Jun 2010, 00:07

Wat mij betreft was het vandaag een rampdag op het spoor. Ik had me opgemaakt voor een relaxt dienstje met een slag Vl. Hoera, eindelijk weer eens lekker ver van huis, maar dat liep helaas even anders.

Na een slagje Rtd - Msw vanuit Rtd vertrokken met een loc 1700 voorop en ICRm-Bds (dus ik had ook nog eens een 'echte' trein mee) toen de Railpocket een versperring tussen Bd en Tb meldde in verband met een brandmelding. Een telefoontje van de bijsturing bevestigde dat we niet verder zouden gaan dan Bd en dan weer terug naar Gvc, dus ik baalde als een stekker. Tijdens het passeren van Zlw zag ik rookpluimpjes uit het nevenspoor opstijgen. Neem warm weer, droog hout en remmende goederentreinen en dan krijg je smeulende bielzen. Trdl ingelicht en die zou er mensen heen sturen om te blussen.

In Bd omgebouwd en plaatsgenomen op de (lekkere koele) Bds en toen meldde de omroep dat de versperring voorbij was en het treinverkeer zou worden hervat... Fijn voor de reizigers natuurlijk, maar toen baalde ik pas echt. De terugreis ging ook niet bepaald soepeltjes omdat de trdl zo attent was om op onze vertrektijd een goederentrein voor ons uit te sturen en daar hebben we achter gezeten tot Ddr, waar we al met +7 aankwamen. :N

Tijdens de stop in Ddr stapte de plp in mijn cabine en zette twee flesjes water op mijn stuurtafel. "Lekker" zei ik, "Had ik net trek in!" "Nee" zegt ie, "Daarmee moet je een smeulende biels bij Zwd blussen en je hoort van de trdl waar precies." En inderdaad belde die later dat het tussen Zwd en de Kijfhoek Aansl. Zuid was. Ik kwam net voorbij het viaduct van de A16 tot stilstand en bij het aftakkende wissel zag ik inderdaad 4 rookpluimpjes: 1 net voor het wissel, 2 in het wissel zelf, waarvan 1 bij een kabel en eentje net erna. Dus ik reizigers ingelicht over de bijkomende vertraging (ik sloot af met: "Wij zijn even een brandje blussen, een ogenblik geduld a.u.b.") met mijn 2 hc's uitgestapt en met de inhoud van de twee flesjes de bielzen geblust. En het was maar goed dat we er niet van gedronken hadden, want met die 2 flesjes redden we het maar net. Voelde toch wel een beetje heldhaftig om een brandje te blussen hihi. (A)

Vervolgens als een speer naar Rtd om daar met +18 aan te komen en doodleuk de s5100 voor ons uit te zien vertrekken... -o- Nog meer vertraging in het verschiet dus. Ik erachteraan met een slakkegangetje en na Dt was ik van hem verlost en konden er weer wat meer kolen op het vuur. Ik had er weer flink de gang in toen ik bij Rsw werd gebeld door de trdl dat er bij Gvmw kinderen langs de baan aan het spelen waren, dus dat ik daar voorzichtig moest rijden.

Nou die kinderen waren niet langs de baan aan het spelen, maar het was een groepje Turkse of Marokkaanse jongetjes van een jaar of 8 en die stonden gewoon met z'n vieren middenin het spoor met opgestoken middelvingers. En dat op een onoverzichtelijke plek (want in een boog en langs een perron) in het buitenspoor waar de treinen met een gangetje van 130 overheen komen. :shock: Gelukkig reed ik op het binnenspoor. Ik heb meteen de alarmknop ingedrukt en dat was maar goed ook, want niet veel later kwam de s2200 aanrijden en dankzij de alarmoproep reed die gelukkig al langzaam. We stopten en mijn hc's gingen naar de kinderen toe om ze aan te spreken, maar die renden weg via de vluchtdeur in de geluidswand. Het bleek dat ze ook nog eens 12 stoeptegels op het spoor hadden gelegd. De s2200 kwam tot stilstand naast ons en nadat we de stenen van het spoor hadden gehaald en de politie hadden ingeseind, reden we gezamelijk stapvoets op naar Gv. Met een vertraging van exact +30 kwam we dan eindelijk aan in Gvc.

Conclusie: Er zijn soms van die dagen dat je maar beter vrij kunt zijn... :Y
Vallend blad maakt rails glad.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31458
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je Reiservaringen in juni 2010

Berichtdoor Suus » Wo 23 Jun 2010, 00:23

Bekijk het eens positief: Je hebt wel een verstoring tussen Rotterdam en Dordrecht voorkomen en het leven van honderden treinreizigers gered zonder dat ze er erg in hadden! Het verdient een lintje :pos:
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
tsov
Berichten: 3605
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: OVer je Reiservaringen in juni 2010

Berichtdoor tsov » Wo 23 Jun 2010, 00:25

Dat, en je hebt hier een mooi verhaal kunnen tikken. Waarvoor dank ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: OVer je Reiservaringen in juni 2010

Berichtdoor Freek » Wo 23 Jun 2010, 00:35

Dexter schreef:Ik heb meteen de alarmknop ingedrukt en dat was maar goed ook, want niet veel later kwam de s2200 aanrijden en dankzij de alarmoproep reed die gelukkig al langzaam.


Wat gebeurt er als je de alarmknop indrukt, behalve dat er dus ergens een alarmoproep afgaat?

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: OVer je Reiservaringen in juni 2010

Berichtdoor Dexter » Wo 23 Jun 2010, 00:46

Graag gedaan hoor, ik vind het leuk om ook eens over de 'andere kant' te vertellen en ik hoop dat jullie het leuk vinden om te lezen. :wink: En sorry dat het soms wat lange verhalen worden, maar de inhoud van een dienst van 8 uur en 42 minuten laat zich niet altijd in een paar zinnen omschrijven.

Die smeulende bielzen bij de Kijfhoek hadden inderdaad gemakkelijk een verstoring kunnen veroorzaken, want er lag een kabel naast, die begon ook al aardig te roken. :roll:

@Freek: Behalve dat je een alarmoproep uitzend in het hele gebied, gaan alle treinen in dat gebied onmiddelijk in de ankers en rijden op zicht. (Stapvoets, max. 40) Dat is standaard volgens de regelgeving, omdat je op het moment van de alarmoproep nog niet weet waar, in welk spoor en wat er precies aan de hand is. Dat heeft waarschijnlijk voorkomen dat die s2200 met 130 km/h op dat groepje is ingereden, want die kon door de boog niet zien dat er kinderen in dat spoor stonden. En die hadden de trein nooit op tijd kunnen zien aankomen om zich tijdig uit de voeten te maken.

Verder gaat het kanaal open en kunnen alle treinen in het gebied het gesprek tussen trdl en mcn volgen en zo meer te weten komen. Helaas is het sinds de invoering van het nieuwe GSM-R-systeem wel wat bewerkelijker geworden, moet je de knop 1 seconde ingedrukt houden en werkt het met een spreeksleutel zoals bij portofoon-verkeer. En dat is wel het laatste waar je aan denkt als je net iemand aan barrels hebt gereden... :|
Vallend blad maakt rails glad.

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: OVer je Reiservaringen in juni 2010

Berichtdoor Freek » Wo 23 Jun 2010, 00:51

Dexter dank voor de uitleg, kende ik nog niet. Eigenlijk een heel eenvoudig systeem dat levens kan redden.

Wat mij betreft geen probleem om iets meer te typen, deze kant van het verhaal lezen is minstens net zo leuk als de andere, bekendere kant. En om het van de reizigerskant te belichten: je roept in ieder geval om waardoor er een verstoring is. Dus ook "deze kant" heeft weinig te zeuren.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9246
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: OVer je Reiservaringen in juni 2010

Berichtdoor Ardan » Wo 23 Jun 2010, 01:02

Inderdaad, goed bezig Dexter! En ook erg leuk/leerzaam om deze kant van het spoorverhaal te lezen.
Hoe laat was die storing dan ongeveer? Ergens bij Nieuwerkerk geloof ik zag ik een Benelux richting Gouda (-Amsterdam) rijden, die zou om 12 08 uit Rtd vertrokken zijn. De Benelux van 13 08 reed echter wél normaal, zo meldde het AV-scherm op Rtd in ieder geval.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Dexter
Berichten: 3912
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:57

Re: OVer je Reiservaringen in juni 2010

Berichtdoor Dexter » Wo 23 Jun 2010, 01:08

Tussen Bd en Tb was laat in de middag, ik ben om 16:47 uit Rtd vertrokken en toen was het net bekend. De prognose was tot 18:00, maar mijn opvolger van 17:51 mocht als eerste al door naar Tb. Ik ben zelf om 17:40 weer gekeerd naar Gvc als 301960, dus ik had net pech. Als ik een half uur later was geweest, had ik waarschijnlijk nergens last van gehad.
Vallend blad maakt rails glad.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7691
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: OVer je Reiservaringen in juni 2010

Berichtdoor webguy » Wo 23 Jun 2010, 01:25

Diezelfde storing heb ik dus amper last van gehad, de s1900 waar ik zit mocht er langs, en heeft linkerspoor gereden tot Gilze-Rijen waar al diverse treinen stonden voor de andere kant op :)
Reisinformatie/nerd

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1931
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: OVer je Reiservaringen in juni 2010

Berichtdoor Gekko123 » Wo 23 Jun 2010, 11:31

Gisteren aan het eind van de middag moest ik vanaf Utrecht Centraal naar Wijk bij Duurstede toe. Allereerst kreeg ik een melding dat mijn chipkaart geblokkeerd was. Toch maar even langs het GVU verkooppunt toe en hem gedeblokkeerd (had een brief gehad erover, maar kon eerder die middag gewoon in/uit-checken :shock: :? ). Toen ik terug kwam was lijn 241 die ik eigenlijk wou hebben al vertrokken. Ondertussen stond de volgende 241 al klaar en kon ik direct instappen. Na de halte Bleekstraat stonden we in de file. Wat bleek: er was een Van Hool newAGG300 kapot gegaan op een irritante plek, waardoor niets er meer langs kon richting het stadion -o- . Op een gegeven moment werd de motor uitgezet en een omroep door de chauffeur dat we voorlopig nog niet weg konden. Optie was om terug te lopen naar de halte Bleekstraat en daar dan een andere bus richting Wijk bij Duurstede te pakken.

Zelf heb ik dat toen niet gedaan, en dat was maar goed ook. Nog geen 5 minuten later konden we weer verder *bus* . We werden onder politiebegeleiding over de linkerbaan geleid :pos: . De 241 die ik eigenlijk wou nemen stond ook in de file en toen die weer terug wou naar de rechter rijbaan kwam die met zijn onderkant vast te zitten op een ijzeren rail aan de kant van de weg :| . Een andere bus op lijn 12 voor ons moest een paar keer terugsteken voordat die weer verder kon (en over de linker baan natuurlijk :wink: . Uiteindelijk hadden we ongeveer een half uur vertraging opgelopen. Aangezien er vlak achter ons nog een bus op lijn 41 zat, konden we lekker veel haltes voorbij rijden *O*
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11123
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: OVer je Reiservaringen in juni 2010

Berichtdoor Meltrain » Wo 23 Jun 2010, 13:18

Mooie beshrijving van je dienst inderdaad, Dexter. :pos:
Eén vraagje nog: wat is een plp?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7691
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: OVer je Reiservaringen in juni 2010

Berichtdoor webguy » Wo 23 Jun 2010, 15:23

Procesleiderperron...
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: OVer je Reiservaringen in juni 2010

Berichtdoor Caspar » Wo 23 Jun 2010, 16:04

Nog wat info over de PLP:
Die man heeft met zijn portofoon ook contact met de treindienstleider, en kan kijken of er bijvoorbeeld wel personeel op een trein zit als er geen contact tot stand kan worden gebracht met de betreffende trein vanaf de seinpost. Ook kan hij doorgeven aan de omroep dat de CTA's verkeerd staan ingesteld.

Over de alarmoproep: de treindienstleider kan er ook eentje plaatsen, dat geld dan voor zijn hele lijn. Op de telefoon zit ook een knop 'alarm uit' zolang je die niet ingedrukt hebt, krijgen alle treinen die jou gebied binnen rijden alsnog de alarm oproep binnen. Dit is handig omdat je natuurlijk even tijd nodig hebt als treindienstleider om de situatie te overzien, de buurtreindienstleider in te lichten je veiligheidsmaatregelen te nemen. Pas als je dat allemaal hebt gedaan, is het tijd om de knop 'Alarm uit' in te duwen. Dan kan er immers geen trein meer je gebied binnen komen zonder dat je een extra handeling hebt verricht, en de trein/machinist hebt gesproken. Overigens komt een alarmoproep van een machinist ook binnen in de aangrenzende baanvakken. Als een machinist op Sloterdijk er eentje plaatst, komt die dus ook binnen op 2 kanalen van post Alkmaar. Dat kan soms wat verwarrend zijn, als er op de post ineens 4 telefoons beginnen te loeien.

Raymond
Berichten: 1055
Lid geworden op: Ma 11 Aug 2008, 21:29

Re: OVer je Reiservaringen in juni 2010

Berichtdoor Raymond » Wo 23 Jun 2010, 19:11

Het ging wel weer goed met die bermbrandjes gisteren. Toen ik vanuit Breda naar Tilburg ging was het al op twee plekken vlak buiten Breda aan het roken, maar daar zijn we op normale snelheid langsafgegaan. (half uur later was het treinverkeer uiteindelijk stilgelegd) Bij Tilburg West zijn we uiteindelijk gestopt, want nu mocht de machinist wel aan het werk om eventjes te blussen. Uiteindelijk maar met +3 in Tilburg omdat er vanaf Breda goed doorgereden was :pos: Het werd uiteindelijk +5 bij vertrek omdat een HC nog bezig was met reisinformatie geven aan een reiziger.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: OVer je Reiservaringen in juni 2010

Berichtdoor Caspar » Wo 23 Jun 2010, 19:21

Oja, om een of andere reden werden er twee SLT's weggetrokken door een SGMm :D
Afbeelding

Joshua
Berichten: 1678
Lid geworden op: Zo 22 Nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen
Contact:

Re: OVer je Reiservaringen in juni 2010

Berichtdoor Joshua » Wo 23 Jun 2010, 20:11

Ach kwa kleur past het wel bij elkaar.

MdJ
Berichten: 3801
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: OVer je Reiservaringen in juni 2010

Berichtdoor MdJ » Wo 23 Jun 2010, 21:39

Een echte misser was het niet, maar het treinpersoneel had en creatieve bui. *O* De displays aan de buitenkant deed het niet, daardoor had men in de deuren een papiertje opgehangen met

Code: Selecteer alles

Wagenlaufschild
Von Schiphol     Wagen
uber Hannover   12
nach Berlin
Zug: IC147
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
tsov
Berichten: 3605
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: OVer je Reiservaringen in juni 2010

Berichtdoor tsov » Wo 23 Jun 2010, 23:32

Op Amsterdam CS stond kleine Amba 8377 kapot te wezen, gelukkig kwam de vervanger al snel in de vorm van gewonne Amba 8401. Deze was echter ook niet helemaal vrij van gebreken, want de cico bij de instapdeur deed het niet en volgens mij was de vetag ook niet helemaal jofel; het duurde een minuut of twee voor de negenoog bij het cs wit werd...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: OVer je Reiservaringen in juni 2010

Berichtdoor VIRM » Do 24 Jun 2010, 01:20

Geweldig! Een conducteur hielp mij vanavond bij de overstap op Amsterdam Centraal (overstappen aan overzijde van het perron ging niet door wegens spoorwijziging en de aansluiting was krapjes). We lopen zo richting de gereedstaande trein:
"Je hebt een leuke conductrice vanavond. Ze heet [naam]. Ik heb contact met haar via Facebook!"
Bij vertrek: "Tot op Facebook!"
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je Reiservaringen in juni 2010

Berichtdoor Daniel » Do 24 Jun 2010, 08:17

Post Amf was lekker bezig... de IC naar Rotterdam Centraal van 6.51 met +15 was op spoor 2 neergezet met als gevolg dat de IC naar Groningen van even over zeven moest uitwijken naar spoor 7. Die nam echter wel aansluiting over van de IC naar Enschede (die vertraagd was én gewoon van spoor 1 vertrok), dus tja, dat duurde even.
Minder handig was dat al die tijd (nadat iedereen overgestapt was werd nog even gewacht) deze trein veilig stond en dus met z'n rijweg richting Amfs alle binnenkomende treinen vanuit het oosten blokkeerde :roll:

Maargoed, uiteindelijk toch nog op Utrecht Centraal beland en wel met de m4204... in al die tijd met ICM dus eindelijk een keer een ICMm-IV getroffen. Jammer dat de actuele reisinformatie in dat stel nog niet werkte.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Oud forumgebruiker

Re: OVer je Reiservaringen in juni 2010

Berichtdoor Oud forumgebruiker » Do 24 Jun 2010, 10:56

tsov schreef:en volgens mij was de vetag ook niet helemaal jofel; het duurde een minuut of twee voor de negenoog bij het cs wit werd...
Kan ook zijn dat ie al per ongeluk voorbij het kopteken was gereden, als ie dan tijdens het instappen al een keer wit is geweest kan je inderdaad lang wachten...

Gebruikersavatar
tsov
Berichten: 3605
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: OVer je Reiservaringen in juni 2010

Berichtdoor tsov » Do 24 Jun 2010, 18:03

De GVB-Citea reed vanmiddag leeg over de Stellingweg. De eerste keer dat ik dat ding in Noord zag *O*
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: OVer je Reiservaringen in juni 2010

Berichtdoor Caspar » Do 24 Jun 2010, 19:46

Vandaag met de t3400 van 17.46 uit Alkmaar naar Hoorn gegaan, deze had +10 op de CTA's staan. De trein kwam met +8 binnen in Alkmaar en ik merkte bij de stations Alkmaar Noord en Heerhugowaard dat de machinist er alles aan deed om de vertraging in te lopen. Met een rotgang kwamen we die stations binnen en ook bij het optrekken uit Alkmaar Noord leek het net alsof ie maximaal tractie gaf daarbij. Helaas was de tegentrein in Obdam al weggestuurd en moesten 6 minuten daar op wachten in Heerhugowaard, en kwam de t3000 naar Den Helder etc nog langs voor we eens wegkonden. Beetje jammer, zo was de aankomst in Hoorn +11. Waar wel al een machinist klaar stond ter hoogte van de achterste cabine, waardoor het ombouwen extreem snel ging. Amper 2 minuten na aankomst begon de HC alweer te sleutelen voor de overweg voor vertrek terug naar Den Haag.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je Reiservaringen in juni 2010

Berichtdoor Daniel » Do 24 Jun 2010, 19:52

Owja, over snel zijn gesproken... de machinist van de t2818 reed er vanmorgen liefst 7 minuten aan vertraging uit tussen Amersfoort en Utrecht :pos:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Justin
Berichten: 4164
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:14

Re: OVer je Reiservaringen in juni 2010

Berichtdoor Justin » Do 24 Jun 2010, 22:05

Daantje schreef:Dat is wel een stuk verder lopen, volgens google maps een half uur (3 km)... Dan kan je zelfs beter naar station Delft centrum lopen, das 1,3 km (16 minuten) en er gaan meer treinen :)


Ik heb sinds gisteren m'n fiets meegenomen naar Delft Zuid... :).

@Dexter: goed werk man :). Leuk om het zo eens te lezen!
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in


Terug naar “OVer je Reiservaringen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten